Synology-Forum.nl

Packages => Officiƫle Packages => Mail Station => Topic gestart door: Theet op 22 januari 2013, 13:08:36

Titel: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Theet op 22 januari 2013, 13:08:36
Ik vraag mij af als ik een gebruiker uitschakel, zodat hij/zij geen rechten meer heeft
tot het systeem i.v.m. ftp ed. of de mail dan nog wel ontvangen kan worden op dit account?

Uiteraard zal de gebruiker zelf niet meer kunnen inloggen via webmail of de mail op kunnen halen, maar als de mail via aliassen doorgestuurd wordt, hoeft de gebruiker dus zelf niet perse actief te staan, toch?
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: beekschooten op 22 januari 2013, 22:25:56
Ik heb zelf de indruk dat zolang de homes mappen blijven bestaan, mailstation gewoon met de bestaande settings verder werkt. Ik ervaar dat meer als bug dan als feature want je kan nooit echt opschonen. Als je de gebruiker weer opvoert zul je waarschijnlijk zowel POP settings als mailboxinhoud terugvinden.
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Nelesss op 08 april 2013, 18:15:59
Dit is ook voor mij een probleem. Net zoals dat ik niet voor iedere gebruiker een mail account wil hebben. Ik kan nergens vinden waar ik dit specifiek kan uitschakelen.
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: arnor op 22 januari 2017, 22:50:25
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een probleem zoals dat hier is beschreven. Andere - gelijksoortige - berichten kwam ik op het forum niet tegen, vandaar dat ik hier heb aangeknoopt.
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Hutje op 23 januari 2017, 00:12:07
Wat is exact je probleem ?
Moet een gebruiker juist nog wel mail kunnen ontvangen nadat hij ' uitgeschakeld'  is?
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: arnor op 23 januari 2017, 07:38:59
Ik wil niet dat bepaalde gebruikers mail ontvangen. Anders gezegd wil ik dat mail gericht aan die bepaalde gebruikers niet wordt geaccepteerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: mchp92 op 23 januari 2017, 08:14:31
Dan zul je denk ik in t mail package dat moeten blokkeren



DS115j / DS213j / DS216
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Briolet op 23 januari 2017, 09:31:03
Ik kwam er een jaar geleden achter dat mail naar admin gewoon afgeleverd wordt als dat account inactief is. Ik had liever gehad dat de afzender een bounce bericht kreeg. Om er toch voor te zorgen dat ik dergelijke mail zie, heb ik een alias ingesteld van 'admin' naar mijn eigen account. De mail komt dan niet meer in de 'admin' postbus.

In principe kun je zo voor elk account zorgen dat zij geen post meer krijgen.  ;)

Verder is het volgens mij ook een bug dat je mail niet kunt blokkeren. Ik heb het even getest met een test-account dan geen rechten heeft op "mailserver". Als je daar een mailtje heen stuurt, vind ik gewoon in het log:

2017-01-23  09:34:33+01:00 dovecot: lda(testuser): sieve: msgid=<DB6C3BB3-1B25-4FC0-9E60-A34CF3529667@gmail.com>: stored mail into mailbox 'INBOX'
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Briolet op 23 januari 2017, 09:49:37
Als je de mail toch echt wilt voorkomen, moet je die persoon op de blacklist van mailserver zetten. Ik heb het even gedaan. GMail geeft dan binnen een seconde een mailtje terug met de melding: "Recipient address rejected: Access denied"

Ook in het log zie ik dat dit niet aankomt.
2017-01-23 09:44:12+01:00 postfix/smtpd[26661]: NOQUEUE: reject: RCPT from mail-wm0-f47.google.com[74.125.82.47]: 554 5.7.1 <testuser@mijndomein.nl>: Recipient address rejected: Access denied;
Maar eigenlijk zou dit de default moeten zijn voor en gebruiker zonder rechten op mailserver.
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: arnor op 23 januari 2017, 10:11:39
Blacklist is de oplossing die ik zoek (en niet kende). Briolet bedankt.

Aanvullende vraag nu:

Ik zie van die mooie uitgebreide code in je bericht. Waar haal je die vandaan?

Ik zie in mailserver wel een mogelijkheid om een stukje logboek te zien maar dat is me niet uitgebreid genoeg.
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Briolet op 23 januari 2017, 11:15:30
Dat is het interne log wat alleen via een SSH inlog te zien is op: "/volume1/@maillog/maillog"

Zelf heb ik nog een softlink gemaakt naar een share, zodat ik hem daar gewoon met mijn mac log-vieuwer kan bekijken. (Zo'n softlink moet je dan wel elke keer hernieuwen na een rotatie van het log. Bij mij eens per 10 maand.)

Persoonlijk vind ik dat het enige log wat belangrijk is om te zien wat er gebeurd. Dus vreemd dat dit niet via Mailserver zelf te zien is.
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Ds211 op 23 januari 2017, 12:50:38
Meest vreemde van dit verhaal vind ik toch dat je gebruikers uit je eigen domein op de blacklist kan zetten
Handig ik wil van collega x geen mail hop op de blacklist
En later zeggen oh heb ik niet gezien dat je op een blacklist staat

Vind sowieso de mailserver vreemd in elkaar zitten
Maar doet wat hij moet doen
(Zelf alleen gebruikt voor testen wil niet het zelfde doen als ik nu heb)
Als we een paar updates verder zijn gaat ik weer eens kijken naar dit pakket
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: arnor op 23 januari 2017, 13:58:31
Als je het goed organiseert is Mailserver zelf alleen toegankelijk voor een systeembeheerder en dus niet voor alle medewerkers. Een bedrijf zou op zich goede redenen kunnen hebben voor een medewerker die uit dienst is, maar waarvan nog wel gegevens vastliggen, het mailadres te blokkeren; al is het maar om bijvoorbeeld personen/bedrijven die eerder contact met het emailadres van deze medewerker hadden te laten merken dat gezonden mails niet meer aankomen. Het voorkomt mogelijk gesteggel wanneer op een gezonden mail, die wel aankomt maar nooit wordt gelezen, niet meer wordt gereageerd.
Titel: Re: Gebruiker uitschakelen, wel mail?
Bericht door: Ds211 op 23 januari 2017, 15:48:17
Doelde er eigenlijk meer op als bij mij een gebruiker iets als spam markeert gaat dat perfect maar wordt actief geweigerd als het uit het eigen domein komt
Oftewel collega's kunnen niet aangemerkt worden als spam