Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mailplus server en client => Topic gestart door: Maurice_69 op 01 juli 2022, 11:09:50
-
Goedemorgen!
Ik gebruik nu al een tijdje (denk een klein jaartje) de MailPlus functionaliteit. Wat me nog steeds erg ergert is het slechte functioneren van de spamfilter die er in zit. Hoe vaak ik ook zeg dat iets geen spam is, hij blijft het in de spamfilter plaatsen. Ook al zet ik dingen in de whitelist.... hij blijft hem in de spam plaatsen. Is er ergens iets waaraan ik kan zien waarom iets als spam aangemerkt wordt? Het gaat hier nieteens om reclame mails ofzo, maar zelfs mail van de tandarts voor controle afspraken o.i.d. (ik noem maar wat) maar inderdaad ook nieuwsbrieven van een BBQ winkel met recepten.... hoppa spam.... Is er iemand die dit goed onder de knie heeft toevallig?
-
Goedemiddag!
Mijn ervaring is dat veel (kleine en middelgrote) bedrijven en soms zelfs bij grotere organisaties de mail aan hun zijde niet goed hebben geconfigureerd.
(is een beetje technisch maar ga maar eens zoeken op bv SPF record of DMARC).
Als de verzender dit niet op orde heeft, kan er op de ontvangende mailserer (synology) niet gecontroleerd worden of het daadwerkelijk is verstuurd door de verzender (en niet door een of andere pippo die het mail adres heeft gekaapt).
Hierdoor wordt dit bij jou lokaal als spam in je client gemarkeerd.
Je kunt een en ander nakijken in de logging van de mail server bij auditing, security log
-
er op de ontvangende mailserer (synology) niet gecontroleerd worden
De ontvangende mailserver controleert hat dan juist goed. Er het klopt dat er best nog veel bedrijven zijn die een lijst publiceren met IP adressen die hun mail mogen versturen, en het vervolgens toch vanaf een ander IP adres versturen.
Maar dit soort oorzaken moet je in de header van de mail kunnen terug vinden.
-
Ik zal de SPF en DMARC eens uitzetten en kijken of het dan beter gaat.
-
Kun je ergens ook terugvinden waarom iets gefilterd is? Dus of hij gefilterd is op IP of SPF of DMARC of whatever? Dat zou het een stuk makkelijker maken om dingen te fixen :lol:
Net als dit, hij staat keurig in de whitelist en eindigt toch gewoon glashard in de spam:
[attachimg=1]
[attachimg=2]
-
Maurice, Volgens mij zit je nog steeds te kijken aan de mail client zijde.
Als ik test bij https://www.dmarcanalyzer.com op DMARC voor thehappysoaps.com krijg ik als resultaat dat er meerdere DMARC records zijn aangemaakt. Meerdere DMARC is foutief.
Dus dit is een configuratie probleem aan de zijde van thehappysoaps.com
Voor je andere vraag, als je kijkt op de synology, bij mailplus server en dan bij Auditing, bij security log kun je bv zoeken op SPF record.
Dit is het niveau van mail server.
-
Net als dit, hij staat keurig in de whitelist en eindigt toch gewoon glashard in de spam:
Ik heb geen idee hoe mail-plus werkt, want ze gebruiken daar andere spam engines dan bij de gewone malserver. Mailserver heeft meerdere stappen die mail beoordelen. Als de eerste stap al mail uitsorteert als spam, dan heeft whitelisten erna geen zin meer.
Nogmaals: wat zegt de header van de mail. Dat moet altijd het eerste zijn waar je naar kijkt. Daar staat zooooveeeel informatie in.
-
Hoi Hans,
Dank je voor deze link, altijd handig. Maar ik heb expres al die checks uitgezet:
[attachimg=1]
Hij zou dus nergens last moeten hebben omdat hij ze niet checked?
-
Nogmaals: wat zegt de header van de mail. Dat moet altijd het eerste zijn waar je naar kijkt. Daar staat zooooveeeel informatie in.
