Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: p.lankhaar op 28 maart 2018, 09:54:10

Titel: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: p.lankhaar op 28 maart 2018, 09:54:10
Misschien heb ik een topic gemist, maar ik heb er geen gevonden die mijn probleem mét de oplossing beschrijft zoals ik het moet weten.

Ik heb een aantal e-mail adressen met meerdere domeinnamen:

user1@solcon.nl
user2@solcon.nl

info@domeinnaam1.nl
info2@domeinnaam1.nl
info3@domeinnaam1.nl

info@domeinnaam2.nl

Alle domein namen worden elders gehost.

Ik heb een aantal tests gedaan met één gebruiker en meerdere mail adressen daaronder.
Bijvoorbeeld user1@solcon.nl en user2@solcon.nl staan allebei onder 1 en dezelfde accountnaam op de Synology NAS.
Het nadeel is dan als ik die account configureer in mijn mail cliënt (Thunderbird), dan komen de mails van user2 in een submap binnen onder dezelfde account.

Als ik alle mail accounts strikt apart wil houden van elkaar, kan ik dan het beste evenveel gebruikers aanmaken op mijn NAS als dat ik mail accounts wil configureren of zie ik iets over het hoofd?
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: p.lankhaar op 28 maart 2018, 17:57:45
Ik heb even een screenshot gemaakt van mijn Thunderbird met alle accounts die ik er nu in heb staan.
Mogelijk verduidelijkt dat de vraag een beetje...

(https://www.peterlankhaar.nl/Screenshots/NAS/Thunderbird-Mailboxes-Screenshot-2.jpg)

De vraag is: Moet ik in Synology 6 gebruikers accounts aanmaken om deze 6 mailboxen op dezelfde manier de mail af te laten handelen als nu gebeurt?
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Briolet op 28 maart 2018, 18:08:17
Eén account moet toch genoeg zijn, lijkt me. In mail station pop je de externe accounts binnen vanuit je account op de nas.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: p.lankhaar op 28 maart 2018, 18:34:13
Zo dus:
(https://www.peterlankhaar.nl/Screenshots/NAS/Roundcube-mail-settings-1.jpg)
En ze er dan alle 6 inzetten.

Het nadeel daarvan is dat alle mails dan onder één en dezelfde account binnenkomen in mijn Thunderbird account.
En dat wil ik nu juist gescheiden houden.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: p.lankhaar op 29 maart 2018, 18:40:10
Is er nou niemand die een idee heeft of heeft iedereen onderling afgesproken om mij te gaan boycotten  :P :D
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Robert Koopman op 29 maart 2018, 19:28:05
Misschien gebruikt niemand dit?
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Briolet op 29 maart 2018, 19:36:37
Of de vraag is heel onduidelijk. Moet het nu wel of niet onder één account binnen komen. En als het verschillende account moeten zijn, dan pop je ze toch binnen onder het betreffende account waar ze in moeten komen?

En als je ze via één account binnen popt, kun je ze met filterregels toch nog naar eigen mappen verplaatsen.

Mij is eigenlijk de vraag of het probleem niet duidelijk.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: p.lankhaar op 30 maart 2018, 03:20:32
Of de vraag is heel onduidelijk.

Mijn excuses. Ik dacht dat ik het wel duidelijk verwoord had. Als mijn bericht niet goed begrepen wordt, kan een juist antwoord vanzelf ook niet.

Moet het nu wel of niet onder één account binnen komen. En als het verschillende account moeten zijn, dan pop je ze toch binnen onder het betreffende account waar ze in moeten komen?

En als je ze via één account binnen popt, kun je ze met filterregels toch nog naar eigen mappen verplaatsen. 

Wel of niet onder één account binnen komen? In de mail cliënt sowieso niet. Daar wil ik de mails onder de 6 accounts binnen laten komen zoals ik ze nu ook ook gebruik.

Ze mogen van mij op de DS wel onder één account staan, als dat tenminste mogelijk is.
Het lijkt me echter van niet. Ik heb verschillende testen gedaan, maar elke keer als ik 2 mail accounts op de DS onder één accountnaam hing, haalde mijn mail cliënt van beide adressen de mail op binnen één en dezelfde map. En dat wil ik juist niet!

Filters vind ik niet fijn werken. Het liefste houd ik mijn mail zoals ik het nu ook heb in Thunderbird.

Ook 2 verschillende mail accounts instellen in de mail cliënt, en dezelfde login gegevens van de DS opgeven, werkte niet maar resulteerde in de volgende foutmelding:
Er bestaat al een account met die gebruikersnaam en servernaam. Voer een andere gebruikers- en/of servernaam in.

Over poppen gesproken. Ik wil mijn mail cliënt dmv IMAP verbinden met mijn NAS. Als ik op één van de 3 PC's een mail verstuur, staat het dan ook gelijk op de andere PC's!

Mij is eigenlijk de vraag of het probleem niet duidelijk.

