Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: antonvansteenis op 21 maart 2015, 00:34:50

Titel: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 21 maart 2015, 00:34:50
Hallo,

Ik ben nog helemaal nieuw met NAS servers. Wij hebben in onze kerk er sinds kort 1 staan.
Nu wil ik hem in eerste instantie gaan gebruiken als middel om mail te versturen naar de leden toe.
Ik heb in deze topic http://www.synology-forum.nl/mail-server/stappenplan-mail-server-mail-station-met-outlookthunderbird-voor-pop3-mail/ het stappenplan proberen te volgen. Maar als ik mail station opstart vanuit de NAS opent er een nieuw venster. Er wordt geprobeerd te verbinden met nas.nehemiadokkum.nl maar dit stopt na enige tijd en dan blijft het scherm leeg.
Wat doe ik fout?
De DSM versie is 5.1-5022 update 3
En ik heb de nieuwste versies van mail server en mail station geinstalleerd.
Help!!
met vriendelijke groeten
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 21 maart 2015, 11:47:25
Als je via outlook (of een andere mail cliënt) wilt versturen, heb je geen Mail Station nodig, alleen Mail Server. Dus als er problemen zijn, moet je ze daar zoeken.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 21 maart 2015, 13:17:49
Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn vraag niet goed gesteld.
De bedoeling is dat er gemaild gaat worden vanaf de NAS naar de gebruikers toe. We willen graag via de NAS mailen, omdat iedereen die dan een mail moet versturen, van het zelfde adressenbestand gebruikt maar (waardoor er ook maar 1 adressenbestand up to date gehouden hoeft te worden).
Dit wil ik dus opzetten, maar hoe?
Met vriendelijke groeten
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 21 maart 2015, 13:59:53
Mail versturen gaat via de SMTP server. Als je de SMPT instellingen van de hosting provider gebruikt, gaat de mail daar rechtstreeks naar toe en heb je Mail Server niet eens nodig voor het versturen.  ;)

Mooier is het inderdaad om het IP van je nas als SMTP adres op te geven en dan in Mail Server als relayserver de SMTP van je hostingprovider op te geven. (Op die manier komen de uitgaande mails in het mail logboek te staan)
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 21 maart 2015, 14:51:18
Hoi,
Zoals ik al zei ik ben een newbie wat NAS servers betreft.  :)
Dus wat ik zoek is een uitgebreide uitleg van hoe en waar ik dingen instel :) Dat stappenplan wat ik noemde heeft me niet voldoende geholpen :(
Sorry voor mijn onwetendheid ... voel me echt een newbie.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Bobdroid op 21 maart 2015, 20:22:43
Adressen bestand gaat overigens via Carddav (agenda via caldav).  Kan via standaard van Synology zelf of via de app Baikal. Als je maar met 1 gebruiker inloggen,  kan je gebruik maken van je adressen via mailstation
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Erwin1 op 21 maart 2015, 20:37:00
Het is vrij lastig uit te leggen hoe en wat, ik den dat deze tutorial je een heel eind op weg kan helpen.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/448
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 21 maart 2015, 23:47:09
Ik denk dat ik mail server goed heb ingesteld nu, maar als ik vervolgens naar sitenaam/mail ga verschijnt er een pagina met de test 'kan pagina niet vinden' en verder kan ik dan niets.
Iemand nog suggesties?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Stephan296 op 21 maart 2015, 23:55:41
Mailserver is wat anders dan mailstation. Met mailstation kun je via een webinterface mails opstellen. Mailserver fungeert als server die de mails verstuurd welke je met mailstation opstelt.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Erwin1 op 21 maart 2015, 23:59:42
Met andere woorden hoe wil je je mail versturen? Via outlook of via een speciaal programma in de webbrowser?
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 22 maart 2015, 09:04:44
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg het vast nog wel voor elkaar met jullie hulp :)
Het is de bedoeling om via een webbrowser de mail te versturen. Maar hoe dus?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Robert Koopman op 22 maart 2015, 09:20:30
Bij Mail Station hoort toch het webmail programma Roundcube?
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 22 maart 2015, 12:06:09
Als ik het goed begrijp heeft Anton problemen om Mail station überhaupt te gebruiken. Oftewel hij kan geen contact maken met Roundcube via de web browser van zijn PC.

