Auteur Topic: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart  (gelezen 15174 keer)

Offline joris

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Gepost op: 06 augustus 2010, 09:51:49 »
Hallo,

gisteravond kreeg ik van mijn DS209+II een mailtje dat mijn 2e drive gecrashed was. Het betreft een van twee WD15EARS schijven, waarvan ik het Load Cycle probleem reeds enkele maanden terug had opgelost en ook de sector alignment correct had geconfigureerd door met een nieuwe firmware opnieuw te formatteren. Ik heb deze schijf sinds begin april in gebruik: het betreft een vervanging voor een schijf die een week na ingebruikname al was gecrashed, ik hem 'm van Mobile Harddisk opgestuurd gekregen.
Kort na de crash melding schakelde het apparaat zichzelf uit op de door mij daarvoor ingestelde tijd. Na het opnieuw opstarten vanochtend zie ik nu een melding dat het volume (enkele RAID 1) beschadigd is, maar de SMART info geeft aan dat de schijf normaal functioneert. Statusoverzicht onder Info-menu meldt "Systeempartitie mislukt" bij de status van van Disk 2.

Ik vraag me nu af wat de beste aanpak is: moet ik alsnog proberen deze schijf weer te gaan gebruiken? Zo ja, hoe krijg ik de DiskStation zover om de schijf opnieuw te formatteren (neem aan dat dat nodig is bij probleem met systeempartitie) en weer deel uit te laten maken van mijn bestaande RAID 1 volume? Of kan ik beter gebruik maken van de garantie die ik nog heb en een nieuwe schijf proberen te regelen bij Mobile Harddisk? Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe betrouwbaar die crashmelding is die de DiskStation heeft gegeven als er onder het SMART menu niets te zien is (ook een snelle test geeft een normaal resultaat), maar ik heb de indruk gekregen uit diverse berichten dat de EAR schijven wel vaker problemen vertonen; wat dat betreft is een nieuwe schijf misschien geen gek idee. Ik zou natuurlijk ook nog gewoon Synology support kunnen inschakelen, maar dit lijkt me eerder een probleem met de schijf dan met de NAS zelf.

Alvast bedankt voor het geboden advies,

Joris

Offline Björn

Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2010, 11:31:46 »
Probeer eerst even een uitgebreide SMART test. Je kunt ook proberen het volume te herstellen via volume manager.

Offline joris

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2010, 12:10:59 »
Uitgebreide test loopt, zal weer posten als ik een rapport heb. Bij de Volume Manager zag ik geen hersteloptie: alleen maken een nieuw (iSCSI) volume en verwijderen van bestaand. Moet ik wellicht eerst de schijf verwijderen en weer terugplaatsen om een hersteloptie te zien?

Offline Björn

Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2010, 14:38:10 »
De hersteloptie zal waarschijnlijk weer zichtbaar zijn na de test.

Offline joris

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus 2010, 18:55:33 »
Nee, die hersteloptie stond er direct al niet bij. De uitgebreide test geeft ook een normaal resultaat... In de logs zie ik dat er tijdens de 'crash' drie foutieve writes naar verschillende sectoren zijn geweest. De uitgebreide SMART test heeft er kennelijk geen problemen mee deze sectoren te benaderen. Wat zou dit verder nog veroorzaakt kunnen hebben? [strike]Foutieve kabel? Ruim vier maanden lang heb ik echter met dezelfde kabel geen problemen gehad, en slijtage lijkt me sterk.[/strike] <- zag dat mijn model een rack heeft zonder kabels, never mind.
 
Ik ga maar proberen de schijf weer in gebruik te nemen en dan kijken of het probleem zich weer voordoet, weet alleen nog niet hoe zonder beschikbare hersteloptie. Ik heb geen extra PC waarop ik de schijf kan aansluiten: iemand een idee hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen? Wellicht vanaf de command prompt? Optware is reeds geinstalleerd. Ik zal anders eerst maar eens kijken wat er gebeurt als ik eerst eens herstart zonder tweede schijf en 'm dan weer terugplaats.

