Auteur Topic: Snelheid meten met NAS  (gelezen 4277 keer)

Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Snelheid meten met NAS
« Gepost op: 26 november 2019, 23:58:19 »
Is er een soort speedtest om de snelheid te meten van een NAS. En zo ja, hoe heet dat programma?

-= GensNet =-

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2019, 06:59:45 »
Welk soort "snelheid" ?

Voor disk/file performance zijn er tientallen tools, voor Windows, MAC, Linux etc.

Vb.

http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance


PS : Je "netwerk" is quasi altijd de beperkende factor (gigabit = +- 100MBytes/sec) tenzij je 10Gbits setupje hebt dan spelen er andere beperkingen.


Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2019, 12:22:53 »
> Welk soort "snelheid" ?

Hoe snel de NAS bestanden download en upload. Je hebt nog processor en RAM snelheid maar die bedoel ik niet.

> Voor disk/file performance zijn er tientallen tools, voor Windows, MAC, Linux etc.

> Vb. http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance

> PS : Je "netwerk" is quasi altijd de beperkende factor (gigabit = +- 100MBytes/sec) tenzij je 10Gbits
> setupje hebt dan spelen er andere beperkingen.

Niet het interne netwerk is de beperkende factor, omdat in de apparatuur een 1 Gigabit adapter, 1 Gigabit switch zit en de bekabeling cat6 is, maar de NAS is nu de beperkte factor, want de snelheid is van de ene na een andere computer aardig goed 100 Mb. per seconde. Download en upload van de NAS die meestal niet hoger komt dan 7 à 50 Mb. per seconde.

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7768
  • Berichten: 43.095
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2019, 12:57:28 »
En is de download/upload in LAN het probleem of in WAN.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2019, 14:02:57 »
Niet het interne netwerk is de beperkende factor, omdat in de apparatuur een 1 Gigabit adapter, 1 Gigabit switch zit en de bekabeling cat6 is, maar de NAS is nu de beperkte factor, want de snelheid is van de ene na een andere computer aardig goed 100 Mb. per seconde. Download en upload van de NAS die meestal niet hoger komt dan 7 à 50 Mb. per seconde.

Heeft niets met de NAS te maken hé, is gewoon de limiet van je Internet verbinding als je praat over "download" en "upload" van de NAS ? Binnen een LAN spreek je gewoon over file-transfer (van naar de NAS) maar als je NAS torrents/newsgroups etc doet spreek je beter over "download" en "upload"
Zelfs een SMB/NFS Filetransfer test van een PC -> NAS zou normaal ongeveer de limiet van je Gigabit moeten halen, tenzij het héél kleine bestandjes betreft enz. Maar "videofiles" van 5-10-50Gbytes per stuk gaan hier allesinds gewoon aan +100Mbytes/sec over NFS (vanaf Linux machines)

Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2019, 18:21:07 »
Heeft niets met de NAS te maken hé, is gewoon de limiet van je Internet verbinding als je praat over "download" en "upload" van de NAS ?
Sinds wanneer heeft internet snelheid met de interne download en upload naar de NAS te maken? Niets! Internet bepaalt echt niet de interne file-transfer snelheid. Die snelheid wordt bepaald door de router en dus niet door de NAS. Het wordt een ander verhaal wanneer je een NAS als router gebruikt. Een NAS past zich de snelheid van de router (van een 1 Gigabite type) eventuele switch (van een 1 Gigabit type) aan. Wanneer een router "maar" 1 Gigabit is, zal de snelheid dus maar amper hoger zijn. Ja, ik weet dat over korte afstand wordt gesuggereerd dat de snelheid hoger is maar dat zal maar zelden het geval zijn en hangt ook af van de grootte van een bestand. Maar wanneer de router 10 Gigabit ondersteund mag je verwachten met ook een 10 Gigabit adapter dat hij ook die snelheid haalt. Mijn file-transfer snelheid is erg wisselend en komt met de NAS niet boven de 50 Mb/s. Blijft vaak hangen op 7 à 25 Mb/s. Maar wanneer ik een file-transfer doe met tussen twee computers komt de file-transfer op 110 Mb/s en dat is ruim 1 Gigabit.......

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2019, 23:11:15 »
Dat kan 1000-en-1 redenen hebben !

Welke client ? Win10 ?
Staat er nog iets op die Win10 ? Firewall actief ? Allerhande anti-virus troep etc,etc
Welke protocols ? SMBv1 uitgeschakeld ? SMBv2/v3 ?
Werk je ook met NFSv3/v4 ? AFP (Mac) ?

Test je met 1 groot bestand ?
Is het altijd zo geweest or werkte het vroeger wel snel ? (vb na een bepaalde Win10 update opgetreden?)

Over welke NAS spreken we hier ? Nergens geef je die info.
Welke LAN-switch zit ertussen ? (of welke router)
Hoe zit het met bekabeling => Die test PC-naar-PC waar je netjes 110MB/s doet , heb je dan op de UTP waar de NAS nu zit even die andere PC gehangen of was de test gewoon stuk kabel tussen 2 PC's ?


