Auteur Topic: Mailstation instellen  (gelezen 9603 keer)

Offline RensB.

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 4
Mailstation instellen
« Gepost op: 03 juli 2012, 16:10:19 »
Beste allen,

zeer waarschijnlijk is deze vraag al veel vaker gesteld, maar ik kom er ondanks alles posts hier helaas nog niet uit.
Ik heb een DS211J, welke ik wil gaan instellen als mailserver. Ik heb een eigen domeinnaam incl. 2 mailadressen. Door de vele apparaten (laptop, pc, tablet, smartphone) begint de mail 'versnippert' te raken. Ik werk nu nog via mijn laptop met outlook en op de pc via de webmail van mijn hosting, maar ik wil zo graag naar de situatie toe dat alle mail op 1 locatie binnenkomt (Diskstation) en ook alles via dit apparaat wordt verzonden (weliswaar met behulp van outlook, mailapp etc.)

Mijn situatie:
- DS211J
- Internetverbinding via 'Online'
- Eigen domein in bezit (voor het gemak even 'mijneigensite.nl'), hosting door 'Starthosting'.
- Twee e-mailadressen, rens@mijneigensite.nl
- DDNS ondersteuning is ingeschakeld. Hostnaam: mijneigensite.synology.me
- Mailstation2 geinstalleerd op de DS, de link naar roundcube werkt.

Ik heb geprobeerd de instructie van Mailstation te volgen en de ook de tutorial, maar krijg het niet goed ingesteld. Ik lees bijvoorbeeld over MX (geen idee wat ik daar mee moet) en zo loop ik tegen meer dingen aan. Ook hoe het bijvoorbeeld met de accounts zit die ik heb gemaakt op de DS, moet alles via de 'admin'? Zou iemand hier wellicht een stappenplan kunnen maken om het met mijn gegevens in te stellen?

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

M.v.g. Rens

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.645
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Mailstation instellen
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2012, 18:34:56 »
Begin eens bij je hostingprovider. De organisatie die je domeinnaam voor je heeft geregistreerd. Hij moet een MX record aanmaken dat verwijst naar jouw websites. Dit record vertelt alle mailservers dat jij een mailserver draait op je externe ip-adres en dus bereikt kan worden. Vaak kun je dit zelf doen, je hostingprovider kan je daar altijd bij helpen. Daarna wordt het tijd om je mailserver in te stellen, maar dat is latere zorg.

Er zijn overigens op dit forum veel mensen die je continue een stapje vooruit kunnen helpen. Het werkt het beste als je met de tips zelf actief aan de slag gaat en je weer meldt als je vastloopt. Stappenplannen "bestellen" heeft meestal een minder goed resultaat.

Online is overigens wel prima om een eigen mailserver te draaien. Vast ip-adres, dus geen problemen met spamlijsten bij spamhaus enzo.

Succes!


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline Basalt

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 128
  • -Ontvangen: 121
  • Berichten: 617
Re: Mailstation instellen
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2012, 22:45:29 »
In plaats van je eigen mail server te draaien, kan je MailStation ook gebruiken om de mail op te halen van je huidige mail server. Voordeel: eenvoudig en betrouwbaar. Nadeel: je blijft afhankelijk van een externe partij voor je e-mail.

Groeten,
Erik.
  • Mijn Synology: DS220+
  • HDD's: 2x WD Red Plus 8TB
  • Extra's: DSM 7.2
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run, there's still time to change the road you're on - Stairway To Heaven

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.645
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Mailstation instellen
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2012, 23:12:18 »
Alles kan, maar dat was niet de vraag volgens mij ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline RensB.

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 4
Re: Mailstation instellen
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2012, 09:47:56 »
Beste Luke en Erik,

dank alvast voor jullie reacties. Aangezien ik dus (nog) niet erg bekend ben met deze materie, ben ik benieuwd naar de verschillen tussen deze twee opties.
Moet ik het zo zien:
- zodra ik een mx record instel stuurt hij alle mail rechtstreeks door naar mijn server, de hostigprovider komt hier niet meer aan te pas?
- zodra ik mailstation de mail laat ophalen bij de huidige mailserver, gaat alles nog via de hostingprovider en om de zoveel minuten haalt mailstation daar de mail weer op.

