Auteur Topic: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen  (gelezen 2008 keer)

Offline Veloguy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Gepost op: 22 september 2020, 15:19:15 »
Hallo Allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen omdat ik nieuw ben hier op het forum. Ik heet Andre ben in 1971 geboren en kan mij over het algemeen goed redden met computers e.d.
Ik gebruik al jaren Synology producten om onze zakelijke bestanden lokaal op te slaan en back ups van te maken.
Momenteel heb ik al weer een tijdje een DS1218+ staan en al veel langer een CS407.

Op de DS1218+ heb ik ook Synology Mail server geïnstalleerd waarmee ik de email ophaal bij onze provider waar ook onze website draait. Via imap open ik de mail in thunderbird op een aantal computers in hetzelfde netwerk en met aqua mail overal op mijn telefoon. Dat gaat al jaren goed tot gisteren en ik krijg het niet meer werkend.
Eerst kon mijn broer zijn email niet meer ophalen op zijn pc en ik nog wel op mijn pc en telefoon maar een paar uur later ging het bij mij ook fout. Ook als ik via mailstation probeer in te loggen krijg ik een foutmelding (verbinding met IMAP-server mislukt). Vanaf mijn telefoon krijg ik de foutmelding "failed to connect to: mijn WAN IP adres poort 143"

Ik heb al van alles geprobeerd:
De NAS herstart
Synology mailstation en Synology mailserver verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Mailplus en mailplus server geinstalleerd (bij mailplus server onder : serverbeheer > serverlijst, krijg ik bij "IMAP/POP3" "abnormaal" als foutmelding te staan).

Wie weet waar het aan kan liggen en kan mij helpen dit probleem op te lossen?
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 5x WD30EFRX

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2020, 15:39:27 »
Heb je nog wel hetzelfde externe IP?
Zijn er verder nog instellingen/variabelen gewijzigd in de afgelopen dagen?

Wat geeft de MailPlus server aan bij de IMAP/POP3 status abnormaal? Of staat daar geen indicatie van een foutmelding?
Bij dit venster staat ook de knop 'Instellingen controleren', staan daar nog foutmeldingen onder?


Doordat de telefoon nog wel contact heeft kunnen maken kan volgens te maken hebben met verkeerde inloggegevens.
Volgens mij kan een telefoon langer data ophalen als de inloggegevens zijn gewijzigd dan een pc (tenminste bij Exchange 2013).
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Veloguy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2020, 17:46:19 »
Bedankt voor je snelle reactie.

WAN en LAN IP adressen zijn al vele jaren ongewijzigd. Voor zover mij bekend zijn er geen instellingen gewijzigd. Ik heb de firmware van de NAS geüpdatet nadat ik problemen kreeg. Het zou kunnen dat ik het mailserver pakket geüpdatet heb en dat de problemen daardoor zijn ontstaan maar dat weet ik niet zeker meer.
Ik kon op mijn pc in eerste instantie nog wel bij twee accounts (het algemene en mijn eigen) terwijl mijn broer op zijn pc problemen had met in ieder geval zijn eigen account en ik dacht ook bij het algemene account, waar ik dus nog wel bij kon, al niet meer op kon komen.
Ik heb voor nu even extra accounts ingesteld in mijn Thunderbird en lees nu de mail via IMAP bij onze web provider rechtstreeks maar zou het probleem wel graag tackelen.

mailplus server geeft bij IMAP/POP3 alleen status abnormaal aan geen verdere foutmelding of uitleg.
instellingen controleren had ik ook al gedaan en alle rode vinkjes weg gekregen (wat volgens mij niet perse nodig is voor een goede werking alleen advies is voor een veilige werking) alles daar is dus groen.
maar de problemen zijn ontstaan terwijl ik "Mail Server" (niet de plus dus) gebruikte. daar heb je minder instellingen en krijg je minder feedback.
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 5x WD30EFRX

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2020, 06:17:05 »
Van MailServer heb ik geen verstand, maar zijn er geen log entries te vinden die het probleem kunnen aanduiden?
Komt de verbinding wel binnen (of wordt deze tegen gehouden door de firewall)? Wordt de verbinding geweigerd door MailServer? Of iets anders?
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Veloguy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2020, 09:01:59 »
MOD: Onnodig citaat is verwijderd.

Het enige dat ik in de log kan vinden is dat surveillance station een automatische update heeft gehad. het lijkt me wat onwaarschijnlijk dat dat er iets mee te maken heeft maar ik ga er eens naar kijken.
Tussen mijn pc en de nas zit geen firewall behalve die van de nas zelf. Ik was de dagen voordat het probleem ontstond ook niet met het netwerk bezig geweest.
Toch bedankt voor je hulp.

