Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: OutintheBlue op 10 augustus 2018, 12:29:52

Titel: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 10 augustus 2018, 12:29:52
Goedendag,

Na een reset van mijn NAS en/of het updaten van mailstation/mailserver (dit heb ik gisteren beide gedaan) komen naar nu blijkt mijn mails niet meer binnen in Roundcube (mailstation) en andere clients (iOS/Outlook). Ik heb alle instellingen doorgelopen, het account verwijderd en opnieuw ingesteld, maar niets helpt.

Ik heb een een e-mail adres bij een externe partij (interIP) waar ik via Mailstation de mail van hun server op de NAS download en waar ik dan via Outlook op de PC en via iOS de mail mail binnenhaal. Ik heb e.e.a. ingesteld via onderstaand stappenplan. Wat is er veranderd of wat is er nog meer gereset waar ik nu even naar moet kijken?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Op basis van DSM 5.2
Vooraf:
- Eén of meedere gebuikers aangemaakt
- “User Home Service” ingechakeld.
Installatie: eerst MailServer, dan MailStation pakket uit het package center.
Instellingen Mailserver
1. SMTP tab
✓ SMTP inschakelen
Accounttype: lokale gebruikers
✓ SMTP-verificatie inschakelen
✓ Authorisatie voor LAN-verbindingen negeren
Domeinnaam: DiskStation
Poort: 25
Maximumgrootte per e-mail: 10 mb

✓ SMTP-SSL inschakelen
Poort: 588
✓ SMTP-verificatie inschakelen
Poort: 587

SMTP Relay knop
✓ SMTP Relay inschakelen
Server: smtp.ziggo.nl
Poort: 587
✓ Altijd beveiligde verbinding gebruiken
✓ Authenticatie vereist
Account: gebruikersnaam@ziggo.nl
Wachtwoord: xxx

2. POP/IMAP tab
✓ IMAP inschakelen
✓ IMAP SSL/TLS inschakelen

Instellingen Mailstation

1. Start Mailstation en log in met het admin account
2. Kies rechtsboven voor “Beheerdersinstellingen” en vervolgens naar POP3- Serverinstellingen
3. Zet het vinkje aan bij "De gebruiker toestaan om e-mailberichten te ontvangen van een externe POP3-server"
4. Zet de ontvangstinterval op 5 minuten
5. Klik op opslaan
6. Klik op uitloggen
7. Log opnieuw in, maar nu met je eigen (niet admin) account.
8. Kies rechtsboven voor “Instellingen” en klik op de SMTP-serverinstellingen
9. Zet vinkje achter: SMTP TLS-beveiligde verbinding inschakelen
10. Klik op de “POP3” tab.
11. Via het + teken links onder kun je hier de verschillende mailaccoounts toevoegen, zoals je dit ‘vroeger’ in bijvoorbeeld  Outlook hebt ingesteld.
12. Zorg dat je bij ieder account als SMTP server “localhost” geselecteerd hebt.
#

Mochten zaken verkeerd / onnodig zijn, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt!
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 13 augustus 2018, 22:00:05
Euuh... iemand? ::)
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 13:31:38
Nou dat schiet lekker op. Zojuist opnieuw Mailserver en Mailstation opnieuw geinstaslleerd, maar ook dat helpt niet. Ik begrijp er niets van, maar ondertussen loopt mijn mailbox vol....
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Birdy op 16 augustus 2018, 13:55:03
Staat de DNS op je NAS wel goed ?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 14:05:44
Geen idee. Wat is goed? Hoe moet die staan?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Eddiexbmw op 16 augustus 2018, 14:12:45
na een reset... betekent dit ook reset van de netwerkinstellingen?
heeft de NAS nog hetzelfde interne ip.
je hebt waarschijnlijk poorten geforward naar je NAS. Als je NAS een ander ip heeft gekregen, wijzen de poorten niet (meer) naar je NAS
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Briolet op 16 augustus 2018, 14:17:17
Voor pop hoef je geen poorten te forwarden. Maar TS heeft er zo'n irrelevant aantel settings vermeld dat dit helemaal afleid waar het over gaat. Het motiveert in elk geval niet om dit te gaan lezen.

