Auteur Topic: Wat heb ik nodig? Welke NAS?  (gelezen 8695 keer)

Offline JeroendeBoer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 24
Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Gepost op: 24 juli 2012, 10:24:52 »
Hallo,
Al veel gehoord over de mogelijkheden van een NAS, maar er nog geen verstand van. Getriggerd door dit forum en de opmerking dat je in dit onderdeel van het forum hulp kunt krijgen van anderen om zo de juiste aankoop te doen, wil ik graag jullie hulp vragen. Dit is wat ik zou willen:

  • centrale opslag bestanden (foto's, film, etc.)
  • benaderbaar vanaf pc, laptop en 2x iPhone (later nog iPad)
  • draadloos (via DNLA?) benaderbaar door TV voor afspelen filmbestanden (kan nu al vanaf pc, dus TV kan dit)
  • centrale ontvangst email (dus gelezen op bijv iPhone is ook status gelezen als bekijken vanaf laptop)
Hoogstwaarschijnlijk zie ik vast nog geweldige mogelijkheden van de NAS over het hoofd, dus als je adviezen hebt, graag!
Alvast dank voor de hulp!!!

Groet,
Jeroen

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2012, 10:59:48 »
Belangrijke keuze (voor jou) lijken me nog 2 dingen:
1) Hoe belangrijk is je data?
dit om te kiezen uit 1 of meer schijven-systeem zodat je je data nog hebt als er 1 schijf mee op houdt.

2) Hoeveel data wil je kwijt kunnen?
De meeste systemen ondersteunen tot maximaal 4GB schijven. Heb je meer dan 4GB nodig ben je sowieso aangewezen op een meerschijven systeem.

Voor zover ik weet ondersteunen alle apparaten jouw wensen :)

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.980
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2012, 11:08:09 »
Citaat van: "Olger"
Voor zover ik weet ondersteunen alle apparaten jouw wensen :)


Ja, helemaal waar maar draadloos via DLNA filmbestanden afspelen wil wel eens een teleurstelling zijn.
Problemen met ondertitels en/of dvd menuutjes die niet werken lees ik toch veelvuldig over.
En dat hangt ook nog af van het merk TV lijkt wel.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 256
  • -Ontvangen: 761
  • Berichten: 5.040
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2012, 11:48:06 »
Citaat van: "Olger"
Belangrijke keuze (voor jou) lijken me nog 2 dingen:
1) Hoe belangrijk is je data?
dit om te kiezen uit 1 of meer schijven-systeem zodat je je data nog hebt als er 1 schijf mee op houdt.

RAID is geen backup! De vraag is meer, hoe belangrijk is het om bij problemen snel weer bij je data te kunnen bij de keuze van multi bay en RAID bestandssysteem. Anders is een single bay ook prima met backup op externe harddisk.

Citaat van: "Olger"
2) Hoeveel data wil je kwijt kunnen?
De meeste systemen ondersteunen tot maximaal 4GB schijven. Heb je meer dan 4GB nodig ben je sowieso aangewezen op een meerschijven systeem.

Je bedoelt natuurlijk TB en geen GB  :wink: Maar het is inderdaad verstandig te kijken hoeveel data je verwacht nodig te hebben.

Verder is het ook belangrijk hoe snel je systeem moet zijn. Je gaat er ongetwijfeld ook mee downloaden en omdat er zoveel andere pakketten beschikbaar zijn zal je ze ook wel gaan gebruiken. Je moet dan ook even vooruit kijken of je systeem wel snel genoeg is om meerdere dingen tegelijk te doen en toch een goede performance te houden.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2012, 12:51:47 »
Citaat van: "Matr1x"
RAID is geen backup!
Dat stel ik ook totaal niet.

Citaat
Je bedoelt natuurlijk TB en geen GB  :wink: Maar het is inderdaad verstandig te kijken hoeveel data je verwacht nodig te hebben.
Dank je, ik bedoelde idd TB :)

Citaat
Verder is het ook belangrijk hoe snel je systeem moet zijn. Je gaat er ongetwijfeld ook mee downloaden en omdat er zoveel andere pakketten beschikbaar zijn zal je ze ook wel gaan gebruiken. Je moet dan ook even vooruit kijken of je systeem wel snel genoeg is om meerdere dingen tegelijk te doen en toch een goede performance te houden.
Klopt, alleen is dat niet wat hij aangeeft.
Downloaden staat niet in zijn lijstje. Als dat wel zou staan klopt het inderdaad dat je ook op de snelheid moet letten.

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 256
  • -Ontvangen: 761
  • Berichten: 5.040
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2012, 14:29:15 »
Citaat van: "Olger"
Citaat van: "Matr1x"
RAID is geen backup!
Dat stel ik ook totaal niet.

