Auteur Topic: Mailstation instellen  (gelezen 9604 keer)

Offline LukeVredeveld

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 42
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.645
    • http://synology.lukevredeveld.nl
Mailstation instellen
« Reactie #15 Gepost op: 06 juli 2012, 20:59:04 »
Ik zou het niet zo zwaar tillen allemaal. Gewoon instellen en het werkt allemaal leuk volgens mij. Het wordt een ander verhaal als het bedrijfsmatig is ofzo, maar anders gewoon lekker gebruik van maken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2xHDS5C4040ALE630

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mailstation instellen
« Reactie #16 Gepost op: 06 juli 2012, 22:07:25 »
Zwaar aan tillen moet je zeker niet doen!
Het is ook leuk om het zelf in eigen hand te hebben.

Mailstation was voor mij de hoofdreden om een Synology NAS te kopen.
Nu anderhalf jaar later geen dag spijt van gehad!
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Bazeman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 93
    • http://www.fam-oldenburger.nl
Re: Mailstation instellen
« Reactie #17 Gepost op: 07 juli 2012, 11:45:01 »
Iemand ook al iets gevonden zodat de binnenkomende mail in verschillende mappen kan worden geplaatst (filters) Zit wel in mijn mail programma, maar niet op mijn smartphone. Zou handig zijn als mailstation de boel alvast sorteert.
  • Mijn Synology: DS710+
  • HDD's: 2xWD20EARS
Synology DS710+|2xWD20EARS + Synology DX213 1xWD20EARS + 1xWD20EZRX + USB 1xWD10EAVS|DSM 4.0-2228| Python 2.7.5-6|SABnzbd+ 0.7.12|CouchPotatoServer 20130505|SickBeard 20130103|Transmission 2.77|AutoSub 0.5.7|

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Mailstation instellen
« Reactie #18 Gepost op: 07 juli 2012, 16:40:17 »
Hi Erik,
Citaat van: "Basalt"
*) Privacy: geen nieuwsgierige Google c.s. die al je mails met je mee leest
*) Kosten: mogelijk is je hosting provider goedkoper als je daar geen e-mail account hebt. Of je gebruikt helemaal geen hosting provider (alleen ISP), maar dan heb je geen e-mail adres met eigen domein.
Voor mij maakt het niet uit vwb provider. Ziggo heeft vaste prijzen en geeft standaard paar e-mailadressen mee, iets waar ik niets mee doe.
En inderdaad, een bot van Google leest wat mee, maar ik (!!) vind dat geen probleem, hun service is volledig gratis, ook als je je domein voor e-mail daar parkeert.

Offline Basalt

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 128
  • -Ontvangen: 121
  • Berichten: 617
Re: Mailstation instellen
« Reactie #19 Gepost op: 07 juli 2012, 20:12:10 »
Hoi Olger,

Persoonlijk zou ik dan de mail servers van Ziggo en Google blijven gebruiken, en MailStation gebruiken om ze met POP3 op te halen en beschikbaar te maken in je netwerk. Maar zoals je al hebt gezien zijn er andere meningen mogelijk.

Groeten,
Erik.
  • Mijn Synology: DS220+
  • HDD's: 2x WD Red Plus 8TB
  • Extra's: DSM 7.2
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run, there's still time to change the road you're on - Stairway To Heaven

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Mailstation instellen
« Reactie #20 Gepost op: 08 juli 2012, 09:32:55 »
@Erik:
Momenteel heb ik (nog) geen NAS, ben nog aan orienteren. Ik zal zeker even gaan "spelen" met mailstation, gewoon omdat het kan en leuk is :)

Ik hou mijn mail wel zoals het nu is: alle mail loopt via Google. Een gmail account voor dagelijkse mail en Google apps voor mijn domeinen. Werkt gewoon hartstikke goed en ze zeggen niet voor niets: "don't fix what ain't broken" ;)

Offline Bazeman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 93
    • http://www.fam-oldenburger.nl
Re: Mailstation instellen
« Reactie #21 Gepost op: 09 juli 2012, 13:35:41 »
Citaat van: "Bazeman"
Iemand ook al iets gevonden zodat de binnenkomende mail in verschillende mappen kan worden geplaatst (filters) Zit wel in mijn mail programma, maar niet op mijn smartphone. Zou handig zijn als mailstation de boel alvast sorteert.

Ik kwam zelf het volgende tegen, iemand ervaring hiermee?
http://syno.brain-force.ch/install_dovecot_sieve_eng
  • Mijn Synology: DS710+
  • HDD's: 2xWD20EARS
Synology DS710+|2xWD20EARS + Synology DX213 1xWD20EARS + 1xWD20EZRX + USB 1xWD10EAVS|DSM 4.0-2228| Python 2.7.5-6|SABnzbd+ 0.7.12|CouchPotatoServer 20130505|SickBeard 20130103|Transmission 2.77|AutoSub 0.5.7|

Offline VictorV

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 60
Re: Mailstation instellen
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2012, 09:43:09 »
Citaat van: "Olger"
Er is (zoals Robert al aangeeft) geen "beter" of "slechter".