Als je met ssh ervaring hebt, kun je nog kijken in:

/volume1/@appstore/MailStation/mail/logs/errors
Hier logt Roundcube zijn fouten. (NB Waardeloze plet voor een log, omdat dit log met elke update van MailStation ook gewist wordt)
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 14:22:06
Bedankt voor je hulp en reactie.

De NAS heeft nog dezelfde Interne IP. Dit is vanuit het Ziggo modem gereserveerd. Het IP adres waarmee ik in de browser het ziggo-modem kan bereiken, staat ook ingevuld bij de NAS bij Netwerk > Algemeen > Standaardgateway.

Op zich heeft ook 'alles' wel verbinding 'met elkaar. Als ik een mail verwijder in mijn iOS, dan zie ik ook dat ie in Outlook en Mailstation verdwijnt. Maar Mailstation (dus lokaal, heeft m.i. nog niets met portforwarding te maken?) haalt geen mail binnen, terwijl er genoeg op de server staan....
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 14:26:21
Voor pop hoef je geen poorten te forwarden. Maar TS heeft er zo'n irrelevant aantel settings vermeld dat dit helemaal afleid waar het over gaat. Het motiveert in elk geval niet om dit te gaan lezen.



Sorry, ik probeer duidelijk te zijn door mijn settings te vermelden en hetgeen ik gedaan heb (reset en updates).

Ik heb er nèt niet genoeg verstand van om precies te begrijpen wat het doet, sorry.  Dat stappenplan heb ik ook vanuit een ander topic ooit gekrgen, mijn gevoel zegt dat daar bepaalde dingen in staan die niet nodig zijn, maar het werkte in ieder geval wel. Tot vorige week dus.

Geen ervaring met SSH (weet niet eens wat je ermee bedoeld :-p)
Bedankt in ieder geval voor je reactie...
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Birdy op 16 augustus 2018, 14:35:47
na een reset... betekent dit ook reset van de netwerkinstellingen?
Als je de enkele reset bedoelt, ja.
Maar, controleer dit nog even voor de zekerheid: Configuratiescherm > Netwerk > Netwerkinterface > kies LAN 1 > Bewerken
Standaard zal het IP-Adres van je Router in het vakje DNS Server moeten staan.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 14:44:51
Maar, controleer dit nog even voor de zekerheid: Configuratiescherm > Netwerk > Netwerkinterface > kies LAN 1 > Bewerken
Standaard zal het IP-Adres van je Router in het vakje DNS Server moeten staan.

Hij stond op DHCP. Dat zal door de reset gekomen zijn.
Heb hem aangepast op Handmatige Configuratie en heb bij DNS server het adres van mijn Router ingevuld. Achter Gateway en DNS staat nu hetzelfde IP adres (die van mijn ziggo modem). Achter IP adres staat het correcte, locale IP adress van mijn NAS.
Dit alles lijkt echter geen verschil te maken. Mails worden nog steeds niet binnengehaald...

Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Eddiexbmw op 16 augustus 2018, 15:16:34
werk je met een aangepaste pop3 server bij serviceprovicer?
Zo ja heb je dan met en zonder ssl geprobeerd, klopt de poort
Zo nee heb al een geprobeerd om deze instellingen toch met de hand in te voeren.
Bijvoorbeeld Gmail is voor gedefinieerd, maar je kunt de serverdefinities ook met de hand invoeren door toch voor aangepast te kiezen
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 15:29:10
Yup, aangepaste POP3 server. Poorten kloppen volgens mij, heb ook zonder SSL geprobeerd (automatisch 110) en met (automatisch 995).
Op de site van mijn mail provider staat verder weing vermeld over poorten.  Zie bv https://www.interip.nl/helpdesk/e-mail-instellingen/outlook-2016/
Ik heb ook 993 SSL geprobeerd, maar dan gebeurt ook niets...