Ik was met die opmerking alleen maar andere voor... want RAID is geen backup! schreeuwt iedereen hier wel een keer  :mrgreen:
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline JeroendeBoer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 24
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2012, 10:06:21 »
Dank allen voor de snelle reacties!!! Echt super!!

Citaat van: "Olger"
Belangrijke keuze (voor jou) lijken me nog 2 dingen:
1) Hoe belangrijk is je data?
dit om te kiezen uit 1 of meer schijven-systeem zodat je je data nog hebt als er 1 schijf mee op houdt.
Wil het liefst minimaal 2 schijven waarbij één als backup van de ander fungeert. Dat noemen ze een mirror toch?

Citaat van: "Olger"
Belangrijke keuze (voor jou) lijken me nog 2 dingen:
2) Hoeveel data wil je kwijt kunnen?
De meeste systemen ondersteunen tot maximaal 4GB schijven. Heb je meer dan 4GB nodig ben je sowieso aangewezen op een meerschijven systeem.
Sowieso zal 2 schijven prettig zijn, dus die max 4TB bij één schijf is geen issue denk ik, maar weet niet wat de prijsverschillen zijn als ik meer/minder capaciteit per schijf wil hebben.

Citaat van: "Robert Koopman"
Ja, helemaal waar maar draadloos via DLNA filmbestanden afspelen wil wel eens een teleurstelling zijn.
Problemen met ondertitels en/of dvd menuutjes die niet werken lees ik toch veelvuldig over.
En dat hangt ook nog af van het merk TV lijkt wel.
Inderdaad heb ik ook al veelvuldig gelezen dat via DLNA filmbestanden afspelen nog wel eens een teleurstelling is. Heb dat zelf ook al soms gemerkt met zwaardere filmbestanden. Is dus niet echt een must, maar zou wel mogelijk moeten kunnen zijn. Zelfde geldt eigenlijk voor foto's bekijken.

Citaat van: "Matr1x"
Verder is het ook belangrijk hoe snel je systeem moet zijn. Je gaat er ongetwijfeld ook mee downloaden en omdat er zoveel andere pakketten beschikbaar zijn zal je ze ook wel gaan gebruiken. Je moet dan ook even vooruit kijken of je systeem wel snel genoeg is om meerdere dingen tegelijk te doen en toch een goede performance te houden.
Geen idee of downloaden ook gaat gebeuren via de NAS. Ben me nog niet bewust van de mogelijkheden hiervoor. Tips zijn uiteraard welkom!

Nogmaals dank allen voor de hulp tot zover!!!

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2012, 18:10:14 »
Citaat van: "JeroendeBoer"
Wil het liefst minimaal 2 schijven waarbij één als backup van de ander fungeert.
Dat heet geen backup.
(als je stelt dat de ene schijf de backup van de andere fysieke schijf is weer wel, maar logisch gezien (en daar gaat het om) is het geen backup maar een failsafe, waarbij er 1 harde schijf uit mag vallen zonder dat je je data kwijt bent)

Een backup mag alleen een backup heten als de data op een ander fysiek medium staat. Bijvoorbeeld tape, CDrom, DVD, BR, externe HD, of op een NAS op een andere locatie dan jouw NAS.
Een 2e schijf garandeert je dus niet het behoud van data, een backup wel (mits goed ingeregeld, bewaard etc)

Citaat
Dat noemen ze een mirror toch?
Yep, of RAID 1, wat in principe hetzelfde is. De ene schijf is een kopie ("mirror") van de andere.

Citaat van: "Olger"
Sowieso zal 2 schijven prettig zijn, dus die max 4TB bij één schijf is geen issue denk ik, maar weet niet wat de prijsverschillen zijn als ik meer/minder capaciteit per schijf wil hebben.
Even HEEL ruw:
1 TB = 85 euro en duurder
2 TB = 100 euro en duurder
3 TB = 150 euro en duurder
4 TB = 250 euro en duurder

Prijstechnisch zou je dus met 2 of 3 TB schijven het gunstigst zitten (want 50 euro per TB)

Citaat
Geen idee of downloaden ook gaat gebeuren via de NAS. Ben me nog niet bewust van de mogelijkheden hiervoor. Tips zijn uiteraard welkom!
Met downloaden wordt hier (in het algemeen) bedoeld het downloaden van films of muziek via bittorents of newsgroepen.
Dit gebeurd met de ingebouwde download "app" of een vrij verkrijgbare andere applicatie die je kan installeren op je NAS.

De snelheid van je systeem kan een bottleneck zijn in de downloadsnelheid. Als het jou niet uitmaakt hoe lang het duurt voor een DVD binnen is, of je hebt geen snelle internetverbing (>30mb) maakt het niet zoveel uit allemaal.

Offline JeroendeBoer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 24
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2012, 13:33:53 »
Dank allen voor de uitgebreide reacties.

