Auteur Topic: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding  (gelezen 1748 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 79
  • -Ontvangen: 160
  • Berichten: 514
Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Gepost op: 14 januari 2020, 09:28:53 »
Ik gebruik Synology drive i.c.m. SSL en een Let's encrypt certificaat. Dit Let's encrypt certificaat wordt om de paar maanden vernieuwd. (Dat is natuurlijk normaal voor een Let's encrypt certificaat).

Echter na zo'n certificaat wijziging stopt mijn synchronisatie steeds, met de melding dat het certificaat is gewijzigd. Ik kan niet eenvoudig klikken om dit te accepteren o.i.d., maar moet steeds de hele verbinding weer opnieuw instellen. Ook als ik het een tijdje niet in de gaten houd kan het zomaar zijn dat er tijd lang geen synchronisatie heeft plaatsgevonden.

Heeft iemand een optie gezien o.i.d. dat je dit kan negeren ? Lijkt me een vrij standaard oplossing voor thuisgebruik om met let's encrypt certificaten te gebruiken ...
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 11:49:50 »
De synchronisatie stopt alleen als je een verkeerde url gebruikt. Dus als je met een andere url verbind dan in het certificaat staat. Bij een afwijking moet je elke keer aangeven dat hij een 'verkeerd' certificaat mag gebruiken.

Pro tip: Je moet dus via de externe domeinnaam verbinden, zodat al je verkeer via nat-loopback loopt i.p.v. rechtstreeks naar het IP. Op zich niet de efficiëntste methode. Dat maakt het zinvol om een eigen dns server te gebruiken, zodat de url intern rechtstreeks naar de nas wijst.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 79
  • -Ontvangen: 160
  • Berichten: 514
Re: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2020, 12:03:37 »
@Briolet, thanks voor je reactie. Ik verbind met de externe URL, welke of via NAT loopback of interne dns (heb beide actief..) verbind met de NAS. Deze externe URL staat ook in het Let's encrypt certificaat vermeld.

Ik moet ook niet elke keer als ik de laptop start het certificaat weer accepteren. Het gaat weken goed, en dan in ene niet, lijkt er op dat dan ook het certificaat is hernieuwd door Let's encrypt... Maar zal vanavond op de laptop even kijken in de log wanneer hij is gestopt en wanneer mijn certificaat hernieuwd is.
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2020, 12:20:21 »
Vreemd. Ik weet wel dat als je met een IP verbind, de synchronisatie elke 2 maand stopt. Maar sinds ik consistent mijn domeinnaam in de verbinding gebruik, stopt de synchronisatie niet.

Ik heb wel de ervaring met het agenda programma van de mac, dat als je de servernaam in de settings veranderd, hij onder water nog steeds met de oude instelling blijft werken. En dan stopt de synchronisatie ook bij een server wissel. Dat kun je alleen oplossen door het hele adresboek lokaal weg te gooien en dan opnieuw aan te maken.

Mij jij schrijft dat je dat bij drive al elke keer opnieuw moet instellen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2020, 12:28:34 »
Drive heeft ook eigen logging op de PC. Bij de mac staat dat in de hidden folder "~/.SynologyDrive/log". En dan het "cloud-connect.log" en het "ui.log". Ik heb nu even geen idee hoe hij een certificaat fout logt en of dit herkenbaar in het log te vinden is.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2020, 12:45:25 »
Bij mij werkt Drive al een paar certificaat-vernieuwingen zonder problemen.
De verbinding is met domeinnaam, is niet toevallig de QuickConnect verbinding ingeschakeld bij het instellen van de connectie?

Afgelopen weekend heb ik toevallig nog een apparraat ingesteld, deze gaf meteen de optie om met QuickConnect te verbinden i.v.m. de domeinnaam.
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 79
  • -Ontvangen: 160
  • Berichten: 514
Re: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2020, 13:46:03 »
Hij wil steeds quickconnect gebruiken idd, maar ik kies voor direct op mijn domein. Maar als jij bij vernieuwingen geen issues ondervindt zal ik even verder moeten zoeken ;)
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup

Gemarkeerd als beste antwoord door Beuk Gepost op 16 januari 2020, 09:24:35

Offline D4nny

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 79
  • -Ontvangen: 160
  • Berichten: 514
Re: Synology drive & Let's encrypt certificaat foutmelding
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2020, 09:24:29 »
Issue waarschijnlijk gevonden, ik had blijkbaar 2 Let's encrypt certificaten actief voor eenzelfde domein.

Ooit een nieuw certificaat aangevraagd omdat je in eerste instantie maar 1 subdomein kon opgeven meen ik me te herinneren bij het aanvragen van een certificaat. Het oude certificaat stond echter nog op default. Een aantal services (waaronder drive) maakten in ene weer gebruik van dit standaard certificaat. Nadat ik het nieuwe certificaat als default had geselecteerd en het oude certificaat heb verwijderd werkte Drive gelijk weer zonder veranderde certificaat meldingen. Vermoed dat dit het dan is geweest.
Danny | TrueBase.nl

Synology nas in gebruik:
DS916+ 8G (2 x 8TB WD Ultrastar HC320 + 1 x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Productie
DS716+II (2 x WD20EFRX WD red 2TB) - Test
DS213J (1 x WD10EARX WD Caviar Green 1TB +  1x Samsung EcoGreen F3 1,5TB) - Remote backup


 

VERPLAATST: Synology DS212J data overzetten naar USB-stick

Gestart door BirdyBoard NAS hardware vragen

Reacties: 0
Gelezen: 243
Laatste bericht 03 mei 2023, 23:04:04
door Birdy
Synology NAS als router

Gestart door DefurBoard Netwerk algemeen

Reacties: 9
Gelezen: 572
Laatste bericht 21 augustus 2023, 11:20:06
door Birdy
Wordpress site overzetten van PC naar Synology

Gestart door Michel5Board Wordpress package

Reacties: 4
Gelezen: 2560
Laatste bericht 03 april 2015, 10:34:38
door Michel5
RFXCOM en homeseer op synology DS 212+

Gestart door andrettiBoard 3rd party Packages

Reacties: 8
Gelezen: 4392
Laatste bericht 24 mei 2015, 23:25:38
door Stephan296
Oude NAS stuk nieuwe synology installeren zonder gegevensverlies

Gestart door FinnyfanBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1492
Laatste bericht 14 juli 2015, 20:13:08
door Birdy