Ik vermoed zelf dat het probleem dieper in de software zit en dat ik via een shell login (putty ofzo) de imap server moet gaan aanpassen. Mocht iemand anders nog een idee hebben dan hoor ik het graag.
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 5x WD30EFRX

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2632
  • Berichten: 16.304
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2020, 09:32:43 »
Citaat
Vanaf mijn telefoon krijg ik de foutmelding "failed to connect to: mijn WAN IP adres poort 143"

Dat is de imap-poort voor een onbeveiligde verbinding. Beter is het om poort 993 te gebruiken met ssl. Misschien dat een update dit nu vereist. (Hoewel mailserver zelf geen recente update heeft gehad.)

Overigens moet je het echte logboek op "/volume1/@maillog/maillog", regelmatig bekijken als je mailserver gebruikt. Dat logboek in de GUI is niet echt bruikbaar voor fouten.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Veloguy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2020, 13:21:42 »
MOD: Onnodig citaat is verwijderd.

Kan ik bij deze maillog ook vanuit de nas zelf via de gui bij komen of moet dit via een ssh verbinding of iets dergelijks (ik weet een beetje hoe dat werkt maar doe het niet vaak dus moet eerst weer even de juiste commando's en zo opzoeken)
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 5x WD30EFRX

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2632
  • Berichten: 16.304
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2020, 14:32:44 »
Het moet via een SSH verbinding. Zelf vind ik dat omslachtig, dus log ik af en toe in en voer het volgende commando uit:

ln /volume1/@maillog/maillog /volume1/Logboeken/Mail/maillog.log
Dit commando maakt een hard link van het logboek naar de share "Logboeken" me de map "Mail".  Hierna staat het logboek ook in die share en kan ik hem daar met een speciaal log-view programma bekijken. (Het standaard programma 'Console' dat op de mac staat)

Deze file blijft beschikbaar op die share totdat het logboek roteert. Dit roteren merk je doordat er geen nieuwe entries meer bij komen. Hierna hernoem ik het oude logboek voor mijn archief en voer het commando opnieuw uit. (eens in de 2 tot 10 maanden)

In plaats van een SSH inlog, kun je dit commando ook in de taakplanner zetten en handmatig starten. Verander alleen het stuk "/Logboeken/Mail" in een eigen share en een eigen map.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7823
  • Berichten: 43.253
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2020, 18:44:00 »
@Veloguy S.v.p. niet meer onnodig citeren, zeker niet een geheel voorgaand bericht.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Veloguy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2020, 17:25:38 »
Ok Bedankt, dat ga ik morgen proberen.
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 5x WD30EFRX

Offline Veloguy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2020, 17:26:47 »
Is goed Birdy, ik zal er op letten.
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 5x WD30EFRX

Offline jstevens

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 3
  • Berichten: 47
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2020, 21:00:33 »
Hoi,
Ik lijk ongeveer hetzelfde te hebben, ik gebruik mailserver al jaren (denk sinds 2014 of zo, op een DS411slim), ook niets veranderd....tenminste een melding op het certificaat, dat vernieuwd en het lijkt dat toen de problemen begonnen zijn (kan ook eerder).
Maar pop3 doet het ook niet meer, dat gebruikt neem ik aan het certificaat niet.

Heb jij e.e.a. nog aan de gang gekregen?
Ik de logging zie ik niet direct iets terug.

Jan
  • Mijn Synology: DS411slim
  • HDD's: 3 * WD10JPVT

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2632
  • Berichten: 16.304
Re: Problemen met mailserver, ik kan geen mail meer ophalen
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2020, 23:49:51 »
Gebruik een mail cliënt zoals Apple mail of een andere cliënt met een uitgebreide logging. (Heet 'verbindingsassistent' bij Mail)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

Ook hier problemen met het verbinden van OSX met DS214

Gestart door JosMBoard Mac OS X

Reacties: 1
Gelezen: 1686
Laatste bericht 12 maart 2015, 18:37:24
door iPaul24
Problemen met extreem traag WiFi? Lees dit eerst even.

Gestart door BjörnBoard Synology Router

Reacties: 5
Gelezen: 6352
Laatste bericht 25 november 2015, 09:34:50
door Björn
Twee schijven met problemen in raid 5

Gestart door JheroenBoard NAS hardware vragen

Reacties: 8
Gelezen: 842
Laatste bericht 23 februari 2020, 09:56:17
door Hofstede
Problemen met 10GB netwerk kaart en doorvoer snelheid (opgelost)

Gestart door Pipo10Board NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 712
Laatste bericht 16 februari 2022, 15:06:36
door Pipo10
nzbget versie 11 problemen op DS 213+

Gestart door lexhardyBoard NZBGet

Reacties: 2
Gelezen: 2587
Laatste bericht 03 september 2013, 15:58:39
door lexhardy