Auteur Topic: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?  (gelezen 6100 keer)

Offline riji

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 48
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 200
Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Gepost op: 06 april 2010, 08:41:52 »
Ik ben nu al meerdere dagen bezig met het vervangen van disk1 in de syno 207+ van een vriend.
Ik wil dit met de PC (W7) doen om hem de trage transfer via het netwerk te besparen.
Eerst had ik met Migrate Easy van Acronis een exacte cloon ("as is") gemaakt.
De 207+ lustte die niet. Ik heb hem toen zijn zin laten doen, maar wat ik ook probeer
(ook na het herhaald wissen van alle partities op de schijf) bij het maken van een "basic" volume,
steeds krijg ik in de applicatie Ext2Fsd met een partitie met filesystem RAW ipv EXT3
en dit heeft tot gevolg dat ik in Windows 7 deze partitie niet kan benaderen... en daarom is het mij nu net om te doen.
Ik heb geprobeerd door met bijzonder software de partitie tot een (primaire) EXT3 te maken maar die wil de Syno niet aanvaarden en ik kon weer herbeginnen. Ik houd er nu bewust de tweede schijf in de Syno buiten (ik zal die dan ook nog overzetten).
Weet iemand hier raad mee?
Alvast bedankt.

Ik ben nog maar eens herbegonnen met 2 nog niet ingedeelde nog niet geïnitialiseerde schijven gelijktijdig te starten in de 207+. Firmware erop gezet en beide schijven als basic geïnitialiseerd; volume 1 en volume2.
Probleem blijft hetzelfde: de partitionering software ziet wel een systeempartitie als EXT3, een SWAP partitie, maar de gegevenspartitie is RAW (zonder volume-label) OxFD (Linux Raid).
Meteen blijft het probleem  met Ext2Fsd kan er wel een schijf-letter aan toekennen, maar  niet toegankelijk in Windows7 (dat meteen voorstelt te formatteren).
Ik kan wel naar de schijven schrijven als netwerkdrive vanuit Windows.
Ik begrijp  het helemaal niet meer en het is bijzonder frustrerend en tijdrovend, zonder resultaat.

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 250
  • -Ontvangen: 758
  • Berichten: 5.021
Re: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2010, 00:04:53 »
Citaat van: "riji"
Ik ben nu al meerdere dagen bezig met het vervangen van disk1 in de syno 207+ van een vriend.
Ik wil dit met de PC (W7) doen om hem de trage transfer via het netwerk te besparen.
Een trafe transfer via netwerk is nog altijd sneller dan een paar dagen bezig zijn met een alternatieve oplossing  :mrgreen:
Met een Gigabit verbinding is het best nog te doen en anders kun je misschien beter de hdd tijdelijk even via eSATA aan de 207+ hangen.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline riji

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 48
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 200
Re: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2010, 09:55:43 »
Citaat van: "Matr1x"
Citaat van: "riji"
Ik ben nu al meerdere dagen bezig met het vervangen van disk1 in de syno 207+ van een vriend.
Ik wil dit met de PC (W7) doen om hem de trage transfer via het netwerk te besparen.
Een trafe transfer via netwerk is nog altijd sneller dan een paar dagen bezig zijn met een alternatieve oplossing  :mrgreen:

Als je dit op voorhand zou weten...

Ik denk dat het een probleem is met het MBR maar ik weet niet hoe dit verhelpen.

Offline riji

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 48
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 200
Re: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2010, 11:44:29 »
Ik heb werkelijk alles geprobeerd, tevergeefs.
Ik denk dat het misschien om een bug gaat in de laatste firmware (DSM 2.3-1141).
Misschien nog even het probleem samenvatten:
Ik heb 2 nieuwe harde schijven van 2 TB ( Seagate ST32000542AS en Western Digital WD20EARS).
Zij moeten de bestaande schijven (1 TB en 640 GB) in de 207 + vervangen.
Ik installeerde de nieuwe schijven en initialiseerde ze als basis volumes 1 en 2: alles lijkt normaal te werken.
Maar in Management - Volume Manager - Beheer: is deze functie niet beschikbaar (grijs).
Als ik de schijven in mijn pc plaats zien zowel Acronis Disk Director als Ext2Fsd  ze als RAW (geen ext3 file system) en daarom kan ik geen gebruik maken van deze partities in Windows7. Dus kan ik geen snelle overdracht maken van de oude naar de nieuwe schijf door ze beiden in de PC te plaatsen (10x sneller).
Ik ben ook bezorgd voor de toekomst: hoe deze schijven te gebruiken voor een nieuwe upgrade?

Is er  misschien iemand met dezelfde configuratie die zijn of haar bevindingen kan melden?

Offline riji

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 48
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 200
Re: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2010, 12:12:29 »
Geen reacties...
Ik houd mijn belangrijke bestanden in elk geval in dubbel bij op een NTFS ingedeelde externe schijf of in mijn Windows-pc.

Offline Klojum

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 21
Re: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2010, 15:30:01 »
[Beter-laat-dan-nooit-modus]
Elke versie van Windows is nog steeds niet echt bedoeld om ook Linux-bestandsformaten te ondersteunen.

Beter is het om een linux cd-tje van bijvoorbeeld de nieuwste Ubuntu bij je te houden.
Daarmee zou je dan tenminste je aangesloten schijven in ext3/4-formaat moeten kunnen uitlezen, kopieren, etcetera.

Offline mlap

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 85
Re: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2010, 22:19:03 »
Via google kom je dezelfde problemen tegen van Ext2fsd, en niet enkel van schijven uit een synology.
waarschijnlijk zit het probleem eerder in Ext2fsd.


probeer anders de software op  http://www.fs-driver.org/index.html eens.
ook freeware.

een ander is http://www.diskinternals.com/linux-reader/
ook gratis

en we hebben er nog eentje --> http://www.chrysocome.net/explore2fs

als alternatief kun je ook een linux life cd gebruiken, maar dan moet je waarschijnlijk op zoek naar eentje die schrijven naar ntfs ondersteund.
ik weet dat ubuntu live ntfs kan mounten en lezen, maar ik weet niet of je er ook naar kunt schrijven. (kun je altijd wel zelf instaleren)
http://www.sysresccd.org/Main_Page ondersteund schrijven wel.

maar hopelijk lukt het met een van bovenstaande progs.

mvg.
En op de achtste dag zei God: "OK Murphy, nu is het jouw beurt."

Offline Joepie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 19
Re: Dringend hulp: filesystem RAW ipv EXT3 met Ext2fsd?
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2010, 10:23:01 »
Ik denk dat al je pogingen om deze schijven uit te lezen in Windows mislukken.

Heb dat bij mijn DS710 (met de laatste firmware 2.3) ook geprobeerd toen ik hem pas had om te controleren of dat ging in geval van calamiteiten.
Helaas. Nada, noppes.
Verder zoeken op internet (o.a. het Amerikaans Syno-forum) leverde op dat Synology in deze firmware GEEN puur ext3-filesystem gebruikt. Tenminste niet voor de data-partitie....  :shock:
Zij gebruiken een "aangepaste versie" die met alle ext3-readers niet is te benaderen. Prachtig geregeld dus!

Ik heb dat "opgelost" door van de complete NAS regelmatig een backup (syncen, gaat vrij snel) te maken naar een NTFS-externe schijf.


 

Ziggo SMTP (587) server ip-blokkade? Dringend hulp nodig!

Gestart door m4v3r1ckBoard The lounge

Reacties: 9
Gelezen: 3996
Laatste bericht 24 april 2017, 15:39:47
door m4v3r1ck