Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: beekschooten op 01 december 2012, 10:46:32

Titel: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 01 december 2012, 10:46:32
Wie kan mij (en vele anderen) helpen aan een eenvoudige instructie hoe ik mijn externe mail centraal op mijn Synology kan inlezen zodat alle telefoons, PC's en de tablet in huis vanuit dezelfde versie van de mail werken. Ik wil gewoon hetzelfde wat Oulook voor mij doet, maar dan op de Syno, om vervolgens via IMAP die centrale mailbox te benaderen.

Uit pure frustratie start ik toch maar een nieuw draadje over dit topic omdat ik alle eerdere topics hierover offtopic geraakt zijn zonder de kern van de vraag je beantwoorden. Gezien het aantal keren dat deze vraag onbeantwoord blijft ben ik er van overtuigd dat er hordes mensen blij zijn met deze info. De Mailstation handleiding is op dit vlak onbegrijpelijk en de gebruikersinterface van Mailstation en Mail Server helpen ook niet echt. Ik heb ieder topic op dit forum (en ook de Engelse versie) hierover doorgeakkerd en telkens verzand de discussie (hoe goed bedoeld de adviezen ook zijn) hierover op een aantal zaken:
- Adviezen die toch uitgaan van een eigen domeinnaam (Heb ik niet en wil ik niet)
- Adviezen die toch uitgaan van het zelfstandig draaien van een eigen mailserver (Ik betaal al een provider om een spamvrije mailbox te beheren)
- (Voor mij) onbegrijpelijke strings linux commando's.
- De discussie of je dat wel moet willen want je hebt Google Apps/Hotmail...
Daarom met klem het verzoek aan iedereen om echt on topic te blijven.

Dus samenvattend: Wat wil ik bereiken:
Eeuwige roem en dank voor degene die hiervoor een bondige en begrijpelijke instructie weet te geven!!! :D

Alternatief: Als je het zelf al draaiend hebt en je kunt me met de nodige tips helpen om de zaak op bovenstaande manier draaiend te krijgen dan neem ik het op me om op dit forum een Mailstation for Dummies te plaatsen.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 01 december 2012, 14:10:34
T'is eigenlijk vrij eenvoudig.

1. Installeer de MailServer en MailStation pakketten.
2. Om de mails van de verschillende POP servers binnen te kunnen halen doe je het volgenden :
- Start de Mailserver app en ga naar de POP/IMAP tab. Zet twee vinkjes bij IMAP
- Ga naar de SMTP tab en zet SMTP aan. Zet ook het vinkje aan bij de SMTP Relay.
- Vul bij de server de SMTP in die jouw eigen provider heeft, als poort gebruik je 25
- Log nu in op de Mailstation app, gewoon door op het icoontje te klikken. Je gaat dan naar http://diskstation/mail (http://diskstation/mail) Log in met username admin
- Kies rechtsboven voor 'beheerdersinstellingen'
- Kies POP3 Serverinstellingen
- Zet het vinkje aan bij "De gebruiker toestaan om e-mailberichten te ontvangen van een externe POP3-server" en zet de interval op 5 minuten.
- Bewaar de settings en log uit op MailStation
- Log opnieuw in op MailStation als jezelf met jouw eigen account.
- Ga naar de instellingen
- Ga naar de POP3 tab
- Geef daar de verschillende mail accounts met username en pwd in
- Als SMTP server zorg je dat je localhost geselecteerd hebt.

Je kan nu jouw Outlook configureren. Je maakt een IMAP account aan met als adres jouw Synology.
Op de iPhone kan je hetzelfde doen enz.

Jouw mails komen nu van overal binnen op de Synology.
De Synology zal ze ook versturen, via de SMTP van jouw eigen provider.
Aangezien het IMAP is kan je op één locatie een mail verwijderen en zal die dan overal weg zijn.
Sent items heb je overal, eender van waar je de mail gestuurd hebt enz.

Zo heb ik het ingesteld en ik ben zeer tevreden hoe dit werkt.

Voor mensen waarbij de poorten onder de 1024 geblokkeerd zijn, zoals bij Telenet bijvoorbeeld, heb ik gewoon de poort 2525 op de router doorgezet naar poort 25 van de Synology.
Op de iPhone heb ik dan poort 2525 gebruikt voor de IMAP. Je moet wel eerst even wachten tot je een timeout krijgt bij het instellen, nadien kan je dan een andere poort kiezen.

Succes !
-
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 01 december 2012, 14:43:59
Redneck, bedankt!
Dit is een instructie waar ik mee uit de voeten kan! Wegens Sinterklaasperikelen duurt het even tot volgend weekeinde voordat ik de tijd heb om hier mee aan de slag te gaan maar dan deel ik mijn ervaringen even.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 02 december 2012, 12:07:31
Citaat van: "redneck eyeball"
T'is eigenlijk vrij eenvoudig.
- Log opnieuw in op MailStation als jezelf met jouw eigen account.

Je moet dus wel eerst een gebruiker hebben aangemaakt EN de "User Home Service" hebben ingeschakeld (beide onder Control Panel -> Users).

Persoonlijk gebruik ik EEN apart "postbode" account voor het ophalen van alle e-mail die dus in EEN inbox terechtkomt. Maar als je verschillende externe mailboxes hebt per gebruiker hebt, dan is ophalen per gebruiker waarschijnlijk handiger.

/Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Spencer op 03 december 2012, 20:05:58
Ik heb jullie instructies gevolgd en hem de e-mail van verschillende e-mailadressen in de inbox van de mailstation.
Maar hoe moet ik nu mijn Iphone en macbook instellen, zodat ze verbinden met de imap van de synology ipv de pop van Ziggo, aangezien het domein ziggo.nl blijft ?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 03 december 2012, 20:32:48
Als je puur binnenshuis de mail wilt benaderen kun je als IMAP server gewoon verwijzen naar het interne IP adres.(192.168.enz.) van je NAS. Als je ook buitenshuis de synology wilt benaderen moet je het externe ip adres van je modem gebruiken. Daarnaast moet je de port forwarding instellen zoals redneck al aangeeft. Weet dat je synology DSM hiervoor ook een aantal handige wizards heeft. Over dat topic staan al diverse discussies hier op het forum.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: stof op 04 december 2012, 11:39:21
Mooie handleiding alleen gaat het nog iets te snel voor iemand die er echt niets van weet. De onderste zin bijvoorbeeld.

"Je kan nu jouw Outlook configureren. Je maakt een IMAP account aan met als adres jouw Synology.
Op de iPhone kan je hetzelfde doen enz."

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik outlook installeren op de nas? Hoe installeer ik dit op mijn nas?  :?  

Ben al even aan het kijken hoe ik mijn mail organiseer zodat het niet alleen op de nas staat maar ook op mijn pc. Daarnaast zou ik graag extern een backup willen maken via de hidrive backup tool.  :shock:
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 04 december 2012, 12:01:53
Outlook op je PC/laptop.
Als je nu toch bij de account settings kijkt zie je dat je POP3 hebt gekozen.
je kan daar ook IMAP kiezen.

Toen ik over ging had ik in Outlook als het ware even twee accounts.
Mijn bestaande POP3 account met alle mail tot dan toe op mijn PC.
En een nieuw IMAP account op mijn NAS.
In dat nieuwe account kan je dezelfde mappen aanmaken als in dat oude account.
En dan alle mail uit de oude mappen van de PC, met Outlook, verplaatsen naar de nieuwe IMAP account op de NAS.
Op dat moment staat alle mail op de NAS.

Ik maak 4 keer per dag een automatische backup van alle Homes directories van de NAS op een externe USB schijf.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 04 december 2012, 12:33:21
Robert,

Wellicht kun je in wat meer detail uitleggen hoe je de verbinding van Outlook naar de NAS hebt gelegd. Welke parameters e.d. geef je in. Merk in mijn eigen experiment dat ik het verzenden van mail en het vervolgens opslaan in de mailbox van de NAS nog niet werkend krijg. Ontvangen gaat inmiddels wel prima. Zoals in het begin van de thread aangegeven wil ik eea verwerken in een 'Mailstation/centrale mail via IMAP voor dummies'-handleiding die ik hier wil plaatsen.

Ten aanzien van de backup wens: Kunnen jullie, als daar behoefte aan is, een aparte thread over starten? Ik ben juist een apart topic over Mailstation voor dummies begonnen omdat alle andere gerelateerde threads ook verzand zijn in een discussie over aanpalende onderwerpen. Bedankt!
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 04 december 2012, 12:38:10
Ik maak wel gebruik van een eigen domein, mijn instellingen zullen dan vast ander zijn.
Maar de NAS is de server. Ik geef als server dus mijn domeinnaam in.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 04 december 2012, 18:03:29
OK. Is er iemand die zonder externe domeinnaam de SMTP relay werkend heeft gekregen op een zodanig wijze dat de verzonden mail in de verzonden box van de mailstation zichtbaar is? Zo ja: Welke instellingen heb je voor de uitgaande server in outlook gebruikt? Domein/Servernaam, welke type userid password (Nas user of externe mailuser)
Is het laatste puzzelstukje wat ik nodig heb om de dummy handleiding te maken. Krijg het nu nog niet werkend. Ik mail nu nog rechtstreeks naar de SMTP van de provider, maar dan blijft de uitgaande mail alleen in de verzondenbox van mijn tablet staan.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 04 december 2012, 18:20:48
Citaat van: "beekschooten"
Merk in mijn eigen experiment dat ik het verzenden van mail en het vervolgens opslaan in de mailbox van de NAS nog niet werkend krijg

Lees dit topic (http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=45&t=11611) eens.
Als het in Roundcube eenmaal werkt, kan je het met Outlook ook zo configureren.

/Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 05 december 2012, 12:40:08
Citaat van: "beekschooten"
OK. Is er iemand die zonder externe domeinnaam de SMTP relay werkend heeft gekregen op een zodanig wijze dat de verzonden mail in de verzonden box van de mailstation zichtbaar is? Zo ja: Welke instellingen heb je voor de uitgaande server in outlook gebruikt? Domein/Servernaam, welke type userid password (Nas user of externe mailuser)
Is het laatste puzzelstukje wat ik nodig heb om de dummy handleiding te maken. Krijg het nu nog niet werkend. Ik mail nu nog rechtstreeks naar de SMTP van de provider, maar dan blijft de uitgaande mail alleen in de verzondenbox van mijn tablet staan.

In Roundcube geef je als SMTP in 'localhost'
Meer is het niet.

Dan wordt de SMTP gebruikt die jij als Relay hebt ingesteld in Mailserver.

