Auteur Topic: Backup met "Wife Acceptance Factor"  (gelezen 665 keer)

Offline Koeman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Backup met "Wife Acceptance Factor"
« Gepost op: 22 januari 2020, 23:47:07 »
Al jaren gebruik ik een synology NAS met veel plezier. Van een hobby-project is het inmiddels volledig geintegreerd in het gezin met agenda's, Moments, Drive etc. Ook de back-ups van alle vitale documenten, foto's en home-video (maar ook de agenda, note station etc) worden dagelijks verzorgd met hyper backup. Dat werkt uitstekend, alleen de backup terughalen als iets misgaat vereist het wel de nodige technische kennis van hoe synology werkt. Mijn vrouw maakt zich wat zorgen dat als ik onder de 'spreekwoordelijke tram' kom, zij geen enkel idee heeft hoe ze bij de bestanden moet komen, of inloggen. Ik heb voorgesteld een cursusje te geven, maar eerlijk gezegd is dat geen begaanbare weg. Daarvoor is net iets meer kennis nodig dan waar zij zin in heeft om zich in te verdiepen (kun je alles van vinden, maar is niet anders). Kortom, als ik wegval, is de NAS  eigenlijk ook einde verhaal. Maar hoe stelt ze dan de vitale documenten, foto's en video's veilig?

Een idee van mij is om wekelijks ook een usb-copy te maken van deze bestanden zodat ze de NAS kan uitschakelen en verder kan met een externe schijf. Ik heb alleen wat ruzie met hoe deze backup gemaakt wordt met de mappenstructuur die helemaal anders wordt (of ligt dat aan mijn instellingen?). Wellicht dat iemand een draadje weet waar dit goed wordt uitgelegd om de huidige mappenstructuur goed te behouden; ik heb die niet gevonden.

Meer nog ben ik benieuwd hoe anderen omgaan met de "Wife Acceptance Factor" voor beheer en onderhoud van de back-ups. Zijn er mensen met goede suggesties?     

Offline ufosyno

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 71
  • Berichten: 488
Re: Backup met "Wife Acceptance Factor"
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2020, 11:18:35 »
Mijn vrouw zal absoluut een van de zonen inschakelen!  ;)
  • Mijn Synology: ds720+
  • HDD's: 2 x WD40EFRX-68N32N0
  • Extra's: 6 gb RAM
Ik noem mijzelf een ervaren amateur, anderen noemen mij leuk gek, weer anderen.... ach, laat maar

Offline Koeman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Re: Backup met "Wife Acceptance Factor"
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2020, 23:46:08 »
Ja, dat is een goede oplossing, maar dan voor de middellange termijn voor mij haha.

Ik heb inmiddels usb-copy goed ingesteld gekregen zodat als ze de harde schijf in de nas plugt ze direct een backup van de vitale bestanden heeft, en de bestanden op de laptop kan bekijken. Met deze methode zijn de vitale betanden ook verzekerd voor ransomware door de opslag na updaten uit te werpen. (ik heb een data schema ingesteld, zodat ik een melding krijg dat deze mislukt is en ik dus zelf de schijf moet aansluiten... nu komt het natuurlijk wel aan op regelmatig ook naar deze melding te handelen  ::)

 Als er nog mensen zijn met andere goede ideeën hoor ik dat graag nog natuurlijk!

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Backup met "Wife Acceptance Factor"
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2020, 10:34:48 »
Backup naar de Cloud? Dan heb je de backup offsite en je kunt je vrouw toegang geven.

Offline Rubensky

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 16
  • Berichten: 351
Re: Backup met "Wife Acceptance Factor"
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2020, 15:21:33 »
Je kan ook een grote map maken waar je vervolgens alles onder hangt. De bovenste map koppel je dan als netwerkschijf aan je computer. Dat is voor je vrouw heel makkelijk, kan ze zo op klikken. Alles blijft dan wel netjes op de NAS.
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2


 

VERPLAATST: macbook pro langzame overdrachtssnelheden naar DS218 tijdens backup en syncen

Gestart door BirdyBoard Netwerk algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 567
Laatste bericht 30 april 2020, 15:24:13
door Birdy
Hyper Backup netwerk backup naar andere NAS kopiëren

Gestart door SylvesterBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 23
Gelezen: 2784
Laatste bericht 17 oktober 2020, 21:45:42
door Birdy
Cobain Backup NAS ?

Gestart door flaBoard 3rd party Packages

Reacties: 6
Gelezen: 960
Laatste bericht 22 februari 2021, 16:49:05
door fla
Time Machine backup terugzetten lukt niet

Gestart door SylvesterBoard Mac OS X

Reacties: 7
Gelezen: 1544
Laatste bericht 30 oktober 2021, 21:29:02
door rvldj
Local backup - Local Storage 4 mislukt

Gestart door DiedrichBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 6
Gelezen: 512
Laatste bericht 28 februari 2022, 20:24:58
door Diedrich