Joris

Offline joris

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2010, 10:49:37 »
Schijf verwijderen en terugplaatsen heeft geen effect: kennelijk moet er eerst iets met die drive gebeuren voor de DiskStation 'm weer wil gebruiken om het volume te repareren. Ik heb een Support form ingeschoten bij Synology, wellicht kunnen zij remote iets voor elkaar krijgen zodat ik de schijf weer kan gebruiken.
Ik dacht eerst overigens dat het ging om de drive die ik eerder als vervanging had gekregen, maar zag nu dat het om de andere (originele) drive ging die ik samen met mijn DiskStation had besteld (ook bij Mobile Harddisk). Die vervangende drive heeft wel een iets andere type-aanduiding (-00S ipv -00Z) dus mocht het probleem zich wederom voordoen dan ligt het waarschijnlijk toch aan de drive en zou een vervanging de oplossing kunnen zijn.
Nu eerst maar ff afwachten waar Synology mee komt.

Offline Batavirus

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 12
Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2010, 14:56:50 »
Hey Joris,

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Synology. Toevallig kreeg ik vanmorgen dezelfde e-mail van mijn 207+. 2e schijf gecrashed en daarna Volume1.
Op dit moment loopt de uitgebreide SMART test nog, ben benieuwd wat hier uit komt.

Grtz,

Batavirus

Offline joris

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2010, 15:18:48 »
Kreeg vanmorgen een mailtje van support of ik remote telnet en admin GUI beschikbaar kon maken, dus dat is inmiddels gebeurd. Nu afwachten, voor zover ik kan zien hebben ze nog niet aangelogd. Alle berichten die ik tot nog toe over Synology support heb gehoord zijn erg positief, dus ik heb goede hoop ;)

Offline joris

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2010, 10:43:58 »
Support is zojuist bezig geweest. Kreeg eerst deze mail van de DiskStation:
"DiskStation has finished checking the consistency on System Volume (Root). The system is now ready for use."
en daarna mailtje van support:
"Now the volume is under repairing. If the disk2 is rejected again, we will suggest you to replace this disk. Hope this helps."

Volume manager laat zien dat herstel bezig is: "Bezig met het controleren van de pariteitsconsistentie". Zit nu rond de 10%, dus zal nog wel ff duren, maar iig kan de schijf weer gebruikt worden. Geen details gekregen over wat ze precies gedaan hebben, maar de status van Disk 2 is weer 'normaal'.
Nu maar afwachten of het probleem wederom optreedt, in dat geval is er kennelijk toch iets met de schijf aan de hand.

Joris

Offline joris

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Re: Disk Crash en "Systeempartitie mislukt" na restart
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2010, 23:19:18 »
Zelfde schijf zojuist weer gecrashed  :cry:
Morgen maar ff achter een nieuw exemplaar aan, zit nog garantie op gelukkig.


 

Kapotte disk vervangen, maar rebuilt niet

Gestart door RuuddinkBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 2141
Laatste bericht 03 september 2015, 21:46:36
door Ruuddink
RAID 1 herstellen na defect disk doet het niet

Gestart door rowsBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1606
Laatste bericht 06 juni 2013, 18:19:27
door Hofstede
Disk ST2000DM001-1CH164 is not within the operating temperature

Gestart door walkinfridgeBoard NAS hardware vragen

Reacties: 28
Gelezen: 8466
Laatste bericht 28 juni 2014, 23:17:59
door Birdy
Disk Vervangen - Normaal - Reboot - Blauwe Led!?

Gestart door RonNLBoard NAS hardware vragen

Reacties: 13
Gelezen: 2356
Laatste bericht 13 november 2016, 15:39:54
door RonNL
nano onder Disk Station Manager 2.1-0803 BETA

Gestart door LuitBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 2
Gelezen: 1809
Laatste bericht 06 januari 2009, 22:15:15
door Luit