Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: markdark op 22 september 2011, 16:51:42
-
Hallo,
Ik heb in RoundCube als admin aangegeven dat gebruikers een externe POP3 mogen toevoegen zodat deze binnen gehaald worden in MailStation/RoundCube.
Daarna als de gebruiker ingelogd op me RoundCube en daar een POP3 van GMail ingesteld. Alles opgeslagen (inclusief SMTP server van GMail voor dat account) en ik dacht hij begint wel.
Echter wordt er helemaal geen mail binnen gehaald van GMail. Als ik de instellingen configureer in Outlook of Thunderbird, dan werken ze wel. Heb dus ook bij GMail me POP3 opengezet. Maar op een of andere manier lukt het RoundCube niet.
Heb in de logs gekeken, maar kan er zo niks over vinden. Iemand een idee?
Mark
-
Waarschijnlijk al aan gedacht maar: Google hanteert toch alleen poort 995 voor POP (SSL). Aangevinkt in Roundcube bij de POP instellingen en staat die poort open in je firewall en/of modem?
-
Poort staat idd op 995. Hij staat ook open. Fetchen van de mail via outlook of thunderbird in zelfde netwerk lukt ook prima, alleen lukt het gewoon niet via RoundCube. Had ook gelezen op dit forum dat je een compleet nieuwe user moest maken en daar alles instellen en dat het dan werkt.
Echter ook dan werkt het niet bij mij :?. De firewall van de Synology gebruik ik niet dus ook daar kan het probleem niet liggen.
Ik zie ook nergens logging voorbij komen dat ie uberhaupt iets probeert. Lijkt wel of de instellingen opgeslagen zijn maar gewoon niks doen.
-
vast aan gedacht maar het pop-account van gmail is "pop.googlemail.com" en niet wat je vaak leest "pop.gmail.com".
Wat bedoel je dat je op gmail pop hebt ingesteld?
-
Ik had inderdaad pop.gmail.com ingesteld staan. Zo komt het ook van de GMail site zelf vandaan. Ik heb deze instellingen dus ook getest in Outlook, waarbij het dan wel lukt (met pop.gmail.com). Maar RoundCube wil niet.
Wat ik nu dus heb ingesteld in RoundCube. Ik heb een user "mark". Daarmee log ik in op RoundCube (<!-- m -->http://ip-nas/mail (http://ip-nas/mail)<!-- m -->). Ik ga naar 'Instellingen'. Dan naar POP3. Daar is een account met de volgende instellingen:
Email: <!-- e -->mijnuser@gmail.com (http://mailto:mijnuser@gmail.com)<!-- e -->
Wachtwoord: ***********
POP3 server: pop.googlemail.com (ook pop.gmail.com getest)
POP3 poort: 995
Vinkje bij POP3 SSL aangezet
Dan alles opgeslagen, maar de GMail mails komen niet binnen en zie nergens een output in de log over het proberen hiervan.
De commando's:
grep -il googlemail /opt/var/log/*
grep -il googlemail /var/log/*
Leveren beide niks op. Dus hij lijkt gewoon niks te doen, of zie ik nog iets over het hoofd?
-
Nog mensen die het wel werkend hebben of me verder kunnen helpen met de oplossing?
-
Bij mij werk Gmail prima. Het enige verschil met jouw instellingen is dat ik bij de user alleen usernaam heb staan, dus zonder @gmail.com.