Ik heb de header even geknipt, het enige wat me opvalt is dat er staat X-Synology-Spam-Flag: yes
(even wat dingen zwart gemaakt om de gebruiker te anonimiseren) ;)
[attachimg=1]
-
Oh wacht, nu ik mijn bril op zet zie ik de regel er boven natuurlijk beter :geek:
X-Synology-Spam-Status: score=3.525, required 3, __NOT_A_PERSON 0, __LIST_PARTIAL 0, R_DKIM_ALLOW -0.2, DMARC_BAD_POLICY 0, FROM_HAS_DN 0, WL_MAILSPIKE_H2 0, MV_CASE 0.5, ZERO_FONT 1, HTML_FONT_LOW_CONTRAST 0.001, RBL_SORBS 0, HAS_LIST_UNSUB -0.01, R_SPF_ALLOW -0.2, MANY_INVISIBLE_PARTS 1, SCC_BODY_URI_ONLY 1.443, HTML_MISSING_CTYPE 0, DKIM_TRACE 0, HTML_MESSAGE 0.001, MX_GOOD -0.01, ENVFROM_VERP 0, RBL_BLOCKLISTDE_FAIL 0, RWL_MAILSPIKE_POSSIBLE 0, ASN 0, FROM_NEQ_ENVFROM 0, __NOT_SPOOFED 0
Kun je die soepeler zetten dan de minimale 3 die er nu voor staat?
-
Waarom als plaatje plakken en niet als tekst, wat veel leesbaarder is? (En minder belastend voor het forum)
Ik had nu geen zin mij ogen te pijnigen in een poging de spamscore te lezen, maar daaruit kun je opmaken wat de reden is voor de spam aanmerking.
Blijkbaar een gelijktijdige posting.
-
De dre grote bijdrages aan de hoge spamscore komen door:
SCC_BODY_URI_ONLY 1.443
MANY_INVISIBLE_PARTS 1
ZERO_FONT 1
Lijkt mij een probleem van de verzender om zijn mail minder op spam te laten lijken.
-
Sorry! Heb je helemaal gelijk in, wist niet dat het er zo belabberd uit kwam te zien.
Maar heb inmiddels ook gevonden waar ik het in kan stellen, heb hem nu op 5 gezet in de hoop dat hij wat minder streng is. Wellicht voor mensen die het ook zoeken even de afbeelding erbij:
[attachimg=1]
Best wel leuk om andere echte spam mails ook eens te bekijken, score van 11.23 :lol:
X-Synology-Spam-Status: score=11.23, required 3, BAYES_SPAM 4, R_SPF_ALLOW -0.2, RBL_SPAMHAUS_CSS 2, TO_DN_NONE 0, MX_GOOD -0.01, HTML_MESSAGE 0.001, SUBJECT_ENDS_EXCLAIM 0, RCVD_COUNT_ZERO 0, FROM_EQ_ENVFROM 0, R_DKIM_NA 0, MIME_TRACE 0, ASN 0, __NOT_SPOOFED 0, MID_RHS_MATCH_FROM 0, NO_RECEIVED -0.001, ONCE_RECEIVED 0.1, ABUSE_SURBL 1.263, __BODY_URI_ONLY 0, FROM_HAS_DN 0, TO_MATCH_ENVRCPT_ALL 0, PRECEDENCE_BULK 0, HTML_SHORT_LINK_IMG_2 0.001, DMARC_NA 0, RCPT_COUNT_ONE 0, __FM_MY_PRICE 0, MANY_INVISIBLE_PARTS 0.1, SCC_BODY_URI_ONLY 1.443, HTML_MISSING_CTYPE 0, RBL_VIRUSFREE_BOTNET 0, __VIA_ML 0, MIME_HTML_ONLY 0, URIBL_BLACK 1.7, HFILTER_HOSTNAME_UNKNOWN 0.833, __NOT_A_PERSON 0
X-Synology-Spam-Flag: yes
-
Oh en mannen, dank voor alle hulp hè! Altijd fijn, al is het alleen al om maar even een duwtje in de rug te krijgen! :clap:
-
Ik zie dat 5 ook de default setting is, dus je zult het zelf een keer op 3 gezet hebben. ;)
In de rubriek "Mailserver" heb ik een topic (https://www.synology-forum.nl/mail-server/zwarte-witte-lijst/) staan over zwarte & witte lijsten. Misschien heb je daar wat aan om de witte lijst te laten werken, omdat er twee witte lijsten zijn. (In elk geval bij Mailserver)
Je moet de whitelist binnen "spamassassin rules" gebruiken om het te laten werken.