Auteur Topic: Gebruik iTunes op NAS  (gelezen 6740 keer)

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Gebruik iTunes op NAS
« Gepost op: 14 september 2011, 16:49:40 »
Hallo

Ik heb net een NAS aangeschaft een DS111.
Ik heb iTunes op mijn PC staan en wil nu graag dat iTunes vanaf de NAS wordt afgespeeld, zodat ik ook de muziek op mijn laptop kan afspelen.
Ik heb de iTunes server op de NAS aangezet. Moet ik nu mijn lokale iTunes map van mijn PC naar de NAS verhuizen ?
Tot u toe werkt het niet. Graag jullie advies

groet
Gijs
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4

Offline Sander_Kaa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 17
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2011, 10:26:06 »
Gijs,

Ik zit in hetzelfde schuitje, ook net begonnen met verhuizen Itunes bibliotheek naar NAS. De Itunes server op de NAS vind ik niet zo prettig. Itunes creeert dan een kopje diskstation waaronder alle muziek zichtbaar wordt. Via de computer kun je die muziek dan prima afspelen.

Wil je echter een remote gebruiken (bv. TunesRemote op de Android) of Plex/XBMC dan zien deze alleen de echte library op de computer zelf en niet de muziek die de NAS deelt met je computer via de itunes server functie.

Oplossing zou moeten zijn dat je itunes laat verwijzen naar de NAS zodat deze weet dat de library elders staat. Hiervoor moet je de itunes server functie van de NAS uitschakelen en gewoon een map aanmaken, daar de hele map itunes opzetten en dan via Itunes->voorkeuren->geavanceeerd verwijzen naar de NAS.

Bij mij levert dit tot op heden wel een hoop problemen op (zie viewtopic.php?f=69&t=7106) maar het schijnt bij een hoop mensen goed te werken.

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2011, 12:18:38 »
Sander,

Ik heb de hele map iTunes met wat daar bij hoort verplaatst van de desktop PC naar \DISKSTATIONmusic. Deze music map wordt aangemaakt zodra je de Itunes server op de NAS hebt aangezet.
Daarna op mijn laptop iTunes geïnstalleerd en via voorkeuren --> geavanceerd de iTunes map op de NAS aangewezen als de plaats waar de bestanden staan.
Dan gebeurt er even niets. Ik heb vervolgens via Bestand--> bewerken--> Map aan bibliotheek toevoegen de iTunes map op de NAS aangewezen, waarna er kennelijk iets geïmporteerd wordt ?
Het werkt dan wel goed, maar ...als ik muziek toevoeg op de NAS via mijn desktop wordt mijn bibliotheek op de laptop niet automatisch bijgewerkt .
Enig idee ?
Gijs
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4

Offline Sander_Kaa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 17
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2011, 13:42:04 »
Er zijn volgens mij 2 opties:

Of je gebruikt de Itunes server, Itunes ziet dan de muziek als gedeelde bron genaamd diskstation op Itunes op je PC. Je hoeft dan niet je library te verwijzen naar de nieuwe library locatie zoals je hebt gedaan.

Of je zet de itunes server uit. Maakt een map aan en zet daar je library neer. Dan wel handmatig verwijzen naar nieuwe locatie. Pakt Itunes je library dan niet op? Dan heb je hetzelfde probleem als ik :)

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2011, 17:15:56 »
Ik begrijp niet helemaal wat je onder het eerste 'of' verstaat. Bedoel je dat iTunes zonder enige verwijzing de NAS library vindt ? Mits de map maar geshared staat ?
Als je de iTune server aanzet wordt automatisch de map //DISKSTATION/music aangemaakt
Maar je kan het vakje onder Geavanceerd niet leeg laten. Dat zal initieel altijd naar de lokale iTunes map wijzen
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4

Offline Sander_Kaa

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 17
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2011, 08:51:48 »
Wanneer ik de itunes server aanzet op de NAS (en dus automatisch map de muziek wordt aangemaakt) is het bij mij zo dat binnen Itunes (de applicatie zelf) een kopje 'Diskstation' ontstaat. Dus zonder via geavanceerd de bibliotheek te verwijzen.

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2011, 10:20:59 »
Nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik kan daar ook in kijken en ook afspelen.
Ik heb alleen (nog) niet de mogelijkheid om dan ook de weergave binnen diskstation op Albumlijst te zetten
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4

Offline Tien

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 265
  • -Ontvangen: 298
  • Berichten: 2.622
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2011, 15:48:41 »
Als het goed is, als hij links ertussen staat bij 'gedeeld', kan je alles en/of afspeellijsten afspelen. Op album bijv. selecteren kan alleen als je bovenin op de kolommen klikt om te sorteren. Wil je dit dus anders (en toch met iTunes blijven werken), dan zou je als getipt de iTunes server kunnen uitschakelen (hoeft niet persé) en in iTunes de gehele music-map aan je bibliotheek kunnen toevoegen.

