Auteur Topic: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?  (gelezen 3046 keer)

Offline Paul_K

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Gepost op: 10 januari 2020, 13:45:12 »
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus hoop dat dit bericht op de juiste plek staat (ik geloof van wel :) ). De zoekfunctie op dit forum leverde mij geen nieuwe inzichten op, daarom dus een nieuw topic.

Ik heb sinds een jaar of 2 een Synology NAS. Type DS416play met 4x WD30EFRX schijven erin. Mijn idee was (en is) om daar mijn hele digitale hebben en houwen op te hebben staan en dat de gegevens niet verloren zouden gaan zodra een schijf het zou begeven. Die ervaring heb ik jaren geleden opgedaan met mijn externe HDD. Een hoop ellende.
Welnu, ben geen it-expert maar heb op basis van info mijn NAS geconfigureerd in een RAID-5 opstelling. Ik dacht dat ik daarmee klaar was maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik meer had moeten instellen. Want met alleen RAID-5 ben ik er geloof ik niet. Ik zag gisteren dat ik geen hot-spare schijf kan aanwijzen en dus luidt mijn vraag: als NU een schijf uitvalt, ben ik die data dan alsnog kwijt en was een hot-spare schijf noodzakelijk geweest, of is RAID-5 voldoende en kan ik een defecte HDD meteen vervangen door een nieuwe met behoud van de gegevens?

Als een hot-spare noodzakelijk is, is deze dan nog toe te wijzen nu ik de NAS al lange tijd vol in gebruik heb, of had dit aan het begin moeten gebeuren en zou ik nu alle data er eerst af moeten halen alvorens de configuratie juist in te stellen?

Alvast dank voor de hulp! Als meer info gewenst is, dan hoor ik dat graag.
  • Mijn Synology: DS416play
  • HDD's: 4x WD30EFRX

Offline StefaanD

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 48
  • -Ontvangen: 96
  • Berichten: 344
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2020, 13:48:40 »
Bwah, heb zelf nog nooit met een hot spare gewerkt, hoewel het nu wel zou kunnen omdat ik wat lege bays heb in mijn NAS.

Aangezien je 4-bay NAS vol zit met 4 schijven gaat het inderdaad niet lukken om een schijf toe te kennen als een hot spare. Enig voordeel lijkt me dat een repair meteen begint met een hot spare moest er een schijf uitvallen, zonder hot spare moet je dit manueel doen -> kapotte schijf vervangen door een nieuwe en dan repair.
  • Mijn Synology: DS2413+
  • HDD's: 8 x 4TB
  • Extra's: 4 GB
Momenteel niets
5-star contributor My Movies Pro

Offline Paul_K

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2020, 13:54:09 »
Thnx voor je snelle bericht.
Dus als ik het goed begrijp:

Met hot-spare: defecte schijf eruit halen, nieuwe erin en dan wordt deze (lege) HDD automatisch gevuld met “reparatie data” van de andere schijven voor het geval er weer een uit klapt. Alle data is gewoon direct te benaderen.

Zonder hot-spare: defecte schijf eruit halen, nieuwe erin en dan lange tijd wachten tot de gegevens die voorheen op de defecte schijf stonden zijn “terug getoverd”. Zolang het systeem daarmee bezig is, zullen sommige bestanden die gerepareerd worden niet toegankelijk zijn of “kwijt” lijken. Dus je hebt te maken met een down-time zolang het bezig is.

Is dat juist?
  • Mijn Synology: DS416play
  • HDD's: 4x WD30EFRX

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2020, 14:07:49 »
Is niet juist.

In beide gevallen moet de raid5 set hersteld worden en dat duurt in beide gevallen even lang.
Ok, de hot spare doet dat meteen en de ander pas nadat je de schijf vervangen hebt.
Voor privé gebruik van een nas is een hot spare eigenlijk niet zinvol.

En goede backups moet je sowieso al maken.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Paul_K

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 14:14:54 »
Een hot-spare opstelling kan toch ook pas beginnen met “repareren” zodra er een nieuwe schijf in zit?
Mijn idee van de hot-spare opstelling is dat de reparatie-data op 1 schijf wordt gezet (de hot-spare) en dat bij mijn opstelling zonder hot-spare deze reparatie-data is verdeeld over alle schijven.
In mijn geval zou ik verwachten dat als 1 schijf stuk gaat, deze naast reparatie-data ook mijn bestanden bevat en dat daarom dus in eerste instantie sommige bestanden even onbereikbaar zijn.

