Auteur Topic: Zwarte & witte lijst, TLD blokkeren  (gelezen 3592 keer)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2632
  • Berichten: 16.304
Re: Zwarte & witte lijst, TLD blokkeren
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2019, 12:43:59 »
De eerste zwarte en wiitte lijsten (Die van postfix)

Citaat
En hoe gaat hij dan om met het door mij bedachte voorbeeld-domein  telecom.nl? Daarin staat ook COM

Synology schrijft hier ten onrechte "de afzender bevat". Postfix trekt zich daar niets van aan en wil alleen hele domeinen zien.

Dat is ook simpel te testen. Als ik instel om "mail" te weigeren bij het afzenddomein, komt de mail van "gmail.com" gewoon door terwijl daar ook 'mail' in staat. Dus de titel "afzender bevat" is misleidend. Het moeten complete domeinnamen zijn. Subdomeinen ervan worden wel meegenomen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline ufosyno

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 71
  • Berichten: 488
Re: Zwarte & witte lijst, TLD blokkeren
« Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2019, 23:06:37 »
Ten leste, als ik al het vorenstaande samenvat hebben we dus weer een Howto (met dank aan Briolet voor zijn uitzoekwerk)

Vraag: Hoe blokkeer je email van alle mogelijke subdomeinen van een TLD?

Waar gaat dit over: het TLD is het laatste stukje van een internetadres. In www. domein. nl is nl het TLD. Dit zijn niet alleen landcodes of een paar gerichte codes als .com of .biz, er zijn tegenwoordig ook een hele lijst "fancy" TLD's aan toegevoegd, als icu (I see you), xyz, zip of online.

Oplossing:
1. In mailserver, onder beveiliging kies je het tabblad "Zwarte en witte lijst"
2. In dat tabblad klik je de button "Zwarte en witte lijst" en in het nieuwe schermpje klik je op "maken"
3. In het dan getoonde schermpje kies je "Van: adres bevat dit domein" en vul je daarachter alleen het betreffende TLD in, zonder voorlooppunt of wildcard.
4. Kies daaronder in het uitklapschermpje naar keuze "weigeren" of "verwijderen"
5. klik daarna op OK en dan op Voltooien.

Informatie
"Weigeren" zal ervoor zorgen dat de afzender bericht krijgt dat het mailtje is geweigerd. "Verwijderen" (er schijnt ook een mailserver-versie in omloop te zijn, die daar "verwerpen" heeft staan) heeft tot gevolg, dat het mailtje ogenschijnlijk wordt geaccepteerd, maar het wordt daarna direct weggegooid. Voor de verzender lijkt het bij "verwijderen" erop, dat het mailtje is aangekomen, hij krijgt geen nader bericht.

Zeker bij veel voor spammail gebruikte TLD's (als bijv. icu) is het afzenderadres een niet bestaande gebruiker in het gegeven domein. Als daar een weigeringsbericht wordt ontvangen zal dat weer worden gebounced naar de afzender, waardoor er een soort kettingreactie kan ontstaan waar veel providers niet blij mee zijn. Het verdient daarom aanbeveling om bij het willen uitsluiten van een hele TLD altijd te kiezen voor "Verwijderen".

  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x WD40EFRX-68N32N0
  • Extra's: 6 gb RAM
Ik noem mijzelf een ervaren amateur, anderen noemen mij leuk gek, weer anderen.... ach, laat maar


 

Zwarte schermen bij Time Machine backups

Gestart door martinoBoard Mac OS X

Reacties: 3
Gelezen: 1799
Laatste bericht 06 mei 2014, 20:50:22
door Briolet
Zwarte lijst

Gestart door Robert KoopmanBoard Mail Server

Reacties: 3
Gelezen: 2324
Laatste bericht 07 juli 2015, 23:27:27
door compuline
Zwarte & Witte lijst

Gestart door BrioletBoard Mail Server

Reacties: 7
Gelezen: 5193
Laatste bericht 31 december 2020, 14:40:00
door huijsh