Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mailplus server en client => Topic gestart door: westdj op 21 augustus 2019, 11:33:05

Titel: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: westdj op 21 augustus 2019, 11:33:05
betreft mailplus/ server.

kan mail versturen en komt bij de geadresseerde aan. als er mail verstuurd is komt het wel op de mailplus server aan (zie ik in het  logboek) de ontvange mail word ook doorgestuurd nar mijn gmail.
maar de mail is niet te zien in het postvak in en tot 15 augustus ging dit prima.
er is niets veranderd zover ik weet.

iemand enig idee waar dit aan kan leggen?

b.v.d.
Dirk-Jan
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: ufosyno op 21 augustus 2019, 14:01:33
Veel mogelijke oorzaken, maar de makkelijkste die bij mij opkomt is: kijk 's in de junk-mailbox van gmail.

Tweede mogelijkheid is, dat in je gmail-account is jouw mailserver is geblokt. Dat komt voor, als je bij het forwarden ook alle spammail mee forward. Gmail verdenkt jou dan van spammen en gooit je eruit. Daar zal je dan even op moeten googlen hoe dat dan opgelost kan worden.

Sowieso verschijnt gmail zelf met enige regelmaat in de Spamhause-blocklists, maar daar wordt dan meestal binnen één of twee uur wel actie op ondernomen.

Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: westdj op 21 augustus 2019, 14:12:02
In de junk mailbox staat niets nu gaat mijn kennis niet heel diep maar ik zie geen mail ongeacht van welke provider deze afkomstig is.

Dirk-Jan
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: ufosyno op 21 augustus 2019, 14:20:25
Concludeer ik nu juist, dat je in je gmail-box helemaal geen email meer ontvangt? Dan lijkt me je hele account geblokt...

In dat geval is het geen synology-mailserver-probleem, maar een gmail-probleem. Je zou in je gmail-account kunnen kijken wat er aan de hand is. Zo wordt bijvoorbeeld ook een blokkade geplaatst na een aantal foute inlogpogingen. Dan kan je een password-reset uitvoeren om weer toegang te krijgen.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: westdj op 21 augustus 2019, 14:22:31
Nee hoor dan ben ik onduidelijk geweest mijn gmail werkt naar behoren alleen de map met junkmail is leeg.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: Briolet op 21 augustus 2019, 14:23:17
Sowieso verschijnt gmail zelf met enige regelmaat in de Spamhause-blocklists, maar daar wordt dan meestal binnen één of twee uur wel actie op ondernomen.

Dit is een beetje off topic, maar GMail lost dit op door steeds vanaf een ander IP te versuren. Als je in het log kijkt dan zie je dat ze het soms een paar keer proberen vanaf verschillende adressen. (Wel met ruime tussenpozen). Andere providers geven het meestal na één poging op en geven de melding terug dat de mail niet afgeleverd kon worden.

Nee hoor dan ben ik onduidelijk geweest
Nee hoor. Je schreef "duidelijk" dat de mail correct geforward werd naar GMail, maar dat het niet in de Mail Plus mailbox stond. Dat laatste schrijf je niet expliciet, maar als het alleen over GMail ging had dit niet in deze rubriek gestaan.

Komt het lokaal misschien in de inbox van een ander account. Ik ken mailplus niet, maar is daar ook een uitgebreid log zoals bij mailserver? (Via ssh te zien)
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: westdj op 21 augustus 2019, 14:32:30
of ik begrijp iets niet of we praten langs elkaar heen.

Alle mails die verstuurd worden ongeacht van welke provider komt binnen op de mailplus server is te zien in de logging.
alleen in mijn postvak in zijn ze niet te zien.
mail kan via mailplus verzonden worden en die komen ook aan bij de geadresseerde.

alle mail die binnen komt op de mailplusserver word doorgestuurd naar een gmail accound en dit werkt ook naar behoren.
naar mijn mening heeft gmail hier verder niets mee van doen.

Dirk-Jan

Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: ufosyno op 21 augustus 2019, 14:34:37
@Briolet: ik begrijp uit het startbericht, dat geforwarde email niet aankomt in de gmail-box en dat TS de doorzending wel ziet in zijn maillog... zit ik dan krom te lezen?

Zonder ergens iets aan af te willen doen: als je - zoals geschreven - gewoon email kunt verzenden en die ook aankomt, dan staat in elk veval het SMTP-deel van de server goed ingesteld. Al dan niet met relay via jouw provider.

Je kan controleren - door zelf een emailtje naar dat gmail-account te sturen - of dat mailtje dan wel aankomt. Als dat wel aankomt, zal gezocht moeten worden in de regel, waarmee de email wordt geforward. Staan daar nog wel de juiste gegevens.

Als dat ook niet aankomt, lijkt mij toch van een gmail-blok van jouw mailserver sprake.