Mijn verhaal:
Ik heb jarenlang een eigen server gedraaid die tevens mijn mailserver was. Mijn mailserver draaide op een Win2003 server en ik had een eigen domein. De DNS afhandeling deed ik helemaal zelf (eerst met eigen DNS server, later door externe partij) en ik kon dus zelf alle DNS entries aanpassen. Overigens kan je bij de meeste providers ook zelf de DNS aanpassen, maar dat terzijde.

Zelf een mailserver draaien houdt nogal wat in. Je bent verantwoordelijk voor een dienst (mailverkeer) en neemt daarbij taken over waar professionele organisaties erg veel geld in steken. Dat doen ze niet voor niets (ik heb ook lang in de IT techniek gewerkt, en weet wel e.e.a. van mailservers). Een mailserver draaien doe je niet "zomaar", je mail is immers een van de belangrijkste communicatiemiddelen en je wil geen mail missen omdat je thuis een stroomstoring of een virus had.

Zaken die komen kijken bij zelf een mailserver onderhouden:
*) Anti-virus:
Je wil ten alle tijden je mail uitvoerig checken op virussen en dit op mailservernivo al afvangen.

*) IP en DNS:
De meeste providers geven geen vast IP adres en als ze dat al wel doen kan het altijd nog een keer wijzigen. Een vast Ip adres is een vereiste om een stabiele mailserver te draaien. Je kan we gebruik maken van DDNS, maar in de praktijk is dit te traag en onbetrouwbaar. Je zou maar net op een mailtje zitten te wachten.
DNS instellen is op zich niet zo ongewikkeld, maar je moet precies weten wat je doet, anders gaat het mis.

*) Online:
Je mailserver moet 24/7/365 online zijn om optimaal te functioneren. Grote providers zullen nooit een 100% uptime garanderen, laat staan dat je dat zelf kan. Een stroomstoring in de buurt (lees de krant maar eens) kan er voor zorgen dat je uren of dagen geen mail kan ontvangen.
Los hiervan kan je thuis ene kapotte HD hebben, je NAS kan het begeven, je switch, je router en alle alle tussenliggende dingen kunnen kapot gaan: geen mail.

*) Security:
Ik had mijn mailserver erg goed beveiligd, en toch wist een spammer er tussen te komen op mijn port 25  :evil:  Gevolg: tienduizenden spammails via mijn server verstuurd. Gelukkig kwam ik er redelijk op tijd achter (internet werd wel heel erg traag) en kon ik de nog 100.000'en mails die in de cue stonden deleten. Gevolg was wel dat mijn domeinnaam in sommige black lists terecht kwam.

Mijn advies zou zijn om eens na te denken wat je wil met je mailstation. wil je gewoon even kijken hoe het werkt en even testen, dan is er niks aan de hand en moet je het gewoon doen. Ben je afhankelijk van je mail, dan zou ik je willen adviseren om je mail buiten de deur te houden. Dan kan je je mail wel ophalen via je NAS, zolang je er maar voor zorgt dat je er niet van afhankelijk bent.

Ik zelf heb nog steeds een win2003 server draaien, maar zonder mailserver. Ik ben over gestapt naar Google en laat al mijn mail daar (gratis) afhandelen. Ik kan zo mijn mail altijd en overal bereiken. De mail wordt op redundante systemen bewaard, het is overal bereikbaar, en ik kan makkelijk zelf nieuwe mailadressen aanmaken. En ook vanuit Google kan ik mijn domein mail ophalen op de NAS mailserver of (bv) Outlook.

Sinds ik geen eigen mailserver meer heb, heb ik aanzienlijk minder hoofdpijn en zorgen over mijn mail.

PS: Als ik mijn NAS heb (ik overweeg een 412+ te kopen) ga ik ook een keer spelen met een subdomein en MailStation :) Gewoon omdat het kan en ik de techniek leuk vind. Maar het blijft bij even testen en uitproberen, daarna gaat ie weer op slot.....

Nog vragen? ;)

HOEZEE! een verhaal naar mijn zin! Ook ik heb de mail voor mijn domeinen bij GoogleApps draaien.


 

Mailstation instellingen te complex? Blijkbaar voor mij wel.

Gestart door MarcelklimBoard Mail Station

Reacties: 2
Gelezen: 1619
Laatste bericht 22 december 2012, 10:17:38
door Marcelklim
Hoe configureer ik dat MailStation email via IMAP ophaalt?

Gestart door sciuriusBoard Mail Station

Reacties: 7
Gelezen: 5788
Laatste bericht 10 mei 2018, 13:30:51
door sciurius
Mailstation 2 (smtp eigen provider en pop3 van eigenwebsite)

Gestart door TheDiskBoard Mail Station

Reacties: 1
Gelezen: 2739
Laatste bericht 21 juni 2011, 12:43:39
door bartmans99
mailstation en hibernate

Gestart door palrobBoard Mail Station

Reacties: 78
Gelezen: 27292
Laatste bericht 09 november 2014, 11:27:09
door Basalt
Mailstation for dummies

Gestart door RusynBoard Mail Server

Reacties: 2
Gelezen: 899
Laatste bericht 28 november 2022, 14:45:37
door Briolet