In Outlook geef je dan de Synology op als SMTP
Username en pwd zijn dan de username en pwd van jezelf als gebruiker.
Die moet je uiteraard wel aangemaakt hebben op de synology, want dat is ook dezelfde account die je gebruikt hebt om jouw POP3 mailboxen te laten ophalen.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 05 december 2012, 14:31:13
Ik krijg het niet werkend. Ik heb exact de beschreven stappen gevolgd. Om voor mij onduidelijke redenen herkent hij de synology niet als SMTP server en lijkt hij ook moeite te hebben met de DNS naam.
Als IMAP server herken hij de synology wel als ik de interne IP hard codeer (192.168.0.etc). Hij ontvangt er ook mail op. Zodra ik de DNS naam gebruik krijg ik de melding dat er geen response van de server is, al bij het sluiten van het instellingenscherm. (Gebruik inmiddels de standaard mail app van mijn galaxy tablet ipv outlook) Ik gebruik de DNS naam zoals deze onder Configuration/Network gespecificeerd staat.
Als SMTP server werken geen van beide methodes. Zowel bij IP als bij DNS geeft hij de melding dat de server geen response geeft. DNS en domeinnaam in Mailserver zijn dezelfde. User en password zijn dezelfde die bij Imap wél werkt.

Ik heb Mailserver en Mailstation al eens verwijderd en weer geinstalleerd zonder verbetering. (Hij blijft trouwens ondanks het verwijderen de oude POP/IMAP/SMTP settings onthouden). Ben lost. Het aantal parameters dat ik in kan geven is zo beperkt dat het daar haast niet fout kan gaan.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 05 december 2012, 14:41:20
Citaat van: "beekschooten"
Zodra ik de DNS naam gebruik krijg ik de melding dat er geen response van de server is, al bij het sluiten van het instellingenscherm.
Als SMTP server werken geen van beide methodes. Zowel bij IP als bij DNS geeft hij de melding dat de server geen response geeft. DNS en domeinnaam in Mailserver zijn dezelfde. User en password zijn dezelfde die bij Imap wél werkt.

Da's niet geheel onlogisch.
Wanneer je de DynDns naam gaat gebruiken dan gaat hij ook echt naar buiten.
In dat geval moet je op jouw router enkele poorten forwarden naar het IP van jouw Synology.
Dat had ik misschien nog moeten vermelden :)

Voor SMTP poort 25 (of 2525)
De Telenet klanten waarbij alle poorten lager dan 1024 geblokkeerd zijn doen gebruiken dus in hun Outlook poort 2525 en doen een forward op de router van 2525 naar 25.
Voor IMAP poort 1143

Je stuurt alle traffic van die poorten door naar jouw Synology, dan zou het wel moeten werken.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 05 december 2012, 14:44:59
Screenshot van de SMTP instellingen
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 05 december 2012, 21:00:37
Citaat van: "Basalt"
Lees dit topic (http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=45&t=11611) eens.
Gelezen? Zo ingesteld? Werkt met Roundcube?

Dan verder op je PC: in Outlook of Thunderbird stel je als uitgaande server in:
* Server naam: <naam van jouw Syno machine>
* Poort: 25
* Gebruikers naam: <naam van Syno gebruiker die mail ophaalt met POP3>
* Wachtwoord: <wachtwoord van bovenstaande gebruiker>

Zolang je lokaal met IMAP op je Syno werkt, hoef je niets te forwarden in je router.
Je moet pas met port forwarding aan de gang als als je van buitenaf (internet) op je Syno mail wilt uitlezen of sturen.

/Erik
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 05 december 2012, 21:04:27
Citaat van: "redneck eyeball"
Screenshot van de SMTP instellingen
[...plaatje...]
Ik heb als Domeinnaam de naam van mijn Syno machine ingesteld, dat is "Basalt".

/Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 05 december 2012, 22:57:04
Basalt, Redneck, bedankt dat jullie zo actief helpen.
Helaas weigert mailstation nog steeds dienst. Snap er niets van. Dat zijn precies de instellingen die ik gebruik. En in lijn met het advies van basalt heb ik de domeinnaam van mijn NAS gebruikt (configuratiescherm/Netwerk) . Zie bijgaande screenshots. Ik heb nog 5 andere devices die met die DNS naam probleemloos de NAS weten te vinden. Extern user password heb ik even verwijderd maar zijn dezelfde die op alle andere devices gewoon werken. En de symptomen blijven:
Via IMAP wordt de domeinnaam niet herkend voor de server.
Via IMAP wordt het interne ip adres wel herkend voor de inkomende mail, maar voor de uitgaande mail krijg ik de melding 'geen respons van server' (Ik ga dus niet 'buitenom' naar de Nas maar gewoon binnen het 192.168 bereik)
Mailstation webinterface meldt wel dat de mails verzonden worden, maar deze komen nergens aan.
Begin inmiddels een bug is DSM te vermoeden.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 05 december 2012, 23:09:54
Ik zie bij account naam niets staan, heb je dat ivm privacy even weggepoetst ?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 05 december 2012, 23:19:10
Handleiding Solcon (http://www.solcon.nl/images/phocadownload/Handleidingen/E-mail/Handleiding_email_imap_instellen_%20iPhone_iPad.pdf):
Citaat
Uitgaande mail:
Hostnaam: mail.solcon.nl - Let wel op dat dit alleen werkt, indien u verbonden bent met een
draadloos netwerk van Solcon. Wanneer u verbinding heeft via een 3G netwerk van
uw mobiele provider dan zult u de uitgaande mail van uw mobiele provider moeten invoeren.
Gebruikersnaam en wachtwoord hoeft u hier niet in te vullen.
Werkt dit wel via vaste internet verbinding?  :shock:
Is Solcon je ISP, of iemand anders ?