Maar onder aan de streep: ook in mijn geval ben ik safe als 1 schijf de geest geeft? (Belangrijkste vraag ;) )
  • Mijn Synology: DS416play
  • HDD's: 4x WD30EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7769
  • Berichten: 43.095
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2020, 14:20:07 »
Ja, als 1 HD uitvalt dan draait je NAS gewoon door op 3 HD's.
Hot Spare is alleen nodig als een NAS 24/7 moet blijven draaien.
Een Hot Spare vervangt direct een defecte HD.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2020, 14:40:11 »
Een hot-spare opstelling kan toch ook pas beginnen met “repareren” zodra er een nieuwe schijf in zit?

Nee, want bij een "Hot Spare" zit die nieuwe schijf er al per definitie in. Dat is de hele definitie van een Hot Spare. Geen 'reserve'  (= spare) disk die op de plank ligt maar een 'reserve' die al aangesloten is (hot).
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline StefaanD

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 48
  • -Ontvangen: 96
  • Berichten: 344
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2020, 21:02:47 »
Zoals Briolet het aangeeft. Kort uitgelegd;

Hot Spare = reserve disk zit reeds klaar in de NAS om een uitval op te vangen.
Cold Spare = reserve disk ligt op de plank en wordt in de NAS gestopt in de plaats (bay) van de uitgevallen disk.

Hot Spare voorbeeld met je NAS (nu niet mogelijk want vol), drie disks in 1, 2 en 3 en Hot Spare in 4. Als disk 2 uitvalt zal het systeem meteen een repair doen met 1, 3 en 4.
  • Mijn Synology: DS2413+
  • HDD's: 8 x 4TB
  • Extra's: 4 GB
Momenteel niets
5-star contributor My Movies Pro

Offline Paul_K

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2020, 09:30:19 »
Ok, dat is duidelijk. Ik had een andere voorstelling van zaken dus. Dank voor de reacties.

Dus even samengevat: hot-spare is geen bittere noodzaak. Voor privé doeleinden volstaat het om zonder hot-spare te werken echter als er een schijf uitvalt moet ik rekening houden dat ik even een tijd niet bij (alle) bestanden kan omdat deze eerst gerepareerd moeten worden op de nieuwe schijf. Maar verder is deze opstelling niet nadelig en ben ik gewoon verzekerd van behoud van informatie. Ik hoop dat het nooit gebeurt, maar mocht het zover zijn dan weet ik in elk geval dat ik niks kwijt ben.
Die ene ervaring met mijn externe HDD heeft me wel genezen ;) (5 jaar fotografie weg  :'()
  • Mijn Synology: DS416play
  • HDD's: 4x WD30EFRX

Offline spikehome

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 19
  • -Ontvangen: 43
  • Berichten: 329
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2020, 09:34:49 »
Als er van een raid5 1 schijf uitvalt kan je nog steeds erbij.
Maar noodzaak om zsm jr defecte disk te vervangen tijdens de rebuild kan je nog steeds werken al gaat het wel trager.
  • Mijn Synology: DS1220+
  • HDD's: 2x 1TB ssd
  • Extra's: 4GB
Synology 220+ 2x1TB ssd 6gb ram (in use)
Synology 1511 5x2TB en 3gb ram (in use)
qnap ts-509 met 5x500gb raid5 4gb ram last firmware (in use)
qnap ts-509 5x1000gb raid5 1gb ram last firmware (in use)
HD Dune Prime (mediaplayer) 500gb (bijna niet in gebruik meer)

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2020, 09:57:37 »
En het instellen van een goede backup.
Je kunt nog zo snel een HDD wisselen als deze defect is, maar als een andere HDD het begeeft tijdens de rebuild is de RAID-set onherstelbaar. Dan zul je terug moeten vallen op je backup.

Edit:
Ik zie dat Robert Koopman dit ook al aan had gegeven.
En goede backups moet je sowieso al maken.
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Online dirklammers

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 109
  • Berichten: 911
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2020, 12:37:46 »
Het hebben van een actuele backup kan niet voldoende worden benadrukt. Het herbouwen van een array is een stressfactor voor de andere schijven. Bij mij is tijdens zo’n heropbouw al eens een andere schijf gesneuveld. Dankzij mijn SHR-2 bleef alles te herstellen, maar je komt anders zomaar van de ene in de andere ellende terecht !