Wat je ook kan doen als je muziek op je laptop wil afspelen, is via de NAS de webapplicatie "Audiostation" op te starten in een browser. Die geeft wat meer mogelijkheden als het gaat om afspeellijsten en zoeken en zo in vergelijk met iTunes als deze met de iTunes server werkt.
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2 x WD4tb
  • Extra's: DS119j WD3tb

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2011, 19:19:10 »
Ik heb de iTunes mappen gedelete en de muziek er opnieuw opgezet. Het was nl een aardig rommeltje geworden. En tot mijn verrassing werkt alles nu goed. De albums keurig onder Bibliotheek - Muziek en onder Gedeeld - diskstation de lijst
Alles lijkt nu te werken en te synchroniseren over beide computers
Bedankt voor het meedenken
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4

Offline GreyForceOne

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 51
  • Berichten: 446
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2011, 16:04:52 »
Hey Gijs47 zou je mij kunnen uitleggen hoe je dit voor elkaar heb gekregen want ik heb nu alle verwijderd vervolgens weer aan gemaakt
nu heb ik er een map in gezet alleen de map krijg ik niet te zien wel alle mp3's

en boven in beeld kan ik niks selecteren.
  • Mijn Synology: DS212+
  • HDD's: WD Red WD10EFRX 1 TB

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2011, 18:52:51 »
Wat ik gedaan heb en wat bij mij werkt is het volgende
0. Alle ITunes bestanden verwijderd op de lokale PCs
1. Op de NAS de iTunes server aangezet; er wordt dan een shared map 'music' aangemaakt
2. In de iTunes-cliënt bij Bewerken --> Voorkeuren -->Geavanceerd de lokatie ingevuld die op de NAS via music naar iTunes verwijst
3. Als het goed is verschijnt in de iTunes cliënt onder GEDEELD: Diskstation (je NAS). In deze map vind je de geïmporteerde muziek, helaas in een list uitvoering die met Weergave-menu niet te wijzigen is.Mijn favoriete muziek vanaf CD's geïmporteerd. Ik had er maar 6 tot dan er op gezet.
4. Als er onder BIBLIOTHEEK -- > Muziek geen nummers zijn te zien dan via Bestand --> Map aan bibliotheek toevoegen .... de map iTUnes van de NAS invullen. De muziek zal nu zichtbaar worden onder Muziek en is naar smaak met weergave in te stellen.
5. Daarna zal alle daarna geïmporteerde muziek verschijnen in de bibliotheek. Althans zo werkt het bij mij
Succes er mee
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4

Offline GreyForceOne

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 51
  • Berichten: 446
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2011, 19:53:18 »
Thx maar dan copieer hij toch de volledige bibliotheek vanaf de nas naar je computer, als ik Bestand --> Map aan bibliotheek toevoegen gebruik.
  • Mijn Synology: DS212+
  • HDD's: WD Red WD10EFRX 1 TB

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2011, 20:31:06 »
Volgens mij niet. Als ik naar de iTunes directory kijk op mijn laptop dan zie ik daar dat de totale map 250 kB is waarbij in de map ITunes in the Itunes Music Library een verwijzing staat naar de NAS
Dus wordt er volgens mij niet gekopieerd naar de lokale iTunes database
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4

Offline Tien

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 265
  • -Ontvangen: 298
  • Berichten: 2.622
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2011, 22:31:58 »
Niets mis met deze methode, maar hij maakt op deze manier geen gebruik van de iTunes server. De bibliotheek staat op je laptop/PC en de af te spelen bestanden op de NAS.

Stap 2 en 4 zouden absoluut niet nodig moeten zijn als je de iTunes server van de NAS wil gebruiken. Zet die maar eens uit en je zult zien dat het blijft werken (op de in de 5-stappen genoemde manier).

Persoonlijk ontgaat mij dan ook het nut van de iTunes server op de Synology. Itunes gaat er matig mee om als het gaat om afspeellijsten en meervoudige sortering.
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2 x WD4tb
  • Extra's: DS119j WD3tb

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 83
Re: Gebruik iTunes op NAS
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2011, 22:56:02 »
Stap 2 kan je mogelijk uitschakelen, maar bij het installeren van je cliënt zal dan daar de lokale iTunes map worden. Ik weet niet wat dan het effect is.
Stap 4: heb ik uiteindelijk uitgevoerd om twee redenen. Ik kon in Bibliotheek Muziek geen op de NAS opgeslagen muziek terugvinden. Wel onder GEDEELD Diskstation, maar zoals gezegd: daar krijg ik een lijstopsomming terwijl ik graag onder Albums wil sorteren. Dat is wel mogelijk in de Bibliotheek
  • Mijn Synology: DS 111
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 6.1.3-15152 4


 

gebruik van VPN Server Beta icm Download station

Gestart door YothBoard Synology DSM BETA versies

Reacties: 7
Gelezen: 1510
Laatste bericht 12 december 2020, 17:11:55
door André PE1PQX
VERPLAATST: website voor lokaal gebruik

Gestart door BirdyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 2440
Laatste bericht 09 juni 2016, 11:17:31
door Birdy
Mijn NAS benaderen via HTTPS werkt niet bij gebruik VPN

Gestart door Syno_NasjeBoard Netwerk algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 2782
Laatste bericht 18 juni 2018, 13:57:06
door Syno_Nasje
Zakelijk gebruik DS211j icm kassa systeem

Gestart door ALKMAARBoard Overig

Reacties: 2
Gelezen: 3179
Laatste bericht 15 mei 2012, 14:36:31
door Martijn85
DS213+ disk gebruik

Gestart door krommBoard NAS hardware vragen

Reacties: 10
Gelezen: 4384
Laatste bericht 02 december 2013, 10:52:35
door Birdy