@antonvansteenis: Zit die PC in hetzelfde lokale netwerk? Zo nee, heb je port forwards in je router geactiveerd?

/Erik
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Erwin1 op 22 maart 2015, 14:43:25
Bij Mail Station hoort toch het webmail programma Roundcube?
Ja inderdaad, maar het was voor mij nog onduidelijk hoe hij de mail precies wilde versturen.
Gezin de link naar de outlook tutorial, maar die is in dit geval dus helemaal niet nodig.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 22 maart 2015, 15:12:27
Hoi,
Ik lees via google inderdaad regelmatig iets over roundcube en kon daar al niets van terugvinden op de NAS, maar als ik het nu goed begrijp log je dus via internet in en dan kom je in roundcube?
@Basalt ik log remote in vanuit thuis (NAS staat in onze kerk). Dus daar moeten de port forwards nog aangezet worden (hmmm niet aan gedacht). En dat gaat dan dus om de smtp poort? Ik heb zelf geen toegang tot de router, maar ik ga die persoon gelijk even mailen. Het kan dus een dag of 2 duren voordat het geregeld is, maar ik hoop dan positief te reageren hier, mocht iemand in de tussentijd nog tips of ideeën hebben hoor ik het graag :)
Bedankt iedereen
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 22 maart 2015, 16:05:10
Hallo,

Nog even een vraag, kan ik in de webmail interface (roundcube) eigenlijk een distributiegroep maken?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Erwin1 op 22 maart 2015, 16:48:28
Je logt via internet in in DSM en vanuit daar kun je naar roundcube gaan ( = packages mailstation)
Er dienen meerdere poorten worden opengezet, heb je ook een hostname aangekocht? Anders wordt het een ingewikkeld e-mailadres.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 22 maart 2015, 17:14:38
Hoi
Ik denk dat het 2 poorten zijn die opengezet moeten worden kan dat kloppen?
Een eigen host naam hebben we inderdaad al wel.
Groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Erwin1 op 22 maart 2015, 17:31:45
Beetje afhankelijk hoe je de mail wilt versturen en ophalen, met POP of IMAP.
Hier staan de poorten met de bijbehorende functies.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/299
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 22 maart 2015, 17:42:08
Handige lijst ... bedankt
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 01 april 2015, 14:16:15
Hallo allemaal,

Het heeft wat langer geduurd dan verwacht/gehoopt. Onze kerk zit bij KPN en in de router konden niet voldoende poorten opengezet worden. Gisteren zijn als nog de poorten opengezet, maar mail station laadt nog steeds niet. Als ik hem via dsm opstart krijg ik alleen een leeg scherm (hij probeert te verbinden maar dat lukt dus niet).
Wat doe ik fout of welke instellingen zouden verkeerd kunnen staan?
Alvast weer bedankt voor jullie tips en hulp
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 03 april 2015, 09:15:08
Roundcube is web based mail dat draait onder Web Station, je benadert Roundcube van buitenaf met <externIP>/mail. In het LAN zelf gebruik je uiteraard <internIP>/mail.

Äls je "/mail" weglaat moet je de beginpagina van Web Station krijgen (blauw scherm, wereldbol met groene checkmark, in tekst een hint hoe je verder moet). Krijg je dat wel?

Het lijkt me trouwens handiger om in dit stadium directe toegang tot de Syno te hebben, dus de Syno bij jou thuis, of jij bij de Syno in de kerk.