Wat de NAS betreft, met de resource-monitor. Zie je daar zaken die veel resources gebruiken ? Draai je daar allerlei servers & services op ?





Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2019, 13:00:19 »
> Dat kan 1000-en-1 redenen hebben !

Dàt klopt......

> Welke client ? Win10 ?

Win 7 64-bit Ultimate RAM 32 Mb. AMD FX-8370 4000 Mhz.

> Staat er nog iets op die Win10 ? Firewall actief ?

Op zowel de computer, router als de NAS is een firewall actief.

> Allerhande anti-virus troep etc,etc.

De enige "troep" is de anti virus van essentiels. Voor de rest loopt er niets belangrijks mee. Sommige programma's willen oh zo graag met win starten maar dat sta ik alleen toe met het anti virus en geluidsprogramma. Hoe minder programma's in de taakbalk hoe beter.

> Welke protocols ? SMBv1 uitgeschakeld ? SMBv2/v3 ?

SMBv1 min. SMBv2 max.

> Werk je ook met NFSv3/v4 ? AFP (Mac) ?

Nee geen van deze instellingen.

> Test je met 1 groot bestand ?

Ik test maar zelden. Ik copiër veel. Meestal bestanden (Liedjes) 7 à 10 Mb. grootte.

> Is het altijd zo geweest or werkte het vroeger wel snel ? (vb na een bepaalde Win10 update opgetreden?)

Het heeft er altijd "latent" ingezeten de wisselende snelheden. Van computer naar computer gaat wel snel, maar wanneer de NAS in het spel is met copiëren, haalt de file-transfer maar eenderde van de snelheid tussen twee computers.

> Over welke NAS spreken we hier ? Nergens geef je die info.

DS218+ met twee 8 Tb. vaste schijven en RAM 6 Mb.

> Welke LAN-switch zit ertussen ? (of welke router)

Ik gebruik alles via LAN. Voor internet heb een Experia box v8. Die gebruik ik alleen voor de internet verbinding en dus nergens anders voor.  Dus geen router en geen wifi van het modem.

De router is een Fritzbox 4040 en dat is een router zonder wifi. Voor de wifi (die ik maar zelden gebruik) heb ik een UnifiAP-AC-LR.

De switch(en) (3 stuks) zijn allemaal van Linksys LGS108 en zijn 1 Gigabit.

> Hoe zit het met bekabeling => Die test PC-naar-PC waar je netjes 110MB/s doet ,
> heb je dan op de UTP waar de NAS nu zit even die andere PC gehangen of was de test gewoon stuk kabel tussen 2 PC's ?

De bekabeling is tot de eerste switch allemaal cat6. Wanneer ik een kabel maak test ik die met zo'n ledjesmeter (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8) èn via een computer. Dat testen via die ledjesmeter is niet betrouwbaar en daarom test ik die kabel nog eens extra met een computer.

> Wat de NAS betreft, met de resource-monitor. Zie je daar zaken die veel resources gebruiken ?
> Draai je daar allerlei servers & services op ?

Nee. Het enigste wat 24/7 loopt zijn vier verschillende websites die maar heel weinig worden bekeken. Ik doe dus niets met een printer, google, app of anders wat. Heb ook geen synology account of iets dergelijks. Ik gebruik de NAS alleen om websites zelf te "hosten"; pop3 e-mail berichten te ontvangen via Thunderbird èn om bestanden te copiëren.



Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2019, 20:53:23 »
Mischien eens kijken om SMBv1 alvast uit te zetten.
Op Win7 kan je dat alvast disablen (Google maar eens) met wat powershell commando's

https://support.microsoft.com/nl-be/help/2696547/detect-enable-disable-smbv1-smbv2-smbv3-in-windows-and-windows-server


Zet op Synology onder SMB -> Advanced Settings eens Minimum SMBv2 + Large MTU
Zet de Max SMB protocol gelijk dan maar op SMBv3
Zet dan ook OPLOCK (Opportunistic Locking) aan en click die SMBv2 Lease ook mee aan.

Probeer dan eens een copy met groot bestand. Enkele gigabytes en evalueer wat dit doet.

Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2019, 23:34:41 »
> Mischien eens kijken om SMBv1 alvast uit te zetten.
> Op Win7 kan je dat alvast disablen (Google maar eens) met wat powershell commando's.

Ik kan niet helemaal dat SMB uitschakelen, want anders is het interne netwerk niet meer bereikbaar voor de nas.

Zet op Synology onder SMB -> Advanced Settings eens Minimum SMBv2 + Large MTU
Zet de Max SMB protocol gelijk dan maar op SMBv3

Min. SMBv2 dus zonder + large mtu
Max. SMBv3

Dan gaat de snelheid aanmerkelijk omhoog. Nog niet helemaal de volle snelheid maar de snelheid is van een krappe 50 Mb./s naar een ruime 81 Mb./s gegaan. En daar ben ik heel blij mee.

> Zet dan ook OPLOCK (Opportunistic Locking) aan en click die SMBv2 Lease ook mee aan.

Zal dit ook eens proberen.

