Auteur Topic: HD keuze RAID 1 configuratie + DS211  (gelezen 2112 keer)

Offline SynologyUser1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
HD keuze RAID 1 configuratie + DS211
« Gepost op: 31 december 2010, 13:36:43 »
Hallo,

Ik wil een DS211 aanschaffen en een RAID 1 (mirroring) configuratie. Dit omdat bij een HD crash ik niet meteen alles kwijt ben (of klopt dit niet?)

Kan iemand me helpen met het uitzoeken van een juiste harde schijf keuze?

Ik ben op zoek naar 2 x 2TB schijven die goed in deze configuratie werken.

Ik las op deze(http://wdc.custhelp.com/c.../std_adp.php?p_faqid=1397) site (via Synology) dat Enterprise HD's beter zijn bij een raid configuratie. Ik ben op zoek gegaan naar enterprise HD's maar zie dat die een factor 2 duurder zijn....

Zijn er mensen die desktop schijven in een RAID 1 config. gebruiken (is RAID 1 echt nodig?)? Wat zijn nou echt de risico's? Als ik dat artikel lees begrijp ik dat een RAID 1 configuratie geen lange recovertijd toestaat en vervolgens de schijf uit de array verwijdert? Maar wat maakt een Enterprise HD dan beter? Alleen de TLER (Time Limited Error Recovery), die een deep recovery cycle voorkomt?

Ik heb deze "Desktop" schijf gezien voor een goede priis http://www.informatique.nl/110882

Wat te doen..... :?

Alvast bedankt voor alle input :)

Offline prettynifty

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 174
Re: HD keuze RAID 1 configuratie + DS211
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2011, 13:33:08 »
Citaat van: "SynologyUser1"
Hallo,

Ik wil een DS211 aanschaffen en een RAID 1 (mirroring) configuratie. Dit omdat bij een HD crash ik niet meteen alles kwijt ben (of klopt dit niet?)

Zoals al vaak gemeld is raid geen backup  :mrgreen:

Verder voldoen natuurlijk gewoon alle schijven in de lijst van synology.

succes,
Robert
  • Mijn Synology: DS212+
  • HDD's: 2x HD204UI
  • Extra's: DX213 2x WD30EFRX
It cannot be stressed enough how very important grammar is.

"Capitalization is the difference between helping your Uncle Jack off a horse and helping your uncle jack off a horse."

Is everybody clear on that?

Offline mlap

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 85
Re: HD keuze RAID 1 configuratie + DS211
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2011, 21:37:22 »
Citaat van: "SynologyUser1"
Hallo,

Ik wil een DS211 aanschaffen en een RAID 1 (mirroring) configuratie. Dit omdat bij een HD crash ik niet meteen alles kwijt ben (of klopt dit niet?)

Kan iemand me helpen met het uitzoeken van een juiste harde schijf keuze?

Ik ben op zoek naar 2 x 2TB schijven die goed in deze configuratie werken.

Ik las op deze(http://wdc.custhelp.com/c.../std_adp.php?p_faqid=1397) site (via Synology) dat Enterprise HD's beter zijn bij een raid configuratie. Ik ben op zoek gegaan naar enterprise HD's maar zie dat die een factor 2 duurder zijn....

Zijn er mensen die desktop schijven in een RAID 1 config. gebruiken (is RAID 1 echt nodig?)? Wat zijn nou echt de risico's? Als ik dat artikel lees begrijp ik dat een RAID 1 configuratie geen lange recovertijd toestaat en vervolgens de schijf uit de array verwijdert? Maar wat maakt een Enterprise HD dan beter? Alleen de TLER (Time Limited Error Recovery), die een deep recovery cycle voorkomt?

Ik heb deze "Desktop" schijf gezien voor een goede priis http://www.informatique.nl/110882

Wat te doen..... :?

Alvast bedankt voor alle input :)
Het is juist die TLER (naam kan verschillen van merk tot merk vb ERC of CCTL) die de schijven geschikt maakt voor raid.

Een desktop schijf zal al het mogelijke doen om een lees of schrijffout te repareren maar dit kan soms tot minuten duren.
De schijf is zolang niet te benaderen, en als dat bij raid gebeurt dan denk de raid controller dat de schijf defect is en stoot deze af.
Western Digital heeft het WDTLER utility ontwikkeld om bij hun schijven de TLER aan te passen en of uit te schakelen.
Ik weet niet of dat met al hun schijven werkt.

Wel of geen RAID 1?
Als je niet steeds alle data van je nas extra wil beveiligen, en het niet erg is als je een backup moet terugzetten, dan is er geen reden tot RAID1.
Een backup vervang je er niet door, die moet je nog steeds maken.
Het klopt dat je niet alles direct kwijt bent bij RAID1, maar stel dat je de verkeerde files wist
of een overspanning en beide schijven kapot, dan heb je niets meer.

maar als 1 schijf het begeeft, dan werk je gewoon verder en vervang je de defecte.
en als je dan regelmatig een backup maakt kost het je gewoon de helft van je opslagruimte van je nas.

het is dus wat je zelf wenst, en wat je er voor over hebt.

mvg Mlap.
En op de achtste dag zei God: "OK Murphy, nu is het jouw beurt."


 

Adviesvraag over keuze NAS

Gestart door RobertioBoard Aankoopadvies

Reacties: 36
Gelezen: 1936
Laatste bericht 28 juni 2023, 10:10:59
door Birdy
DS211 - volume vastgelopen

Gestart door EternityBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 2268
Laatste bericht 21 september 2012, 00:08:03
door davey
Backup disks in Chieftec SNT, DS1010+ als RAID controller

Gestart door ATOWAPaulBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 1
Gelezen: 2664
Laatste bericht 11 november 2010, 19:04:36
door ATOWAPaul
Sick Beard installatie + configuratie uitleg

Gestart door BjörnBoard SickBeard

Reacties: 10
Gelezen: 5258
Laatste bericht 09 mei 2012, 05:09:39
door Matr1x
Zoveel keuze/ welke NAS kiezen

Gestart door MennekeBoard Aankoopadvies

Reacties: 16
Gelezen: 6805
Laatste bericht 10 december 2012, 19:21:38
door binbakker