Auteur Topic: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv  (gelezen 12338 keer)

Offline GreyedUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Gepost op: 23 september 2019, 12:22:32 »
De vraag is al eens eerde gesteld (niet door mij) en er werd een erg lullig antwoord gegeven: televisie kantelen.
Meer oplossingen waren er niet. Ik heb niet kunnen achterhalen of de vorige vraagsteller er ooit uitgekomen is.
Maar het is ook mijn probleem.
Dus nog eens: mijn mp4 filmpjes (met mijn iPhone gemaakt) kan ik niet zonder probleem afspelen op mijn samsung tv.
Alle filmpjes Staand geschoten met mijn (of andere telefoons) staan 90° gekanteld.
Als ik ze afspeel zonder tussenkomst van VideoStation (bijvoorbeeld mijn iPad) is dat probleem er niet!
VideoStation lijkt me de veroorzaker.
Na lang zoeken kwam ik er bij toeval achter dat in media info voor een bestand "90°" gemeld wordt. (Zie screenshot),
Binnen VideoStation kan ik dat niet aanpassen voor zover ik weet. Wel metagegevens aanpassen maar niet de media info.
Is er iemand die hier een oplossing voor heeft? Moeilijkheid is dat áls er een programma voor is dat ook nog eens op de Mac moet draaien.
Wie heeft de oplossing?. Er moeten toch meerder oplossingen zijn dan de tv kantelen (LOL).
Bij voorbaat dank.
  • Mijn Synology: DS115

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2019, 14:01:11 »
Dus nog eens: mijn mp4 filmpjes (met mijn iPhone gemaakt) kan ik niet zonder probleem afspelen op mijn samsung tv.
...
Als ik ze afspeel zonder tussenkomst van VideoStation (bijvoorbeeld mijn iPad) is dat probleem er niet!

Gaat het bij je Samsung TV om een "SMART TV" optie hoe je een film afspeelt,
of speel je de film af via Chromecast (zoals in het andere topic)?

In het geval van een "SMART TV" optie, zou je films op je NAS ook rechtstreeks vanaf de NAS kunnen afspelen.
Zonder gebruik te maken van "Video Station", maar door de video-map te kiezen op je NAS (en je films te kiezen).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline GreyedUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2019, 14:15:02 »
Ik speel mijn video’s die in de videomateriaal zijn opgeslagen af vanaf de NAS op mijn Samsung Smart tv.
Niet via Cromecast!
  • Mijn Synology: DS115

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2019, 14:27:25 »
En van welke app maak je dan gebruik op je SMART TV om films af te spelen ??

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline GreyedUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2019, 17:11:54 »
Geen app. Het icoon video’s. Ik zie dan mijn mapstructuur van mijn NAS.
Heb Plex ook eens gebruikt, maar dat gaf hetzelfde resultaat.
  • Mijn Synology: DS115

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2019, 17:50:49 »
Speel je alleen je eigen opnames af, of ook speelfilms?
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2019, 18:14:52 »
Speelfilms worden werkelijk absoluut nooit gekanteld opgenomen. Dus daar speelt dat probleem helemaal niet.

Het gaat om eigen gemaakte filmpjes  --"met mijn iPhone gemaakt"--  die "verticaal" zijn opgenomen.
Eigenlijk zoals de meeste mensen hun "verticale" smartphone doorgaans vasthouden voor de meeste opties.
Met de langste zijde van de smartphone verticaal.  En dan ook maar op die wijze filmen.

Veel huidige mediaspelers houden rekening met die onnatuurlijk "vreemde" houding van zelfgemaakte filmpjes,
en tonen die filmpjes dan automatisch op de juiste wijze "correct" als men een beeldverhouding tegenkomt die "verticaal" is afgestemd,
in combinatie met een "tag" die wordt meegegeven vanuit de houding van de smartphone hoe die is gebruikt.
Vandaar dat in de media info die "Rotatie" ook als zodanig wordt getoond. (En als correctie-mogelijkheid gebruikt kan worden).