Kunnen jullie wellicht aangeven wat van beide de voor- & nadelen zijn?

Daarnaast heb ik al gekeken naar de DNS instellingen bij mijn hostingprovider. Ik zie daar nu 3 MX records staan (MX-10 /-20 /-30). Dien ik dan een nieuw record toe te voegen?

En inderdaad, het was van mij wellicht niet zo handig om een kant en klaar stappenplan te vragen, dus ik ga het stap voor stap proberen op te lossen! Alvast bedankt weer voor jullie hulp.

Gr. Rens

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mailstation instellen
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2012, 10:05:44 »
Als je via MX doorstuurt naar je NAS krijg je mail per direct binnen.
Haal je het zelf op om de zoveel minuten dan kan het zoveel minuten duren.
Maakt dat iets uit? Weet ik niet.

Ik gebruik in ieder geval naar volle tevredenheid de MX methode.
Oude mailboxen bij providers en oudere hostingprovider heb ik een forward op gezet naar mijn nieuwe adressen welke via MX automatisch binnen lopen. Ben ik erg tevreden over.

Welke methode is "beter"? Is niet te zeggen denk ik.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Mailstation instellen
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2012, 10:52:39 »
Er is (zoals Robert al aangeeft) geen "beter" of "slechter".

Mijn verhaal:
Ik heb jarenlang een eigen server gedraaid die tevens mijn mailserver was. Mijn mailserver draaide op een Win2003 server en ik had een eigen domein. De DNS afhandeling deed ik helemaal zelf (eerst met eigen DNS server, later door externe partij) en ik kon dus zelf alle DNS entries aanpassen. Overigens kan je bij de meeste providers ook zelf de DNS aanpassen, maar dat terzijde.

Zelf een mailserver draaien houdt nogal wat in. Je bent verantwoordelijk voor een dienst (mailverkeer) en neemt daarbij taken over waar professionele organisaties erg veel geld in steken. Dat doen ze niet voor niets (ik heb ook lang in de IT techniek gewerkt, en weet wel e.e.a. van mailservers). Een mailserver draaien doe je niet "zomaar", je mail is immers een van de belangrijkste communicatiemiddelen en je wil geen mail missen omdat je thuis een stroomstoring of een virus had.

Zaken die komen kijken bij zelf een mailserver onderhouden:
*) Anti-virus:
Je wil ten alle tijden je mail uitvoerig checken op virussen en dit op mailservernivo al afvangen.

*) IP en DNS:
De meeste providers geven geen vast IP adres en als ze dat al wel doen kan het altijd nog een keer wijzigen. Een vast Ip adres is een vereiste om een stabiele mailserver te draaien. Je kan we gebruik maken van DDNS, maar in de praktijk is dit te traag en onbetrouwbaar. Je zou maar net op een mailtje zitten te wachten.
DNS instellen is op zich niet zo ongewikkeld, maar je moet precies weten wat je doet, anders gaat het mis.

*) Online:
Je mailserver moet 24/7/365 online zijn om optimaal te functioneren. Grote providers zullen nooit een 100% uptime garanderen, laat staan dat je dat zelf kan. Een stroomstoring in de buurt (lees de krant maar eens) kan er voor zorgen dat je uren of dagen geen mail kan ontvangen.
Los hiervan kan je thuis ene kapotte HD hebben, je NAS kan het begeven, je switch, je router en alle alle tussenliggende dingen kunnen kapot gaan: geen mail.

