Auteur Topic: Welk type ?  (gelezen 4642 keer)

Offline Fissa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Welk type ?
« Gepost op: 09 oktober 2019, 18:39:04 »
Hallo allemaal,

Ik zoek advies over welke NAS aan te schaffen. Nog nooit eerder een NAS gehad, dus alles is nog nieuw.

Waar wil ik de NAS voor gebruiken?
- Video deurbel van Hikvision 24/7 laten opnemen.
- Backup documenten laptop school via FTP
- Algemene backup van foto's video's enz.

Wat zijn mijn eisen:
- Ge-encrypt opslaan van de data op de aanwezige hdds (ik verwacht dat dit een standaard optie is bij alle synologys).
- 2 hdds ivm RAID
- synology surveillance station tbv deurbel en eventueel meerdere cameras in de toekomst

Ik beschouw mijzelf niet als een 'heavy user. Tot nu met name gebruik gemaakt van cloud storage (betaald) maar vind het uiteindelijk toch zonde van mijn geld. Over de langere termijn heb ik.waarschijnlijk meer plezier van een eigen NAS en zal het mogelijk goedkoper zijn.

Groetjes en bedankt voor het meedenken!

eaz

  • Gast
Re: Welk type ?
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2019, 19:14:03 »
Normaliter zal een DS218 of een DS218play al jouw eisen prima kunnen invullen. Ik raad een j-type nooit aan.

Je gaat er zeker plezier van hebben.
Let wel, ik lees ook in jouw vraag dat je de nas als backup ziet. De werkelijke kracht is delen door het centraal opslaan. Ik veel mensen worstelen met de vraag hoe ze de data van de pc op de nas krijgen. Het antwoord is: er hoort geen data op een pc. Dat is een model uit de jaren 1990.

Of je goedkoper uit bent dan de cloud, dat zal er om hangen. Met bijvoorbeeld dubbele 6Tb schijf en de nas ben je ongeveer 550 euro kwijt.
Daar kun je ook 5 jaar een cloud oplossing als idrive voor nemen. Dan heb je ook geen zorgen voor de backup. Ook een nas kun je namelijk beter backuppen. Raid is geen backup.


Offline grindal

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 9
  • Berichten: 159
Re: Welk type ?
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2019, 21:11:59 »
idd, zou ook geen J-model nemen.

Raid is enkel een "hulpje" om verder te blijven werken bij panne van een disc.
Maar maak steeds een extra backup van je nas op bv een externe drive of cloud of een 2e nas.
  • Mijn Synology: DS416play
DS415play
DS110J
DS416play
DS218+

Offline Fissa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: Welk type ?
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2019, 22:16:03 »
Hallo Eaz en Grindal,

Dankje voor jullie reactie.
@eaz Ik begrijp dat de kracht in het “delen” zit en dus niet in het backuppen van documenten. Nu
heb ik een laptop van het werk met een 1tb ssd erin. Het idee is dat ik lokaal mijn studie documenten opsla, maar de gegenereerde data automatisch wegschrijf naar de NAS. Kan dit niet of is het omslachtig?

Of zou je de NAS als netwerkshare instellen en alle data gewoon meteen op de NAS plaatsen? (Moeten

Hoe groot is de kans dat twee schijven in een NAS tegelijkertijd kapot gaan? Mijn kennis zegt klein, maar ik hoor graag van jullie als dit anders blijkt te zijn.

Ik heb daarnaast nog een 1TB (gratis) opslag bij Stack. Dus voor wat betreft foto’s en degelijke zou ik deze ook daar kunnen blijven backuppen. Jullie zien het al, gratis dus niet veel andere mogelijkheden.

@grindal RAID zorgt er toch wel voor dat ik mn data niet kwijt ben als een schijf naar de *^&@ gaat?

Jullie zeggen beide geen J. Maar welke dan wel?
De play of een +. Wat is nu het precieze verschil?

Groetjes en een fijne avond.



Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Welk type ?
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2019, 22:38:07 »
ik zou de DS218+ voorstellen met 2x 4 TB disk.
Ik backup mijn foto's op de NAS en via de NAS ook nog op Stack.
De kans dat 2 disk gelijktijdig kapot gaan is erg klein, maar zeg nooit, nooit.
Je kunt je disk spiegelen, zodat als er een disk kapot gaat er nog een disk met data beschikbaar is.
En met Cloud Station Drive, kan je bestanden van je pc/laptop backuppen.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Fissa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: Welk type ?
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2019, 08:44:07 »
Hé Vuurvreter, Dankje. Dat zal een beetje mijn set up worden to start off.

Heb jij ook een free 1TB storage bij Stack of betaald? Is het zo ingericht dat er automatisch een bepaalde folder/partitie van de NAS gepusht wordt naar Stack?

Het spiegelen van de disks is inderdaad mijn opzet.

Welke hdds raden jullie aan? Ik ze bv. bij coolblue en bol “pakketten”, maar dan heb ik natuurlijk geen keus welk merk of type.

Er is bv nu een aanbieding bij Amazon:
https://www.amazon.de/Synology-DS218j-2-Bay-6TB-Bundle/dp/B076VJJ58P

Dit is wel een J..... Met twee 3TB schijven.

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Welk type ?
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2019, 10:10:47 »
Ik heb de 1TB free storage.
Ja ik heb de map photo's volgens mij via webdav gelinkt aan Stack en dat werkt prima.

Ik zelf heb de WD Red 2x 3TB en dat bevalt prima.

Persoonlijk zou ik niet voor een J model gaan ivm mindere prestatie's en daar ga je zeker spijt van krijgen.
Maar het is je portemonnee uiteindelijk die bepaalt.

Succes met je keuze.

P.S.
Vergelijk hier het + model versus het J model
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

eaz

  • Gast
Re: Welk type ?
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:33:14 »
@eaz Ik begrijp dat de kracht in het “delen” zit en dus niet in het backuppen van documenten. Nu
heb ik een laptop van het werk met een 1tb ssd erin. Het idee is dat ik lokaal mijn studie documenten opsla, maar de gegenereerde data automatisch wegschrijf naar de NAS. Kan dit niet of is het omslachtig?
Of zou je de NAS als netwerkshare instellen en alle data gewoon meteen op de NAS plaatsen? (Moeten
Hoe groot is de kans dat twee schijven in een NAS tegelijkertijd kapot gaan? Mijn kennis zegt klein, maar ik hoor graag van jullie als dit anders blijkt te zijn.

Ik zet nooit gegevens op de laptop (of trek het er direct weer af als ik thuis ben), data staat op de nas. Dit scenario is wellicht voor veel anderen niet haalbaar, gebruik dan de synology tools zoals in de andere posts genoemd.
De kans op dataverlies bij dat raid1 kun je uitrekenen met de tool: https://www.servethehome.com/raid-calculator/raid-reliability-calculator-simple-mttdl-model/
De ervaring leert wel, dat een raid meestal faalt juist als je hem nodig hebt, bij rebuild, want dan wordt de overblijvende schijf zwaar belast. Dus zorg altijd voor de backup van dingen die je niet kwijt wilt.
Cloud sync werkt prima met de stack. denk wel even na over de richting veel mensen kiezen voor eenrichtingverkeer, om ook beschermd te zijn tegen per ongeluk deleten van een bestand.

Voor schijven: hgst is meestal best, evenals toshiba, dan seagate en dan wd, maar dit zijn gemiddelden en die gelden dus niet voor ons individuen:). Wij hebben altijd persoonlijke ervaringen die beter of slechter zijn dan het gemiddelde.

Offline Fissa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: Welk type ?
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:09:51 »
@Fissa Wij willen hier niet dat er zooo onnodig geciteerd wordt, zeker niet een heeeeel voorgaand bericht, zo zinloos :!:

Wat bedoel je met de richting. Dat je alleen van de NAS naar stack kan uploaden en niet visa versa?

Op jullie advies ben ik niet aan het kijken naar de J uitvoeringen. De + daarentegen kost al gauw 600,-. Ik zat in mijn hoofd met een bedrag van 450,- ; dan zou ik uitkomen op de Play uitvoering met twee 2tbs schijven...