Alleen heeft de in de SMART TV gebruikte video app kennelijk niet de mogelijkheden ingebouwd om daar rekening mee te houden,
en toont een film standaard op een wijze van de langste zijde horizontaal, en de kortste zijde verticaal.
Feitelijk datgene hoe TV schermen en bijv. bioscoop schermen standaard altijd al die indeling / verhouding hebben gehad.
Weliswaar was er vroeger minder breedbeeld, meer naar een vierkant neigende rechthoek.
Maar altijd nog steeds de langste zijde horizontaal.  (Vandaar dat speelfilms nooit gekanteld worden opgenomen).

Heeft verder niets met Video Station te maken, maar met tekortkomingen van de in de SMART TV gebruikte video app.
Kijk of je een andere mediaspeler app kunt installeren die er wel rekening mee houdt.

Of meteen bij het maken van filmpjes rekening houden met de wijze hoe dat op PC-monitoren en TV-schermen wordt getoond,
op de meest efficiënte wijze.  (Dus smartphone zodanig vasthouden dat de langste zijde horizontaal wordt gebruikt).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2019, 18:31:59 »
Met de iphone in het verleden, heb ik dit vaker meegemaakt.
Op de iphone was er niets aan de hand, maar sloeg ik de filmpjes op, op de pc dan waren ze allemaal gekanteld.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline GreyedUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2019, 22:48:45 »
Heeft verder niets met Video Station te maken, maar met tekortkomingen van de in de SMART TV gebruikte video app.
Kijk of je een andere mediaspeler app kunt installeren die er wel rekening mee houdt.

Lijkt me toch dat de NAS de ‘boosdoener’ is. Mijn filmpjes rechtstreeks afgepeeld van mijn Dropbox op mijn iPad: geen probleem. Ook vanaf mijn iPhone via Cromecast naar de Samsung  tv: geen probleem.
Dus blijft mijn vraag staan: Hoe kan ik de data in de MediaInfo wijzigen naar 0 graden?
  • Mijn Synology: DS115

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2019, 09:21:12 »
Je verwart een aantal dingen welk apparaat wat afspeelt,
en welke video / mediaspeler app van het betreffende apparaat verantwoordelijk is voor het tonen van het filmpje.

Geen problemen met je iPad is de mediaspeler van je iPad verantwoordelijk voor het afspelen van film data, niet je SMART TV.
Vanaf je iPhone via Chromecast is de video implementatie van Cromecast zelf verantwoordelijk voor afspelen van film data, niet je SMART TV.

Alleen als je films laat afspelen door de video app van de SMART TV opties gaat het verkeerd. Dus daar zit de fout.
Precies wat ik eerder heb proberen uit te leggen. Het zit hem in de video app van je SMART TV.
Vandaar het advies om onder de SMART TV opties een andere mediaspeler app te installeren, en het daar mee af te draaien.
Alle andere video apps / mediaspelers via die andere apparaten kunnen namelijk wel overweg met het correct afspelen van je filmpjes.

Als je vanuit je SMART TV of welke ander apparaat op de NAS de "video" share oproept om filmpjes af te draaien
heb je dat "Video Station" op zichzelf in het geheel niet nodig.
(Zelf heb ik Video Station niet eens geïnstalleerd. Heb al die toeters en bellen extra eraan niet nodig).
Dus het gaat puur om data filmbestanden die zijn opgeslagen, die je afspeelt.
Daar verandert natuurlijk niets aan of je die filmpjes  in dropbox, PC, externe schijf of op een NAS hebt staan.

Hooguit als je vanuit een mediaspeler of SMART TV voor connectie met de NAS geen gegevens kunt invullen voor een share
(inlognaam en wachtwoord), kun je de app "Mediaserver" installeren.
In dat geval zijn de mappen:  music - photo - video   te benaderen zonder inlognaam/wachtwoord.
En zou je die mappen ook kunnen benaderen via DLNA multicast opties vanuit mobiele apparaten.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline GreyedUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2019, 17:24:40 »
Hooguit als je vanuit een mediaspeler of SMART TV voor connectie met de NAS geen gegevens kunt invullen voor een share
(inlognaam en wachtwoord), kun je de app "Mediaserver" installeren.
In dat geval zijn de mappen:  music - photo - video   te benaderen zonder inlognaam/wachtwoord.

