Auteur Topic: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.  (gelezen 3217 keer)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Voor mensen die hun Synology router gebruiken, rechtstreeks achter een glasvezelverbinding, als vervanging van de KPN/Telfort Experia Box. Zullen deze dagen / week geconfronteerd worden met een zeer onaangename bijwerking van een update in de firmware van de TV-ontvangers.
(Die wordt in batches uitgevoerd. Is nog niet overal doorgevoerd).

Door een omwerking van de firmware in de twee gebruikte VLANS waarlangs data wordt aangeboden op de TV-ontvangers,
zijn alle instellingen en het volledige menu "achter" de knop "menu" in het geheel niet meer bereikbaar / aanwezig.

Zoals bekend missen de Synology routers de zogenaamde "routed mode" functionaliteit.
Er kon wel gebruik worden gemaakt van een zogenaamde TV "bridge" instelling op één of twee poorten van de Synology router.
Dat gaf eerder al een beperking op een deel van de functies.
Het gedeelte "Apps op TV" (eerder "Meer TV") ontbrak, en daarmee de mogelijkheid van bijv. Netflix rechtstreeks via de TV-ontvanger.
Mensen die deze "gadget apps" functies en Netflix niet gebruikten, tilden er niet zo zwaar aan.

Maar nu zijn alle andere functies via de "menu"-knop ook verdwenen.
Dat wordt nu knap vervelend.  Ook instellingen om geluid (stereo vs. dolby) en beeld (resolutie) in te stellen,
of bijv. een lijstje met eigen keus aan TV-kanalen, zijn niet meer bereikbaar, is niet meer mogelijk !!
Die worden na de update allemaal naar "standaard waarden" gezet.  Waaronder "Stereo geluid" en een beeldresolutie van 720p.

Alleen een eerder eenmaal ingestelde keus aan zenderlijsten via aansluiting van de "Experia Box",
zijn achteraf nog wel op te roepen via de knop met "blauw rondje".

Men dwingt de gebruiker nu feitelijk om willens en wetens de eigen KPN/Telfort Experia Box te moeten gebruiken,
om nog "fatsoenlijk" gebruik van de opties van hun TV-diensten gebruik te kunnen maken.
Precies tegenovergesteld aan wat de Europese wetgeving beoogt in een vrije markt in het gebruik van routers en eindapparatuur.

Mogelijk alleen routers die "routed mode" wel ondersteunen, zullen nog gebruikt kunnen worden?
(Tijd voor Synology om hun firmware te upgraden, zodat die functionaliteit wel volledig wordt ondersteund).

Ik heb de Synology router maar weer als 2e router in een "NAT achter NAT" set-up aangesloten.
(Dat beperkt weer de VOIP mogelijkheden op eigen VOIP apparatuur,
 ----> doorschakelen en in de wacht zetten is niet meer mogelijk).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7772
  • Berichten: 43.099
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2019, 09:57:22 »
Citaat
(Tijd voor Synology om hun firmware te upgraden, zodat die functionaliteit wel volledig wordt ondersteund).
Heb je al een Ticket ingelegd?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2019, 11:43:44 »
KPN is al een hele tijd bezig met het uitfaseren van bridged IPTV en omschakeling naar routed IPTV. Nu bijna iedereen een ExperiaBox heeft die die functionaliteit ondersteund gaan ze blijkbaar nu de laatste fase van die uitfasering in.
Je kunt nog steeds je eigen router toepassen, alleen moet die routed IPTV ondersteunen.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2019, 12:00:14 »
Heb dat eerder al eens uitvoerig aangekaart bij Synology (anderhalf jaar terug of zo).
Maar mogelijk is men achter de schermen toch al actief in die richting? Omdat in 2018 reeds werd aangekondigd
dat men bezig was uitgebreide VLAN ondersteuning te gaan implementeren. Daar past dat stuk van "routed mode" wel bij.

