Auteur Topic: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?  (gelezen 9528 keer)

Offline richard5000

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 51
Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Gepost op: 11 maart 2012, 07:41:00 »
Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?

Ik wilde graag op mijn Synology DS110j meerdere websites met ieder hun eigen info@ mailadres hebben.

Al gauw kwam ik in de knoop omdat er maar een gebruiker met de naam info aangemaakt kan worden en ook bij het maken van twee info@ mailadressen kwam ik niet goed uit.

Het is mij nu gelukt en iemand vroeg om een stappenplan te schrijven en dit heb ik gedaan.

Opmerking:
Om meerdere domeinen en ook meerdere info@ mailadressen te krijgen hack je eigenlijk de NAS een beetje en moet je wel weten wat je doet, gaat het mis moet je de software opnieuw erop zetten en kun je dus je gegevens kwijtraken, maak altijd eerst een back-up van je NAS!

Uiteraard neem ik geen enkele verantwoordelijkheid op mij als er iets mis gaat wat je zelf hebt gedaan, bij mij werkte het zonder dat ik er nieuwe software op hoefde te zetten!

Voordat je de stappen gaat volgen is het belangrijk om te weten dat mail via de website (via mailto: of een contactformulier), totaal iets anders is dan de mail die je verstuurd via de mailserver op je NAS.

Dus je instelling bij configuratiescherm > melding heeft er niets mee te maken, dit is alleen bestemd voor een mailbericht vanaf je NAS als er iets aan de hand is met de NAS zelf. Ik adviseer hier je smtp server van je eigen internet provider te gebruiken, bij mij ziggo, dus ik gebruik:
- smtp server: smtp.ziggo.nl
- smtp poort: 25
- Primair e-mailadres: eigen privé e-mailadres.

Stap 1:
Onderzoek je NAS of alles goed staat en of je de benodigde extra package heb geïnstalleerd, welke wij nodig hebben is:
- Mailstation 2
- Config File Editor
- PhpMyAdmin (alleen als je met een database werkt of wil werken)
- Putty

Mailstation 2 en PhpMyAdmin zijn te vinden als je gaat naar het admin scherm  > package center en daar zie je ze staan, installeer ze eerst allebei.

Config File Editor vind je hier niet, deze staat op  http://www.mertymade.com/syno/#cfe  halverwege links op de pagina, dan krijg je een bestand “ConfigFileEditor-noarch-12.spk”, deze instaleer je handmatig.

Het programma Putty moet je ook downloaden omdat je dit nodig hebt om te kijken of je database gemaakt is (maar dit komt later), Putty kun je downloaden op http://nl.wikipedia.org/wiki/PuTTY

Oké, nu hebben wij alle programma’s gedownload en geïnstalleerd, dan stap 2.

Stap 2:
We gaan eerst naar de Config File Editor die je ook vind in het admin scherm en daar gaan wij een paar regels toevoegen in de file “Config File Editor”. Open deze met het pulldown menu en onderop zie je Config File Editor staan, klik hierop en nu opent hij de file.
Ga direct onder het vakje staan met de ############### en als hier ruimte is druk je een keer op enter om een regel toe te voegen. We moeten meerdere regels toevoegen dus geef 4 keer enter. Nu voeg je de onderstaande regels toe (kijk eerst even of ze er al staan):

/usr/syno/mailstation/etc/main.cf,mail
/usr/syno/mailstation/etc/virtual,virtual
/usr/syno/mailstation/etc/aliases, aliases
/usr/syno/mailstation/sbin/sendmail

Na toevoegen van deze regels druk je op save (links boven) mocht deze onzichtbaar blijven doe je iets niet goed! (kan zijn dat je even een extra enter moet geven om het knopje “save”zichtbaar te maken).

Nadat je op save hebt gedrukt geeft de Synology een bevestiging dat de file is gesaved.

Sluit de Config File Editor af met het rode kruisje (rechts boven) en  herstart je NAS via het admin scherm.

Stap3:

Als je nu naar de Config File Editor terug gaat zie je als het goed is de files staan die we hebben toegevoegd, zo niet, is het niet goed gegaan.

Nu gaan we in de Config File Editor de file “mail” aanpassen, klik hierop, zoek onderstaande regel:

mydestination = $myhostname,

Hier type je achter de komma de domeinnamen die je hebt, mijndomein1.nl, mijn domein2.nl, etc.

