Auteur Topic: Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?  (gelezen 3521 keer)

Offline Jac

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?
« Gepost op: 08 mei 2010, 17:25:27 »
Mijn server (DS209+II) laat het op alle mogelijke manieren afweten. Op geen enkele manier te benaderen.  Kan ik nu DSM 2.3 gebruiken om een nieuwe start te maken?  M.a.w. helemaal opnieuw beginnen, ZONDER dat ik de inhoud van mijn NAS wis? Hij draaide tot dusver op 2.2. (Ik heb een MAC, maar dat is voor de vraag denk ik niet zo belangrijk) Dus de vraag is: kan ik alles wissen en opnieuw installeren onder 2.3, zonder dataverlies?
Synology DS 209 + II

Offline Björn

Re: Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2010, 17:38:36 »
Om te beginnen moet je altijd een backup van je data achter de hand houden, maar zeker als je het volgende doet:

Om de systeemsoftware volledig te herinstalleren moet je de zogenaamde dubbele reset uitvoeren. Hou hiervoor de resetknop achterop het apparaat ingedrukt tot je een piep hoort. Laat hem eventjes los en druk hem weer in tot je drie piepen hoort. Daarna wordt de systeempartitie geleegd en de NAS gereboot. Je kunt nu dmv. de Assistent de software opnieuw installeren. Normaalgesproken blijft de data intact, maar mocht dit niet het geval zijn dan heb je dus altijd de gemaakte backup nog.

Offline ovanheck

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 9
  • Berichten: 164
    • http://www.ovanheck.nl
Re: Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2010, 14:53:23 »
Citaat van: "Bjorn"
Om te beginnen moet je altijd een backup van je data achter de hand houden, maar zeker als je het volgende doet:

Om de systeemsoftware volledig te herinstalleren moet je de zogenaamde dubbele reset uitvoeren. Hou hiervoor de resetknop achterop het apparaat ingedrukt tot je een piep hoort. Laat hem eventjes los en druk hem weer in tot je drie piepen hoort. Daarna wordt de systeempartitie geleegd en de NAS gereboot. Je kunt nu dmv. de Assistent de software opnieuw installeren. Normaalgesproken blijft de data intact, maar mocht dit niet het geval zijn dan heb je dus altijd de gemaakte backup nog.

Het is mij na enkele herinstallaties opgevallen dat installatie die nu via de synology assistent moet verlopen (na reset start DS  het besturingssyteem niet meer op)  deze assistent zowel systeem als data partitie formatteert.
Dit kun je niet omzeilen.
de backup is dus inderdaad noodzakelijk.
Als niet meer bij data kan worden gkomen (geen backup) raad ik aan de Nasdisk aan een computer te hangen en opstarten met de live cd-rom van Ubuntu en dan je data alsnog naar een andere usb disk te back uppen.
Via Ubuntu zie je gewoon je data partitie en de daarin aanwezige mappen.
Niet onbelangrijk, ze zijn gewoon benaderbaar.
  • Mijn Synology: DS214+
Geeft iemand een nuttig antwoord? Gebruik de "Bedankt!" knop. Bekijk de bedankt ranglijst hier.

Offline 4L\/\/1|\|

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 141
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 209
  • Fiction is the truth inside the lie. Stephen King
Re: Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2010, 18:50:09 »
Deze tip kreeg ik van Synology:

(Vrijvertaald)
U kunt een backup van je bestanden maken met behulp van de software "explore2fs":

1. Download explore2fs, een ext3 bestands-lezer voor Windows (http://www.chrysocome.net/explore2fs)
2. Verwijder HDD van de DS
3. Sluit hem met extern apparaat aan op een Windows-pc
4. Gebruik explore2fs om uw gegevens te backuppen

(Orgineel)
You can backup your files using the software "explore2fs":

1. Download explore2fs, a ext3 file system reader for Windows (http://www.chrysocome.net/explore2fs)
2. Remove HDD from the DS
3. Connect it with external device to a Windows PC
4. Use explore2fs to view your data
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 4x WD30EFRX
  • Extra's: 8GB RAM, RT1900ac
Ik gebruik de laatste (BETA) DSM 6.2 op mijn DS415+

Liever doodmoe dan....
                              Levensmoe!

Offline Jac

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Re: Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2010, 21:56:09 »
Hartelijk dank voor deze veelheid aan informatie! Samenvattend concludeer ik nu dat ik aardig de klos ben, omdat ik het DSM 2.3 niet kan gebruiken zonder mijn data kwijt te raken. Het windows programma werkt bij mij niet, omdat ik vanaf een MAC werk.
Het kernprobleem is natuurlijk dat ik de gegevens op de NAS gewoon niet meer kan benaderen. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan?  Of hoe ik een backup op een USB HD kan maken, waarna het allemaal niet meer uit maakt of de NAS schrijven geformatteerd worden? Hoewel ik dan natuurlijk ook nog moet uitzoeken hoe ik de boel weer restore :-(
Synology DS 209 + II

Offline 4L\/\/1|\|

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 141
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 209
  • Fiction is the truth inside the lie. Stephen King
Re: Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2010, 18:09:31 »
@jac

Kijk even voor meer info voor je MAC hier wellicht kom je daar een stapje verder mee. Ik heb zelf geen ervaring met de MAC.

Het Programma ExtFS for Mac OS X zou je kunnen helpen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 4x WD30EFRX
  • Extra's: 8GB RAM, RT1900ac
Ik gebruik de laatste (BETA) DSM 6.2 op mijn DS415+

Liever doodmoe dan....
                              Levensmoe!

Offline Jac

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Re: Kan ik 2.3 gebruiken om alles opnieuw te installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2010, 17:41:55 »
Het bleek achteraf erg mee te vallen. Ik heb 2.3 geïnstalleerd en dat ging prima, zonder dat gevraagd werd of de HD's opnieuw geformatteerd moesten worden. Groot en prettig verschil met 2.2 is dat de Synology nu meteen in de finder (de mappen, voor windows) te vinden is, zonder dat ik elke keer weer apart een verbinding tot stand moet brengen. Ik moet nu alleen nog even uitvinden hoe iTunes de server kan vinden, maar dat zal nog wel lukken.
Synology DS 209 + II


 

ilohamail installeren

Gestart door nlco6575Board Mail mods

Reacties: 0
Gelezen: 4979
Laatste bericht 07 oktober 2008, 23:21:20
door nlco6575
Probeem installeren DS 110J

Gestart door bibaBoard NAS hardware vragen

Reacties: 17
Gelezen: 5747
Laatste bericht 10 maart 2012, 09:48:01
door Vechad
dsm installeren

Gestart door AnonymousBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 4
Gelezen: 3493
Laatste bericht 11 januari 2011, 14:34:45
door ad24
Synology installeren voor beginners.....

Gestart door MennekeBoard NAS hardware vragen

Reacties: 17
Gelezen: 12188
Laatste bericht 30 december 2012, 20:28:53
door Mike3380
pyexiv2 installeren

Gestart door tsjatterBoard Algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 1614
Laatste bericht 24 april 2013, 13:05:44
door tsjatter