Auteur Topic: NAS met schijven voor verschillende doeleinden  (gelezen 1575 keer)

Offline Syno_Nasje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 74
NAS met schijven voor verschillende doeleinden
« Gepost op: 30 mei 2019, 15:50:00 »
Ik ben bezig mij te orienteren in de aanschaf van een nieuwe NAS.
Ik wil mijn bestaande NAS vervangen maar wil tevens dat mijn nieuwe NAS ook camerabeelden kan opslaan.
Nu heb ik begrepen dat voor het opslaan van camerabeelden de Purple schijven beter voor geschikt zijn dan de Red schijven.
Ik dacht eerst aan de aanschaf van een nieuwe NAS voor het Red gebeuren en dan een separate kleinere NAS voor het Purple gebeuren.
Echter schoot mij het idee te binnen om de beide functies / doeleinden in één NAS te verenigen.
Ik dacht daarbij aan 4 schijven Red ter vervanging van de bestaande NAS en 2 schijven Purple als opslag op de nieuwe NAS van camerabeelden. Dat houdt in dat ik van plan ben een NAS aan te schaffen die minstens 6 schijven aankan. (eerste 4 raid 5 en laatse 2 raid 1)
De Synology 1618+ heb ik op het oog

Wat is jullie advies hierin?
  • Mijn Synology: DS415
  • HDD's: 4 x WD40
  • Extra's: 8GB RAM

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: NAS met schijven voor verschillende doeleinden
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2019, 16:36:52 »
Citaat
Nu heb ik bespreken dat voor het opslaan van camerabeelden de Purple schijven beter voor geschikt zijn dan de Red schijven.

Volgens mij maakt het niets uit. Tenzij je meer dan iets van 32 camera's wilt gebruiken. De purple's kunnen meer gelijktijdige streams aan.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 79
  • -Ontvangen: 160
  • Berichten: 514
Re: NAS met schijven voor verschillende doeleinden
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2019, 14:58:39 »
Video surveillance is inderdaad een heel andere sport voor schijven dan data opslag. Bij "standaard" video surveillance wordt zo'n 99% van de tijd data weggeschreven naar de disk. Incidenteel worden beelden opgevraagd. Surveillance drives hebben hierom  een aangepaste firmware in zich om hier beter mee om te gaan. De Purple drives van nu kunnen tot 32 full hd streams tegelijkertijd wegschrijven. Bij het schrijven heeft doorvoer een hogere prioriteit dan foutloos wegschrijven van data. hierom is deze disk ongeschikt voor opslaan van gewone data.

Indien je tot zo'n 8 camera's gebruikt kan een WD Red disk dit ook nog prima aan. De WD Red kan een workload van 180TB / jaar aan wat voor enkele camera's voldoende is.

Uiteraard kan je ook een combi maken van WD Purple en WD Red disken, en aparte volumes hiervoor maken. Wellicht is het niet eens nodig om de WD Purple drives ook in raid te zetten maar volstaat 1 disk. Het  ligt eraan hoe belangrijk de opgeslagen bewakingsbeelden zijn. Veelal worden camera beelden niet redundant opgeslagen.
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Offline misjab

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 4
Re: NAS met schijven voor verschillende doeleinden
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2019, 14:15:55 »
Als het maar om een paar camera’s gaat kun je met red schijven prima uit de voeten en zou ik het persoonlijk niet de extra investering waard vinden van een 4- naar een 6-drive.
Draait hier al jaren prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: NAS met schijven voor verschillende doeleinden
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2019, 18:14:56 »
Het  ligt eraan hoe belangrijk de opgeslagen bewakingsbeelden zijn. Veelal worden camera beelden niet redundant opgeslagen.

Doordat SS tegenwoordig ook een archief functie heeft, kun je ook nog kiezen om alles continue op te nemen op een enkele disk zonder redundantie en vervolgens de blokken met beweging archiveren naar een andere diskset (of andere nas) met redundantie.
Archieveren gebeurd steeds elk half uur.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)


 

DS207+ 2tb schijven

Gestart door notoriousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 0
Gelezen: 1213
Laatste bericht 04 februari 2010, 11:42:56
door notorious
DS710+ DEFECT - daarna 2 schijven in nieuwe DS710+ plaatsen

Gestart door Hans1947Board Aankoopadvies

Reacties: 1
Gelezen: 2046
Laatste bericht 09 mei 2011, 18:52:14
door Björn
Waarschuwing voor 5.1-5004 update 1

Gestart door SanderGBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 58
Gelezen: 15852
Laatste bericht 29 november 2014, 12:54:10
door Birdy
Backup up naast harde schijven

Gestart door Luc_1983Board Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 13
Gelezen: 3894
Laatste bericht 10 januari 2015, 00:55:47
door Robbedoes
Advies gevraagd over HDD voor mijn nieuwe DS415play

Gestart door EJSBoard Aankoopadvies

Reacties: 17
Gelezen: 5350
Laatste bericht 14 maart 2015, 20:52:34
door Hutje