Ben verder aan het lezen en zoeken gegaan en overweeg de aanschaf van een DS212j met 2x2TB schijven.
Zijn er nog zaken waar ik bij stil moet staan die ik niet weet? Lastig om ergens goed advies vandaan te halen.

En zijn er nog tips welke schijven de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben?
En advies waar de aanschaf het scherpst is?

Wederom alvast dank voor de zeer welkome hulp!!

Groet,
Jeroen

Offline TonVH

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 86
  • -Ontvangen: 428
  • Berichten: 3.352
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:01:04 »
Zie hier: http://tweakers.net/pricewatch/cat/333/ ... vUx6CWXUt4 en aangezien er m.i. geen slechte bestaan gewoon de bovenste van het lijstje kopen.
Problemen kun je op 2 manieren oplossen: simpel of ingewikkeld.
Firewalls maken meer kapot dan je lief is. Problemen?
Zet dan eens de Firewall uit en kijk of er nog steeds een probleem is.

-------------------------------------------
DS415+, DS216+II, DS116, DS114

Offline JeroendeBoer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 24
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:03:45 »
Citaat van: "TonVH"
Zie hier: http://tweakers.net/pricewatch/cat/333/ ... vUx6CWXUt4 en aangezien er m.i. geen slechte bestaan gewoon de bovenste van het lijstje kopen.
Dank voor deze zeer bruikbare tip!!!!

Offline JeroendeBoer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 24
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:05:33 »
Citaat van: "JeroendeBoer"
Dank allen voor de uitgebreide reacties.

Ben verder aan het lezen en zoeken gegaan en overweeg de aanschaf van een DS212j met 2x2TB schijven.
Zijn er nog zaken waar ik bij stil moet staan die ik niet weet? Lastig om ergens goed advies vandaan te halen.

En zijn er nog tips welke schijven de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben?
En advies waar de aanschaf het scherpst is?

Wederom alvast dank voor de zeer welkome hulp!!

Groet,
Jeroen
Ter aanvulling: deze vraag En advies waar de aanschaf het scherpst is? geldt ook voor de NAS zelf ...

Offline VictorV

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 60
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:33:22 »
Ik zou persoonlijk niet voor een "J" Syno gaan, maar een "+" Syno: meer performance en meer geheugen, waardoor je zwaardere en meerdere applicaties kunt draaien (bijv WordPress site)

Offline Olger

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 33
  • -Ontvangen: 18
  • Berichten: 122
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:35:47 »
Citaat van: "JeroendeBoer"
Ter aanvulling: deze vraag En advies waar de aanschaf het scherpst is? geldt ook voor de NAS zelf ...
Op eerder genoemde Tweakers kan je ook de prijzen van de Synology NAS in de gaten houden. Informatie is betrouwbaar.

Voor mij (!) is het belangrijker wat het gevoel bij een leverancier is. Ik heb zelf mijn spullen bij WiFiMedia gekocht en ben daar erg tevreden over. Ze zijn niet de goedkoopste, maar geven wel snel en adequaat antwoord op vragen en support. Dat is mij wel een paar tientjes waard (op bedrag van 1000 euro).

Offline JeroendeBoer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 20
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 24
Re: Wat heb ik nodig? Welke NAS?
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:54:19 »
Citaat van: "Olger"
Voor mij (!) is het belangrijker wat het gevoel bij een leverancier is. Ik heb zelf mijn spullen bij WiFiMedia gekocht en ben daar erg tevreden over. Ze zijn niet de goedkoopste, maar geven wel snel en adequaat antwoord op vragen en support. Dat is mij wel een paar tientjes waard (op bedrag van 1000 euro).
Heb even op de site gekeken en wat ik handig vind is dat ze bij aanschaf NAS + schijven de hele boel installeren. Heb je daar ervaring mee?


 

op welke URL wijzt deze http://synology_server_ip_address/video/

Gestart door johannes999Board The lounge

Reacties: 4
Gelezen: 2252
Laatste bericht 13 mei 2014, 15:56:47
door Birdy
Ineens login nodig voor web interface Sabnzbd

Gestart door PvdKBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 6
Gelezen: 5410
Laatste bericht 21 december 2009, 16:19:07
door luitsen65
Welke Synology voor een paar websites met wordpress

Gestart door MaartenwkBoard Aankoopadvies

Reacties: 16
Gelezen: 2035
Laatste bericht 26 oktober 2020, 14:55:05
door stapper
welke user is wanneer ingelogd

Gestart door SylvesterBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 3
Gelezen: 542
Laatste bericht 08 juli 2022, 14:35:13
door Sylvester
welke packages type voor ds210j

Gestart door KlaasjanBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 4
Gelezen: 1823
Laatste bericht 21 januari 2012, 17:10:28
door Klaasjan