/Erik
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 06 december 2012, 10:21:19
User heb ik voor de privacy inderdaad even weggepoetst, maar bevat een geldige waarde. De opmerking in de Solcon handleiding moet je denk ik anders lezen. Ivm spamrisico accepteert geen enkele provider mail die via de verbinding van een andere provider binnenkomen, of er moet minimaal een user/password authenticatie hebben plaats gevonden.
Terug naar mijn worsteling: Ik werk via een vaste verbinding. Solcon is inderdaad mijn provider. Maar ik wou dat ik al zover zou komen. Vooralsnog herkent de tablet en outlook binnenshuis mijn eigen NAS niet eens, laat staan dat de NAS iets naar Solcon gaat schieten.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 06 december 2012, 11:17:11
Citaat van: "beekschooten"
Vooralsnog herkent de tablet en outlook binnenshuis mijn eigen NAS niet eens, laat staan dat de NAS iets naar Solcon gaat schieten.
Weet je dat zeker? Wat bedoelde je hier dan mee:
Citaat van: "beekschooten"
Mailstation webinterface meldt wel dat de mails verzonden worden, maar deze komen nergens aan.
Zie je uitgaande e-mails op de grafiek bij Mail Server -> Overview ?
Wat staat er in Mail Server -> Log ?

Kan je vanuit Roundcube e-mails verzenden?

Als je op je PC met Outlook of Thunderbird de SMTP instellingen van Solcon gebruikt, kan je dan wel e-mails verzenden?

Groeten,
Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 06 december 2012, 21:18:56
De mails die niet aan lijken te komen heb ik vanuit Roundcube verzonden. Vanaf de tablet heb ik nog niets via de Nas kunnen versturen omdat de NAS niet als SMTP wordt herkend. Outlook vanaf de PC geeft vergelijkbare melding dat verzonden map niet beschikbaar is, maar pas op het moment van een verzendpoging.
De logging van Mailserver meldt een lange lijst met verzendingspogingen. Ieder uur wordt dezelfde serie mails weer getracht te versturen, al twee dagen lang. De NAS is ook hinderlijk traag. Op het overzichtscherm staat een email wachtrij van 5 mails is, terwijl er in de logging maar drie verschillende mails telkens verstuurd worden. (Maar ik heb natuurlijk wel net een herinstallatie van Mailserver en mailstation gedaan)Ik zie trouwens geen mogelijkheid die te verwijderen. In de grafiek op het overzichtscherm staan ook de 'succesvol' verzonden mails wat weer in strijd is met de aanhoudende verzendingspogingen. Roundcube vermeld de 3 mails in de 'send' box.
Mijn vermoeden is dat er twee problemen zijn: Iets in de domeinnamen verhindert het correct versturen van de mail. En daarnaast lijkt diezelfde domeinnaam niet als SMTP server herkend te worden, ongeacht de lokatie. Maar geen idee hoe dat komt.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Juupke op 06 december 2012, 22:05:08
Ik heb hier ongeveer dezelfde problemen. Ik gebruik een myds.me adres. Ontvangen van de mail gaat perfect op laptop, andriod en ipad. Verzenden met SMTP lukt wel als ik het intern ip adres gebruik maar zodra ik het myds.me of extern ip adres gebruik werkt het niet. Poorten 25,587 en 143 heb ik al geforward in de router. Iemand hier nog een idee?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 06 december 2012, 22:12:52
Om met de Syno mail naar je ISP te sturen heb je geen domeinnaam nodig, alleen de juiste ISP inloggegevens, url en poort.
Om met de PC mail naar je Syno te sturen (en relay naar je ISP) heb je ook geen domeinnaam nodig, alleen de juiste Syno inloggevevens, Syno machinenaam (of IP adres) en poort.
Ik begrijp ook niet waarom je dan toch een domeinnaam moet invullen bij Mail Server, waarschijnlijk omdat dit wel relevant is als je zelf mail server wilt zijn.

Kan je met Outlook wel rechtstreeks naar je ISP e-mail sturen, met dezelfde instellingen?

/Erik
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 06 december 2012, 22:29:53
Rechtstreeks naar de SMTP van de ISP loopt probleemloos. Ook als ik voor de binnenkomende IMAP naar de IP van de NAS verwijs. Alleen dan blijft de kopie van de verzonden mails in de send box staan van het device waarmee ik de mail verstuurd heb.
Blijft me nog steeds de vraag wat het verschil is waarom bij jou de instelling van 'basalt' als domeinnaam wel geaccepteerd wordt.
Zie net dat er net een nieuwe DSM patch uit is. Ga de update draaien en zien of dat nog verschil maakt.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 06 december 2012, 22:35:45
Citaat van: "beekschooten"
Blijft me nog steeds de vraag wat het verschil is waarom bij jou de instelling van 'basalt' als domeinnaam wel geaccepteerd wordt.
Bedoel je dat jij dat niet kunt instellen, of "gewoon" dat je geen mail kunt verzenden?

/Erik
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 06 december 2012, 23:58:29
Citaat van: "beekschooten"
Zie bijgaande screenshots
Het valt me op dat er de ene keer (gateway) 192.168.0.xxx en de andere keer (DNS, grijs) 192.168.1.xxx staat.
Hoeeft niks te betekenen, maar heb je misschien, ergens in je netwerk, iets vreemds in je subnetten gedaan ?

/Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 07 december 2012, 08:33:18
Ik heb net de upgrade gedaan naar de DSM4.1 2661 patch. Hoewel de releasenotes niets vermelden over aanpassingen in de mail begint de mailserver wel ineens mails te versturen. En zodra ik bedraad aan router hang krijg ik via IP contact met de NAS, ook voor SMTP. De Tablet geeft nog steeds geen SMTP verbinding. Verbinden op DNS naam ipv IP werkt ook niet.
Ten aanzien van de subnetten: Ik heb mijn provider modem alleen ingezet als gateway. Daar bovenop heb ik een gigabit router die het hele interne netwerk regelt. Aangezien bedraad netwerk anders reageert dan wireless ga ik dit weekeinde eens experimenteren met de firewall settings.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 07 december 2012, 08:52:30
jouw gateway is normaal gezien ook jouw router.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: jlk op 08 december 2012, 22:55:45
Na 2 maanden ploeteren heb ik Roundcube mail eindelijk weer werkend. Heb denk ik alle mogelijke instellingen wel gehad. Vandaag weer alles opnieuw geïnstalleerd, je mail verdwijnt dan niet, en alle instellingen blijven gehandhaafd. Deze keer echter waren mijn mailadressen verdwenen en stond er ook geen vinkje meer bij "gebruiker toestaan pop3 mail op te halen".
Alles opnieuw ingevoerd en nu werkt het! (ontvangen lukte al eerder, verzenden niet).
Blijkbaar blijft er iets in de instellingen hangen, waardoor wat je ook verandert, het helpt niet.

Mijn instellingen: ik heb geen domein!Ik gebruik mailadressen van Zonnet en van Gmail. Ik verzend via Zonnet.

In Mailserver:
x smtp inschakelen
x verificatie vereist vr. andere enz
x autorisatie voor Lan-verbindingen enz
Domeinnaam: zonnet.nl
max. grootte: 10

x SMTP relay inschakelen
server: [smtp.zonnet.nl] (tussen rechte haken, heb ik van engelse forum, heeft iets te maken met mx record waar niet naar gezocht mag worden)
poort: 25

x authenticatie vereist
account: inlognaam zonnet mail
ww: ww zonnet mail

In roundcube:
Beheersinstellingen
pop3: gebruiker toestaan ..enz
ontvangstinterval: 5 min
standaard smtp:
SMTP server: smtp.zonnet.nl
SMTP poort: 25
max groote: 5

Instellingen
SMTP serverinstellingen
   smtp server selecteren: smtp.zonnet.nl
   smtp server: zonnet.nl
   smtp poort: 25
   gebruiker en ww optioneel, ik vul niets in.

POP3 pagina:
Email: volledig mailadres: naam@zonnet.nl
gebruikersnaam en ww van email
pop server: pop.zonnet.nl / pop.gmail.com
pop3 server: 110 (zonnet) 995 (gmail)
pop3 SSL zonnet nee, gmail ja.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 09 december 2012, 12:55:17
Citaat van: "jlk"
[...]
x SMTP relay inschakelen
server: [smtp.zonnet.nl] (tussen rechte haken, heb ik van engelse forum, heeft iets te maken met mx record waar niet naar gezocht mag worden)
poort: 25
[...]
Instellingen
SMTP serverinstellingen
   smtp server selecteren: smtp.zonnet.nl
   smtp server: zonnet.nl
   smtp poort: 25
   gebruiker en ww optioneel, ik vul niets in.
Je gebruikt je Syno als SMTP Relay, dus in Roundcube (of Outlook op je PC) moet je naar je Syno verwijzen. Dat doe je ook wel, maar met de naam "smtp.zonnet.nl", wat de indruk wekt dat je direct naar Zonnet toe gaat. Een beetje verwarrend dus, maar het werkt blijkbaar wel  :)

Groeten,
Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: jlk op 09 december 2012, 13:57:05
Nog even ter aanvulling: ik laat alles op Roundcube/Syno binnenkomen. Kan ik dus "onderweg" in één keer bij al m'n mailadressen, ophalen en verzenden. Thuis gebruik ik Outlook (o.a. in verband met de agenda en beter contactpersonenbeheer). Outlook haalt de mail op van de Syno / Roundcube.
Jaap
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 10 december 2012, 10:32:47
De worsteling duurt voort. Begin de moed en de lol er inmiddels wel in te verliezen. Met Outlook krijg ik de boel inmiddels lopend, maar de Android tablet weigert stug dienst: SMTP server geen respons. Ik heb inmiddels diverse Android mailapps geprobeerd. Zie inmiddels op diverse fora dat er meer android gebruikers zijn met dat probleem, dus dat lijkt minder een synology probleem te zijn. Maar dat maakt mijn nieuw aangeschafte tablet redelijk nutteloos voor een van zijn hoofdfuncties.

Nog en ander ding wat ik me alleen afvraag: Ik kan me herinneren dat ik bij het configureren van Mailserver heb kunnen instellen wat de mailsynchronisatie frequentie is. Die instelling kan ik nu nergens in de Mailserver toepassing terugvinden. De instelling in Mailstation lijkt hij niet op te reageren omdat mijn testmailtjes er soms een half uur over doen. Daarbij vraag ik me af of dit zo te regelen is dat mailserver altijd direct gaat synchroniseren zodra er een IMAP client verbinding zoekt, of wanneer er een mail veronden wordt.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 10 december 2012, 17:28:53
indien ik mij niet vergis zit die instelling bij de admin login op de webmail.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 10 december 2012, 19:55:45
Citaat van: "beekschooten"
Met Outlook krijg ik de boel inmiddels lopend, maar de Android tablet weigert stug dienst: SMTP server geen respons.
Kan je ook met Outlook (of Thunderbird) op een laptop met WiFi testen? Wellicht zit het probleem in de routing van WiFi naar Syno.