Zelf werk ik niet met forwarding, want ik vind dat onhandig... ik kan immers via IMAP rechtstreeks in mijn mailserver-postbakken kijken.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: Briolet op 21 augustus 2019, 14:36:29
Kan het zijn dat bij forwarden het origineel gewist wordt? Dat is soms een mogelijke instelling.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: ufosyno op 21 augustus 2019, 14:55:05
Binnen de "oude" Mailserver (dus niet de plus) geef je bij persoonlijke instellingen op dat er moet worden geforward. Daar staat een apart aan te vinken regel: Email-kopie bewaren in postvak in. Ik mag aannemen, dat dit toch ook in de mailserver-plus zo is geregeld...

Als die vink uit staat, wordt email wel doorgestuurd, maar niet in postvak-in geplaatst. Dus "verdwijnt" de doorgezonden email van de syno.

Ik meende dat TS in het eerste bericht het postvak-in van gmail bedoelde. Vandaar mijn reactie in die richting.

Dus toch even kijken bij de forwarding regel.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: Briolet op 21 augustus 2019, 15:27:33
Een algenene waarschuwing bij forwarden.

Als er met de originele afzender geforward wordt (Zoals roundcube doet), dat falen de SPF checks. Als de afzender een hard-fail ingesteld geeft, zal de mail geweigerd kunnen worden. Als hij dan ook op de nas gewist wordt, is er helemaal niets meer.

Vanuit GMail de nas poppen is wat dat betreft veiliger dan naar GMail te forwarden.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: ufosyno op 21 augustus 2019, 17:27:09
Nog even wat... ik lees in de update-info:

Version: 6.2.2-24922-update 2
(2019-07-04)

Important Note

    The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
    This update will restart your Synology NAS.
    In response to Gmail API changes, your DSM needs an update to this version to continue the functionality of sending notifications via Gmail. If you wish to skip this update, or if your Synology product model is not eligible to update to DSM 6.2, please refer to the following article which will guide you through the manual configuration: How to use Gmail SMTP server to send emails for DSM

Ofwel: er schijnt ook nog een Gmail API-probleem te zijn waar we hier misschien wel het gevolg van hadden. Dus mogelijk helpt een bijwerkrondje van DSM.

Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: westdj op 25 augustus 2019, 14:26:47
Sorry voor de late reactie maar ben een paar dagen weg geweest.

een paar reacties op eerdere reacties.
Heb de laatste versie van de DSM en ook van mailplus.
Ook staat het vinkje aan om de originele mail op de server te bewaren.
Het heeft volgens mij absoluut niet met gmail te maken dat is namelijk alleen het door stuur adres.
heb voor de zekerheid het doorsturen uitgezet dit heeft helaas geen invloed op mijn probleem. ontvang geen mail in de inbox van mailplus en kan wel versturen. en het logboek registreert netjes wat er binnen komt en uit gaat. Dus alle mail komt binnen op de mailserver van mailplus maar niet in de inbox.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: dvandonkelaar op 26 augustus 2019, 06:33:00
De MailPlus server geeft bij 'controleren' aan in welke mailbox de mail is gezet, komt dat overeen met de mailbox waarin de berichten missen?
Zo ja, staan er wellicht nog andere filters (zowel in de MailPlus Client als een andere client, bijvoorbeeld Outlook) waardoor de nieuw binnen gekomen berichten naar een andere map worden verplaatst?
Of worden de berichten wellicht in de Inbox bezorgd in plaats van Postvak IN? (i.v.m. het verschil in weergavetaal)
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: westdj op 26 augustus 2019, 21:38:54
Beste allen,

Inmiddels is het probleem opgelost. het was een configuratie fout.

Ik had namelijk bij de gebruikersgroep users aangegeven dat mailplus server niet toegankelijk is maar mailplus zelf wel bij die gene die wel gemachtigd is, dit blijkt dus niet te werken.

Nu is het omgedraaid mailplus server is in de gebruikersgroep users geactiveerd en bij de individuele gebruiker die niet gemachtigd is is het uitgeschakeld.

Iedereen bedankt die mee heeft gedacht aan dit probleem.
p.s. de oplossing is gekomen van het Synology supportteam.
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: Briolet op 26 augustus 2019, 22:48:13
Maar dan zat er wel ergens een bug in, dat een niet gemachtigde gebruiker wel de mail kan forwarden naar een ander adres.

Alleen vraag ik me af hoe hij dat forwarden kon instellen zonder machtiging?
Titel: Re: MailPlus ontvangt wel mail maar niet zichtbaar
Bericht door: dvandonkelaar op 27 augustus 2019, 06:20:08
Wellicht hadden de gebruikers eerst wel toegang, toen de forwards zijn ingesteld?
Ook dan zou de machtiging er volgens mij voor moeten zorgen dat de gebruiker geen filters kan uitvoeren.