Auteur Topic: Aankoop eerste NAS (twijfel tussen 418 en 918+)  (gelezen 2382 keer)

Offline Evertb1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 13
Re: Aankoop eerste NAS (twijfel tussen 418 en 918+)
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2019, 19:26:12 »
Door het feit dat ik wil back-uppen volgens het mirror of RAID1-principe moet ik dus telkens in pairs werken.

Een RAID configuratie is geen backup.
Als je iets van backup wilt hebben moet je een bijvoorbeeld een externe disk toevoegen.

Ik ben het meer dan eens met iedereen die stelt dat een RAID array (in welke vorm dan ook) geen backup is. Als je ooit belangrijke bedrijfsinformatie bent kwijt geraakt of juist die mooie foto's van het familieuitstapje van de eeuw weet je wel beter. Goed backuppen is niet goedkoop maar dingen voor altijd kwijt raken is vaak niet in geld uit te drukken. Ik zelf maak backups van alle bestanden die ik belangrijk vindt volgens de backup 3-2-1 regel.
3 kopieën van alle bestanden die echt belangrijk zijn.
2 verschillende opslagmediums.
1 offsite backup.

Ik heb dit als volgt geregeld:
  • Mijn Synology 918+ is mijn main fileserver hier staan de meeste bestanden op. (Kopie 1 - medium 1)
  • De shared folders op de Synologie worden gebackupped naar een OMV file server (Kopie 2 - medium 2)
  • Er wordt ook een cloud backup gedraaid (Kopie 3 - offsite)
Overigens staat de OMV server in mijn garage die vrij staat van het huis. Dus dat is een extra stukje veiligheid. Ik begrijp wel dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden heeft maar niets houdt je tegen om een extra backup op een separate harde schijf te zetten en deze veilig op te bergen.

Ik heb overigens nog genoeg te wensen op dit gebied (replication bijvoorbeeld) maar dat is voor een ander topic.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 4 x WD20EFRX
  • Extra's: 2 x 8 GB


 

Aankoop advies mediaspeler (opgelost)

Gestart door VuurvreterBoard The lounge

Reacties: 39
Gelezen: 4264
Laatste bericht 26 september 2021, 21:01:00
door stapper
Aankoop advies voor een beginner

Gestart door NosjeBoard Aankoopadvies

Reacties: 3
Gelezen: 2180
Laatste bericht 24 oktober 2013, 23:38:45
door wizjos
Raad & Info gevraagd - aankoop DS412+ met ISP Telenet

Gestart door mysticfistBoard Aankoopadvies

Reacties: 10
Gelezen: 4570
Laatste bericht 29 april 2013, 08:02:52
door mysticfist
Aankoop advies Synology Drive / SSD Cache

Gestart door mini35Board Aankoopadvies

Reacties: 35
Gelezen: 3072
Laatste bericht 30 juni 2023, 09:29:46
door zandhaas
Advies aankoop 1e NAS

Gestart door RamonaSBoard Aankoopadvies

Reacties: 7
Gelezen: 2791
Laatste bericht 22 december 2014, 20:36:08
door Hofstede