Auteur Topic: Loginscript voor drivemappings  (gelezen 7005 keer)

Offline Join-IT

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Loginscript voor drivemappings
« Gepost op: 10 april 2012, 13:41:44 »
Een aantal jaren geleden kocht ik een Synology NAS (RS409) uitsluitend als backupmedium voor een Windows Small Business Server. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat de Synology NAS'sen voor veel kleine bedrijven een perfecte vervanging voor de veel te complexe Windows Servers kan zijn.

Er zijn nog een paar zaken die me nog tegenhouden om de Windows server uit het raam te gooien.
Een daarvan is het uitvoeren van een loginscript.
Op een Windows SBS kunnen eventueel per gebruiker loginscripts worden uigevoerd. Dat mis ik bij de Synology.

Ik stel me voor dat ik de LDAP-server installeer. Het centraal beheren van de credentials is dan geregeld, maar ik wil per se NIET op elke computer en in de startupmap van elke gebruiker een batchbestandje hoeven te zetten voor het aanmaken van drivemappings.

Is hiet een oplossing voor?
Dus, het liefst een script dat wordt uitgevoed zodra je je bij de Directoryserver aanmeldt en dan ook nog gebruiker- of groepsafhankelijk.

Martijn85

  • Gast
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2012, 18:52:54 »
Voor deze functies zul je toch nog echt je Windows SBS server moeten gebruiken. Je hebt dit nu mooi geregeld via policies in je domein, helaas kan je Synology deze functies niet overnemen.

Als je toch alleen je Synology wilt gebruiken zul je toch echt bij elke gebruiker een batch of vbs scriptje moeten aanmaken.

Offline Join-IT

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2012, 21:43:01 »
Citaat van: "Martijn85"
Voor deze functies zul je toch nog echt je Windows SBS server moeten gebruiken. Je hebt dit nu mooi geregeld via policies in je domein, helaas kan je Synology deze functies niet overnemen.

Even voor de beeldvorming ... is dat inherent aan Linux of komt dat doordat de makers van DSM dat (nog) niet hebben gebouwd?

Martijn85

  • Gast
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2012, 22:15:54 »
Citaat van: "Join-IT"
Even voor de beeldvorming ... is dat inherent aan Linux of komt dat doordat de makers van DSM dat (nog) niet hebben gebouwd?

De grote linux distributies zullen dit ongetwijfeld aan boord hebben. Ik heb zelf alleen ervaring met Windows Server voor dit gedeelte via active directory.

Je DiskStation maakt gebruikt van een uitgeklede linux versie die is aangepast voor de DiskStation functies. Ik denk (persoonlijk) dat deze functie niet (snel) in de systemen van Synology zal gaan komen.

Offline Join-IT

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2012, 10:21:27 »
Citaat van: "Martijn85"
... Ik denk (persoonlijk) dat deze functie niet (snel) in de systemen van Synology zal gaan komen.

Je vraag je dan af waarom ze dan de grotere systemen op de markt brengen zoals een DS3612xs (volgens Synology: Ultrakrachtige NAS-server, schaalbaar tot 100TB voor grote ondernemingen).

Ik kan me niet voorstellen dat je in een bedrijf met meer dan 10 werkplekken iemand langs alle computers stuurt om daar per computer/gebruiker een batchbestandje/scriptje neer te zetten.
Of zouden grote bedrijven de Syno's alleen aanschaffen om te gebruiken als onderdel van een Windows/Unix netwerk?
Ik denk dat ik er meer eens een supportmailtje naar Taiwan aan waag  8)

Martijn85

  • Gast
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2012, 10:40:00 »
Synology is ook een NAS systeem, het is een opslag server. Je kunt niet alles gaan vergelijken met een Windows Server.

Windows Server is z`n uitgebreid systeem, je kunt dit niet vergelijken met een NAS. Active directory is gebouwd om te gebruiken in combinatie met Windows Werkstations. Het policy systeem van Windows is ook niet even een simpel software pakketje installeren, hier zit toch wel iets meer techniek achter.

Met de wensen die jij hebt zul je toch echt Windows moeten draaien  :)

Offline Goner

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 134
  • Berichten: 965
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2012, 10:51:26 »
Zou je dat niet met WebDAV kunnen realiseren ?