/Erik
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 12 april 2015, 20:03:10
Hallo,

Het lukt helaas nog steeds niet. Ik kom thuis niet in de webmail en ook in de kerk (dus via het netwerk) niet.
Als ik nas.nehemiadokkum.nl/mail doe blijft het zoeken, maar krijgt hij geen verbinding, en als ik via https//nas.nehemiadokkum.nl/mail er in probeer te komen, geeft hij aan 'sorry, de pagina die u zoekt kan niet worden weergegeven'
Ergens doe ik iets verkeerd, maar wat???
Wederom jullie hulp/ideeën/suggesties gevraagd.
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: MaVeWeb op 12 april 2015, 22:41:58
Het lijkt erop dat je in het Package Center niet mailSTATION hebt geinstalleerd of ingeschakeld hebt. Jullie websie op http://www.nehemiadokkum.nl is wel actief. Op http://www.nehemiadokkum.nl/mail wordt niks gevonden. Dit kan alleen maar wanneer mailSTATION niet ingeschakeld is.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 12 april 2015, 23:32:34
Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Onze website draait extern (bij one.com)
De NAS hebben we in eigen beheer (sinds kort). Ik log op de nas in via https
Mailstation is geïnstalleerd en ingeschakeld. Maar ik denk dat er of ergens iets niet goed staat waardoor ik niet eens bij mailstation kom. Niet via het netwerk en ook niet via extern. Maar is dat dan een instelling in de router, in de NAS of in mailserver danwel mailstation?
Ben nog te nieuw om dat te kunnen achterhalen :(
Ik hoor graag nog ideeën
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: MaVeWeb op 13 april 2015, 08:56:04
Als jullie website http://www.nehemiadokkum.nl ergens anders staat, dan gaat jullie e-mail op een andere NAS/Server via http://www.nehemiadokkum.nl/mail niet werken denk ik. Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen. Je domein www.nehemiadokkum.nl staat al naar een ander IP verwezen.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 13 april 2015, 10:59:42
Hoi,
Ja klopt onze normale mail verloopt via one.com.
Overigens staat nas.nehemiadokkum.nl wel gelinked op de een of andere manier (daar hebben we weer een andere techneut voor :) )
Maar verder staan ze los van elkaar.
Wat ik nu graag zou willen is dat onze secretaris via de NAS mail kan versturen naar alle gemeenteleden in 1 keer (een groepsmail dus, evt. met bijlagen). De namen en adressen van de gemeenteleden staan als gebruikers op de NAS. Ontvangen van mail hoeft op de NAS niet. Het gaat puur om het versturen van groepsmail.
Misschien zit ik ook wel fout en kan het op een andere manier dan via mailstation hoor, i am still a newbie. Ik sta overal voor open :)
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Robert Koopman op 13 april 2015, 11:34:33
Kan je bij one.com geen mailinglist aanmaken?
In die mailinglist staan alle mailadressen van de leden, de eigenaar van deze mailinglist stuur de mailing naar dat adres en alle leden krijgen het mailtje.
Als het goed is zien de leden niet wie de andere leden zijn.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 13 april 2015, 12:00:42
Hoi,
Dat kan op zich wel, maar dat is dan een tussen oplossing. Uiteindelijk moet de website ook op de NAS gaan draaien, Dus het liefst heb ik nu een oplossing voor op de NAS, omdat we daar uiteindelijk toch naar toe moeten.
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 13 april 2015, 12:18:34
Ik zie dat je je domein voor nas.xxx anders hebt ingesteld dan de website zelf. Zover is dat goed.
Briolet$ host nas.nehemiadokkum.nl
nas.nehemiadokkum.nl has address 86.89.130.146

Briolet$ host nehemiadokkum.nl
nehemiadokkum.nl has address 46.30.212.103
nehemiadokkum.nl mail is handled by 10 mxcluster2.one.com.
nehemiadokkum.nl mail is handled by 10 mxcluster1.one.com.

