Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Server => Topic gestart door: Tim__ op 30 januari 2016, 14:13:59

Titel: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Tim__ op 30 januari 2016, 14:13:59
Ik heb, net zovelen waarschijnlijk, verschillende e-mailaccounts her en der (iCloud, hotmail, gmail).
Om gemakkelijk te werken liet ik al de mail van de gratis e-mailaccounts doorsturen naar mijn domein. De mail kwam toe op de Synology en kon nadien via IMAP benaderd worden.

Sinds kort (ligt het nu aan DSM 6?) worden mails niet meer aanvaard door de mailserver, afkomstig van bepaalde domein zoals hotmail, iCloud etc. Daarnet nog een test gedaan vanop de weginterface van iCloud naar mijn domein en ik krijg onderstaande foutmelding (bounce) via e-mail terug:

This report relates to a message you sent with the following header fields:

 Message-id: <56770b9c-6e61-4bc5-a531-5f337eff9483@Me.com>
 Date: Sat, 30 Jan 2016 13:04:03 +0000 (GMT)
 From: tim_nogiets  <tim_nogiets@Me.com>
 To: tim_nogiets  <tim_nogiets@mijndomein.be>
 Subject: test 13u04

Your message cannot be delivered to the following recipients:

 Recipient address: tim_nogiets@mijndomein.be
 Reason: Remote SMTP server has rejected address
 Diagnostic code: smtp;550 5.1.1 <tim_nogiets@mijndomein.be> recipient rejected: Relay access denied
 Remote system: dns;smtp.telenet-ops.be (TCP|17.172.204.152|43673|195.130.132.9|25) (lucien.telenet-ops.be bizsmtp ESMTP server ready)

Reporting-MTA: dns;st11p01im-asmtp002.me.com (tcp-daemon)
Arrival-date: Sat, 30 Jan 2016 13:04:05 +0000 (GMT)

Original-recipient: rfc822;tim_nogiets@mijndomein.be
Final-recipient: rfc822;tim_nogiets@mijndomein.be
Action: failed
Status: 5.1.1 (Remote SMTP server has rejected address)
Remote-MTA: dns;smtp.telenet-ops.be (TCP|17.172.204.152|43673|195.130.132.9|25)
(lucien.telenet-ops.be bizsmtp ESMTP server ready)
Diagnostic-code: smtp;550 5.1.1 <tim_nogiets@mijndomein.be> recipient rejected: Relay
access denied

Van: tim_nogiets  <tim_nogiets@Me.com>
Onderwerp: test 13u04
Datum: 30 januari 2016 14:04:03 CET
Aan: tim_nogiets  <tim_nogiets@mijndomein.be>
X-Mailer: iCloud MailClient15G78 MailServer15G205.24192-15G-233-acd5caa14226


Wie weet raad?
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Briolet op 30 januari 2016, 15:01:57
Doorsturen is altijd 'gevaarlijk'. Er zijn twee soorten van doorsturen.

1) Als origineel
2) Als nieuw bericht.

Als je eigen mailserver DMARC beveiliging gebruikt, dan kunnen beide methoden bouncen omdat ze niet vanuit de server komen die DMARC aangeeft.

Als je eigen mailserver alleen SPF  controleert zal alleen nr 1 bouncen omdat het vanaf de verkeerder SMTP server verstuurd is.

Als ik zelf een mailing stuur zie ik, via de DMARC rapportage, dat ca ¼ van hen de mail forward naar een 2e account. Omdat de DKIM checksum meestal onveranderd blijft, wordt de mail toch afgeleverd.

-----

Omdat jij in België zit en waarschijnlijk meer skynet mailtjes krijgt dan ik doe:

Ik heb 1 klant in België die zijn mail ook niet op de nas kan afleveren en daarom mijn oude mailaccount nog moet gebruiken. In het log staat dan steeds.

Jan  4 14:21:15 GedeeldeData postfix/cleanup[18625]: 25A08BB20: milter-reject: END-OF-MESSAGE from mailsec108.isp.belgacom.be[195.238.20.104]:
5.7.0 DKIM signature processing failed;
from=<xxxx@skynet.be> to=<info@mijndomein.nl> proto=ESMTP helo=<mailsec108.isp.belgacom.be>

Nu weet ik niet of skynet zijn DKIM checksum fout berekend, of dat ze iets ongebruikelijkst doen waar mailserver problemen mee heeft. Bij alle andere mensen die hun mail DKIM ondertekenen gaat het wel goed.
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Tim__ op 30 januari 2016, 15:35:23
DKIM en DMARC kan ik nog niet gebruiken omdat mijn provider het (nog) niet ondersteunt.  Ik ga eens beginnen met spf af te vinken.
Bedankt voor de hulp Briolet :)
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Briolet op 30 januari 2016, 17:12:56
spf uit zetten is ook weer jammer. Ik zou niet forwarden, maar in Roundcube instellen om de mail via pop3 op te halen.

Ik forward zelf ook niets meer. Of via pop3 ophalen of als account in mijn mail cliënt.

Ik heb een extern mail account. Die plaatste dit soort spf beveiligde mailtjes in mijn spambox. Dan kon ik zelf beslissen wat het was. Tot nu toe was het altijd beveiligde mail die ik geforward had. I heb bij Synology al eens een feature request gedaan om ook te kunnen kiezen tussen spambox of bouncen,
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Tim__ op 30 januari 2016, 17:48:58
Ik maak gebruik van de nieuwe mail station. Voor zo ver ik weet kan die maar 1 account aan?
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Briolet op 30 januari 2016, 18:00:23
Roundcube kon ook maar 1 account aan. (Idem voor mijn 3 andere webmail accounts). Daarom heb ik liever een mail cliënt op mijn PC. Dan zit alles in één programma.
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Tim__ op 30 januari 2016, 21:40:19
Ondertussen krijg ik wanneer ik vanaf mijn iCloud adres probeer te mailen naar mijn domein op mijn synology volgende melding.

Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Basalt op 31 januari 2016, 20:26:04
In Roundcube kan je meerdere identiteiten aanmaken. Ik heb er twee, voor elk wordt de mail met POP3 opgehaald. Bij versturen kan ik kiezen welke identiteit ik gebruik.
Overigens is een "echte" e-mail client een stuk handiger, Roundcube gebruik ik alleen om buitenshuis bij mijn e-mails te kunnen. 
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Robert Koopman op 31 januari 2016, 21:09:53
Overigens is een "echte" e-mail client een stuk handiger, Roundcube gebruik ik alleen om buitenshuis bij mijn e-mails te kunnen.

En dan alleen als je geen eigen apparatuur bij je hebt?
Ik gebruik Roundcube bijna nooit, iPad, iPhone met mail of laptop met Outlook werkt makkelijker.
Titel: Re: Mailserver aanvaard geen mail meer van bepaald domein...
Bericht door: Basalt op 31 januari 2016, 21:49:19
Ik ben misschien wat paranoïde :o en heb alleen de https poort open staan, op een ongebruikelijk poortnummer.
Buitenshuis heb ik niet vaak e-mail nodig, dan is Roundcube werkbaar.