Dus dan moet je dit zien staan (met je eigen domein namen natuurlijk):

mydestination = $myhostname, mijndomein1.nl, mijn domein2.nl

Vervolgens scroll je helemaal naar onderen en voeg je de regel toe:
virtual_alias_maps = hash:/usr/syno/mailstation/etc/virtual

Sluit nu de file “mail” af met save en open via admin scherm weer de Config File Editor.

Nu ga je naar de file “Virtual” en open je deze, je ziet als het goed is een leeg scherm!

Hier ga je de virtuals toevoegen, dit doe je door links je domein neer te zetten en rechts de user in je NAS.

Bijvoorbeeld:

mijndomein.nl       anything (neem dit letterlijk over, het is alleen vulling voor je domein naam)
info@mijndomein2.nl keukens (is een user waar e-mail voor info@ in komt)
@mijndomein2.nl     verzamelkeukens (is een user waar alle e-mail in komt zoals pet@, jan@ etc.)

Etc.

Voor je andere domeinnamen doe je hetzelfde en deze zet je eronder met een (regel) <return> ertussen, etc.

Je ziet achter mijn domein.nl staan anything, neem dit over want dit geeft alleen maar je domein aan en is niet een gebruiker en ook niet gekoppeld aan een gebruiker (dus niet als gebruiker aanmaken), de andere zijn gebruikers die echt bestaan.

Uiteraard kun je ook eerst de gebruikers aanmaken.

Stap4:

Nu gaan we starten met Putty.

Open de putty.exe.

Nu log je in met root en druk op <enter>.

Nu je eigen admin wachtwoord intikken (let op hij laat het niet zien!!) en druk op <enter>.

Nu moeten we het “virtual.db” bestand maken en dit doen we door de onderstaande regel in te toetsen en hierna een >enter> te geven.

/usr/syno/mailstation/sbin/postmap /usr/syno/mailstation/etc/virtual

Je ziet in Putty dat hij naar de volgende regel gaat, dit betekent dat hij het heeft gedaan, als het niet goed gaat krijg je een error, sluit Putty met het rode kruisje en doe het opnieuw.

Opmerking:
Iedere keer als je het “virtual” bestand aan past moet je hem wegschrijven met bovenstaande regel (dus eigenlijk maak je hem iedere keer opnieuw aan en overschrijft hij het oude bestand).

Nu moeten we kijken of het bestand “virtual.db” ook aangemaakt is en toetsen we onderstaande regel in Putty:

cd /usr/syno/mailstation/etc

Tik nu in: dir en druk op <enter>

Als het goed is gegaan moet je onderop zien staan "virtual" en "virtual.db". dan is het gelukt en heb je het bestand en ook de database.

Iedere keer als je iets veranderd in het bestand “virtual” moet je hem ook wegschrijven met de onderstaande regel:

/usr/syno/mailstation/sbin/postmap /usr/syno/mailstation/etc/virtual

Hierna moet je de NAS eigenlijk herstarten, maar dit is wat omslachtig en je kan dit ok doen met twee opdrachtregels in Putty, namelijk:

Om te stoppen tik je in:

/usr/syno/mailstation/sbin/postfix stop

En om hem weer te starten tik je in:

 /usr/syno/mailstation/sbin/postfix start

Nu is je database weer up to date en hoef je niet helemaal de NAS op te starten en te wachten..

TIP:
Maak in word een kopie van je database file “vitual” want als je hem overschrijft is je oude bestand weg.

Oké nu kunnen we testen of het werkt.

Stap 5:

Je kunt nu een e-mail sturen via bijvoorbeeld Outlook naar info@mijndomein.nl en kijken in Roundcube of hij ook aankomt.

Het kan zijn dat als je gaat mailen in Roundcube onderling dat dit niet werkt, ben er zelf nog niet uit waarom niet, maar ik gebruik dit niet, want ik wilde alleen maar dat er meerdere info@ e-mailadressen voor al mijn domeinen gebruikt kon worden, van buiten af.

Mocht je er nu niet uitkomen kun je mij altijd een PM sturen, kan zijn dat ik er niet altijd ben, maar ik reageer altijd!

Hoop dat dit iets helpt, succes!

Richard.

Offline marcblom

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 7
  • Berichten: 124
    • http://www.blommetje.nl
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2012, 09:52:37 »
Richard,

enorm bedankt voor deze uitleg. Ik ben er al een tijdje mee bezig en als ik je stappenplan lees was ik al een eind op weg :D .