Dirk
DS1821+ met 8 X WD30EFZX in SHR-2 configuratie BTRFS als fileserver
DS720+ met 2 X WD30EFRX VPN/SS/Backup/Caldav/Carddav
DS118 met WD20EFRX als test-NAS

Offline Paul_K

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2020, 12:09:08 »
En het instellen van een goede backup.
En goede backups moet je sowieso al maken.

Mijn idee van de NAS met RAID-5 was juist dat dit mij genoeg redundancy gaf om allemaal kopietjes (voorheen 2 losse externe HDD’s die elkaars kopie waren) overbodig te maken. Hoe stel ik mij een degelijke backup voor? Nog een NAS ernaast die een kopie is van m’n huidige NAS?


Citaat van: dirklammers
Het herbouwen van een array is een stressfactor voor de andere schijven.

Daar kan ik me wat bij indenken. Maar je (en dvandonkelaar) schrijft t bijna alsof de kans op een succesvolle rebuild 50-50 is. Heb inderdaad maar 1 schijf redundancy maar voor privégebruik leek/lijkt mij dat voldoende. Als mijn meterkast nu in de fik vliegt dan helpt geen enkele RAID opstelling meer ;)  Ik ga er vanuit dat de NAS en schijven die ik heb wel bestand zijn tegen een beetje stress. Daar zijn ze (als het goed is) voor ontworpen. Of zeg ik nu iets heel doms  ::)
  • Mijn Synology: DS416play
  • HDD's: 4x WD30EFRX

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2020, 12:29:17 »
Raid-5 beschermt je tegen een defecte schijf. Niet tegen verlies van data.
Schijf defect dan werkt de NAS gewoon door en je vervangt de defecte schijf.

Heb jij onvervangbare data op je NAS staan en je delete dit per ongeluk is het gewoon weg.
Gaat er tijdens een rebuild van de raid na een defecte schijf nóg een schijf stuk: pech data weg.
Daarom bestaat Hyperbackup van Synology.
Je maakt daarmee een backup naar externe schijven of naar andere systemen op andere locaties.

We kunnen hier op het forum niet genoeg hameren op het hebben van een goede backup.

En bij Synology kun je beter SHR gebruiken dan RAID-5 maar dat terzijde.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Paul_K

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 22
Re: RAID-5 met hot-spare noodzakelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2020, 12:46:18 »
Thnx voor je reactie. Ik ga me eens inlezen in deze Hyperbackup. Zegt me nu nog even niks. Heb inmiddels een paar HDD’s staan die ik voorheen gebruikte, die kan ik daar mogelijk voor gebruiken.
Feit dat een verwijderd bestand (opzettelijk of per ongeluk) niet terug te halen is verrast me niet. Dat is met mijn pc tot op zekere hoogte ook het geval. Ik zette voorheen mijn foto’s op mijn pc. Dat leek me niet echt fail-safe. Toen naar 2 losse HDD’s gegaan die elkaar kopie waren. Werd ook wat lastig. Daarom nu de NAS. Dus stapje voor stapje ga ik erop vooruit en zo te horen valt er nog wat te verbeteren.

Wat behelst de back-up dan? Is dat een kopie van de gehele inhoud van de NAS of een kopie van alleen de pariteits-data? Dat laatste lijkt me logischer gezien de grootte van de back-up die anders nodig is.

Wat maakt SHR dan beter dan RAID-5? Dacht dat t zo goed als hetzelfde was... Zal vast al eens gevraagd zijn op dit forum, dus om vervuiling te voorkomen zoek ik binnenkort wel eens hier.
  • Mijn Synology: DS416play
  • HDD's: 4x WD30EFRX


 

Uitbreiden volume en raid

Gestart door DominionBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 2375
Laatste bericht 22 september 2014, 11:19:16
door Robert Koopman
harddisk bij geplaatst verkeerde raid

Gestart door avandennoortBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1372
Laatste bericht 28 juni 2012, 11:32:39
door Robert Koopman
Van RAID 1 naar basic

Gestart door ALKMAARBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 1987
Laatste bericht 07 juli 2011, 08:12:46
door ALKMAAR
Is van SHR naar "geen RAID" zonder verlies van data mogelijk?

Gestart door amsterdamguyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 4
Gelezen: 1463
Laatste bericht 12 december 2016, 22:14:32
door amsterdamguy
VERPLAATST: Raid 1 instellingen / SHR

Gestart door BirdyBoard The lounge

Reacties: 0
Gelezen: 676
Laatste bericht 06 september 2018, 23:24:01
door Birdy