-
Ondertussen wat log informatie gevonden in de directory '/volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/logs/'. Hierin is het volgende te zien:
WARNING: can't open config file: /usr/syno/ssl/openssl.cnf
verify depth is 0
depth=2 C = US, O = Equifax, OU = Equifax Secure Certificate Authority
verify return:1
depth=1 C = US, O = Google Inc, CN = Google Internet Authority
verify return:1
depth=0 C = US, ST = California, L = Mountain View, O = Google Inc, CN = pop.gmail.com
verify return:1
WARNING: can't open config file: /usr/syno/ssl/openssl.cnf
verify depth is 0
depth=2 C = US, O = Equifax, OU = Equifax Secure Certificate Authority
verify return:1
depth=1 C = US, O = Google Inc, CN = Google Internet Authority
verify return:1
depth=0 C = US, ST = California, L = Mountain View, O = Google Inc, CN = pop.gmail.com
verify return:1
WARNING: can't open config file: /usr/syno/ssl/openssl.cnf
verify depth is 0
depth=2 C = US, O = Equifax, OU = Equifax Secure Certificate Authority
verify return:1
depth=1 C = US, O = Google Inc, CN = Google Internet Authority
verify return:1
depth=0 C = US, ST = California, L = Mountain View, O = Google Inc, CN = pop.googlemail.com
verify return:1
WARNING: can't open config file: /usr/syno/ssl/openssl.cnf
verify depth is 0
depth=2 C = US, O = Equifax, OU = Equifax Secure Certificate Authority
verify return:1
depth=1 C = US, O = Google Inc, CN = Google Internet Authority
verify return:1
depth=0 C = US, ST = California, L = Mountain View, O = Google Inc, CN = pop.googlemail.com
verify return:1
WARNING: can't open config file: /usr/syno/ssl/openssl.cnf
verify depth is 0
depth=2 C = US, O = Equifax, OU = Equifax Secure Certificate Authority
verify return:1
depth=1 C = US, O = Google Inc, CN = Google Internet Authority
verify return:1
depth=0 C = US, ST = California, L = Mountain View, O = Google Inc, CN = pop.gmail.com
verify return:1
En onder andere:
[04-Oct-2011 08:55:11] PHP Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, null given in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/program/include/rcube_user.php on line 890
[04-Oct-2011 08:55:11] PHP Warning: fopen(/var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/mark_fetch): failed to open stream: Permission denied in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/program/include/rcube_user.php on line 655
[04-Oct-2011 08:55:11] PHP Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/program/include/rcube_user.php on line 656
[04-Oct-2011 08:55:11] PHP Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/program/include/rcube_user.php on line 657
[04-Oct-2011 08:55:11] PHP Warning: fopen(/var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/mark.proc.markdark81.gmail.com): failed to open stream: Permission denied in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/program/include/rcube_user.php on line 655
[04-Oct-2011 08:55:11] PHP Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/program/include/rcube_user.php on line 656
[04-Oct-2011 08:55:11] PHP Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/program/include/rcube_user.php on line 657
Denk dus dat het allemaal te maken heeft met het niet vinden van het bestand '/usr/syno/ssl/openssl.cnf'. Dit bestand bestaat ook niet op de Synology op deze locatie. Ik kan het bestand wel op andere locaties vinden:
markdark-nas> locate openssl.cnf
/opt/share/openssl/openssl.cnf
/volume1/@appstore/baseutils/utils/share/openssl/openssl.cnf
/volume1/@optware/share/openssl/openssl.cnf
Ergens zal ik dus naar een van deze bestanden moeten wijzen, maar als ik zoek op 'openssl' door alle RoundCube config files, dan vind ik hier geen match. Dus lijkt niet een config van RoundCube te zijn!
Verder heb ik alle PHP files van RoundCube laten doorzoeken naar openssl.cnf, maar geen enkele hit gevonden. Tevens zoeken daar alle bestanden in '/usr/syno/mailstation/etc/' levert geen hit op. Toch moet ergens een verkeerde referentie staan. Iemand een idee hoe dit te fixen?
Mark
*** EDIT ***
Ondertussen geprobeerd een symlink te maken naar /opt/share/openssl/openssl.cnf voor bestand /usr/syno/ssl/openssl.cnf. Hierdoor is de warning weg op dat bestand. Echter houdt ik nog errors over de bestanden:
/var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/mark_fetch
/var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/mark.proc.markdark81.gmail.com
Als ik beide bestanden aanmaak, de rechten goedzet en de eigenaar, dan lijkt dit voor de 'mark_fetch' bestand goed te werken, maar niet voor andere bestand. Deze blijft foutmeldingen geven.