Hoop nu wel  ;)
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Babylonia op 30 maart 2018, 03:23:15
Ik denk dat ik de vraag wel snap.
(Had mijn antwoord al geschreven voordat ik je reactie hiervoor had gelezen waarin je probeert je verhaal te verduidelijken).

Thunderbird heeft  --terecht naar mijn idee--  de bijzonder handige optie om onder één centrale gebruiksinterface de accounts van meerdere e-mail accounts / e-mail boxen in onder te brengen.
Je hebt overzicht over diverse e-mails accounts, en ziet in één opslag of er mutaties hebben plaatsgevonden.  Zonder apart het ene e-mail account te hoeven sluiten, kun je direct van het ene naar het andere e-mail account om daar de binnengekomen mail in te zien.

Vergelijk het met de hoofddirectory van een NAS, waar je direct overzicht hebt over verschillende shares waar je toegang toe hebt.
Die kun je desgewenst allemaal "opgengeklapt" hebben staan om op meerdere niveaus direct overzicht te hebben over diverse shares.

@p.lankhaar  zoekt naar een mogelijkheid of de "Roundcube" e-mail interface dezelfde mogelijkheden biedt.
Zelf gebruik ik Roundcube niet binnen de NAS maar wel vergelijkbaar bij een externe hosting van een aantal domeinen wat ik als webmail kan inzien. Had die mogelijkheid  -in dat geval onder hetzelfde domein- maar met verschillende e-mail boxen ook daar graag gezien, maar ben die optie ook daar nooit tegengekomen.  Volgens mij is Thunderbird de enige mail-applicatie die deze handige opties kent.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: p.lankhaar op 30 maart 2018, 03:42:02
GEWELDIG!
Dit is inderdaad al voor 95% het antwoord wat ik zocht. Jij snapt in ieder geval exact wat ik bedoel.

Een kleine aanvulling nog op je laatste alinea:
TS zoekt naar een mogelijkheid of de "Roundcube" e-mail interface dezelfde mogelijkheden biedt.
(...)

Wat ik zoek is een mogelijkheid om alle mail adressen in te laden in Thunderbird op dezelfde manier als ik dat gewend was, terwijl ik maar één account op de DS gebruik, waar deze 6 mail adressen onder geconfigureerd staan. Maar ik denk dat dit niet mogelijk is. Dan krijg ik Thunderbird niet meer op dezelfde manier aan de gang als dat ik het nu heb.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Babylonia op 30 maart 2018, 04:27:05
Het is al weer wat langer geleden dat ik Thunderbird gebruikte (omdat ikzelf mail niet plaatselijk wil opslaan), maar denk wel dat het onder de opties van Thunderbird is in te regelen?

Als een e-mail adres maar net even anders is, zou je daar een apart account / e-mail box voor kunnen aanmaken binnen Thunderbird.
Het zal onder die box geen mail binnenhalen wat niet voldoet aan je e-mail adres en/of wachtwoord, ondanks mogelijk dezelfde server settings.
Zelf gebruik ik meerdere e-mail adressen onder hetzelfde domein (om o.a. vrijwilligerswerk en privé te scheiden).
Maar op de server van de de hostingprovider zijn dat wel aparte mailboxen.

Aangaande Thunderbird kan ik je (nu) helaas niet verder adviseren.
Probeer eens wat opties uit.  Het zal mogelijk ook een combinatie met filters zijn?
Zolang je de originele mail in de basis mailbox niet delete (controleer de settings daarvoor), zou je zelfs op meerdere niveaus je mail kunnen filteren naar aparte email-boxen op plaatselijk niveau, en zelfs kunnen binnenhalen naar meerdere PC's met daarop Thunderbird geïnstalleerd.

Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Briolet op 30 maart 2018, 09:39:08
Thunderbird heeft  --terecht naar mijn idee--  de bijzonder handige optie om onder één centrale gebruiksinterface de accounts van meerdere e-mail accounts / e-mail boxen in onder te brengen.…

…Had die mogelijkheid  -in dat geval onder hetzelfde domein- maar met verschillende e-mail boxen ook daar graag gezien, maar ben die optie ook daar nooit tegengekomen.  Volgens mij is Thunderbird de enige mail-applicatie die deze handige opties kent.

Nee zoiets zal volgens mij in geen enkel webbased mailclient lukken. Je logt daarmee altijd al in op één specifiek account.

Bij een mail cliënt op een PC of telefoon zit je niet op één account te werken, maar werk je een niveau hoger en kun je meerdere accounts gelijktijdig gebruiken.

Een gezamenlijke weergegeven inbox etc hebben meer  mail cliënten. b.v. Apple Mail heeft ook één inbox (+ outbox, trash etc) voor alle accounts. Die kun je vervolgens open klappen om de individuele inboxen te kunnen zien. Blue mail op Android heeft hetzelfde. Outlook kan idd niet de mailboxen van meerdere accounts gecombineerd laten zien.