Maar ook de DSM inlogpagina vind ik niet. Klopt dat IP adres wel? IP kan b.v veranderlijk zijn. Dan kun je hem b.v. via een CNAME record naar de  ddns naam van synology laten verwijzen. Doe ik ook zodat ik geen last heb van een veranderend ip. (Dat overigens al 3 jaar niet veranderd is)
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 13 april 2015, 12:36:27
Hoi,
De NAS heeft een verbinding met KPN netwerk, dus volgens mij is dat een statisch adres.
Dat je de inlogpagina niet ziet komt denk ik omdat je er geen https:// voor het gezet?
Maar hoe nu verder?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Robert Koopman op 13 april 2015, 13:29:07
Nog even over een mailinglist, alle leden hebben een account op de NAS?
Mogen zij dan ook mail gebruiken op de NAS?
In Mail Server kan je namelijk een alias aanmaken en onder die alias hang je alle leden.
Stuur je een mailtje naar die alias krijgen alle leden dat berichtje.
En ze zien niet de andere adressen van de overige leden.
Maar dit doe je dus in Mail Server en niet in Mail Station.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 13 april 2015, 13:54:02
Dat je de inlogpagina niet ziet komt denk ik omdat je er geen https:// voor het gezet?

Nee, omdat ik poort 5000 en 5001 geprobeerd heb. blijkbaar heb je de inlogpagina op poort 80 zitten. Daar had ik hem niet verwacht.

Als /mail niet werkt, dat is òf mailstation niet geïnstalleerd, òf je hebt niet aangegeven dat "/mail" naar mailstation moet doorverwijzen.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 13 april 2015, 19:42:22
Als de DSM web interface al op poort 80/443 zit, kan Mail Station dan daar tegelijkertijd op werken? :o
(ik denk het niet)

/Erik
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 13 april 2015, 20:47:17
Hoi
Robert Koopman: alle leden hebben een inlogaccount zodat ze bij bepaalde bestanden kunnen, verder is het niet de bedoeling dat zij gaan mailen, ik kijk even verder naar dat alias gebeuren, geen slechte oplossing, maar als het via webmail kan ben ik nog blijer :)

Briolet en Basalt, geen idee op welke poort de inlog zit, dat regelt iemand anders, maar hoe en waar stel ik in dat /mail naar mailstation moet verwijzen?

Ik merk dat we de goede kant op gaan :)
hartelijke groeten
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 13 april 2015, 21:36:58
Je geeft de poorten voor de DSM web pagina hier op:
Control Panel -> Network -> DSM Settings
Standaard staat dat op http=5000, https=5001 en dat zou ik zo laten (of terugzetten als daar nu bijvoorbeeld 80 en 443 staat).

In de router kan je bij port forwarding een vertaling doen, wellicht staat er in jouw geval dat externe poort 443 naar poort 5001 op de Syno gaat. Dat zou ik niet doen, ik raad aan om voor de DSM web interface extern een random vrije poort gebruiken, bijvoorbeeld 54321. Dus externe poort 54321 wordt geforward naar 5001 op je Syno. Daarmee ben je lastiger te vinden door port scanners.

In de router moet ook staan dat externe poorten 80 en 443 geforward worden naar de Syno. Daarmee is je Mail Station (Roundcube) en later je web site van buitenaf bereikbaar.

Succes,
Erik.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 15 april 2015, 15:44:50
Hallo,

In de syno staan de poorten inderdaad op 5000 en 5001.
Ik zal even navragen hoe ze in de router geforward staan.
En hoe stel ik in dat /mail naar mailstation moet verwijzen?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 15 april 2015, 17:32:51
Hallo,

Ik heb even nagevraagd over de port forwarding.
We hebben inderdaad poort 443 forwarded naar 5001 omwille van het SSL certificaat, dan hoeft je geen poortnummer achter het adres te typen en dat is voor de meeste gebruikers veel vriendelijker.
De vraag is nu waar 443 naar toe moet wijzen intern in de NAS tbv de mail en later de website.
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 15 april 2015, 19:29:23
Mijn advies staat hierboven al.

