Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mail Server => Topic gestart door: Handige Harry op 14 november 2015, 09:09:54
-
Ik wil mailserver verwijderen inclusief alle instellingen.
Alleen verwijderen helpt niet, als ik het opnieuw installeer dan staan alle 'oude' instellingen er nog....
Hoe alles goed verwijderen?
-
Ik denk dat de instellingen bewust blijven staan voor het geval dat je het pakket opnieuw wilt installeren.
Dus je zult moeten zoeken waar mailserver zijn instellingen neerzet, waarschijnlijk in één van die folders die met @ gebinnen.
Mogelijk zet de mailserver zijn instellingen in de database in plaats van files? Mogelijk moet je daar iets verwijderen.
-
Ik zou me er niet eens druk over maken. Die instellingen nemen hooguit een paar kilobytes in beslag en als het pakket verwijderd is, zal die code echt niets meer doen.
-
@Briolet ik wil mailserver opnieuw installeren, helemaal van scratch. Ik wil dus af van de oude instellingen.
-
Ik denk dat @Handige Harry het pakket helemaal wil verwijderen om zegmaar 'schoon' weer te installeren.
Dus zonder de -mogelijk foutieve- instellingen van een eerdere installatie.
Edit : dat zeg ik ! :lol: :lol: :lol:
-
Getest:
Eerst lijstje gemaakt met zoeken op: "find / -iname *mail* > lijst1"
Mail Station geinstalleerd (Perl wordt auto meegeïnstalleerd).
Mail Station verwijderd.
Weer lijstje gemaakt met zoeken op: "find / -iname *mail* > lijst2"
Vergeleken lijst1 en lijst2, dit blijft over, dus verwijderen:
./run/dovecot/stats-mail
./usr/syno/etc/packages/MailServer
./usr/syno/etc/packages/MailServer/mailserver.conf
./usr/syno/etc/packages/MailServer/mailserver.db
./volume1/@tmp/pkglist.tmp/icon/AVAIL/SYNO/MailStation
./volume1/@tmp/@synopkg/@download/MailServer
./volume1/@appstore/Perl/lib/perl5/vendor_perl/Net/DNS/Mailbox.pm
./volume1/@appstore/Perl/lib/perl5/vendor_perl/auto/Mail
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/LWP/Protocol/mailto.pm
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/Mail
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/Mail/Mailer
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/Mail/Mailer/qmail.pm
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/Mail/Mailer/sendmail.pm
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/Mail/Mailer.pm
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/Mail/Mailer.pod
./volume1/@appstore/Perl/usr/share/perl5/vendor_perl/URI/mailto.pm
./volume1/@MailScanner
./volume1/@maillog
./volume1/@maillog/maillog
-
Je kunt altijd nog een fabrieksreset van je NAS doen ....
-
@Hofstede idd zou kunnen
@Birdy geen plaatjes met pijltjes dit keer?
Maar dank @Birdy, ik ga straks even kijken.
-
In het bestand
./usr/syno/etc/packages/MailServer/mailserver.conf
zie ik erg veel instellingen staan :
smtp_hostname=" xxxx "
smtp_relay_server="xxxxxxx"
smtp_relay_account="xxxxxxxx"
report_sender_mail="xxxxxxxxxx"
report_rcpt="xxxxxxxx"
Zodra die blijven bestaan, is een her-installatie redelijk zinloos, want je begint inderdaad niet 'schoon'....
-
Ik wil dus af van de oude instellingen.
Als je de mailserver opnieuw wilt installeren vanaf scratch, maat het toch niets uit dat er nog oude instellingen staan? Die ga je dan toch weer overschrijven met de nieuwe.
Default waardes moet je toch nooit automatisch overnemen en er zijn relatief weinig instellingen in Mail Server zodat je ze simpel even allemaal kunt nalopen of jij ze zo wilt hebben.
-
@Briolet ik zit met dit probleem.
http://www.synology-forum.nl/index.php?topic=25744.0
Kan er niet uitkomen wat het probleem is, de handigste oplossing in opnieuw beginnen
( voor een amateur synology gebruiker als mij ).
Of jij moet nog een goede tip hebben.
-
Map weg gehaald zoals hierboven is voor gesteld, en opnieuw mailserver geïnstalleerd.
Alles was blanco, dus opnieuw alles ingevoerd.
Verzenden gaat goed, ontvangen lukt niet.
Zie ook dit topic :
http://www.synology-forum.nl/index.php?topic=25744.0
Dns setting bij mijn provider staan goed, heb dit ook door 2 anderen laten controleren.
Zou dit kunnen doordat ik op een spam lijst sta?
Ik heb het gecontroleerd via mx lookup en daar sta ik op 1 spam lijst.
Maar dat stond ik altijd al, dus dat kan het ook niet zijn. ( Althans dat denk ik. )
Iemand nog tips?
-
Op een spamlijst staan heeft toch alleen met uitgaande mail te maken?
Als de mail niet binnenkomt, misschien de firewall te krap ingesteld?
-
Lijkt mij ook, maar ik dacht ik meld het maar even. Beter iets teveel info dan te weinig.
De firewall had ik ook al geprobeerd, maar zal het straks of morgen nog een keer proberen voor de zekerheid.
Dank voor het meedenken iig.
-
Firewall uitgezet, opnieuw een mail verstuurd.
Maar ook dat helaas geen nut.
Als ik bij de mailserver geen smtp relay inschakelen, dan lukt het versturen ook niet.