Bij een webbased mail cliënt waar je op één specifiek account inlogt zul je dat nooit voor elkaar krijgen. Je kunt alleen één inbox hebben waar je alles naar binnen popt. Je kunt wel meerdere custom mappen maken die je inbox-pietje, inbox-jantje, inbox-sara noemt en dan via filterregels op 'To' mailadres in de betreffende boxen zetten.

Zelf heb ik ook een stuk of 5 mailaccounts. Ik vind het juist prettig dat ze uiteindelijk in één mailaccount op mijn nas gearchiveerd worden in mappen naar onderwerp.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Babylonia op 30 maart 2018, 11:32:55
Nee zoiets zal volgens mij in geen enkel webbased mailclient lukken. Je logt daarmee altijd al in op één specifiek account.

Bij een mail cliënt op een PC of telefoon zit je niet op één account te werken, maar werk je een niveau hoger en kun je meerdere accounts gelijktijdig gebruiken.

Bij "extern" gebruikte webbased mailclient software wat onderdeel is van "hetzelfde domein" zou ik me die werking met meerdere mail-boxen wat onder een domein hoort wel degelijk kunnen voorstellen dat het op die wijze zou kunnen werken.
Dat die mail Client software tot nu toe niet op dat niveau werkt is een andere zaak.

Voor het gebruik op een NAS feitelijk niet anders. En omdat je daar meer mogelijkheden zou hebben wat je op gebruiksniveau kan aanpassen dan bij een externe gebruikte hostingprovider verbaast het me, dat die software daarin eigenlijk niet een stap verder gaat.
Bij andere applicaties werk je ook "breder" op rechtenniveau welke mapjes aan data, foto's en muziek gebruikers aankunnen.
Waarom in een vergelijkbare structuur niet breder ook bij e-mail boxen?

Misschien een tip om als idee die suggestie bij Synology neer te leggen om te ontwikkelen?
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Briolet op 30 maart 2018, 12:21:30
Roundcube wordt niet door Synology bijgehouden. Zo'n feature request die diep ingrijpt hoe Roundcube werkt, hoort bij de Roundcube ontwikkelaars.

Misschien dat mail plus meer kansen maakt.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Babylonia op 30 maart 2018, 12:30:47
Ik bedoel ook niet zozeer "Roundcube", maar een "mail Client" package.  (Dat zou evengoed van Synology zelf kunnen zijn).
Een andere mail Client  "Horde" (https://synocommunity.com/package/horde)  lijkt al wat breder georiënteerd in samenhang met andere e-mailboxen / accounts.
Dat pakket kan ik ook aanroepen bij de webhoster waar ik verschillende domeinen heb ondergebracht.
Alleen hebben zij die functionaliteiten niet geactiveerd. Daar heb ik namelijk al eens naar gevraagd.
Zie daarin "gezamenlijke" adresboeken, agenda e.d. en via een bepaald mapje ook andere e-mail accounts.
Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: p.lankhaar op 06 april 2018, 01:15:19
En zo werd dit op de valreep nog een heel interessante discussie.
Babylonia & Briolet, jullie beiden super bedankt voor het meedenken. Ik heb ook van dit verhaal weer een heleboel geleerd.

Wat ik eigenlijk hoopte, was dat ik onder één synology gebruikers account meerdere verschillende mail accounts kon hangen. Nu ik er verder over denk, is dat bijvoorbeeld bij Microsoft Exchange Server ook niet. Daar is het eveneens nodig om voor ieder mail adres een eigen gebruiker te maken.

Ik heb alleen nog één vaag probleempje wat maar heel af en toe naar voren komt.
De melding:
Citaat
"User unknown in local recipient table"

Zelf had ik dit topic al gevonden.. (https://www.synology-forum.nl/mail-mods/oplossing-user-unknown-in-local-recipient-table/)
Het vreemde is dat ik dit tot nog toe alleen gemerkt heb bij Solcon mail adressen. Bij andere mail adressen geen enkel probleem.
Heb al een andere SMTP server geprobeerd (dat ging wel goed), en ook al de hoofdletters uit de account naam verwijderd.
Nu maar even afkijken.

Nou nog een vraag over back-up, maar voor de leesbaarheid ga ik daar een nieuw topic over maken in een andere rubriek.
Hier is tie dam! (https://www.synology-forum.nl/data-replicator-overige-backupsoftware/twee-nassen-spiegelen-of-backups/?topicseen)


Titel: Re: De afhandeling van mails door verschillende gebruikers met meerdere domeinnamen
Bericht door: Babylonia op 06 april 2018, 09:33:20
Wat ik eigenlijk hoopte, was dat ik onder één synology gebruikers account meerdere verschillende mail accounts kon hangen.

Omdat je eerder aanhaalde om Thunderbird te blijven gebruiken op je eigen PC, zou je die daar wel voor kunnen inrichten.
Ondanks dat er meerdere gebruikers accounts zijn op de NAS zelf, kun je de mail ervan binnen Thunderbird wel samen laten komen.