Had verwacht dat het nu bij de laatste Synology event zou worden aangekondigd, maar (nog) niet dus.
Kan het wel eens opnieuw gaan aankaarten.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2019, 12:58:46 »
KPN is al een hele tijd bezig met het uitfaseren van bridged IPTV en omschakeling naar routed IPTV.

Wel vreemd dat men de "bedienings" elementen van de gebruiksinterface via het normale "internet" VLAN laat lopen,
en de TV-kanalen zelf dan nog in een apart VLAN houdt.  Zet dan gelijk beter alles om via hetzelfde VLAN (internet),
en verhoog de glasvezelsnelheid van internet-abonnementen gelijk met een extra waarde, zodat de "aparte" stream
die voor IPTV nu los staat van de internetstream te corrigeren.
(Als aparte stream telt die IPTV stream nu niet mee bij de internet snelheid van een glasvezel abonnement.  Bij VDSL wel).

Vanaf dan zouden dan ook meer "normale" routers ingezet kunnen worden.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2019, 13:42:52 »
Tja, ik ga er van uit dat de technische jongens van KPN een goede kijk hebben op wat wel en niet kan en wat handig is.

En daarbij houden ze natuurlijk geen rekening met mensen die per se hun eigen routertje willen inzetten.  :P

Offline Plerry

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 288
  • Berichten: 1.489
  • Tom Poes, verzin een list ...
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2019, 14:24:22 »
Misschien moet je "... en wat handig is" veranderen in "... en wat voor hun handig is" ...  ;)
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2019, 15:02:47 »
Het is ook hun netwerk, dus dat mag ...

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2019, 15:39:00 »
Maar onsympathiek is het wel om zonder vooraankondiging of openheid van zaken vooraf gebruikers van de diensten
(waar je dus gewoon voor betaalt), die eigen apparatuur gebruiken, van het ene op het andere moment voor voldongen feiten te plaatsen.
Er zullen toch zeker wel meer mensen zijn, ook met andere merk routers die nu tegen vergelijkbare ervaringen oplopen.

Het is dat de eigen routers van KPN/Telfort niet aan de wettelijk verplichte netneutraliteit voldoen.
Waardoor met het gebruik van hun apparatuur, ik in mijn geval op andere wijze wordt belemmerd in de diensten die ik gebruik.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2019, 16:42:22 »
Ze zullen in de toekomst wel meer vrij moeten geven, zoals de SIP gegevens. Daar ontkomen ze niet aan.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het je ook makkelijk moeten maken.

Persoonlijk denk ik ook dat slechts een heel klein percentage van hun klanten op die vrije keuze van apparatuur zit te wachten. De meeste verwachten juist dat KPN alles levert en regelt en schreeuwen moord en brand als ze zelf een switch, Devolo set of WiFi versterkers aan moeten schaffen.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2019, 16:59:24 »
Zeker op het totaal aantal internet-aansluitingen zal de keus voor een "eigen router" een klein percentage zijn.
Maar KPN en Telfort bij elkaar met een paar miljoen aansluitingen, is zelfs een klein percentage nog steeds wel aanzienlijk.
Aanzienlijk genoeg om er door een provider rekening mee te houden.

Alleen hier op het Synology forum is het onderwerp om een "Telfort" Experia Box te vervangen door een Synology router 32.500 keer bekeken.
Dat aantal kan alleen als er veel belangstelling voor is om alleen al te "overwegen" of het is in te zetten.

Op het KPN forum (met ook andere routers) is een dergelijk onderwerp ruim 136.000 keer bekeken.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline ufosyno

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 71
  • Berichten: 488
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2019, 22:56:30 »
@Babylonia: dan heb je de vooraankondiging over het hoofd gezien, dan wel had je al een relatief nieuwe Experia in huis (V10 of V10A), Alle mensen met een oudere box kregen een vervangende met de uitleg dat de aanwezige versie de nieuw in te schakelen routed mode niet ondersteund.