Wat is jullie mening over de Play uitvoering tov de +?

Groetjes

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Welk type ?
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:19:07 »
Zie hier de 3 modellen
Je kan ook met 1 disk starten en later er een 2e disk bijzetten, dit heb ik ook gedaan.
Of 2x 3 TB ipv 4, alles scheelt in de kosten.

Ik zie de 218+ voor € 317,90 bij Bol.com
En de WD Red 3 TB voor € 93,90 bij Alternate bij elkaar € 422,00 om te starten
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

eaz

  • Gast
Re: Welk type ?
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:58:46 »
Wat bedoel je met de richting. Dat je alleen van de NAS naar stack kan uploaden en niet visa versa?
Het kan beide richtingen op, het is net hoe je het wilt gebruiken. Keuzes Keuzes...
Je kunt overwegen het zo in te stellen dat je alleen upload naar stack, en niet delete van de stack. en dingen die je van de stack gooit, dat die niet van je pc gewist worden.

Dat kan je helpen in het geval je een bestand per ongeluk van de nas deleted. als je full sync hebt aan staan, is het een seconde later ook van de stack gedeleted. Dat wil je misschien niet.

Een + is overdreven voor een thuisgebruiker.

Ik mag geen reclame maken, maar is dit wat voor je?
https://www.mobile-harddisk.nl/product/5364/synology-ds415play.html


Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7772
  • Berichten: 43.099
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Welk type ?
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2019, 18:38:11 »
Ik mag geen reclame maken, maar is dit wat voor je?
https://www.mobile-harddisk.nl/product/5364/synology-ds415play.html
Deze reclame mag je best maken, Mobile Harddisk is n.l. de eigenaar van dit Forum ;)


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Fissa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: Welk type ?
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2019, 13:30:25 »
Hm, weer een nieuw type. Het is precies zoals je zegt: keuzes keuzes keuzes. Zeker voor iemand nieuw in de NAS wereld is het “wat veel allemaal”.

Als ik een DS218play + twee 2tb WD red zou aanschaffen zou ik totaal op 388,- uitkomen.

Diegene die jij adviseert zou een totaal van 398,70 opleveren. Wat zou jouw beweegreden zijn om de DS415play te kiezen?

Groetjes en bedankt EAZ.

Offline Fissa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: Welk type ?
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2019, 16:22:03 »
Kan iemand me uitleggen waar ik zie of bij de aanschaf van bv. de DS218play een licentie van surveillance station zit? Zo ja, hoeveel “camera’s” kan er op aansluiten?
Ik zie namelijk dat je ook los een licentie kan of moet aanschaffen...

Grpetjes

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Welk type ?
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2019, 16:25:57 »
Standaard 2 gratis licenties.
Wil je meer camera's, moet je extra licenties kopen.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.


 

Weergave foto's wel of niet gekanteld, afhankelijk onder welk OS bekeken.

Gestart door BabyloniaBoard File Station

Reacties: 5
Gelezen: 4183
Laatste bericht 06 juli 2014, 00:53:52
door Babylonia
FD8164V gaat op disconnected. Welk poort mis ik??

Gestart door Randys-nlBoard Surveillance Station

Reacties: 4
Gelezen: 1604
Laatste bericht 17 juni 2015, 11:16:22
door Birdy
welk bestandsformaat hebben films in mediaserver?

Gestart door walbergBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 11
Gelezen: 4858
Laatste bericht 05 augustus 2015, 01:19:10
door Stephan296
Welk protocol gebruik jij onder Mac OSX om te connecten naar

Gestart door ValithBoard Mac OS X

Reacties: 5
Gelezen: 4819
Laatste bericht 04 mei 2008, 14:13:42
door smoldersonline
Welk video bestandsformaat voor DS video met HandBrake?

Gestart door R.GoresBoard Video Station

Reacties: 7
Gelezen: 3618
Laatste bericht 20 januari 2017, 22:07:46
door Console