*) Security:
Ik had mijn mailserver erg goed beveiligd, en toch wist een spammer er tussen te komen op mijn port 25  :evil:  Gevolg: tienduizenden spammails via mijn server verstuurd. Gelukkig kwam ik er redelijk op tijd achter (internet werd wel heel erg traag) en kon ik de nog 100.000'en mails die in de cue stonden deleten. Gevolg was wel dat mijn domeinnaam in sommige black lists terecht kwam.

Mijn advies zou zijn om eens na te denken wat je wil met je mailstation. wil je gewoon even kijken hoe het werkt en even testen, dan is er niks aan de hand en moet je het gewoon doen. Ben je afhankelijk van je mail, dan zou ik je willen adviseren om je mail buiten de deur te houden. Dan kan je je mail wel ophalen via je NAS, zolang je er maar voor zorgt dat je er niet van afhankelijk bent.

Ik zelf heb nog steeds een win2003 server draaien, maar zonder mailserver. Ik ben over gestapt naar Google en laat al mijn mail daar (gratis) afhandelen. Ik kan zo mijn mail altijd en overal bereiken. De mail wordt op redundante systemen bewaard, het is overal bereikbaar, en ik kan makkelijk zelf nieuwe mailadressen aanmaken. En ook vanuit Google kan ik mijn domein mail ophalen op de NAS mailserver of (bv) Outlook.

Sinds ik geen eigen mailserver meer heb, heb ik aanzienlijk minder hoofdpijn en zorgen over mijn mail.

PS: Als ik mijn NAS heb (ik overweeg een 412+ te kopen) ga ik ook een keer spelen met een subdomein en MailStation :) Gewoon omdat het kan en ik de techniek leuk vind. Maar het blijft bij even testen en uitproberen, daarna gaat ie weer op slot.....

Nog vragen? ;)

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mailstation instellen
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2012, 11:15:37 »
Citaat van: "Olger"
*) IP en DNS:
De meeste providers geven geen vast IP adres en als ze dat al wel doen kan het altijd nog een keer wijzigen. Een vast Ip adres is een vereiste om een stabiele mailserver te draaien. Je kan we gebruik maken van DDNS, maar in de praktijk is dit te traag en onbetrouwbaar. Je zou maar net op een mailtje zitten te wachten.
DNS instellen is op zich niet zo ongewikkeld, maar je moet precies weten wat je doet, anders gaat het mis.

DDNS onbetrouwbaar? Dat valt toch reuze mee?
DynDNS.org is een wereldwijde grote organisatie en ik ervaar daar geen enkel probleem mee.

Maar verder heb je wel gelijk, mail vergt wel enige aandacht en je moet goed overdenken of je het wel zelf in eigen beheer wilt hebben.
Ik wilde het juist wel geheel in eigen beheer hebben en heb die afweging goed gemaakt.
Ja, de NAS staat dan 24/7/365 stroom te verbruiken, slapen is er voor dat ding niet bij  :wink:
Stroomuitval kan je met een UPS ondervangen, heb ik overigens niet, de stroom valt in NL niet zo vaak uit en als het wel uitvalt kon je toch al niet bij je mail.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Mailstation instellen
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2012, 13:15:02 »
Citaat van: "Robert Koopman"
DDNS onbetrouwbaar? Dat valt toch reuze mee?
DynDNS.org is een wereldwijde grote organisatie en ik ervaar daar geen enkel probleem mee.
Mijn ervaring is iets minder positief, maar dat kan inderdaad van geval tot geval verschillen. Ik (!) vond het te onbetrouwbaar voor 24/7 e-mail dienst.

