Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mailplus server en client => Topic gestart door: yvink op 05 januari 2019, 13:18:19
-
Gisteren een nieuwe DS918+ geïnstalleerd nadat onze DS412 de geest had gegeven.
Ik kon de schijven eenvoudig migreren naar de nieuwe nas en heb alles weer werkend behalve de mail.
Kan via Outlook gewoon verbinding maken met de Nas en oude mails lezen maar er wordt geen nieuwe mail opgehaald.
Nu vind ik in de maillog deze meldingen:
Postfix is running with backwards-compatible default settings
2019-01-05T12:04:20+01:00 DS918 postfix[18743]: See http://www.postfix.org/COMPATIBILITY_README.html for details
2019-01-05T12:04:20+01:00 DS918 postfix[18743]: To disable backwards compatibility use "postconf compatibility_level=2" and "postfix reload"
2019-01-05T12:04:21+01:00 DS918 postfix/postfix-script[19048]: warning: not owned by root: /var/spool/@MailPlus-Server/postfix/.
2019-01-05T12:04:21+01:00 DS918 postfix/postfix-script[19109]: starting the Postfix mail system
2019-01-05T12:04:21+01:00 DS918 postfix/master[19112]: daemon started -- version 3.0.0, configuration /var/packages/MailPlus-Server/target/etc
2019-01-05T12:04:32+01:00 DS918 dovecot: master: Warning: Killed with signal 15 (by pid=21021 uid=0 code=kill)
2019-01-05T12:04:36+01:00 DS918 dovecot: master: Warning: Killed with signal 15 (by pid=21272 uid=0 code=kill)
Heeft dit er misschien mee te maken?
-
Dat heeft er niets mee te maken. De oude mailserver geeft hetzelfde log
2018-12-28T15:45:08+01:00 postfix[14600]: Postfix is running with backwards-compatible default settings
2018-12-28T15:45:08+01:00 postfix[14600]: See http://www.postfix.org/COMPATIBILITY_README.html for details
2018-12-28T15:45:08+01:00 postfix[14600]: To disable backwards compatibility use "postconf compatibility_level=2" and "postfix reload"
2018-12-28T15:45:09+01:00 postfix/postfix-script[14730]: stopping the Postfix mail system
2018-12-28T15:45:09+01:00 postfix/master[17975]: terminating on signal 15
2018-12-28T15:45:10+01:00 dovecot: master: Warning: Killed with signal 15 (by pid=14933 uid=0 code=kill)
2018-12-28T15:49:53+01:00 postfix[6596]: Postfix is running with backwards-compatible default settings
2018-12-28T15:49:53+01:00 postfix[6596]: See http://www.postfix.org/COMPATIBILITY_README.html for details
2018-12-28T15:49:53+01:00 postfix[6596]: To disable backwards compatibility use "postconf compatibility_level=2" and "postfix reload"
2018-12-28T15:49:54+01:00 postfix/postfix-script[6724]: warning: not owned by root: /var/spool/postfix/.
2018-12-28T15:49:55+01:00 postfix/postfix-script[6739]: warning: group or other writable: /var/packages/MailServer/target/etc/./sasl2
2018-12-28T15:49:55+01:00 postfix/postfix-script[6740]: warning: group or other writable: /var/packages/MailServer/target/libexec/./dovecot/dovecot-auth
2018-12-28T15:49:55+01:00 postfix/postfix-script[6741]: warning: group or other writable: /var/packages/MailServer/target/libexec/./dovecot/deliver
2018-12-28T15:49:56+01:00 postfix/postfix-script[6757]: starting the Postfix mail system
2018-12-28T15:49:56+01:00 postfix/master[6763]: daemon started -- version 3.0.0, configuration /var/packages/MailServer/target/etc
Ik zie het heel sporadisch in het log. Volgens mij alleen mij het afsluiten en opstarten van Postfix. Bovenstaande was mijn laatste entry toen Postfix opnieuw startte na een DSM update. (met reboot)
Alleen zie ik die Dovecot meldingen slechts bij het afsluiten.
Ik neem aan dat backwards compatibiliteit hem juist flexibeler maakt bij verbinden met verouderde mailservers. (Ten koste van veiligheid)
-
Waar zou ik verder nog kunnen zoeken?
Heb in Mailstation alle pop3-accounts al eens verwijderd en opnieuw ingevoerd.