Erik
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 15 april 2015, 20:11:32
Erik; je bedoelt dat die poorten geforward moeten worden naar de syno? Want 443 wordt nu geforward naar 5001 van de syno.
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Robert Koopman op 15 april 2015, 20:56:28
Maar zomaar 443 doorzetten naar een andere poort is vragen om problemen.
Mail Station / Mail Server doet niets met die andere poort.
Of heb je dat in de settings ook aangepast?
Ik zou het eerst eens met de standaard poorten aan de gang zien te krijgen, dan weet je zeker dat het werkt.
Pas vanuit die situatie veranderingen aan gaan brengen.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 15 april 2015, 23:41:33
Hallo,
Ik waardeer het enorm dat jullie willen helpen, maar ik kom er totaal niet uit. Punt is dat ik geen toegang heb tot de router.
Wat ik weet over die poorten heb ik hierboven neergezet.
Wat ik niet snap is waarom ik niet bij Roundcube kan komen. Dat zou toch via (https://)nas.nehemiadokkum.nl/mail gewoon moeten kunnen? Maar dan kom ik er dus niet (pagina kan niet worden weergegeven). Dus ergens staat er iets niet goed. Ik heb al veel onderzocht maar kom er zelf niet uit.
Ik ben totaal nieuw met deze materie. Dus mijn vraag is wat moet ik doen om het werkend te krijgen??
groeten
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 15 april 2015, 23:45:37
Erik; je bedoelt dat die poorten geforward moeten worden naar de syno? Want 443 wordt nu geforward naar 5001 van de syno.
groetjes
Anton
Ja, dus in de router:
- externe poort 80 naar poort 80 Syno (http, Mail Station en home page)
- externe poort 443 naar poort 443 Syno (https, Mail Station en home page)
- externe poort 54321 naar poort 5001 Syno (https, DSM web interface)
Op je Syno zou ik altijd de poorten op standaard nummers laten staan (maar dat heb je geloof ik nog wel).

Verder begrijp ik dat je de DSM web interface aan alle gemeenteleden wilt aanbieden om documenten op te slaan en onderling te delen. Ik weet niet of dat wel de handigste/veiligste manier is.

=> Misschien heeft iemand anders een beter idee?

/Erik
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 15 april 2015, 23:55:30
Wat ik niet snap is waarom ik niet bij Roundcube kan komen. Dat zou toch via (https://)nas.nehemiadokkum.nl/mail gewoon moeten kunnen? Maar dan kom ik er dus niet (pagina kan niet worden weergegeven). Dus ergens staat er iets niet goed.
Je hebt nu nog poort 443 verwezen naar de 5001 poort voor de DSM web pagina. Daar zit geen /mail onder.  Het draait volgens mij zelfs op een andere Apache server.
Om Mail Station (Roundcube) te bereiken moet je poort 80 of 443 gebruiken (http of https), daar zit wel /mail onder. Daarom stel ik voor dat je die poorten 1:1 forward in je router.

/Erik

Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 16 april 2015, 09:30:51
Hallo,
Bedankt voor de uitleg, ik ga daar achter aan om die poorten goed te laten zetten.
En ik snap je punt over de veiligheid mbt het inloggen. Maar het is niet zo dat alle gemeenteleden alles maar mogen. De meeste krijgen alleen maar lees-rechten. Alleen de teamleiders mogen bestanden neerzetten (in 1 map), zodat het niet meer naar iedereen gemaild hoeft te worden (en mensen het in hun mail kwijtraken :) ).
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 16 april 2015, 10:33:05
Hallo,
Ik heb even gemaild met degene die bij ons de NAS heeft geïnstalleerd en hem gevraagd naar die port forwardings. Hierbij zijn reactie.

*citaat*
Deze passage gaat voor inlogproblemen zorgen..

externe poort 54321 naar poort 5001 Syno (https, DSM web interface)

Hierdoor zal iedereen die iets uit de mappen wil down- of uploaden een certificaat error ontvangen en het poortnummer achter het adres moeten typen. Ik kan het mij niet voorstellen dat het zo moet bij Synology, er moet een intelligentere manier zijn..