Ik heb het vermoeden dat het in een andere instelling zit, n.a.v. de reset. Maar wat?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Eddiexbmw op 16 augustus 2018, 15:38:08
ik weet niet of je firewall dwars zou kunnen zitten, je zou hem even voor de test uit kunnen zetten
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 15:48:33
Firewall op NAS stond uit, net even firewall van ziggo modem uit gezet, maar maakt niets uit...
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Eddiexbmw op 16 augustus 2018, 15:59:48
Kun je met je credentials wel inloggen op de webmail van interip?

je zou als test een gmail account kunnen aanmaken, deze vervolgens aan je mail koppelen.
Als dit dan werkt, dan is het de combinatie met interip (je ip zou daar ook geblokt kunnen worden)
Als dit niet werkt, dan zit waarschijnlijk aan de nas kant.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 16 augustus 2018, 16:16:23
Ja, ik kan gelukkig wel inloggen op de webmail van interIP, zodoende weet ik ook dat er voldoende mail is.
Ik heb altijd al problemen gehad zodra ik meer dan één account in Mailstation plaatste (er werd altijd maar één binnen gehaald).

Heb dus nu alle accounts verwijderd en alleen gmail toegevoegd. Maar ook daarvan wordt niets binnen gehaald....
Het zit 'm dus ergens in een instelling in de NAS?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Briolet op 16 augustus 2018, 16:17:57
Als het na eer reset niet werkt, lijkt het me aan de netwerkinstellingen te liggen en niet aan mailstation o.i.d.

Kun je wel andere dingen ophalen van het internet? b.v. dsm updates zien?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 17 augustus 2018, 00:15:07
Ehh... Als je bedoeld bij in het configuratiescherm "Bijwerken en herstellen" kan ik daar zien dat ik de meest recente versie van DSM heb, ook na het klikken op controleren op Updates.  Ik heb net ook een package geupdate, en dat ging goed. Dus ja, ik heb internetverbinding via mijn NAS.
Of bedoel je wat anders?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Basalt op 17 augustus 2018, 20:02:53
Heb je de nas al eens opnieuw opgestart?
Zie je onder Broncontrole->Proces wel fetchmail staan? (die haalt e-mail op met POP3)
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 17 augustus 2018, 23:17:00
Al een paar keer, geen resultaat. \
Ik zie daar geen Fetchmail staan bij Broncontrole...
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Briolet op 18 augustus 2018, 00:09:16
Ik pop maar 1x per week. Ook dan blijft Fetchmail bij de processen staan. (In slaapstand). Lijkt erop dat pop niet goed ingesteld is.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 18 augustus 2018, 12:43:09
Die staan goed. Daar heb ik sinds de reset en update van mailstation en -server niets aan veranderd.
Haal je dan maar één keer per week je mail binnen?? :o
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Briolet op 18 augustus 2018, 13:01:00
Dat is een oud mail account waar nog maar 1x per maand een nieuwsbrief naar toe gaat. Wel mijn eerste mailadres dat ik ergens rond 1992 gekregen heb. (> 25 jaar oud) De gemiddelde Nederlander kende het woord internet toen nog niet eens. Uit nostalgie laat ik die nieuwsbrief daar nog steeds naar toe gaan.

Actieve mail accounts benader ik liever via IMAP. Dat reageert direct op nieuwe mail omdat de cliënt via een constant actieve verbinding te horen krijgt als er iets nieuws is. Je bent dan niet afhankelijk van de update frequentie bij POP.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Briolet op 18 augustus 2018, 14:18:10
Je zou kinnen proberen om fetchmail met de hand te starten door met ssh in te loggen en dat het volgende inte voeren:

