Auteur Topic: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!  (gelezen 1936 keer)

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Gepost op: 19 augustus 2019, 19:41:52 »
Ik krijg een dringende melding dat mijn Volume1 bijna vol is. Echter dit klopt niet met de hoeveelheid aan gegevens die er op staan.

Ik heb op het forum verschillende stukken gelezen en geprobeerd maar niets helpt om dit op te lossen.

Kan iemand mij hierbij helpen, aub?

Ik heb 2 afbeeldingen toegevoegd die elkaar tegen spreken, Opslagbeheer zegt 3TB van de 3,6 TB verbruikt en opslag Analyzer zegt 1,65 TB van de 3,6 TB gebruikt. En dit klopt ook met wat de verkenner zegt.

Een kleine toevoeging ik heb de dag ervoor de Drive eenrichtings synchronistatie ingeschakeld voor een map. Geen idee of dat er mee te maken kan hebben. Dat is het enige wat ik kan bedenken wat anders dan anders heb gedaan. Ik heb alles van deze synchronsatie uitgezet e verwijderd. Mocht trouwens ook niet baten.
  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2019, 07:06:31 »
Wordt de waarde bij de opslag-analyzer niet geüpdatet wanneer deze een rapport genereert? Wellicht komt daar het verschil vandaan.
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2019, 09:24:17 »
Citaat
Opslagbeheer zegt 3TB van de 3,6 TB verbruikt en opslag Analyzer zegt 1,65 TB van de 3,6 TB gebruikt.

Opslag analyzer berekent het fout. Die kijkt alleen naar de zichtbare files. Als hij dat doet, moet hij het deel dat door onzichtbare files gebruikt wordt van het maximum aftrekken. Hij zou dus moeten schrijven: 1,65 TB van 2,25 TB gebruikt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2019, 10:15:42 »
Dank jullie wel en daar zit zeker en logica in.

Maar hoe komt het dat er binnen 24 uur een schijf dan bijna vol loopt. En als het onzichtbare bestanden zijn, hoe maak ik ze zichtbaar en nog beter verwijder deze zodat ik weer ruimte heb. Het rapport van Opslag Analyzer was van zondag, dus sindsdien is alles mis gegaan.

Graag jullie advies hoe ik het kan herstellen.
  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166

Offline ufosyno

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 71
  • Berichten: 488
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2019, 11:23:02 »
En als alle prullebakken eens worden geleegd?

ga naar: >configuratiescherm>gedeelde mappen>actie>alle prullebakken leegmaken

Dat lostte bij mij ook een paar telproblemen op.
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x WD40EFRX-68N32N0
  • Extra's: 6 gb RAM
Ik noem mijzelf een ervaren amateur, anderen noemen mij leuk gek, weer anderen.... ach, laat maar

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2019, 11:29:06 »
Gelijk maar gedaan en alle prullenbakken leeg gemaakt, maar daar zat kennelijk al niets meer in. Probleem nog steeds hetzelfde.

Toch bedankt voor de tip.
  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2019, 11:34:53 »
En als alle prullebakken eens worden geleegd?

ga naar: >configuratiescherm>gedeelde mappen>actie>alle prullebakken leegmaken.

Die files telt de opslag analyser standaard wel mee. In het rapport staat een checkbox om de opslag zonder trash te zien. Dan kun je direct zien of dat uitmaakt.

Omdat dit topic over Drive gaat, moet je de drive prullenbakken legen. Zie handleiding

Zoals vaker aangehaald: Lees eerste de handleiding voor je iets gebruikt. Dan was dit volume gebruik door Drive bekend geweest.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2019, 11:49:17 »
Deze prullenbakken ook geleegd. Zat nog wel wat in maar niet niet genoeg om het Volume1 te herstellen naar zijn "oude staat".

Het kan zijn dat ik nu in een verkeerd topic zit, dan eventueel verplaatsen graag.

Mijn Volume1 is nu 83%. wat nog steeds onverklaarbaar is. Alles op dubbele files gecontroleerd en die er waren opgelost en verder niet geholpen. Als het inderdaad verborgen bestanden zijn hoe maak ik dan zichtbaar en hoe haal ik die.

Birdy heeft in een gelijk soort topic het onderstaande antwoord gegeven:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doe het volgende in PuTTY (Windows) of Terminal (Apple) en zorg ervoor dat je root bent (sudo -i).

Als je dus root bent, het volgende commando uitvoeren:

Code: [Selecteer]
du -d 3 /volume1 |  grep @ | sort -rn > /volume1/<EEN GEDEELDE MAP>/gebruik.txt

en wacht totdat de prompt weer terug is.

Het gaat kennelijk over verborgen mappen dus, ik laat zoeken in volume1 (3 mappen diep) op alle wat begint met @, wordt gesorteerd op grootte en geprint in <DE OPGEGEVEN GEDEELDE MAP> gebruik.txt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet niet of dit een oplossing is. Ik heb het geprobeerd maar alles lukt tot de laatste regel "du -d 3 /volume1 |  grep @ | sort -rn > /volume1/<EEN GEDEELDE MAP>/gebruik.txt" dan gebeurt er niets. Zal ik wel iets verkeerd doen, maar deze commando's gaan mij boven mijn pet helaas.