Concentreer je meer op de standaard mailpoorten en daar horen 80 en 443 niet bij.. met andere woorden, je moet de mail aan de praat kunnen krijgen zonder gebruik van 80 en 443..
*einde citaat*

Degene die bij ons de NAS heeft geïnstalleerd is druk met allerlei migraties bij zijn klanten, dus heeft op het moment niet de tijd om er diep in te duiken en het uit te zoeken, maar ik word er zelf wel wat mismoedig van. Op deze manier krijg ik tegenstrijdige adviezen. Ik begin erover te denken om het maar helemaal op te geven en naar een minder mooie, goede en veilige manier te gaan zoeken die wel werkt :(
Tenzij iemand nog ideeën of tips heeft.
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 16 april 2015, 14:52:30
externe poort 54321 naar poort 5001 Syno (https, DSM web interface)

Hierdoor zal iedereen die iets uit de mappen wil down- of uploaden een certificaat error ontvangen en het poortnummer achter het adres moeten typen.

Certificaten kijken niet naar poortnummers. (Ik heb nog nooit een poortnummer in een certificaat zien staan). Dus moet je ook niet blind varen op zijn deskundigheid.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 16 april 2015, 16:13:03
Hallo,
Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook mijn vraagtekens bij zijn antwoord. Probleem is dat ik niet in de router kan. Dus ik ga kijken of ik er toch uit kan komen met hem, want een andere mogelijkheid zie ik op dit moment niet :(
Ik houd jullie op de hoogte
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 16 april 2015, 19:41:38
Hallo,
Ik heb nog een nieuwe reactie gehad mbt de poorten
*citaat*
In de basis staat een certificaat los van poorten maar in de praktijk komt het er op neer dat poort 443 de true ssl poort is en dat moet je zo houden. Maar 443 is niet bij uitstek een mail poort, de andere poorten juist wel! Dus snap ik niet waarom dat niet werkt...
*einde citaat*

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 16 april 2015, 20:34:47
Onzin!  Ook op mailpoorten poort 587, 465, 993 etc wordt datzelfde certificaat gebruikt. Het is hooguit dat het certificaat niet alle features certificeert, maar dat is poortonafhankelijk.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 16 april 2015, 20:59:01
Jouw NAS installateur weet kennelijk niet dat Mail Station in feite een soort webmail is, die je dus over de normale web pagina poorten 80 en 443 laat lopen.

Overigens begrijp ik zijn zorgen over poort 54321 wel, dat is inderdaad lastig om aan alle leden uit te leggen. Maar DSM (en dan File Station) vind ik sowieso niet erg geschikt daarvoor, vandaar mijn oproep om alternatieven aan te dragen.
Misschien dat je met WordPress wat kan?
 
/Erik
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 16 april 2015, 22:15:15
Hallo,

Dus als ik het goed begrijp nu, zou ik het beste het eerdere voorstel kunnen gebruiken; dus
- externe poort 80 naar poort 80 Syno (http, Mail Station en home page)
- externe poort 443 naar poort 443 Syno (https, Mail Station en home page)
- externe poort 54321 naar poort 5001 Syno (https, DSM web interface)

We werken nu met een joomla site, waar we een login knop plaatsen die dan verwijst naar de login van de NAS, dan hoeven ze niet te begrijpen hoe het zit met die poortnummers toch?

Degene die de NAS bij ons geplaatst heeft, heeft geen ervaring met mail server / mail station en ik denk dat hij daarom niet beseft hoe de poorten geforward moeten worden om het te laten werken (maar dat is een gedachte van mij).
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 16 april 2015, 22:26:27
Kan je de bestanden niet delen middels Joomla?
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 16 april 2015, 22:32:10
Hallo,
Dat kan altijd.
Desalniettemin zal het toch moeten gaan werken wil ik mailstation en later de website via de nas kunnen doen.
Anders heeft die hele nas in mijn optiek geen zin gehad, dan kunnen we beter met een cloud gaan werken.

groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 16 april 2015, 23:22:01
Er is ook een Joomla package voor je Syno. Je kunt dus wel degelijk alles naar de Syno overzetten.