sudo /volume1/@appstore/MailStation/bin/fetchmail
Normaal zou dit bij booten van de nas moeten gebeuren.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Basalt op 18 augustus 2018, 20:42:25
Ik gebruik al jaren Mail Relaxer, een door mijzelf gemaakte package dat de mail processen stopt als ze niet meer nodig zijn, en weer start zodra dat wel nodig is. Hierdoor kan de nas weer hibernaten. Zie: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=32&t=70461
Je zou dat ook eens kunnen proberen, werkt goed onder DSM 5.2, niet getest op DSM 6.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 31 augustus 2018, 21:47:05
Je zou kinnen proberen om fetchmail met de hand te starten door met ssh in te loggen en dat het volgende inte voeren:

sudo /volume1/@appstore/MailStation/bin/fetchmail
Normaal zou dit bij booten van de nas moeten gebeuren.

Sorry een kleine anderhalf week op vakantie geweest, probleem echter nog steeds aanwezig.
Mijn kennis gaat tot zover en niet verder. Met SSH inloggen? Hoe doe ik dat en waar voer ik die code in?

Alvast bedankt!
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Birdy op 31 augustus 2018, 21:52:53
Citaat
Met SSH inloggen?
Zie hier (https://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/), onder hoofdstuk: "DSM6 en hoger: Wil je alleen PuTTY (CLI: Linux/DSM kennis vereist)"

De code kopiëren en met rechtermuisknop in PuTTY plakken, hierna <enter> geven.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 05 september 2018, 21:50:31
Bedankt Birdy voor je reactie.
Het was even puzzelen (poortnummer in Putty kwam niet overeen met dat in het configscherm van mijn NAS), maar het is gelukt. Althans: om het commando te plakken. Het resultaat in Putty is echter:

fetchmail: WARNING: Running as root is discouraged.
fetchmail: no mailservers have been specified.
admin@DiskStation:~$ fetchmail: WARNING: Running as root is discouraged.
-sh: fetchmail:: command not found
admin@DiskStation:~$ fetchmail: no mailservers have been specified.
-sh: fetchmail:: command not found

Klopt de code wel?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: langetopper op 05 september 2018, 21:56:13
Hier hetzelfde probleem, echter met mailplus.
Had een ticket bij synology opgezet en het probleem is verholpen...

Het probleem zat hem bij mij in de cloud sync.
Hier deed ik de complete mailplus dir encrypted sync met een online data-opslag. Volgens synology zorgt de encryptie ervoor dat fetchmail niet meer werkte. Dit is verholpen en heb de sync taak verwijderd.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 05 september 2018, 22:15:47
En waar vind ik deze instellingen? Of zit dat alleen in mailplus?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: langetopper op 05 september 2018, 22:21:00
Cloud sync is een package
Hierin had ik een taak dat de mail dir werd gesync met online opslag, als soort van real time backup zeg up.
Daarnaast werd dezelfde map 4x daags geback-up dmv hyper backup.

Doordat ik had gekozen in cloud sync voor encryptie werd schijnbaar mapstructuur met rechten anders.
Synology heeft dit aangepast en heb zelf de cloud sync taak verwijderd zodat alleen nog de hyper backup taak blijft bestaan.

Wellicht is dit ook bij jou aan de hand...
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 05 september 2018, 22:24:36
Cloud sync is een package


Ah ok, nee ik heb Cloud Sync niet draaien..
Bedankt voor het meedenken!
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 09 september 2018, 23:07:43
Iemand hier nog een idee over / reactie op?

Bedankt Birdy voor je reactie.
Het was even puzzelen (poortnummer in Putty kwam niet overeen met dat in het configscherm van mijn NAS), maar het is gelukt. Althans: om het commando te plakken. Het resultaat in Putty is echter:

fetchmail: WARNING: Running as root is discouraged.
fetchmail: no mailservers have been specified.
admin@DiskStation:~$ fetchmail: WARNING: Running as root is discouraged.
-sh: fetchmail:: command not found
admin@DiskStation:~$ fetchmail: no mailservers have been specified.
-sh: fetchmail:: command not found

Klopt de code wel?
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: OutintheBlue op 25 september 2018, 23:38:59
Een update van mijn kant.

