Auteur Topic: Kan iemand mij een NAS adviseren?  (gelezen 1964 keer)

Offline Rik12

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Kan iemand mij een NAS adviseren?
« Gepost op: 11 april 2012, 15:31:30 »
Beste dames en heren,

Ik ben al een tijd van plan om een NAS te kopen en heb al sinds het begin van mijn zoektocht een Synology op het oog.
Nu vroeg ik mij af of iemand mij hier kon helpen met een aantal brandende vragen;


- Kan ik beter een NAS kopen met 4 of 5 sleuven en er vervolgens bijvoorbeeld 2TB hardeschijven in zetten of kan ik beter een NAS kopen met 2 sleuven en er dan 4TB hardeschijven in zetten?

- Ik zou de NAS graag gebruiken om van 2 á 3 computers een back-up te maken. Kan dit in real-time? Zoals bijvoorbeeld bij het programma Dropbox; als je iets opslaat in je Dropbox-map worden de wijzigingen gelijk aangebracht bij hun online-backup en op de computers van degenen met wie je die map deelt. Is het mogelijk om dit te doen met een Synology NAS?

- Is het mogelijk om een gedeelte van de NAS als netwerkschijf te gebruiken die zichtbaar is in windows verkenner? (Zoals je een gedeelte van een schijf toegewezen kan krijgen binnen een bedrijfsnetwerk) En is dit ook zo in te stellen dat ik via een laptop op een andere locatie (bijvoorbeeld op het werk) toch de netwerkschijf thuis via de verkenner kan aanspreken?

- Ik zou graag een IP-Camera aanschaffen (dit hoeft niet direct zodra de NAS binnen is, maar ergens in de nabije toekomst). Is elke Synolgy NAS krachtig genoeg om, zonder andere processen al te veel te vertragen, de beelden van de camera op te nemen? Is het eventueel ook mogelijk om bijvoorbeeld bij beweging een filmpje van 1 minuut per e-mail te laten versturen of iets dergelijks?

- Wat zijn goede hardeschijven voor in een NAS? Ik heb op het internet verschillende meningen gelezen; zo zeggen sommigen dat een bussiness-class harde schijf nodig is aangezien het apparaat zo veel gebruikt wordt. Zo worden bijvoorbeeld de Hitachi Ultrastar hardeschijven sterker aangeraden dan Hitachi Deskstar hardeschijven, omdat de Deskstars 'maar' consumenten-hardeschijven zijn. Anderen zeggen weer dat Hitachi sowieso de ergste troep is die er bestaat. Wat zijn jullie meningen hierover?

- Ik heb gezien dat het mogelijk is om de NAS van usenet te laten downloaden. Heeft hij ook alle software om de binnengehaalde bestanden te controleren en uit te pakken? En vraagt dit niet te veel van het apparaat? Wat is hierbij eigenlijk belangrijker; meer geheugen of een sterkere processor?

- Is het geheugen van een Synology uit te breiden door bijvoorbeeld een strook 4GB DDR3 geheugen in te bouwen?

- Wat kan ik precies met de USB-poorten? Zou ik hier een webcam op kunnen aansluiten zodat ik geen IP-cam neer hoef te zetten op de plaats waar de NAS zelf staat? Kan ik hiermee een printer delen?

- Kan ik bestanden beschikbaar maken zonder dat mensen aan de rest van mijn NAS kunnen komen? Ik bedoel; stel dat ik op een feest foto's maak; kan ik dan de foto's op mijn NAS zetten, mensen een account geven waarmee ze toegang krijgen tot alleen de map waar de foto's in staan en kunnen ze dan niet aan mijn overige bestanden? Of is het in te stellen dat ze er NIET aan mogen, alleen mogen openen of ook wijzigingen mogen toebrengen?

- Voor zover ik weet is het mogelijk om vanaf een Synology te streamen; is er ook een programma beschikbaar die bestanden (al dan niet 'on the fly') kan omzetten naar een formaat dat bijvoorbeeld leesbaar is voor een Playstation 3 of XBOX 360? (Ze lezen namelijk geen MKV, voor zover ik weet.)

- Ik weet dat ik, als ik een NAS met 2 sleuven koop, de harde schijf 1 op 1 kan laten kopiëren, waardoor ik dus één harde schijf aan opslag verlies. Mocht ik een NAS met 4 of 5 sleuven kopen, bestaat er dan een mogelijkheid om een soort herstelbestanden aan te maken (zoals de PAR-bestanden bij usenet downloads)? Dat ik bijvoorbeeld 4 x 2TB schijven heb, waarvan 6TB te gebruiken is en één hardeschijf in zijn geheel bedoeld is voor de herstelbestanden. Mocht dat één van de 4 hardeschijven uitvallen, dan is er geen probleem; gaat één van de schijven met bestanden kapot, dan stop ik er een nieuwe in en dan kan de NAS de schijf opnieuw opbouwen. Mocht de schijf met herstelbestanden kapot gaan, dan vervang ik deze en de NAS bouwt de herstelbestanden weer op. Klopt deze redenering?