/Erik
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 11 december 2012, 12:57:23
Dat is juist het frustrerende: Een laptop over wifi kan de NAS SMTP prima zien. Enige issue daar is dat ik het IP adres moet geven (ipv DNSname). Aan de router/poort settings kan het volgens mij dus niet liggen. (Maar laat me graag overtuigen door iemand die wat dieper in poortsettings is ingewijd) Maar een Android tablet over hetzelfde WIFI netwerk naar hetzelfde IP adres zegt dat de server niet gevonden kan worden. Ik heb inmiddels 5 verschillende mailclients getest, met allemaal hetzelfde resultaat. Heb nog een kleine hoop met de Office voor Android die voor komend voorjaar geannonceerd is, maar denk toch meer en meer dat de combi Android/SMTP/Synology een ongelukkige is.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 11 december 2012, 13:21:24
Citaat van: "beekschooten"
Enige issue daar is dat ik het IP adres moet geven (ipv DNSname)
Dit zou toch gewoon moeten werken met de Syno machine naam.
Kan je de Syno wel pingen met zijn naam ?
(op de laptop, DOS command prompt: ping <naam>)
Of bijv DSM draaien, netwerk drives mounten, ...

/Erik
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 11 december 2012, 13:24:13
Citaat van: "beekschooten"
Enige issue daar is dat ik het IP adres moet geven (ipv DNSname). Aan de router/poort settings kan het volgens mij dus niet liggen. (Maar laat me graag overtuigen door iemand die wat dieper in poortsettings is ingewijd)
Je moet poort 25 openzetten en doorschakelen naar poort 25 van het IP van jouw NAS.
Ook poort 143 moet je zo doorzetten.

Doe je dat niet, dan zal het niet werken van buiten jouw eigen LAN.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: digibeet op 18 december 2012, 09:45:51
Ik heb nu volgens de instructies het mail station ingesteld het zenden en ontvangen op meerder computers gaat perfect alleen als ik een mailtje wil verwijderen op een van mijn computers dan komt er allen een streep door heen en om het mailtje volledig te verwijderen moet ik dat via de nas doen.
Heb ik nou een instelling verkeerd staan of is dit normaal?
Het email programma dat ik gebruik is gewoon outlook.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: wpee op 19 december 2012, 08:08:03
In  roundcube instellingen kun je ergens instellen dat je verwijderde mail ook niet meer wilt laten zien, wellicht dat dit het is. Als ik mail verwijder dan is deze ook gelijk naar de verwijderde items gezet (via Thunderbird). Op de NAS ook.

Ik heb dezelfde setup, alles via IMAP gekoppeld, SMTP gelijk naar ziggo. Via SMTP wordt de verzonden map van de PC naar de NAS gekopieerd en dus zijn ze daar up to date.
Alleen via IP adres connecten heb ik ook, niet via netwerknaam, werkt niet.

Ik heb wel veel problemen gehad met DSM4.1, daarom ben ik terug gegaan naar DSM3.2-1955 op een DS110J

Wim
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: digibeet op 20 december 2012, 21:28:25
Wim,

Je had gelijk even instellen en het werkt allemaal. :oops:
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 27 december 2012, 12:30:43
Citaat van: "wpee"
Via SMTP wordt de verzonden map van de PC naar de NAS gekopieerd en dus zijn ze daar up to date.

Deze snap ik even niet.
Even checken of ik het goed begrijp: Als SMTP gebruik je rechtstreeks je ziggo server. Betekent dus dat je geen gebruik maakt van de SMTP relay op je NAS. Hoe bereik je dan dat je uitgaande mail toch op je NAS terecht komt?

Dit zou namelijk een oplossing zijn voor mijn probleem waarbij mijn android tablet hardnekkig de NAS SMTP weigert te 'zien'
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: wpee op 27 december 2012, 17:52:51
Om dat mijn mailprogramma de folder "verzonden" gebruikt, wordt deze naar de NAS gekopieerd. De folders zijn altijd nog via IMAP gekoppeld! Vergelijk het met het verslepen van een mail van de inbox naar de folder "temp" of deleten naar "prullenbak"

Je moet wel even dezelfde folderbenaming gebruiken anders komt er een folder "verzonden" en "sent" met grote waarschijnlijkheid.

gr Wim
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 31 december 2012, 16:44:06
wpee, dank voor deze tip. Hiermee krijg ik het inderdaad lopend. Zie wel dat ik van een synology naar een android probleem terecht kom, aangezien Android mail niet de mogelijkheid heeft de 'Sent' map te laten verwijzen naar een andere dan de standaard. Heb ook nog geen alternatieve Android mailclient gevonden die dat wel kan. Uit principe pas ik liever de mailsettings van de clients aan naar de standaards van de mailstation dan andersom.Voor nu moeten alle PC's en de server zich even voegen naar de nukken van de android tablet, aangezien mailstation en Outlook wel de mogelijkheid kennen van een alternatieve 'Verzonden' mapnaam.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: redneck eyeball op 01 januari 2013, 01:50:49
Die sent map moet je niet aanpassen op de Android client, dat dien je te veranderen in de Roundcube client.
Dan staat het nadien ook juist in de Android app.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 03 januari 2013, 10:19:21
Beste allemaal,

Ik wil al mijn mail binnenhalen op de NAS en deze moet dan zowel binnnenshuis als van buitenaf te benaderen zijn. Ik gebruik 2 mail adressen: xxx@gmail.com (http://mailto:xxx@gmail.com).
Ik heb een DDNS voor mijn NAS aangemaakt: xxx.DiskStation.me
Alle poorten (25,110,143,993 en 995) op mijn router worden nu doorgestuurd naar het IP-nummer van mijn NAS.
Nu heb ik een vraagje over de SMTP instellingen:
Moet ik in de MailServer als domeinnaam nu de naam van mijn nas opgeven of de DDNS naam?
Wat moet ik in RoundCube als smtp server de naam van mijn nas selecteren of "localhost"?

