Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Mac OS X => Topic gestart door: pballeur op 14 november 2010, 13:25:56
-
Hallo,
sinds gisteren heb ik een raar probleem.
Mijn sonolgy is niet meer bereikbaar via het interne ip adres:5000
ook in mijn finder kan hij geen verbinding maken, ik krijg dan deze melding:
De server 'Dodostation' bestaat niet of is momenteel niet beschikbaar. Controleer de naam of het IP-adres van de server, controleer de netwerkverbinding en probeer het vervolgens opnieuw.
Hij wordt wel gezien in de synology assistant en de status is " gereed"
echter als ik op verbinden druk dan opent hij mijn browser en vervolgens kan ie hem niet openen.
Ik heb mijn airport exteme reeds volledige reset gegeven, de dhcp via de kabel modem werkt ook naar behoren.
en nu komt het gekke, als ik sabnzbd+ open via het zelfde ipadres maar dan met 9200 op het einde, dan werkt dat wel gewoon.
iemand suggesties wat dit kan zijn?
ook als ik de synology rechtstreeks aan de mac hangt kan ik hem niet bereiken.
het lijkt dus dat de extensie 5000 niet werkt.
hulp is meer dan welkom
Patrick
-
Heb je al eens een reboot van de NAS gedaan?
-
gewoon aan en uit zetten bedoel je?
yep
-
ook heb ik al een reset uitgevoerd (pinnetje 4 sec ingedrukt naast usb poort)
-
Kun je er ook niet met ssh bij komen?
Dit kun je proberen door het programma terminal (in hulpprogramma's) te openen en het volgende commando in te typen:
ssh root@ipnummer (b.v. root@192.168.1.100 )
Wanneer je "password" in het scherm ziet dan moet je je admin wachtwoord invoeren met return.
Het je het ook al met een andere browser geprobeerd? Misschien is er iets met de browser cache aan de hand.
-
Ik heb het zelfs met een windows machine geprobeerd. geen toegang
met ssh krijg ik:
ssh: connect to host 10.0.1.21 port 22: Connection refused
-
ook heb ik al een reset uitgevoerd (pinnetje 4 sec ingedrukt naast usb poort)
Je hebt wel door dat je dan de netwerkinstellingen en het admin wachtwoord hebt gereset?
Netwerk staat dan dus weer op dynamic IP en admin wachtwoord is weer leeg.
-
En ssh uit. Kan je niet op diskstationnaam.local iets vinden? Kan je wel pingen naar het apparaat
-
Hoi,
Zelfde probleem, geen idee waarom.
Alles liep als een trein. Opeens -out of the blue- ziet geen een computer in huis de NAS meer (DS411j).
Wel is DiskStation via de browser te bereiken. De browser in DS ziet ook wel de iMac waarvandaan ik werk. Via Finder (zeg maar: verkenner op de mac) verbinding maken naar de server dus de melding 'de server bestaat niet...'.
Heb de NAS al gereboot, maakt niet uit.
Heeft iemand al een oplossing gevonden?
Rene
-
Welke OSX versie hebben we het hier over ?
-
Hoi,
Zowel 10.5(.8) op een Intel als 10.4 op een Powerchip (heb 2 Macs), de Windhoos Vista pc ziet hem nl ook niet meer. Het ligt waarschijnlijk dus echt aan de NAS zelf. Blijft raar dat via DSM wel wederzijds verbinding is.
Ik was van plan om de schijven er maar uit te trekken en dan een compleet nieuwe reset via 'terugzetten fabrieksinstellingen' in DSM. Werkt dat?
Groets, en dank voor je hulp,
René
-
nee zou ik niet doen.
Als je kan pingen is de machine wel beschikbaar. Kan je telnetten ?
(excuus voor de late reactie)
-
Hoi,
werd er helemaal gek van. Heb uiteindelijk de gehele installatie op de NAS opnieuw uitgevoerd; alles wat ook maar enige relatie had met de NAS weggehaald op alle pc's en Mac's, zoals de default 'ga naar server'verwijzing. eerst de squeezebox package geladen.
Loopt nu allemaal als een zonnetje, maar jongens, wat een tijd gaat daarin zitten.
Kortom, voor de eventuele lezers die met hetzelfde probleem kampen:
- probeer eerst alle verwijzingen naar de NAS weg te halen en opnieuw te 'map-networkdrive'n (pc) of 'ga naar server'-verwijzing (iMac) in te stellen
- als dan nog steeds niet gelukt: herstel de fabrieksinstellingen op de NAS, maar maak wel een back up, want bij deze NAS (411j) worden al je harde schijven geformatteerd...
GrrrRené