Ik copieer 256 grote (80 - 104 Mb.) wav-bestanden.

Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2019, 00:08:29 »
Dan gaat de snelheid aanmerkelijk omhoog. Nog niet helemaal de volle snelheid maar de snelheid is van een krappe 50 Mb./s naar een ruime 81 Mb./s gegaan. En daar ben ik heel blij mee.

> Zet dan ook OPLOCK (Opportunistic Locking) aan en click die SMBv2 Lease ook mee aan.

Zal dit ook eens proberen.

Ik copieer 256 grote (80 - 104 Mb.) wav-bestanden.

Dat OPLOCK en de SMBv2 Lease ook aangezet en ik kan het bijna niet geloven, maar de snelheid komt nu tot gemiddeld 96 Mb./s! Deze snelheid is goed. Natuurlijk kan het "nog" beter, maar ik ben met deze snelheid héél tevreden als je je bedenkt dat de snelheid van een krappe 50 Mb./s (soms met een terugval naar 6 à 9 Mb./s) naar een ruime 96 Mb./s is gegaan.

Ik heb ook nog een DS214+ maar die heeft "maar" een kloksnelheid 1.33 GHz en RAM 1024 Mb. Zelf bij die nas gaat het kopiëren nu al veel sneller 70 Mb./s. Je kunt die eigenlijk niet helemaal meer met een DS218+ vergelijken. De DS218+ heeft een kloksnelheid van 2 GHz en een RAM 6144 Mb. Je kunt het verschil tussen die twee erg goed merken.

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2019, 08:30:04 »
Die snelheden lijken me nu redelijk normaal en zal mischien nog wat stijgen onder specifieke omstandigheden. (vb tranfers eens een HEEL grote file van verschillende GBytes, iets van 100MBytes is niks en mogelijk ga je bijna richting 100MBytes/sec als het meezit)

De SMBv1 was hier zeker de oorzaak. SMBv2 is heel wat beter opgezet en doet oa verschillende requests tegelijk, meer "parallel" werken etc.
Feit dat je SMBv1 niet meer toelaat op de je NAS en client dwingt minstens SMBv2 te gebruiken.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2019, 11:18:50 »
Maar wel vreemd dat een cliënt die smb2 ondersteunt, smb1 gaat gebruiken.

Ik had het niet verwacht, maar daarom moet je ook altijd meten om het zeker te weten.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2019, 19:37:00 »
> Maar wel vreemd dat een cliënt die smb2 ondersteunt, smb1 gaat gebruiken.

Dàt ligt dus aan synology die dit zo standaard instelt wanneer je de DSM er weer geheel nieuw opzet.  Ik pas dan wel instellingen aan, maar dus niet de SMBv te veranderen van min. SMBv1 en max. SMBv2 naar min. SMBv2 en max. SMBv3 en ook OPLOCK (Opportunistic Locking) aan en Lease ook mee aan.

> Ik had het niet verwacht, maar daarom moet je ook altijd meten om het zeker te weten.

Hier geef ik je gelijk in: meten is weten. Ik meet nu heel wat snellere waarden waar ik nu heel tevreden mee ben.

Offline GensNet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 105
Re: Snelheid meten met NAS
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2019, 23:01:50 »
> Dàt ligt dus aan synology die dit zo standaard instelt wanneer je de DSM er weer geheel nieuw opzet. 
> Ik pas dan wel instellingen aan, maar dus niet de SMBv te veranderen van min. SMBv1 en max. SMBv2
> naar min. SMBv2 en max. SMBv3 en ook OPLOCK (Opportunistic Locking) aan en Lease ook mee aan.

Is het verbeelding dat het ftp-en nu ook sneller gaat? Dit gaat nu zo snel dat je niet meer kunt "zien" hoe hoog de snelheid is :-) Het ftp-programma heeft er in ieder geval niet zoveel moeite meer mee als toen dat min. SMBv1 op max. SMBv2 stond en dat naar min. SMBv2 op max. SMBv3 met oplock en lease is gezet.


 

Snelheid Internet i.c.m. NAS (geheugen + processor)

Gestart door PatermanBoard Aankoopadvies

Reacties: 4
Gelezen: 2447
Laatste bericht 12 mei 2012, 12:33:26
door henkg
VERPLAATST: snelheid

Gestart door BirdyBoard Netwerk algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 847
Laatste bericht 25 mei 2021, 13:08:06
door Birdy
DS214 Zeer trage transfer snelheid en benaderings snelheid

Gestart door YoniBoard NAS hardware vragen

Reacties: 18
Gelezen: 7390
Laatste bericht 21 november 2014, 19:07:52
door Yoni
snelheid op netwerk

Gestart door msmoldersBoard NAS hardware vragen

Reacties: 10
Gelezen: 3885
Laatste bericht 13 augustus 2013, 13:10:40
door Birdy
Gem. DL Snelheid omlaag sinds upgrade sabnzbd 4.11 - 5.0

Gestart door hackmenBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 4
Gelezen: 2108
Laatste bericht 16 april 2010, 20:59:30
door hackmen