Auteur Topic: Geen connectie met NAS in Apple OS  (gelezen 1356 keer)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Geen connectie met NAS in Apple OS
« Gepost op: 14 april 2019, 18:04:39 »
Een kennis van me heeft zijn huis verkocht en zit voorlopig even in zijn (sta)caravan elders in het land.
Hij heeft daar via de campingbeheerder gewoon een eigen router en aansluiting met internet. (Ziggo / Arris).
(Wel via een bepaalde indeling die voor die camping geldt als mogelijke onderverdeling van de hoofdaansluiting).

Daar heeft hij zijn NAS mee naartoe genomen en probeert nu connectie te maken vanuit een MacBook naar zijn NAS.
Omdat de situatie uiteraard helemaal anders is (andere router) dan vroeger eerst bij hem thuis,
loop hij nu tegen mogelijk onvoorziene problemen op.

Via een Teamviewer sessie heb ik bij hem in het systeem kunnen kijken. (Dus internet werkt allemaal).
Zelf ben ik geen Apple gebruiker, en zie om die reden misschien simpele maar toch belangrijke zaken over het hoofd.

Wat wel werkt:
  • In de daar gebruikte router is de NAS als Client in het netwerk actief terug te vinden, compleet met IP-adres.
  • Controle via de app < FING > op zijn iPhone heeft de gebruiker ook zijn NAS terug kunnen vinden, compleet met IP-adres.
  • Controle bij zijn Synology Account, ook daar zie ik een actieve verbinding met de NAS. (Helaas geen Quick Connect ingesteld).

Wat niet werkt:
  • De NAS benaderen via een webbrowser, met het locale IP-adres voor de NAS aangevuld met :5000  (5001 in https).
    Niet met Safari, of de Chrome web browser.
  • De NAS wordt niet gevonden met het hulp programma "Synology Assistant".

Desgevraagd of hij een specifieke firewall of virusscanner gebruikt op zijn MacBook.  Ontkennend beantwoord.
(Waar is zoiets te vinden en hoe heet dat bij een Apple?  Zodat ik het via een TeamViewer sessie kan controleren).

De router heeft een speciale configuratie met een "advanced" deel waar je als gebruiker niet in komt.
Een vast IP-adres ingeven voor de NAS (de NAS zelf staat "gelukkig" op DHCP), werd niet geactiveerd als je dat probeerde.
Omdat de MacBook (en iPhone) via WiFi conract hebben, heb ik nog in de router gekeken of "AP isolatie" aanstond,
waarbij Clients niet met elkaar contact kunnen opnemen. Maar ook dat was niet aan de orde.

Iemand nog meer suggesties hoe in die NAS te kunnen komen?

(Zal met hem nog gaan proberen of hij wel via zijn iPhone en bijv. DS File een connectie kan leggen).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Geen connectie met NAS in Apple OS
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2019, 21:38:44 »
Kan het zo zijn dat het netwerk/internet van de camping bepaalde restricties heeft, waardoor bepaalde acties worden uitgesloten ivm fair use policy?
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Geen connectie met NAS in Apple OS
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2019, 22:03:44 »
Maar dat heeft op zichzelf natuurlijk niets te maken met onderling LAN-verkeer tussen een NAS en een computer.
Daar komt helemaal geen internetverkeer bij kijken.  De gebruiker wil gewoon data van zijn NAS kunnen raadplegen.
Die NAS wordt gebruikt als centrale opslagmedia voor data van alledaags werk.

De Clients die ik in de router terugvind, zijn ook alleen zijn eigen apparaten, en die van zijn vrouw.
Dus onderling tussen apparaten wordt er niets gedeeld met gebruikers elders op de camping (zoals het hoort).
Met wat ik dacht terug te vinden (ben nu niet online met hem), vond ik een lokaal WAN IP-adres in zijn router,
plus een hostname van de standplaats op de camping.  Terwijl ik een werkelijk extern WAN IP-adres krijg te zien via het Synology account.

Overigens vermoed ik dat de internet snelheid die hij daar op die camping heeft beter is,
in vergelijk met wat hij voorheen had met zijn woning in het buitengebied. Dat was toen niet meer dan pakweg 4,5 - 5 Megabit p/s.
Upload niet meer dan 0.8 Megabit p/s

Het downloaden nu van bijv. de Synology Assistent software op zijn MacBook (via controle met TeamViewer), ging uitermate vlot.
De verbinding met TeamViewer, ook geen vertragingen. Met wat ik eerder bij hem wel had met vergelijkbare sessies op zijn oude adres.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....


 

voor active directory FQDN als ik heb geen domain naam wat ik moet invullen

Gestart door johannes999Board Synology DSM algemeen

Reacties: 1
Gelezen: 2744
Laatste bericht 16 mei 2014, 22:01:02
door Birdy
reset geeft geen piepjes

Gestart door FiscvsBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 11
Gelezen: 4022
Laatste bericht 05 augustus 2014, 21:39:30
door Birdy
Geen foto op ipad

Gestart door AnonymousBoard Photo Station / Photos

Reacties: 1
Gelezen: 2126
Laatste bericht 20 oktober 2010, 18:57:23
door Björn
geen beeld maar wel gebeurtenissen

Gestart door frixelBoard Surveillance Station

Reacties: 3
Gelezen: 1705
Laatste bericht 09 juni 2013, 17:13:21
door Jo
Na aanzetten DS213+ geen of traag internet

Gestart door doekie19Board NAS hardware vragen

Reacties: 11
Gelezen: 4710
Laatste bericht 26 juli 2013, 09:34:09
door Rizgar