Auteur Topic: !!Hulp nodig!! Met instellen van NAS Server.  (gelezen 4177 keer)

Offline Steves

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 25
!!Hulp nodig!! Met instellen van NAS Server.
« Gepost op: 12 maart 2012, 11:58:01 »
Beste leden van Synology-Form.nl

Ik zit met een aantal vragen. En zal deze hieronder zo duidelijk mogelijk proberen te formuleren.

Vraag 1;
Sinds een aantal weken/maanden heb ik een NAS Server tot mijn beschikking. gekocht via CoolBlue B.V. perfecte service overgens. Systeem werkt ook perfect. Voor zover ik dat kan beoordelen. Echter zit ik nog wel met een dingetje over het poortforwarden en de beveiliging daarvan. Ik ben namelijk zelf actief wezen aan en uit vinken van allerlei dingetjes in mijn Router, dat heeft nu als gevolg dat ik niet meer bij mijn Router kan komen (via ip-adres) maar alleen nog bij mijn NAS. wat ik gedaan heb ? Geen idee ! Ook heb ik de beschikking over een eigen domeinnaam (http://www.steveh.nl) welke ik niet meer gebruik (alleen nog voor mijn mail) nu had ik het idee omdat ik toch dat domein heb (& daar ook hosting voor betaal) het wel leuk/makkelijk zou zijn dat als ik naar; http://www.steveh.nl of nas.steveh.nl ga ik dan uitkom bij mijn nas server. ik heb zelf echter geen idee hoe dit correct moet. ik heb inmiddels zelf al weer wat actief geklikt en dingen aan en uit gevinkt (zonder enig idee te hebben wat ik gedaan heb) het is me uit eindelijk wel gelukt. Alleen weet ik niet of het ook op de juiste manier gebeurt is. Mijn vraag is dus of iemand deze instellingen eens wil nalopen/controleren/aanpassen, ik ben zelf namelijk nogal een leek wat dat betreft.
SABNZBD                                                                                
Ik had voor de update naar DSM 4.0, versie 3.2 erop staan, toen werkte SABNZBD wel gewoon normaal. Alleen sinds de update naar 4.0 werkt dit niet meer. Weet iemand hoe dit kan, en dan vooral ook hoe ik dit kan oplossen. want dit is wel een naar probleem.


Vraag 2;
Ook heb ik nog de vraag dat als ik een film op mijn nas heb staan ik deze (met een buffer!!) kan afspelen vanaf mijn nas server (ik bedoel dit vanaf een externe locatie dus buiten mijn eigen netwerk.) of MOET je de film echt downloaden vanaf je nas om hem vervolgens af te kunnen spelen ?

ik hoor graag van jullie,
Met vriendelijke groet,
Steve

ps. Dit is mijn eerste post ik heb wel iets gezocht in het zoek veld maar kon niets vinden betreffende mijn vragen. Mochtt dit in het verkeerde onderdeel staan, zou iemand dit dan kunnen verplaatsen ?

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 250
  • -Ontvangen: 758
  • Berichten: 5.020
Re: !!Hulp nodig!! Met instellen van NAS Server.
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2012, 13:57:52 »
Citaat van: "Steves"
Ik ben namelijk zelf actief wezen aan en uit vinken van allerlei dingetjes in mijn Router, dat heeft nu als gevolg dat ik niet meer bij mijn Router kan komen (via ip-adres) maar alleen nog bij mijn NAS.

Het IP adres van je router kan niet zomaar veranderd zijn, tenzij je dit zelf in de router aangepast hebt. Maar je kunt makkelijk achterhalen wat het adres van je router is en dan moet je er gewoon weer inkunnen. Desnoods reboot je de router even. Er is ook altijd wel een knop waarmee je een router kunt resetten.

Citaat van: "Steves"
het wel leuk/makkelijk zou zijn dat als ik naar; http://www.steveh.nl of nas.steveh.nl ga ik dan uitkom bij mijn nas server. ik heb zelf echter geen idee hoe dit correct moet.

Je moet bij je host name provider instellen dat nas.steveh.nl naar het externe IP adres wordt omgeleid. Dan kom je vanzelf bij de web server van je DiskStation uit, als je die aan hebt staan. Je kunt bij het omleiden ook poortnummers opgeven om bijvoorbeeld met :5000 bij de Disk Station manager uit te komen. Of de extensie /photo opgeven om zo bijvoorbeerd foto.steveh.nl naar Photo Station om te leiden.  

Citaat van: "Steves"
Ik had voor de update naar DSM 4.0, versie 3.2 erop staan, toen werkte SABNZBD wel gewoon normaal. Alleen sinds de update naar 4.0 werkt dit niet meer. Weet iemand hoe dit kan, en dan vooral ook hoe ik dit kan oplossen. want dit is wel een naar probleem.

Dit heeft vast met de firewall te maken. Hier moet je poort 8080 even vrijgeven, of de firewall op je DiskStation gewoon uitzetten. De firewall in je router is voldoende, tenzij je IPv6 gebruikt.

Citaat van: "Steves"
Ook heb ik nog de vraag dat als ik een film op mijn nas heb staan ik deze (met een buffer!!) kan afspelen vanaf mijn nas server (ik bedoel dit vanaf een externe locatie dus buiten mijn eigen netwerk.) of MOET je de film echt downloaden vanaf je nas om hem vervolgens af te kunnen spelen ?

Dat ligt aan de mediaspeler. Meestal streamen ze de media gewoon en wordt iedere keer slechts een deel gedownload. Echter is de bandbreedte vaak niet voldoende om een volledige film zonder problemen via internet te kijken. Binnen een eigen netwerk mag streaming geen probleem zijn, al kunnen niet alle mediaspelers 1080p films zonder haperingen afspelen. Draadloos wordt sowieso al afgeraden voor HD films (720p of of 1080i of 1080p)
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Steves

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 25
Re: !!Hulp nodig!! Met instellen van NAS Server.
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2012, 14:46:08 »
Matrix,

alvast heel erg bedankt.

ik ben eigenlijk opzoek die dit voormij/samen met mij (mbv. TeamViewer ?) zou willen doen. zodat ik zeker weet dat alles goed staat. Hoe het nu namelijk 'staat' is volgensmij een beetje houtje-touwtje werk.

ik hoor het graag.

mvg.
in iedergaval bedankt !


 

hulp bij certificaten

Gestart door rene6921Board Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 551
Laatste bericht 07 februari 2019, 20:57:08
door rene6921
VERPLAATST: Hot folder instellen NZBGET Synology

Gestart door BirdyBoard Overig

Reacties: 0
Gelezen: 1578
Laatste bericht 01 augustus 2019, 16:04:24
door Birdy
POP mail omzetten naar IMAP met Mail Server?

Gestart door nossieBoard Mail Server

Reacties: 2
Gelezen: 986
Laatste bericht 17 december 2019, 19:56:00
door nossie
Media Server i.c.m. Chromecast

Gestart door PatricBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 0
Gelezen: 963
Laatste bericht 21 mei 2020, 16:03:08
door Patric
Gsuite fall-back: Mailplus server.

Gestart door the noiseBoard Mailplus server en client

Reacties: 0
Gelezen: 1247
Laatste bericht 18 november 2020, 08:36:38
door the noise