Ik heb de data uit mijn "User Home Service"- mappen (incl mappenstructuur van Mailstation) verhuisd naar een temp gedeelde map. Vervolgens heb ik de User Home Service uitgeschakeld, Mailstation en Mailserver verwijderd, de 'oude' User Home Service mappen verwijderd, de boel opnieuw opgestart, Nieuwe User home service mappen aangemaakt (met nieuwe opties ivm omhoogschroeven veiligheid DSM), alle data op dezelfde manier weer teruggezet, Mailserver en Mailstation weer geïnstalleerd, alle instellingen bijlangs gelopen en wat denk je? Juist! Alles werkt weer.

Denk dat het toch iets te maken heeft gehad dus met de update van DSM en de verhoogde beveiliging daarmee. Ik kwam op dit spoor nadat ik me had ingelezen waarom mijn Sickbeard het ook ineens niet meer deed....
Wel maf dat een pakket dat direct van Synology afskomstig is daar dus ook door getroffen is, al had het waarschijnlijk dus ook opgelost kunnen worden door ergens bij de machtingingen een vinkje extra te zetten?
We zullen het nooit weten.

Voor mij in ieder geval het belangrijkst dat het weer werkt en het leek me handig om dit even tot slot hier te delen, wellicht is een ander nu ook uit de brand.
Bedankt in ieder geval voor de suggesties en hulp die hier werd aangeboden.

Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: flierman op 17 december 2018, 22:03:05

Hmmm, ik had dit probleem ook jaren terug op mijn ds212j.
Nu heb ik een ds218+ gekocht en alle mail overgezet.
Ik werk via Mailserver en Mailstation.
Mailstation popped all mail, via imap gaat het naar alle (draadloze) devices

En nu de catch!
Er schoot mij te binnen dat de fetchall fix nog nodig was.
Die heb ik toegevoegd, maar het werkt niet! Mail staat er nog steeds! Ook nieuwe mail blijft staan

Wat nu? Iemand suggesties?

Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: flierman op 22 december 2018, 11:28:51
Al opgelost.
Had eerst alles aangemaakt mbv een account met admin rechten.
Nu alles aangemaakt met het admin account zelf. (Niet de user die de mail popped trouwens)
Nu werkt het wel.

Blijkbaar is er toch een klein verschil tussen admin en een user met admin rechten
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: Briolet op 22 december 2018, 13:02:28
Er schoot mij te binnen dat de fetchall fix nog nodig was.

Bedoel je deze (https://www.synology-forum.nl/mailstation/mailstationroundcubemailophalen-berichten-kpn-relay-server/msg123279/#msg123279) fix?

Maar dan zie ik niet hoe het account er toe doet.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: flierman op 22 december 2018, 15:13:56
Bedoelde idd die fix.
Maar er kwam nu helemaal niks meer binnen. Ws iets met rechten ergens ofzo.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: GerardR op 07 januari 2019, 12:09:45
Bij mij wordt pop3 van mijn kpnmail alleen goed opgehaald als ik "fetchall" toevoegt.
Zie https://www.synology-forum.nl/index.php?topic=19996.msg123279#msg123279
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: flierman op 07 januari 2019, 12:31:40
Dat is dus het rare op dit moment:

Eerst werd er helemaal niets binnen gehaald, toen heb ik alle Packages verwijderd (mailstation en mailserver en de User). Toen alles weer toegevoegd onder het admin account. Alles werkt nu.

Echter, ik heb geen fetchall erin staan. Tot op heden geen gemiste mails. Ik hou het in de gaten.
Titel: Re: Mail wordt niet binnengehaald
Bericht door: flierman op 11 januari 2019, 13:55:34

Eeeeen de mail wordt niet meer opgehaald...
zucht, wel vermoeiend dit hoor.

Het is dus niet zo dat er een paar mailtjes wel/niet worden opgehaald.
Er wordt niets meer gepopt vanaf KPN.

Zal controleren of de fectahll er in staat en of de rechten goed staan.