Mocht ik verkeerd zitten met mijn denk patroon dan hoor ik dat graag en nog steeds graag een oplossing.

Alvast bedankt weer.
  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2019, 12:58:18 »
Je post dit in Cloud Station & Drive, verdenk je deze applicatie van zoveel extra schijfruimte te gebruiken?
Dat is inderdaad wel een ruimtevreter.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2019, 13:02:42 »
Dat denk ik wel, omdat het daarna is gebeurd, maar het is mij wel een raadsel.

Ik krijg de ruimte ook niet terug naar wat het hiervoor was, met alle hierboven uitgevoerde tips.

Vraag is dus hoe krijg ik de ruimte terug die door "iets" is ingenomen?
  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2019, 13:57:36 »
Ik ben wat verder aan het lezen op het forum en ben via WINscp het onderstaande tegenkomen in @Synologydrive dat daar 1,5 TB instaat. Is dit soms het probleem en kan die gewoon verwijderen? En dan ook de @** bestanden.
Ik heb hier geen verstand van dus wat ik zie laat ik zien en doe nog niets totdat iemand die dit begrijpt mij een antwoord kan geven, voor ik alles om zeep help.
  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2019, 15:03:12 »
Dan is het inderdaad Drive die dit gebruikt. Maar ik zou nooit via SSH knoeien en dit gewoon via de GUI van Drive weggooien. Zie manual zoals ik al eerder schreef want ik heb geen zin hier zelf de manual over te tikken. (De help van "Drive Admin Console")
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2019, 17:43:20 »
Het ziet er naar uit de Database  van Drive 1,5 TB groot was geworden, waarom is nog onduidelijk dan. De database wordt nu opgeruimd, netjes volgens de handleiding van Drive Admin Consol, dank je wel Briolet voor het aangeven. Je hoeft het zeker voor mij niet over te typen, in een richtingsturen is vaak voldoende. Ik had alleen nooit aan de database zelf gedacht dat die zo enorm groot kon worden, terwijl de bestandsmappen nauwelijks data bevatten, of gooi ik nu dingen door elkaar.

Ik zal nog een reactie plaatsen met de uitkomst van het opruimen van de database.

Heeft iemand nog een idee waarom die database zo groot is geworden en om dit een volgende keer te voorkomen?
  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2019, 22:48:42 »
Het probleem bij de oude cloudstation was nog erger. Als je daar een folder een nieuwe naam gaf, dan zag hij dat als een nieuwe folder en de files erin als nieuwe files. De oude folder met files kwam dan in de prullenbak. De database met gewiste files werd dan alleen al groot door een paar grote folders te hernoemen.

Pas sinds Drive ging hij een veranderde foldernaam gewoon als een volgende versie zien van een bestaande file. En was er vrijwel geen extra ruimte nodig.

Maar goed. Het wissen van de database zelf is het snelste. Voor zover ik getest heb, wist dat alleen de gewiste files en niet de versies. Het legen van de prullenbakken had ook gekunt. Dat is subtieler omdat je dat per teamfolder of home doet.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Synas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Melding Volume1 bijna vol - wat niet klopt!
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2019, 18:51:52 »
Dan is Drive wel een verbetering t.o.v. Cloudstation dus.

Ik heb eerst alle prullenbakken geleegd in de folders, maar dat veranderde niets aan de situatie. Na het legen van de database prullenbak, waar 1.5 TB in zat had ik alles weer als normaal terug en nog maar 44% in gebruik i.p..v 84%. Duurde trouwens uren voordat dit was opgeschoond.

Ik heb alleen nog geen idee waarom die database-prullenbak zo ontzettend groot is geworden.

Ik ga nog wel een keer eenzelfde synchronisatie opzetten en dan kijken en hopen dat het niet weer gebeurd. Kan het trouwens met indexeren te maken hebben, daar was hij ook heel druk mee bezig en gaf er een waarschuwing op.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de snelle en bruikbare reacties om mij hier mee te helpen :thumbup:


  • Mijn Synology: DS218play
  • HDD's: 2 x 4 TB 2DR166


 

Alleen een melding als backup fout gaat

Gestart door GroijdBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 1
Gelezen: 1412
Laatste bericht 29 juli 2011, 18:00:25
door LukeVredeveld
download pauzeert en geeft melding versleuteld

Gestart door markdudeBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 8
Gelezen: 7112
Laatste bericht 10 augustus 2013, 11:48:33
door janbal
Alarm melding: Number of logs per second is greater than

Gestart door Erwin1Board Synology DSM 6.0

Reacties: 2
Gelezen: 3409
Laatste bericht 31 maart 2016, 15:52:22
door Erwin1
Vreemde melding van Active Backup

Gestart door SylvesterBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 2
Gelezen: 751
Laatste bericht 12 januari 2020, 11:03:36
door Sylvester
Willekeurig de melding "SLL certificaat is gewijzigd" vanuit Cloud Station Drive

Gestart door pcrrulesBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 10
Gelezen: 6404
Laatste bericht 19 september 2017, 19:33:59
door pcrrules