Daarnaast heeft het op zich niets met netneutraliteit te maken als een IP-TV aanbieder zijn aanlever-systemen vernieuwd en daarbij overgaat van bridged naar routed mode. De enige discussie die ik met KPN heb is dat ze de SIP gegevens (nog) niet vrijgeven wat inderdaad wel in strijd is met de nieuwe richtlijnen.

Nee, ik verdedig KPN niet, om niet te stellen dat ik daar regelmatig vrij hoog oplopende discussies mee heb. En als er daadwerkelijk een betere provider zou zijn, met dezelfde mogelijkheden... ja dan was ik allang weggeweest. Maar bij vrijwel alle andere aanbieders heb je soms dezelfde, soms weer andere problemen.
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x WD40EFRX-68N32N0
  • Extra's: 6 gb RAM
Ik noem mijzelf een ervaren amateur, anderen noemen mij leuk gek, weer anderen.... ach, laat maar

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Firmware update KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik Synology routers.
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2019, 00:34:37 »
Een vooraankondiging geldt mogelijk voor "KPN" (?), maar zeker niet voor "Telfort".
Op de website van KPN is ook niets over consequenties m.b.t. ontbreken van routed mode vermeld.

Ik (en anderen) met een Telfort account hebben daar geen bericht van ontvangen.
Daar worden gebruikers gewoon van de ene op de andere dag geconfronteerd met een andere update van de TV-ontvanger,
en werkt deze niet meer goed samen met de eigen router.

Ik werd geattendeerd door andere gebruikers met problemen die een andere  -niet Synology router-  in gebruik hadden.
Bij mij was de update nog niet doorgevoerd, en merkte het probleem aanvankelijk dan ook nog niet op.
(Heb het geforceerd door handmatig te updaten om te zien wat er gebeurde).

Bij Telfort worden vooralsnog ook geen oude router modellen vervangen voor een V10 of V10A.  (Alleen als die gebreken vertoont).
Overigens werkt de nieuwe TV-update wel gewoon met de oude Experia Box V8, en de nog oudere ZyXEL P-2812HNU-F1 router modellen.
Die heb ik hier namelijk zelf ook nog liggen en uitgeprobeerd met de nieuwe TV-update. (Ook de V10 en V10A heb ik hier).
Dus een vreemde opmerking van KPN dat om die reden oude routers vervangen zouden worden?

Verder heb ik geen opmerking ten aanzien van netneutraliteit aangaande IP-TV, maar jegens VOIP diensten,
waarbij men poort 5060 voor hun eigen KPN/Telfort systeem reserveert, en men dat niet ongedaan kan maken,
om die poort in te zetten ten behoeve van de eigen keuze aan VOIP-diensten.  Zie laatste alinea van mijn allereerste reactie.
(Voor meer uitgebreide info zie deze reactie op het Telfort forum).

Daarmee belemmert / discrimineert KPN/Telfort de eigen keuze voor een VOIP-dienst die ik graag op mijn manier wil inzetten / inrichten.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....


 

Downgrade firmware Squuezebox Radio?

Gestart door AnonymousBoard Logitech Media Server

Reacties: 3
Gelezen: 5884
Laatste bericht 19 november 2009, 12:15:52
door Björn
Firmware Samsung F4EG HD204UI toepassen mbv boot vanaf CD

Gestart door henkgBoard NAS hardware vragen

Reacties: 0
Gelezen: 3264
Laatste bericht 29 januari 2011, 10:45:13
door henkg
Firmware probleem Ds-107+

Gestart door RuCaBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 3
Gelezen: 2648
Laatste bericht 25 september 2008, 08:34:43
door RuCa
Firmware 590 changelog

Gestart door BjörnBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 0
Gelezen: 8759
Laatste bericht 14 maart 2008, 17:51:57
door Björn
Wat gebeurt er bij een firmware upgrade van 4.0 naar 4.1?

Gestart door ton123Board Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 5
Gelezen: 2795
Laatste bericht 26 mei 2013, 11:03:17
door ton123