Ik kan vanuit Mailstation wel mail verzenden alleen niet ontvangen :(
-
Ik gebruik verder mail+ niet. En pop3 ook maar eens per week voor een oud account.
-
Nas een andere naam en of ipadres gekregen?
Bij ander ipadres moet je de portforwarding in je router ook aanpassen.
-
Nas heeft zelfde IP-adres.
Port forwarding opnieuw ingevoerd.
Kan ook gewoon verbinding maken met Nas (extern en via outlook) dus dat is het niet.
Trouwens, kan het ook nog iets met de laatste DSM update te maken hebben?
Oude NAS was nog niet geupdate naar DSM 6.2.1-23824 Update 4 en de DS918 natuurlijk wel.
-
Zeer onwaarschijnlijk.
-
Bericht uit 2016: https://www.synology-forum.nl/dsm-6-0/dsm-6-en-mailstation-pop3-fetch-werkt-niet-meer/
Toch iets met rechten?
-
Een issue van 2016 terwijl je oude Nas het goed deed lijkt me niet waarschijnlijk.
Of draaide je DSM 5 op je oude Nas.
Als je mail naar die mailserver stuurt, wat krijg je dan voor melding aan de versturende kant?
-
Portforwarding heeft niets met pop3 te maken. Anders zou geen enkele PC via pop zijn mail kunnen ophalen. Ik zou me eerst verdiepen in hoe pop werkt.
-
Ben niet echt thuis in het mail gebeuren, maar als je op je Nas een mailserver draait en je wilt vanaf het internet met het pop3 protocol die mail ophalen dan moet je toch poort 110 geforward hebben?
-
Ik draai ook helemaal geen mailserver.
Mailstation haalt alleen via pop3 mail bij provider op en outlook verbindt via IMAP met de synology.
Kan dus ook geen mail versturen naar de mailserver om te zien wat er dan gebeurd.
Mail versturen gaat in Outlook via smtp van provider en niet van een eigen mailserver.
Oude NAS had ook DSM 6.2.1 maar dan iets eerdere versie.
-
aha verkeerd begrepen.
-
kan de nas wel het internet op? Het komt vaker voor dat een nieuw geïnstalleerde nas geen gateway of dns server kan vinden.
-
Ja, de nas kan wel checken of er DSM updates zijn en DNS en standaard gateway zijn ingevuld.
-
Het kan soms wel eens zijn dat je de instellingen van de POP3 fetch opnieuw moet bevestigen voordat hij alles ophaalt.
Heb je bij de instellingen je POP3-account bewerkt en gecheckt of hij de instellingen accepteert?
Bij mij doet hij het dan wel als ik problemen heb, misschien is dit bij jou ook wel het geval.
In het verleden was dit een MailPlus bug, maar volgens mij is dat opgelost.
-
Ik heb ooit in het verleden (2013) met Mailstation inderdaad zo'n probleem gehad dat het ophalen van mail ineens stopte.
Als je dan iets wijzigde in de instellingen en dit opsloeg werd er inderdaad iets (proces) opnieuw gestart en kwam mail binnen.
Dus dat was het eerste wat ik heb geprobeerd. POP3 accounts helemaal verwijderd en opnieuw toegevoegd maar dat werkt helaas niet.
Ik heb een ticket aangemaakt dit weekend en hoop op een snelle reactie want de NAS gebruiken wij zakelijk en daar is mail wel essentieel ;)
-
Als noodoplossing, tot het opgelost is, kun je via een PC een IMAP (of ook POP) verbinding met die externe accounts maken en daarmee ophalen. Met het goede mailprogramma kun je daarmee ook een filter instellen dat hij het daarna in de inbox van MailPlus gooit.
In Apple mail kun je b.v. instellen dat alle mail die voor account X binnenkomt, naar postbus Y verplaatst wordt. (Y mag voor een ander account zijn dan X)
-
Dat is precies wat ik nu in Outlook heb gedaan ;)
-
Ik ben nu al 10 dagen in contact met Synology support over dit probleem maar het schiet niet op.
Ze hebben een paar keer ingelogd met mijn account en ik kreeg gisteren het bericht dat ze het hadden opgelost maar helaas is dat niet zo. Het blijkt wel een probleem te zijn van alleen bestaande accounts.
Voor support had ik nl. bij het admin account de mail ingesteld en deze pop3 mails laten ophalen en dat lukte wel.
Is er een manier om de bestaande MailPlus accounts opnieuw aan te maken of in te stellen en de mails over te zetten?