B.v.d., Fabian
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 03 januari 2013, 22:16:13
Ik heb het nu voor één mail account (kabelfoon) werkende: binnenshuis werkt het via Roundcube en Outlook en buitenshuis via mijn Samsung Galaxy S mobiel.
Echter kan ik in Outlook geen berichten verwijderen: er komt alleen een streep door het bericht.
Via mijn mobiel werkt dit weer wel goed.
Verder hebben sommige mappen in Outlook ineens een andere benaming: verzonden -> sent, etc.
Het gekke is dat dit op mijn mobiel bij de meeste mappen weer wel goed gaat, dus het is niet voor beide gelijk.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: wpee op 04 januari 2013, 07:19:01
Je moet in roundcube instellen (ergens bij instellingen) dat je verwijderde berichten niet wilt laten zien, ergens een vinkje zetten. (ik kan het nu niet precies zeggen waar, maar bij instellingen is dit)

gr Wim
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 04 januari 2013, 08:15:32
Citaat
Je moet in roundcube instellen (ergens bij instellingen) dat je verwijderde berichten niet wilt laten zien, ergens een vinkje zetten. (ik kan het nu niet precies zeggen waar, maar bij instellingen is dit)
Deze heb ik inderdaad gevonden, maar dit maakte in Outlook geen verschil.
Zou er ergens in Outlook nog een instelling verkeerd kunnen staan?
Weet jij soms ook waarom de benaming van de postvakmappen verschillend zijn?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: wpee op 04 januari 2013, 09:14:01
Ik gebruik Thunderbird als client. Ik heb wel enige tijd nodig gehad om de speciale mappen (trash, sent, drafts, inbox) dezelfde naam te krijgen op alle pc's en accounts.

Outlook weet ik zo niet, geen ervaring mee op dit gebied.

gr Wim
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: arnor op 05 januari 2013, 10:13:08
Citaat van: "fabian"
Citaat
Je moet in roundcube instellen (ergens bij instellingen) dat je verwijderde berichten niet wilt laten zien, ergens een vinkje zetten. (ik kan het nu niet precies zeggen waar, maar bij instellingen is dit)
Deze heb ik inderdaad gevonden, maar dit maakte in Outlook geen verschil.
Zou er ergens in Outlook nog een instelling verkeerd kunnen staan?
Weet jij soms ook waarom de benaming van de postvakmappen verschillend zijn?

Bij het instellen van het imap-account binnen Outlook zie je rechtsonder (althans bij Outlook 2010) een knop 'meer instellingen' Klik hierop; dan zie je een aantal tabbladen waarmee je de wijzigingen voor mapnamen kunt doorgeven.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 06 januari 2013, 11:28:30
@arnoderuig:
In 2007 kan je hier alleen de map "verzonden items" opgeven.
Ik heb ze wel aan kunnen passen door gewoon in de mappenlijst de betreffende map te selecteren en met de rechter muis knop de naam te wijzigen.

@iedereen:
Ik ben erachter gekomen dat in Outlook 2007 het niet mogelijk is, als je in een IMAP Postvak IN een mail delete, deze gelijk naar je verwijderede items verplaatst wordt. Outlook 2007 markeer deze mail middels een doorgetrokken streep.
Je kan deze mail wel automatisch permanent verwijderen door in je accountinstellingen -> meer instellingen "items verwijderen wanneer u on-line tussen mappen schakelt" aan te zetten.
Een andere optie is door bij beeld -> huidige weergave: "berichten verbergen die zijn gemarkeerd voor verwijderen" aan te vinken.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 06 januari 2013, 17:55:56
Ik heb nog een vraagje over de MailServer.
Ik zie momenteel in het overzichtgrafiek van de MailServer alleen de grafiek van uitgaande mail. Van de inkomende en mislukte mails wordt niks weergegeven.
Verder zou ik de e-mails die in de wachtrij staan willen beheren. Nu zie ik alleen het aantal e-mails in de wachtrij vermeld staan, maar ik zou bijv. een mislukt verzonden e-mail willen verwijderen, zodat er niet elke keer opnieuw geprobeerd wordt deze te verzenden.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 06 januari 2013, 18:28:28
Wie heeft trouwens het voor elkaar om ook mail van gmail binnen te halen (naast je hoofd e-mail adres)?
Ik heb hiervoor nu in Roundcube een extra pop3 account aangemaakt met de volgende gegevens:
E-mail: xxx@gmail.com (http://mailto:xxx@gmail.com)
Wachtwoord: xxx
pop3-server: pop.gmail.com
pop3-poort: 995
SSL-verbinding: AAN
Opties: SMTP server = diskstation / poort 25 (dezelfde instelling als voor mijn e-mail adres van mijn provider)
Echter krijg ik zodra een test mail binnen wordt gehaald het volgende bericht:
Fetchmail could not get mail from xxx@gmail.com@pop.gmail.com.

The attempt to get authorization failed.
This probably means your password is invalid, but some servers have other failure modes that fetchmail cannot distinguish from this because they don't send useful error messages on login failure.