Citaat
Stroomuitval kan je met een UPS ondervangen, heb ik overigens niet, de stroom valt in NL niet zo vaak uit en als het wel uitvalt kon je toch al niet bij je mail.
Klopt, en ik heb ook een UPS gehad. Nadeel is dat die krengen elke 3 a 4 jaar nieuwe accu moeten hebben en die zijn niet echt goedkoop :(
Als hier stroom uitvalt kan ik nog prima met mijn iPhone bij mijn email hoor, telefoonmasten blijven vaak gewoon doorwerken :)

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mailstation instellen
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2012, 13:24:28 »
In een eigen mailserver mag je ook per 3-4 jaar nieuwe schijven zetten  8)
Je zou zeggen "begin er nooit aan!" maar ik vind het leuk om het in eigen beheer te hebben.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.645
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Mailstation instellen
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2012, 14:20:06 »
Citaat van: "Robert Koopman"
In een eigen mailserver mag je ook per 3-4 jaar nieuwe schijven zetten  8)

Dat mag je even uitleggen? Mijn syno draait al twee jaar non stop. Volgens jouw theorie had ik daar dus al 8x nieuwe schijven in moeten hebben? Grote onzin lijkt me :-)



Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Mailstation instellen
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2012, 14:32:17 »
Citaat van: "LukeVredeveld"
Dat mag je even uitleggen? Mijn syno draait al twee jaar non stop. Volgens jouw theorie had ik daar dus al 8x nieuwe schijven in moeten hebben? Grote onzin lijkt me :-)
:) Even nog een keer de zin van Robert lezen svp :)

Citaat
In een eigen mailserver mag je ook per 3-4 jaar nieuwe schijven zetten

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.645
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Mailstation instellen
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2012, 15:17:37 »
Oh ja :mrgreen:

Maar dan nog: de syno staat toch aan. Dus of je nou een mailserver draait of niet maakt toch niks uit?


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mailstation instellen
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2012, 17:50:29 »
Veel NAS eigenaren willen dat ding graag laten slapen.
Zodra je met Mailstation aan de gang gaat is slapen er niet meer bij  8)
Schijven gaan in een NAS wel vaker stuk dan in een PC lijkt wel, NAS staat veel langer aan?
Dus elke 3 tot 4 jaar gaat er wel eentje stuk. Daar moet je wel rekening mee houden.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Basalt

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 128
  • -Ontvangen: 121
  • Berichten: 617
Re: Mailstation instellen
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2012, 20:21:05 »
Citaat van: "Olger"
Zaken die komen kijken bij zelf een mail server onderhouden:
*) Anti-virus: [...]
*) IP en DNS: [...]
*) Online: [...]
*) Security: [...]

Helemaal mee eens, en voor mij voldoende reden om de mail server "buiten de deur" te houden.

Toch zijn er ook wel voordelen aan een eigen server (behave dat het 8) is):
*) Privacy: geen nieuwsgierige Google c.s. die al je mails met je mee leest
*) Kosten: mogelijk is je hosting provider goedkoper als je daar geen e-mail account hebt. Of je gebruikt helemaal geen hosting provider (alleen ISP), maar dan heb je geen e-mail adres met eigen domein.

Groeten,
Erik.
  • Mijn Synology: DS220+
  • HDD's: 2x WD Red Plus 8TB
  • Extra's: DSM 7.2
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run, there's still time to change the road you're on - Stairway To Heaven


 

Mailstation 2 (smtp eigen provider en pop3 van eigenwebsite)

Gestart door TheDiskBoard Mail Station

Reacties: 1
Gelezen: 2739
Laatste bericht 21 juni 2011, 12:43:39
door bartmans99
Mailstation instellingen te complex? Blijkbaar voor mij wel.

Gestart door MarcelklimBoard Mail Station

Reacties: 2
Gelezen: 1619
Laatste bericht 22 december 2012, 10:17:38
door Marcelklim
Hoe configureer ik dat MailStation email via IMAP ophaalt?

Gestart door sciuriusBoard Mail Station

Reacties: 7
Gelezen: 5788
Laatste bericht 10 mei 2018, 13:30:51
door sciurius
mailstation en hibernate

Gestart door palrobBoard Mail Station

Reacties: 78
Gelezen: 27292
Laatste bericht 09 november 2014, 11:27:09
door Basalt
email chello in mailstation

Gestart door oObreezerOoBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 1
Gelezen: 1907
Laatste bericht 23 januari 2009, 22:23:40
door cyrus1977