Auteur Topic: Controle via Synology of Domoticz op raspberry nog draait  (gelezen 3188 keer)

Offline bnw

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 25
Controle via Synology of Domoticz op raspberry nog draait
« Gepost op: 26 augustus 2019, 15:59:25 »
Ik heb een Raspberry Zero printje, welke als enige taak heeft het opnemen van de meterstanden van mijn slimme meter (via Domoticz).
Op de Raspberry zit ook een scriptje welke elke nacht een backup van de meterstanden maakt, en deze plaatst op mijn Synology NAS (via ftp).

Op mijn Synology draait elke nacht een script, welke er voor zorgt dat alleen backups bewaard worden die niet ouder zijn dan 10 dagen.

Tot zover gaat alles goed. Ik heb echter al een paar keer gehad, dat er een probleem was met de stroom (aardlekschakelaar in werking gezet tijdens onsweer/bliksem) en dat heeft er een aantal keer voor gezorgd dat het sd kaartje van de Raspberry corrupt is geraakt. Dit gebeurt helaas nogal eens als de stroom van een Raspberry ineens weg valt.

Omdat ik dat steeds pas een tijd later ontdekte, mis ik in bepaalde periodes vele dagen met metingen. Je merkt dit alleen doordat je via de internet browser de Domoticz client niet kunt opstarten, of doordat er geen nieuwe backups van de Domoticz database meer op de NAS verschijnen.

Ik zoek nu een manier om via de Synology gewaarschuwd te worden wanneer Domoticz gestopt is met werken en er dus ook geen meterstanden meer worden opgenomen en naar de NAS gebackupt.

Ik ben op zoek naar een manier/script waarmee ik vanaf de Synology in de gaten kan houden of de Domoticz Raspberry nog gewoon werkt.
Ik zou daarvoor een script aan de task scheduler van de Synology willen koppelen.

Ik dacht aan één van de volgende controles:
- controleer of de laatste aanwezige raspberry database backup op de NAS maximaal 1 of 2 dagen oud is.
- controleer of er in de map op de NAS nog backup bestanden staan (omdat alles wat ouder is dan 10 dagen wordt verwijderd, zal de map vanzelf leeg raken wanneer er geen nieuwe backup kan worden gemaakt).
- controleer op de één of andere manier of het ip adres van de Domoticz client nog respons geeft (als dat niet zo is, is Domoticz waarschijnlijk gestopt of corrupt).
- copy direct vanaf de NAS het database bestandje vanaf de raspberry naar de NAS. Als dit niet lukt is de raspberry waarschijnlijk gestopt of corrupt. Wanneer het wel lukt, eventueel controleren of deze file niet ouder is dan 1 of 2 dagen.

Als uit één van de bovenstaande manieren blijkt, dat er iets niet goed is en Domoticz blijkbaar is gestopt, zou ik graag een notificatie krijgen via de Synology notifications.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Kan iemand mij op weg helpen met een manier om dit te controleren?
  • Mijn Synology: DS218 Play
  • HDD's: 1x WD Red 3TB

Offline aliazzz

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 97
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 1.349
  • Yum yum brains...
Re: Controle via Synology of Domoticz op raspberry nog draait
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2020, 12:41:21 »
Beter laat dan nooit...

Overweeg het mqtt protocol te gebruiken, dat stelt je in staat om een "last will" message te versturen.
DS415+ 4*4TB SHR5 Btrfs, 8 GB RAM
DS1515+ 5*3TB SHR5 Btrfs 16 GB RAM
DX513 4*6TB SHR5 Btrfs
RT6600ax meshed 1 x RT2600ac, 3 x MR2200ac

Homelab;
HP Proliant DL360 Gen9 (aka Pizzabox)
2*XEON E5-2697A V4 total: 32C/64T
256GB RAM, 20TB RAID5 SSD Cluster


 

Controle VPN

Gestart door jacobusBoard VPN Server

Reacties: 14
Gelezen: 4679
Laatste bericht 28 april 2017, 20:56:06
door mchp92
Controle over NAS opstarten

Gestart door joostmanBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 507
Laatste bericht 06 mei 2022, 10:08:04
door joostman
controle nieuwe disk te onderbreken?

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1868
Laatste bericht 21 september 2009, 23:43:20
door Anonymous
hdd herstellen pariteitsconsistentie controle tijdsduur?

Gestart door Gamma_edBoard Overige software

Reacties: 6
Gelezen: 5698
Laatste bericht 14 september 2012, 13:40:35
door Gamma_ed
pariteit consistentie controle

Gestart door wiltopBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 2
Gelezen: 2982
Laatste bericht 13 juni 2013, 17:28:08
door wiltop