Het is alleen de vraag of dat het handigste is. Je bent nu wel erg de oplossingsrichting in geschoten met deze NAS. Ik zou je aanraden eens duidelijk op te schrijven welke soorten gebruikers je hebt (gewone leden, teamleiders, ...), wat die wel/niet moeten kunnen, vanuit huis of vanuit het kerkgebouw, wat voor apparatuur ze hebben (PC, Mac, smartphone, ...), hoeveel web pagina's en documenten, hoe veilig alles moet zijn (staat er bijv vertrouwelijke informatie in die documenten en e-mails?), enzovoort.

En dan eens kijken wat daar het beste bij past: een NAS in eigen beheer, of een externe oplossing (google mail, dropbox, gehoste website).

/Erik

Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 16 april 2015, 23:41:13
Nou ja , die NAS staat er nu, dus dan lijkt het mij het beste dat hij ook gebruikt gaat worden. Maar als we er niet opkomen voor de mail (op korte termijn) en de website op langere termijn, dan staat dan ding er alleen maar als kast vulling :)
Dus als die poorten geforward worden zoals geadviseerd hier, dan zou ik er op moeten kunnen komen?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 17 april 2015, 00:21:09
Ja
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 18 april 2015, 13:32:13
Hallo,

Ik heb inmiddels zelf toegang tot de router waar de NAS achter staat en heb de poorten geforward zoals hierboven geadviseerd (ik heb alleen niet poort 54321 gebruikt maar een andere :) )
En hoppa, ik kom in roundcube :)
Bedankt allemaal, dit is wat ik graag wilde.
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 22 april 2015, 23:10:19
Hallo allemaal,
Zucht ... dacht dat alles in orde was, probeer ik vanavond in te loggen op roundcube, krijg ik de melding 'verbinding met imap server mislukt' ... iemand enig idee?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 23 april 2015, 00:26:16
Geen idee. Ik snap ook niet wat een IMAP server nu met roundcube te maken heeft. Dat is juist een onderdeel van Mail Server en niet van webmail.
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Basalt op 23 april 2015, 21:09:28
Mail Station heeft volgens mij altijd Mail Server nodig (andersom is dat niet het geval).
In Mail Server moet je IMAP inschakelen zodat Mail Station (Roundcube) bij de ontvangen e-mails kan.

Controleer ook in Control Panel -> User of je de betreffende gebruiker permission voor Mail Server hebt aan staan.

Omdat Mail Station en Mail Server op dezelfde Syno draaien verwacht ik niet dat de Firewall invloed heeft, maar je zou hem even kunnen uitschakelen.

/Erik
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 28 april 2015, 10:14:01
Hallo,
Daar ben ik weer.
Mailstation/Roundcube werkt nu. Ik heb mailstation verwijderd en opnieuw erop gezet en in mailserver imap uitgezet.
Ik kan ook mail versturen via Roundcube (staat ook netjes in map verzonden, maar de mails komen niet aan. Ik krijg ook geen foutmeldingen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
groetjes
Anton
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Robert Koopman op 28 april 2015, 12:16:36
Wat bedoel je met de mail komt niet aan?
Bij de ontvanger als jij iets stuurt?
Of als ze jouw iets sturen?
Eerste geval is er geen smtp server ingesteld.
Tweede geval toch iets mis met de juiste poorten?
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: antonvansteenis op 28 april 2015, 12:30:35
Hallo,
Bij de ontvanger komt het niet aan,
SMTP server is wel ingesteld (die van onze website provider), maar ik vrees dat er iets niet goed staat ingesteld, maar ik heb al het e.e.a. geprobeerd, maar zonder succes :(
Titel: Re: mail station verbindt niet?
Bericht door: Briolet op 28 april 2015, 16:30:14
Bij het gros van de ISP's moet je de smtp server van de ISP gebruikt worden of een externe smtp server die beveiligd via poort 465 of 587 benaderd wordt. Andere smtp servers via poort 25 worden geblockt i.v.m. spambestrijding. Alleen bij zakelijke aansluitingen heb je vaak meer vrijheid.