Auteur Topic: Waarom is gedeelde map NAS wel op host(VirtBox) beschikbaar, maar virtueel niet?  (gelezen 3265 keer)

Offline SynologyNasUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 114
  • Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.
    • computerhulp
Het gaat voor een scanner ook niet zozeer om de poorten / firewall van een Fritz,....
(Een scanner van buitenaf benaderen lijkt me IMO weinig zinvol, als je niet fysiek aanwezig bent om iets onder de scanner te leggen).

        "Voor het intern benaderen van je NAS binnen je eigen thuis netwerk zijn overigens nooit port forwarders benodigd."

Maar wel degelijk om de firewall van de NAS.  Hoe die ingesteld zijn.
Ongeacht of je nu van een enkel LAN sub-net gebruik maakt, een dubbele NAT (?) / twee LAN sub-nets,
of van een bridged virtual IP adres.

De FB7581 komt (als router) in beeld als je van buiten het LAN (internet) de virtuele machine wilt aanspreken om een scan uit te voeren, o.a middels TeamViewer oid, maar het is idd weinig zinvol als er bijvoorbeeld niets te scannen is.
In het geswitchte deel is de 'default gateway', DNS en DHCP van de FB in beeld voor alle systemen die (met dynamisch/vast adres) in de LAN zijn opgenomen, dus inclusief NAS, Windows 10 host en virtuele Windows XP machine in 'bridge modus'.
De NAS firewall heeft een regel waarin alle TCP/UDP verkeer vanuit het LAN is toegestaan.
  • Mijn Synology: ds218+
  • HDD's: 2 x 2TB
ICT onderwijs ondersteuner

Offline SynologyNasUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 114
  • Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.
    • computerhulp
het basis-probleem zit 'em sowieso lokaal op de LAN zo lees ik. Laat de topicstarter dat alvast eerst fixen ipv dingen vanop afstand te willen kunnen benaderen etc.
In de LAN is er alleen een communicatie probleem tussen NAS en het virtuele systeem (bridge modus).
Maar NIET tussen de overige (fysieke) machines met de NAS.
  • Mijn Synology: ds218+
  • HDD's: 2 x 2TB
ICT onderwijs ondersteuner

Offline SynologyNasUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 114
  • Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.
    • computerhulp
Re: Waarom is gedeelde map NAS wel op host(VirtBox) beschikbaar, maar virtueel niet?
« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2020, 09:42:55 »
Kortom, in 'bridge modus' gaat er nog steeds iets mis in communicaties tussen de virtuele machine en de NAS.

Zal je mischien toch eens in de logging op de DS218+ moeten duiken om te zien of daar iets te zien is.
Eventueel ook onder "File Services" -> "SMB" -> Advanced Settings -> "Collect Debug Logs" opzetten.

Feit dat je in login-box krijgt (wanneer je VM in Bridged-modus staat) is al een goed teken eigenlijk, dit wil zeggen dat netwerk-communicatie een feit is.

Wat mij opvalt, als ik ben ingelogd in de virtuele Windows XP machine, is dat ik in 'bridge modus' de NAS wel kan pingen.
Maar als ik het netwerk ga scannen, dan kan ik de NAS (File server) niet zien ...
Wel kan ik een gedeelde map die verwijst naar de NAS vinden, terwijl ik in de NAS geen extra rechten heb gegeven.
Als ik in de eigenschappen van de snelkoppeling kijk, dan verwijst deze niet naar de NAS, maar een locatie 'X' op de data partitie van de host nadat ik deze van het bureaublad had had gekopieerd vanwege het herstellen (schone installatie) Windows 10 na hardware vervanging.
Een symbolische link naar de NAS kan ik niet vinden in de snelkoppeling.
Wanneer ik een snelkoppeling maak en deze probeer te valideren door de login gegevens in te voeren, lijkt het alsof deze gegevens niet gecontroleerd worden omdat er verder niets gebeurd.
Voor mij is dat een bewijs dat ik geen verbinding kan maken met de NAS, omdat ik deze ook niet kon vinden tijdens de scan ondanks dat de machine in hetzelfde subnet zit.
  • Mijn Synology: ds218+
  • HDD's: 2 x 2TB
ICT onderwijs ondersteuner

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: Waarom is gedeelde map NAS wel op host(VirtBox) beschikbaar, maar virtueel niet?
« Reactie #18 Gepost op: 03 augustus 2020, 19:27:41 »
SMB logging op je NAS opzetten en dan weet je OF een client daadwerkelijk connectie zoekt/maakt...
Op VMBox kan je natuurlijk ook "snelkoppelingen" hebben ("shares") naar de HOST-PC waar VirtualBox op staat. Die kan op zijn beurt een shared van de NAS zijn...

Wat zie je als je doet in de XP-VM :

\\IP.VAN.DE.NAS => Krijg he dan overzicht met shares ? Login box ? Foutmelding ?

Gemarkeerd als beste antwoord door SynologyNasUser Gepost op 04 augustus 2020, 20:26:31

Offline SynologyNasUser

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 114
  • Aanname is vaak de oorzaak van veel ellende.
    • computerhulp
Re: Waarom is gedeelde map NAS wel op host(VirtBox) beschikbaar, maar virtueel niet?
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2020, 20:18:18 »
Intussen leerde ik dat Windows XP gebruik maakt van SMB1, terwijl 'by default' de nieuwere NAS is ingesteld op SMB2.
Bij het instellen van de NAS was mij dat niet meteen opgevallen, maar toen ik het las wist ik meteen dat ik in 'bestandsservices' moest zijn om onder de tab 'advanced' het juiste SMB protocol in te schakelen.
Dat protocol aanpassen is het antwoord op mijn vraag.
Server Message Block (SMB), ook bekend als Common Internet File System (CIFS), is het netwerkprotocol dat gebruikt wordt om in Microsoft Windows bestandsuitwisseling tussen meerdere computers mogelijk te maken.

Het XP VM wil ik verder gescheiden houden van het fysiek LAN, vanwege veiligheid.
Daarom heb ik de netwerk instelling voor de VM teruggezet naar 'NAT'.
Daarbij wijst alleen DNS naar de router in de switched LAN die ook DHCP heeft.
Nu hoeft de VM alleen de aanvraag voor de NAS te doen die met vast IP-adres in DNS en DHCP geregistreerd staat.
Daarna kan (na gegevens verificatie) de bestandsuitwisseling plaatsvinden.
Dat werkt nu als een zonnetje.
Bedankt voor het meedenken.
  • Mijn Synology: ds218+
  • HDD's: 2 x 2TB
ICT onderwijs ondersteuner


 

Waarom 2 netwerk aansluitingen

Gestart door DokmanBoard NAS hardware vragen

Reacties: 7
Gelezen: 11609
Laatste bericht 28 januari 2014, 18:42:42
door Dokman
Waarom een crash bij een hot swap

Gestart door BrioletBoard NAS hardware vragen

Reacties: 17
Gelezen: 3526
Laatste bericht 02 april 2019, 11:33:22
door Briolet
Waarom vergeet Video Station steeds mijn externe aangesloten Harddisks.

Gestart door JumperFreeBoard Video Station

Reacties: 2
Gelezen: 1213
Laatste bericht 07 juli 2021, 10:15:52
door JumperFree
DS214+ waarom 2 netwerk aansluitingen?

Gestart door Eagle-EyesBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 2647
Laatste bericht 30 juli 2014, 15:28:07
door Birdy
Waarom Synology ipv QNAP?

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 3575
Laatste bericht 10 april 2008, 20:46:38
door Björn