Nu wordt het me te moeilijk en val ik door de mand.
Heb VideoStation verwijderd en MediaServer ingeschakeld.
Resultaat: Zie wel  mijn muziekbestanden via de tv (niet nodig), maar de map Foto en Video is een lege map op de tv.
heb de machtigingen doorgelopen, maar die zijn overal gelijk.
Wat nu?
  • Mijn Synology: DS115

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2019, 17:53:24 »
Kort gezegd, het kantel probleem, is een Apple probleem zoals ik al eerder opmerkte.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline GreyedUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2019, 17:58:28 »
???
Is het een Apple probleem als afspelen op mijn Mac en iPad (via DS Video!) wel goed gaat maar vanaf de NAS niet?
Een Samsung probleem lijkt me vooralsnog meer voor de hand liggen.
  • Mijn Synology: DS115

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2019, 18:11:16 »
Laat ik het anders zeggen.
Alles wat je maakt met een Apple product en terug kijkt op een Apple product, levert geen problemen op.
Maar doe je dat op een niet Apple product, dan is het beeld gekanteld.

Probeer het maar eens uit op windows, android, dan zul je zien dat het daar allemaal gekanteld is.
Dat was mijn ervaring met Apple.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Video's worden gekanteld afgespeeld op mijn Samsung tv
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2019, 19:01:36 »
Even afgezien of het een Apple probleem zou zijn?
(Apple geeft erg vaak problemen, met het op het "eilandje" willen zitten en niet compatibele willen zijn met andere apparaten / systemen).

Heb VideoStation verwijderd en MediaServer ingeschakeld.
Resultaat: Zie wel  mijn muziekbestanden via de tv (niet nodig), maar de map Foto en Video is een lege map op de tv.

Dus dat werkt ook al niet met je SMART TV ??

Standaard mediaserver ingeschakeld geeft normaal toegang tot de genoemde mappen, en de daarin opgenomen bestanden.

Heb hier bijv. nog een pakweg 7-8 jaar (?) oude WD TV-Live mediaspeler.  Als ik als bron de mediaserver kies van de NAS,
zijn alle bestanden opgenomen in de mappen "music", "photo" en "video" bereikbaar, op te roepen, te beluisteren, te bekijken en af te spelen.

Als je wilt zou je via persoonlijk bericht een voorbeeld kunnen sturen van een "Apple" filmpje (via bijv. https://wetransfer.com ).
Wil ik dat filmpje wel even op de NAS zetten en kijken of het op die oude WD TV-Live mediaspeler normaal is af te draaien.
Weet je of het een "Apple" gerelateerd probleem is, of van je SMART TV.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....


 

DE Video geen geluid als op telefoon afspeel

Gestart door RainmanBoard Video Station

Reacties: 2
Gelezen: 2832
Laatste bericht 11 november 2013, 20:58:38
door Rainman
Kan geen video's bekijken, "bewerking mislukt"

Gestart door myristicaBoard Video Station

Reacties: 3
Gelezen: 2501
Laatste bericht 26 april 2017, 15:11:22
door aliazzz
Stream Video vanaf DS411j naar Extern IP

Gestart door JElzenaarBoard Media Streaming mods

Reacties: 3
Gelezen: 5683
Laatste bericht 30 november 2010, 21:40:01
door wizjos
DS Video en Chromecast

Gestart door StringBoard Video Station

Reacties: 11
Gelezen: 14944
Laatste bericht 19 mei 2014, 17:51:50
door Tien
video hapert

Gestart door phoogmoedBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 11
Gelezen: 9809
Laatste bericht 22 mei 2013, 21:57:34
door phoogmoed