Ik heb onlangs wat met NetDrive zitten spelen om vanaf m'n werk een share op de DS thuis te benaderen. Als je met een bepaalde user inlogt op bijv. <IP-adres>/home kom je keurig in de home-folder v/d gebruiker ... zal het eens proberen met andere shared folders op de DS.
Windows XP en 7 hebben WebDAV clients, dacht ik ... geen ervaring mee, helaas.
Sorry, is wel niet wat je vraagt, aangezien dit aan de Windows kant geïnstalleerd moet worden, maar misschien kun je er wat mee.
RTFM
NAS : DS212j with1 ST2000DM008 & 1 ST2000DL003 in SHR / DSM 5.2-5967 Update 8
LAN : Devolo 500&550Mbps homeplugs, 2 5-port switches, Maxxter ACT-WNP-RP-002
HW : Raspberry Pi 2B, Nintendo Wii U & Switch
OS : Windows 7

Offline Join-IT

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2012, 13:23:07 »
Citaat van: "Goner"
Zou je dat niet met WebDAV kunnen realiseren ?

Ik heb onlangs wat met NetDrive zitten spelen om vanaf m'n werk een share op de DS thuis te benaderen. Als je met een bepaalde user inlogt op bijv. <IP-adres>/home kom je keurig in de home-folder v/d gebruiker ... zal het eens proberen met andere shared folders op de DS.
Windows XP en 7 hebben WebDAV clients, dacht ik ... geen ervaring mee, helaas.
Sorry, is wel niet wat je vraagt, aangezien dit aan de Windows kant geïnstalleerd moet worden, maar misschien kun je er wat mee.

Nee WebDav heeft hier niets mee te maken. Het is in ieder geval niet waar dit onderwerp over gaat en biedt er ook geen oplossing voor (daar komt bij dat WindowsXP een zeer beroerde WebDav ondersteuning heeft  :( ).

Offline Join-IT

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 16
Re: Loginscript voor drivemappings
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2012, 13:47:37 »
Citaat van: "Martijn85"
Synology is ook een NAS systeem, het is een opslag server. Je kunt niet alles gaan vergelijken met een Windows Server.

Windows Server is z`n uitgebreid systeem, je kunt dit niet vergelijken met een NAS. Active directory is gebouwd om te gebruiken in combinatie met Windows Werkstations. Het policy systeem van Windows is ook niet even een simpel software pakketje installeren, hier zit toch wel iets meer techniek achter.

Met de wensen die jij hebt zul je toch echt Windows moeten draaien  :)

Ja lettertlijk gezien heb je ontzettend gelijk!

Maar ... Synology zet mooie producten in de markt die verder gaan dan een NAS: Webserver, Photostation, Musicstation, Surveillancestation en ga zo maar even door. Allerlei functionaliteit die volstrekt niets met een NAS te maken heeft (ik heb 't niet over de data maar over de programma's). Eigenlijk kan de NAS alles was een klein bedrijf zou willen/nodig heeft.

Kortom ... door die geboden functionaliteit is het niet vreemd dat je gaat bekijken of de NAS een Windowsserver kan vervangen want hij is vele malen goedkoper dan een Windowsserver en gebruikt maar een fractie van de energie.

Inmiddels kom ik tot de conclusie dat ik mijn server voorlopig (helaas) nog NIET de deur uit kan doen vanwege twee/drie zaken:
Windows SBS heeft RWW (Remote Web Workplace) iets dat ik niet zo snel op zou lossen met VPN-server
Windows SBS heeft dus WEL de mogelijkheid om zaken via (login)scripts te regelen en
Windows SBS kan meerdere domeinen en aliassen voor de e-mail aan (dit laatste is trouwens met MailstationPlus wel op te lossen).

Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn ...
In het dialoogscherm van de groep of de individuele gebruiker geef je de mogelijkheid om een script uit te voeren na het aanmelden bij de LDAP-server. Lijkt me 'appeltje-eitje' voor iemand die er verstand van heeft. :lol:

Ik blijf hopen dat het ooit moglijk wordt een loginscript te draaien (Policies hoeven wat mij betreft niet eens, of sterker nog, dat wil je ook niet want daardoor word een Syno net zo ingewikkeld als Windows :(