Iemand een idee? Of kan iemand eens kijken naar zijn bestanden in
/var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/
*** EDIT ***
-
vast aan gedacht maar het pop-account van gmail is "pop.googlemail.com" en niet wat je vaak leest "pop.gmail.com".
Wat bedoel je dat je op gmail pop hebt ingesteld?
Ik had inderdaad pop.gmail.com ingesteld staan. Zo komt het ook van de GMail site zelf vandaan. Ik heb deze instellingen dus ook getest in Outlook, waarbij het dan wel lukt (met pop.gmail.com). Maar RoundCube wil niet.
Wat ik nu dus heb ingesteld in RoundCube. Ik heb een user "mark". Daarmee log ik in op RoundCube (<!-- m -->http://ip-nas/mail (http://ip-nas/mail)<!-- m -->). Ik ga naar 'Instellingen'. Dan naar POP3. Daar is een account met de volgende instellingen:
Email: <!-- e -->mijnuser@gmail.com (http://mailto:mijnuser@gmail.com)<!-- e -->
Wachtwoord: ***********
POP3 server: pop.googlemail.com (ook pop.gmail.com getest)
POP3 poort: 995
Vinkje bij POP3 SSL aangezet
Dan alles opgeslagen, maar de GMail mails komen niet binnen en zie nergens een output in de log over het proberen hiervan.
De commando's:
grep -il googlemail /opt/var/log/*
grep -il googlemail /var/log/*
Leveren beide niks op. Dus hij lijkt gewoon niks te doen, of zie ik nog iets over het hoofd?
hey hallo,
het is al wel frf geleden dit topic, maar heb jij al een oplossing? ik heb exact hetzelrde probleem als jou
hoor graag van je
groetjes r weijers
-
Alternatief (ook veiliger lijkt me) is vanuit Gmail de mail door te sturen (al dan niet met kopie achterlatend in je gmail)
Zo heb ik het ingesteld, herken bovenstaande problemen dan ook niet. Resultaat is hetzelfde.
Ps: ik ga er vanuit dat je je eigen domein hebt natuurlijk
-
Hey hallo,
Ja dat heb ik net wel voor elkaar gekregen, maar was makkelijk geweest de mails te kunnen scheiden.
Het is gek natuurlijk, dat als je na alle instellingen kijk niks meer kan vinden wat niet goed zou kunnen staan. heb echt alle opties geprobeerd maar niks blijkt te werken.
groetjes r weijers
-
Alternatief (ook veiliger lijkt me) is vanuit Gmail de mail door te sturen (al dan niet met kopie achterlatend in je gmail) …
… Resultaat is hetzelfde.
Daar zitten wel verschillen in. Ik laat mijn Ziggo mail ook doorsturen, maar dat hoeft niet aan te komen als de afzender zijn domein via SPF authenticeert en de ontvangende site controleert de mail. Doorgestuurde mail komt dan niet meer van het domein wat de mail mag versturen. Bij mijn externe mail provider komt zulke mail dan in de spambox. Maar eigenlijk zou hij moeten bouncen bij een hard-fail. Als je SPF aanzet in MailServer van de nas, zal hij bouncen bij dat soort doorgestuurde mail.
Gelukkig heb je hier zelf de keus en kunt de SPF controle in mailserver uit laten. Die controle zit er pas sinds DSM 5.2 in, dus speelde niet in dit oude topic.
-
je moet in gmail wel aanzetten dat je pop wil gebruiken
https://support.google.com/mail/troubleshooter/1668960?hl=nl&rd=1#ts=1665119
-
Heeft hij gedaan anders was het ook niet met outlook of thunderbird gelukt.
-
oja zie het - had het hele draadje niet meer helemaal doorgelezen.
Mail wordt niet toevallig eerder door een ander apparaat opgehaald (zou te simpel zijn maar je weet maar nooit)??
https://support.google.com/mail/answer/47948