Synology-Forum.nl
Packages => Officiƫle Packages => Mail Server => Topic gestart door: Killerman op 17 november 2015, 23:51:18
-
Hallo,
Ik ben al bijna een jaar in het bezit van mijn synology nas, maar heb tot heden me mail nog niet werkend gekregen (op de manier zoals dit hoort). Ik kan mails versturen en die worden verstuurd volgens roundcube maar de ontvanger krijgt ze niet, dus dit werkt gewoon niet en ik kan geen mails ontvangen.
Mijn mail heeft altijd gewerkt maar dit kwam door de rollernet fallback server. Echter ontvang ik wel eens grote mails waardoor rollernet de boel blokkeert en ik betalen moet om het limiet omhoog te krijgen en de mail weer werkend te krijgen.
Vandaag weer een mail ontvangen van rollernet en daarom heb ik besloten toch maar eens te gaan stoeien met mijn mail zodat dit op de normale manier werkt.
Paar dingen die om duidelijk te maken wat ik tot nu toe al gedaan heb.
Ik heb al verschillende handleiding bijlangs geweest en tot heden dus nog geen succes gehad.
Mijn provider is SKV dat is een plaatselijk provider van Veendam.
Alles wat met zwart gemakeerd is daar staat dus mijn eigen domein.nl
Hier een aantal print screens van hoe de mailserver ingesteld staat
Hostnaam is dus mijn eigen domein.
De SMTP Relay is dus van SKV en heb ik van hun website afgehaald.
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2F6f6qaxgutth.jpg&hash=45535a8eaf4e396f0b5a637e28f3dbd18adf0e97)
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2Fjzqugf1soi2.jpg&hash=534fc94ea95bb0215f5e8d67081ef6170d2883f2)
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2Fwfyrtjaqvya.jpg&hash=d9bb787304f0656eb80a2ec9c20fb4327629d02f)
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2Fkdipyierw4w.jpg&hash=84b460cf3177f161828b6679e03cd103bcc68651)
Mijn domein staat geregistreerd bij hostnet. Hier heb ik de DNS als volgt ingesteld
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2Feqaxkwbqyvf.jpg&hash=23069a6fcbf08c5b8e3e0c86fb3d100f680cdb8f)
In roundcube staat het als volgt ingesteld
Dit is de beheerdersinstellingen
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2Ftx6v2iusrta.jpg&hash=a9046ac8842985f1435792a6e3cbe16c1a7c93c2)
Dit is instellingen
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2Fgj3g1melmwt.jpg&hash=12a43238b84ab7fcf14c55386822745b6d05f053)
Ik heb ergens gelezen dat in roundcube de smtp van me domein moet staan in mijn geval smtp.hostnet.nl maar dit werkt ook niet.
Wanneer ik me eigen smtp gebruik zegt hij mail verzonden, echter komen deze niet aan.
Wanneer ik smtp van hostnet gebruik blijft hij maar draaien en lukt het niet om de mail te verzenden.
Tot slot staan deze poorten open in de router
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mupload.nl%2Fimg%2F2huvksnbx9i.jpg&hash=94b3e165dc0717e03e010b565eac8c164bc0d368)
Heel graag hulp, want ik ben echt radeloos.
Eventueel zou iemand mij via teamviewer mogen helpen om beter het probleem uit te zoeken.
Alvast bedankt voor de tijd en moeite ::)
-
Een schot voor de boeg:
- Bij de SMTP relay moet je inloggegevens invullen: http://www.kabelnetveendam.nl/helpdesk/faqs/ik-heb-een-eigen-e-mailadres-hoe-kan-ik-mail-versturen/
- Zet eens blokhaken om de naam van de relayserver: [smtp.kabel.netvisit.nl]
- Zet een vinkje in 'Autorisatie voor LAN verbindingen negeren
- Zet SSL-TSL eens aan
- Wijst het eerste MX record wel naar jou externe IP adres?
- Staat de SMTP-server in RoundCube naar een (bestaande) interne mailservernaam te wijzen? (zou ook gewoon localhost kunnen staan.)
-
Het is opgelost mijn mail werkt nu naar behoren.
Het probleem voor ontvangen van de mails lag bij de firewall van de nas.
Ik had in mijn router de poorten open gezet maar in mijn nas niet.
Dat het verzenden niet wou lag aan ene verkeerde smtp.
Ik gebruik nu de uit.netvisit.nl.
Toch bedankt voor de moeite. :D
-
Je geeft aan dat alles wat je zwart hebt gemaakt je domeinnaam betreft. Beide MX records (mail.* en mail2.*) in je DNS wijzen dus naar je eigen machine. Volgens mij heb je nu geen fallback als je mailserver eruit ligt. Klopt dat? (Dat zou door rollernet moeten worden opgevangen in het MX record met een hogere getal in de prioriteit.)
In roundcube zou ik de SMTP-Server instellen op localhost (als het dezelfde machine betreft) en anders op het interne IP adres. Daarmee voorkom je dat je een 'omweg' maakt via de buitenkant van je netwerk.
-
Geen fallback is niet zo'n ramp.
De meeste mailservers proberen mail toch 48 of zelfs 72 uur af te leveren.
Ok, na 72 uur storing gaat er zeker mail verloren.
-
Een fallback server geeft zelfs problemen als je beveiliging gebruikt. b.v. bij SPF (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework) geeft de eigenaar van het afzend domein aan via welke IP adressen mail verstuurt mag worden. Komt die mail via een fallbackserver binnen, dan gaat die naar de spambox of bounced volledig omdat hij dan vanaf het verkeerde IP binnen komt.
Je kunt wel een fallback server gebruiken, maar dan moet je die volledig configureren en je eigen IP daarin opnemen. Dat soort confuguraties lukt alleen als je eigenaar van die fallback server bent. Beter is om er geheel bij weg te blijven en hopen dat je de problemen binnen 48 uur kunt oplossen. Maar zelfs dan gaat er geen mail verloren omdat de verzender te horen krijgt dat de mail niet aangekomen is.
-
Dat is dan ook voor mij helder. Dan is het tweede MX record overbodig?