Als ik tijd heb ga ik het aan de hand van jou stappenplan nog eens proberen. Ik laat je weten hoe dit afloopt...

nogmaals dank!
Marc
DS 716+II / DS112+

Offline richard5000

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 51
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2012, 15:19:55 »
Oke, hoop dat het lukt en anders kunnen we nog mailen, of zo, wellicht kan ik nog iets meer betekenen.

Groet,
Richard

Offline Heerlijk Helder

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 17
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2012, 17:05:41 »
Hallo richard,

Werkt dit ook met DSM 4.1?

Indien ik de onderstaande regels toevoeg komen ze wel naar voren in het pull-down menu (op sendmail na), maar er staat niets in.

Grt, Erik

Offline richard5000

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 51
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2012, 08:15:34 »
Hoi Erik,

Heb zelf DSM 4.0 en zie geen reden om DSM 4.1 te gebruiken, heb even naar de demo gekeken op synology.com maar zie geen echte grote verschillen, dus zou moeten werken.

Een restart geven van de NAS geeft ok vaak wel een verandering nadat er zaken zijn anders zijn ingesteld.

Sorry, maar weet verder ook niet of het werkt op DSM 4.1.

Had zelf de NAS gekocht voor webserver en e-mailserver, maar ZIGGO heeft poort 25 geblokkeerd ivm spam dus werkt de mailserver niet meer.

Zag dat je voor iets van 30 a 40 euro een provider voor hosting kan krjgen, wellicht beter dan een NAS.

Groet,
Richard

Offline rjong5

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 295
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2012, 11:39:54 »
In DSM 4.1 en mailserver kun je eenvoudig aliases aanmaken, een heel groot verschil met DSM 4.0 denk ik zo.
  • Mijn Synology: 212+|110j
  • HDD's: 2x 250 Gb RAID0 /2TB
  • Extra's: x

Offline jstevens

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 3
  • Berichten: 47
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2013, 12:26:08 »
Wellicht een beetje een bump, maar ja. Ik vond virtual_alias_maps nergens terug op het forum.

Met behulp van bovenstaand e.e.a. werkend gekregen nu ik mijn linux server aan het vervangen ben door een ds411slim.

Wat ik echter merk, als ik een aanpassing doe aan de configuratie van MailServer via de webinterface, is deze regel weer verdwenen uit de main.cf, waardoor de mails naar het 2e domein verdwijnen (ik vind ze niet terug).

Weet iemand of hier iets aan te doen is, of is dit gewoon een kwestie van nadenken bij het doorvoeren van een aanpassing?
  • Mijn Synology: DS411slim
  • HDD's: 3 * WD10JPVT

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2013, 16:10:19 »
Had zelf de NAS gekocht voor webserver en e-mailserver, maar ZIGGO heeft poort 25 geblokkeerd ivm spam dus werkt de mailserver niet meer.
We zijn nu een jaar verder en met DSM 4.3 bezig. Ik ben met deze versie voor het eerst met mailserver bezig gegaan en daar werkt het wel goed met Ziggo samen. Mailserver heeft nu een speciale optie om alle uitgaande mail via de server van de provider te sturen. In de huidige handleiding staat er expliciet in dat deze optie er is omdat veel providers anders de mail blokkeren. Nu heb ik geen poort 25 gebruikt, maar stuur de mail via poort 587 en met ssl versleuteling door naar Ziggo. Maar met poort 25 had het ook gewerkt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Ziglar

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 34
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2017, 14:53:05 »
dit artikel heeft mij, ondanks de leeftijd ervan onwijs geholpen, hierbij wil ik voor jullie een update geven:

Stap 3 - mydestination  kan je tegenwoordig vanuit de mailserver-app doen, je kan een extra domein opgeven.

daarnaast kan je volgende stappen volgen:

Log in op de nas via putty
Sudo su
Vi /volume1/@appstore/MailServer/etc/main.cf
Vervolgens scroll je helemaal naar onderen en voeg je de regel toe (knop Insert):
virtual_alias_maps = hash:/volume1/@appstore/MailServer/etc/virtual
esc (knop)
:wq!
vi /volume1/@appstore/MailServer/etc/virtual
insert(knop)
MainDomain.nl anything
info@domain2.nl domain2user
etc@etc.nl etc
@mijndomein2.nl verzamelaccount
esc (knop)
:wq!
/volume1/@appstore/MailServer/sbin/postmap /volume1/@appstore/MailServer/etc/virtual
/volume1/@appstore/MailServer/sbin/postfix stop
/volume1/@appstore/MailServer/sbin/postfix start

succes!
  • Mijn Synology: DS923+
  • HDD's: 2

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2017, 16:32:21 »
Mooi dat zo'n oud ding nog steeds werkt. (Met andere paden).