- Heb ik iets aan Link Aggregation? Over 1 á 2 jaar willen ze hier beginnen met de aanleg van glasvezel. Op het moment dat het er is, meld ik me er direct voor aan. Maar dan heeft het snelste abonnement nog steeds 'maar' 120 Mbps upload. Binnen het netwerk zal de NAS sowieso bedraad aangesloten worden. De computers binnen het netwerk zullen vaker draadloos dan bedraad verbonden zijn.

- Wat kan ik precies met de eSATA-poort?

- Mocht ik een NAS met 2 sleuven kopen en wordt de opslagruimte me op een bepaald moment gewoon te weinig, kan ik dan zonder problemen een tweede Synology in het netwerk opnemen (en van buitenaf benaderen)?


Ik weet dat dit heel veel vragen zijn, maar als iemand al op één vraag een antwoord heeft, dan weet ik in ieder geval al wat meer.
Als jullie zo horen wat ik er mee wil doen; wat lijkt jullie dan de beste Synology voor mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Kan iemand mij een NAS adviseren?
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2012, 18:48:00 »
Een hoop vragen!

2- of 4 schijfs NAS is al een moeilijke keuze, doe je er weinig mee is 2 wel genoeg. Doe je er veel mee is vier misschien nog wel te weinig....

Bestanden synchroon houden werkt goed met Cloudstation, let wel dat het aantal gebruikers afhangt van het type NAS. Kleine NAS weinig gebruikers, grote NAS meer gebruikers.

Uiteraard kan je mappen op de NAS delen in een Windows omgeving, lokaal erg gemakkelijk zelfs.

Ik heb geen ervaring met een ip camera maar het lijkt mij logisch dat een zwaarder type NAS er beter mee overweg kan.

Welke schijven is wel de lastigste vraag. Elke schijf gaat stuk echter je weet nooit wanneer. Staan ze op de lijst dan kan je ze gebruiken.

Downloaden kan een NAS prima, ook hier weer een zwaarder type doet dit beter. Vraagt behoorlijk wat van de machine, CPU en geheugen maakt het verschil.

Geheugen uitbreiding kan alleen op de grotere types, de gewone modellen ondersteunen dit niet. Kijk op de website welke modellen dit als extra's hebben. Zelf wat proberen lukt eigenlijk nooit.

USB poorten zijn bij  uitstek geschikt om externe schijven voor backup op aan te sluiten. Printers kan ook. USB camera's niet.

Voor al die foto oplossingen is Photostation uitgevonden. Werkt zoals je beschrijft.

Streamen gaat verreweg het beste met een echte mediaspeler die wel de data van de NAS leest. Andere oplossingen werken soms wel en soms niet.

Raid is een perfecte oplossing om data verlies te voorkomen bij een defecte schijf. Maak echter altijd een backup van belangrijke data!

Dubbel netwerkaansluiting klinkt leuk maar vergt speciale switches, of dat in een thuissituatie echt wenselijk is?

ESata kan je gebruiken om een eSata schijf aan te sluiten, is sneller dan USB 2.0.

Je kan een tweede NAS opnemen in je netwerk, heb ik ook en werkt goed. Wel extra ingewikkeld in te stellen in je router maar het kan.

Welke NAS moet je nu kopen? Geen idee, moet je toch zelf bepalen.....
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs


 

[OPGELOST] Iemand al zijn Syno(s) geprobeerd in OS X Mavericks DP6 (10.9)?

Gestart door m4v3r1ckBoard Mac OS X

Reacties: 2
Gelezen: 1942
Laatste bericht 25 oktober 2013, 09:33:27
door TonVH
Kan iemand iets meer vertellen over (Open)VPN?

Gestart door StefonlineBoard VPN Server

Reacties: 3
Gelezen: 1890
Laatste bericht 20 maart 2018, 09:11:53
door Ben(V)
Ik heb een 209j van iemand gehad, kan ik daar nog wat mee?

Gestart door EdMBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 993
Laatste bericht 14 januari 2020, 21:04:32
door computergek92
Welke RAID adviseren jullie?

Gestart door marco1962Board NAS hardware vragen

Reacties: 22
Gelezen: 3036
Laatste bericht 19 februari 2019, 11:50:25
door Birdy
Iemand machtigen voor slechts een folder in Cloudstation

Gestart door rvldjBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 3
Gelezen: 2539
Laatste bericht 04 januari 2014, 08:08:44
door Tim__