Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Mac OS X => Topic gestart door: vera op 16 december 2014, 22:20:31
-
Ik heb een probleempje met mijn DS en mijn Airport Express. Als ik op het WiFi van mijn Airport zit is mijn synology niet meer zichtbaar onder het kopje 'Shared' in finder bij mijn Macbook Air. Als ik verbinding maak met het WiFi van mijn kabelmodem/router dan verschijnt mijn DS wel automatisch en maakt verbinding.
Als ik via het WiFi van mijn airport express verbinding maak zie ik de tekst "The server may not exist or it is unavailable at this time. Check the server name or IP address, check your network connection, and then try again."
Ik kan wel via CMD+K verbinding maken, maar het zou fijn zijn als dit automatisch gebeurt.
Wie kan mij hierbij helpen?
Ik heb een UBEE modem type EVW3200 van Ziggo, met daarachter mijn Airport Express op bridge mode. De DS213 hangt bekabeld aan de UBEE. Eigenlijk weet ik niet waar te beginnen/zoeken :|
Alvast bedankt!
Vera
-
Ik krijg dezelfde foutmelding als ik verbinding probeer te maken met afp://<<QuickConnectNaam>>.local.
Die foutmelding krijg ik niet als ik verbinding maak via [/size]afp://<<DDNS>>.synology.me[/color]
-
Eigenlijk weet ik niet waar te beginnen/zoeken
Wat is er gewijzigd, omdat er kennelijk eerst geen probleem was:
Als ik op het WiFi van mijn Airport zit is mijn synology niet meer zichtbaar onder het kopje 'Shared' in finder bij mijn Macbook Air.
-
Ik heb mijn modem teruggebracht naar fabrieksinstellingen (instellingen herstellen) en de poorten opnieuw geforward. DDNS opnieuw ingesteld.
Verder heb ik het ww van de synology gewijzigd, maar ook overal in keychain dus bij dat laatste zit het probleem niet, denk ik zo :)
-
Het lijkt er op dat de Bonjour broadcast niet werkt via de Airport Express. Gebruik je hetzelfde subnet als je via de WiFi van de Express verbinding maakt?
-
Ik denk het wel. Als ik kijk naar het subnet mask in de airport utility staat daar hetzelfde adres als wanneer ik kijk naar de subnet masks van alle DHCP Clients in mijn Ubee..
-
Als ik goed begrijp heb je een Ubee en daarachter een Airport Extreme.
Volgens mij heeft die Ubee een DHCP-server m.a.w. deelt hij IP-adressen uit. De Airport heeft dit in fabrieksinstelling ook. Dit kan incompatibele IP-adressen veroorzaken waardoor m.n. bedraad en draadloos binnen verschillende subsecties komen te liggen.
Controleer of er niet 2 DHCP servers zijn en zet er eentje uit. Waar de DHCP aanstaat dar moet ik de Port Forwarding plaatsvinden.
Dus of de Ubee 'dom' maken of de Airport 'dom' maken.
-
@Ton: In het eerste bericht staat al dat de airport in brugmode staat. Ook de submasks zijn identiek en via "ga naar server" kan hij wel verbinden.
Het tonen van de nas in de finder gaat via "bonjour broadcasts". Google eens op "Bonjour Browser" Dat is een oud, maar nog steeds werkzaan programmatje dat alle bonjour broadcasts in je netwerk laat zien. Als die wel/niet op je laptop aankomen heb je een beter idee waar te zoeken.
-
@vera: Het gaat niet om het subnet (die zal waarschijnlijk op 255.255.255.0 staan). maar om het ip adres dat je laptop krijgt. Als je op de UBEE routern een adres krijgt zoals 192.168.1.xx en via de Airport Express bijvoorbeeld 192.168.2.xx of zelfs 10.0.0.xx dan zit je in twee verschillende subnets en werkt de Airport Express ook als DHCP server, wat niet moet.
Probeer anders beide situaties even uit en geef hier het IP-adres dat de Laptop in beide situaties krijgt even door. Dat zegt ons dan misschien wat meer.
-
@Ton: In het eerste bericht staat al dat de airport in brugmode staat. Ook de submasks zijn identiek en via "ga naar server" kan hij wel verbinden.
Dat staat er. Maar alle verschijnselen die beschreven worden zijn die van 2 verschillende secties in het netwerk. Wat ik schrijf is van dezelfde orde als van Hofstede. 2 netwerken dus.
-
Dank voor TonVH, Briolet en Hofstede!!
Ik heb het door, er stond inderdaad een ander adres achter het laatste puntje in de airport express, dus een andere 'subsectie'. Het IP adres van de airport heb ik nu statisch gemaakt en dat heeft het probleem opgelost en alles werkt weer :)
Soms voel ik me wel een beetje te ontechnisch voor het bezit van een DS ;) Heel fijn dat jullie me geholpen hebben. Bedankt