Weet je zeker dat "/volume1/@appstore/MailServer/etc/main.cf" de goede file is om aan te passen?

Deze file is afgeleid van de template file: "/volume1/@appstore/MailServer/etc/template/main.template"

Normaal moet je de template aanpassen om te voorkomen dat je veranderingen snel verloren gaan. Bij sommige acties van de nas, wordt de config file weer opgebouwd uit de template files. Of pas beide files aan.  ;)

Ik zie dat deze aanpassing niet alleen voor meerdere info adressen is, maar ook voor een 'catch all' gebruikt kan worden, zodat alle niet bestaande email adressen naar een speciaal account gaan. (Maar wil je dat altijd?)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Ziglar

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 34
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2017, 19:04:42 »
Weet je zeker dat "/volume1/@appstore/MailServer/etc/main.cf" de goede file is om aan te passen?
Deze file is afgeleid van de template file: "/volume1/@appstore/MailServer/etc/template/main.template"
Normaal moet je de template aanpassen om te voorkomen dat je veranderingen snel verloren gaan. Bij sommige acties van de nas, wordt de config file weer opgebouwd uit de template files. Of pas beide files aan.  ;)
Dat weet ik helaas niet, het is uiteraard een optie om dit daar ook in te zetten.
zover ik zie staan daar ook niet je domeinen in en zal hij niet zo snel vervangen worden.

maar ook voor een 'catch all' gebruikt kan worden, zodat alle niet bestaande email adressen naar een speciaal account gaan. (Maar wil je dat altijd?)
Haha nou hij staat er in omdat de originele handleiding de optie bood, ik heb het er zelf ook niet ingezet.
  • Mijn Synology: DS923+
  • HDD's: 2

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2017, 20:37:37 »
Voor hen die er diep in willen duiken: http://www.postfix.org/virtual.5.html

Voor die laatste "catch all" optie waarschuwen ze:

Citaat
Note:  @domain  is a wild-card. With this form, the Postfix SMTP
              server accepts mail for any recipient in domain,  regardless  of
              whether  that  recipient exists.  This may turn your mail system
              into a  backscatter  source:  Postfix  first  accepts  mail  for
              non-existent  recipients  and  then tries to return that mail as
              "undeliverable" to the often forged sender address.

Dit is een form van spammen door mail naar jouw server te sturen, met het vervalste afzender adres als het beoogde doel-adres. Op die manier versluiert met het oorspronkelijke afzender adres voor het uiteindelijke doel. In het algemeen wil je daarom niet dat er ook mail naar niet-bestaande gebruikers gestuurd kan worden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Ziglar

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 34
Re: Meerdere domeinnamen en meerdere info@ mailadressen?
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2017, 08:40:22 »
Weet je zeker dat "/volume1/@appstore/MailServer/etc/main.cf" de goede file is om aan te passen?
Deze file is afgeleid van de template file: "/volume1/@appstore/MailServer/etc/template/main.template"

Normaal moet je de template aanpassen om te voorkomen dat je veranderingen snel verloren gaan. Bij sommige acties van de nas, wordt de config file weer opgebouwd uit de template files. Of pas beide files aan.  ;)

tijdens een herstart was de vermelding inderdaad weg, ik heb hem nu in de mail.template gezet zoals @Briolet voorstelde.
  • Mijn Synology: DS923+
  • HDD's: 2


 

Enkele vragen mbt setup mailplus en meerdere domeinen

Gestart door B3rtBoard Mailplus server en client

Reacties: 0
Gelezen: 1338
Laatste bericht 14 januari 2022, 16:55:04
door B3rt
meerdere versies lokale backup

Gestart door jlkBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 5
Gelezen: 2954
Laatste bericht 17 november 2011, 22:48:31
door jlk
streamen naar meerdere airplay apparaten werkt niet

Gestart door nl03632Board Audio Station

Reacties: 10
Gelezen: 2991
Laatste bericht 13 oktober 2019, 14:34:37
door eleison667
Meerdere folders synchroniseren

Gestart door beowulfBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 9
Gelezen: 3452
Laatste bericht 17 november 2014, 22:24:19
door Robbedoes
meerdere gebruikers op 1 windows computer

Gestart door schapheerBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 4
Gelezen: 2582
Laatste bericht 10 februari 2013, 15:47:17
door schapheer