The fetchmail daemon will continue running and attempt to connect at each cycle.  No future notifications will be sent until service is restored.
--
The Fetchmail Daemon

Ik heb ook een extra SMTP server geprobeerd met de volgende instellingen:
smtp.gmail.com / poort 465 (SSL)
Dit geeft echter dezelfde bovenstaande melding.
Wie weet wat ik fout doe?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: wpee op 06 januari 2013, 23:59:05
Wellicht dat je met deze schrijven even kunt overleggen hoe hij het gedaan heeft
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=148&t=11607
Dan kun je wellicht ook zijn foutjes eruit halen ;)

En hier staat ook iemand die ook ermee gespeeld heeft.
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=89&t=7185&hilit=ssl+mailstation

en als je verder zoekt vind je nog meer op dit forum
http://www.synology-forum.nl/search.php?keywords=mailstation+gmail

succes
gr Wim
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 08 januari 2013, 08:21:56
@wim,
Ik heb gisteravond alles nagelezen en allerlei instellingen geprobeerd zonder enig resultaat.
Ik denk zelf dat mijn instellingen aardig juist zijn, want ik krijg wel, zowel in Roundcube als in Outlook, een fetchmail (zie mijn bovenstaande reactie voor tekst) over Gmail binnen, zodra ik daar een test mail heen heb gestuurd.
Zou het komen doordat Gmail met SSL werkt of mijn SMTP server nu niet Gmailis, maar mijn Diskstation met een relay over Kabelfoon?
Zo ja, moet ik hier ergens nog voor instellen: Sylogogy en/of router?

P.S. Alle poorten t.b.v. mail: 25,110,143, 993,995 staan in miojn router al geforward naar de Synology.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: aee74 op 10 januari 2013, 10:23:57
Ik heb de eerdere handleidingen gevolg en kan via roundcube verzenden en ontvangen.
Als ik de instellingen nu op m'n iphone overneem, kan ik wel ontvangen maar niet verzendem.

Settings iPhone:

Email
Imap
Naam: xxxxxxxx
E-Mail: ik@mail.nl
Beschrijving: Mail

Server inkomende post
Hostnaam xxxx.synology.me
Gebruikersnaam: user
Wachtwoord: ****

Server uitgaande post
Hostnaam xxxx.synology.me
Gebruikersnaam: user
Wachtwoord: ****
Gebruik SSL nee
Identiteitscontrole Wachtwoord
Serverpoort 25

Zoals ik schrijf ontvangen gaat goed, maar verzenden niet.


In de Nas staat de mailserver als domein verwezen naar xxxx.synology.me
en voor SMTP gebruik ik mijn smtp.upcmail.nl met de bijbehorende inlog gegevens

iemand een idee wat ik verkeerd doe.


EDIT - Kleine aanvulling, het werkt nu!
Ik had een type fout gemaakt in mijn mail adres. via WIFI op mijn werk lukt t nu. 3G nog niet getest.

EDIT2 - via 3G werkt t ook
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 10 januari 2013, 10:55:24
Verzenden lukt niet als je buiten de deur bent?
Of al niet via het eigen netwerk?

Buiten via 3G heb je grote kans dat de mobiele provider poort 25 blokt en/of je geen toegang krijgt tot smtp.upcmail.nl
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: fabian op 10 januari 2013, 20:51:08
Nou ik heb het eindelijk werkend!
Mijn probleem werd niet veroorzaakt door een verkeerde instelling in MailServer of MailStation, maar bij Gmail. In mijn Gmail account stond bij instellingen alleen IMAP aan, POP3 stond uit.
Nadat ik deze had aangezet, stroomde de mailtjes lekker binnen.

P.S. Weet iemand waarom de MailServer in het overzichtgrafiek alleen de uitgaande mail laat zien?
Ik zou namelijk ook de inkomende en mislukte mails willen zien.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: zapp2 op 15 januari 2013, 12:21:15
Ik wil iedereen bedanken die aan dit topic heeft bijgedragen. Ik ben zelf bezig geweest om de mailserver in te richten en met de "dummie-discussie" ben ik er uitgekomen. Alles werkt picobello. :D
Ik heb een vraag: Kan ik ook niet-verstuurbare (test-)mailtjes uit het e-maillogboek verwijderen. De server probeert die steeds opnieuw te versturen, maar dat lukt natuurlijk niet. Of verdwijnen die vanzelf na een bepaalde tijd (en is die tijd dan in te stellen?)
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: arnor op 15 januari 2013, 19:32:37
Zoals eerder gemeld heb ook ik de zaak werkend gekregen. Naar nu blijkt net niet helemaal........

Ik heb een account bij UPC. Via roundcube worden de mails ontvangen. Thans blijkt dat niet alle mails binnenkomen. Sinds een week keek ik zekerheidshalve even rechtstreeks via de webmail bij upc zelf. Toen bleken er een aantal mails verdeeld over de hele week nog te staan. Mail die ik wel had gekregen in roundcube waren keurig bij upc gewist. Ik zie tussen de mails geen bepaalde overeenkomst. Iemand een idee?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 16 januari 2013, 08:39:10
Eindelijk. Ik heb het enigzins lopend. In ieder geval werken de postvak in en Sent items nu goed, en dat is het belangrijkste. Voor nu even iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan deze discussie.

Wat resteert als problemen:
De mappen concepten en verwijderde items blijft nog steeds een chaos, maar dat komt vooral door de combi met Android clients. Zou mooi zijn als DSM daar - vergelijkbaar met de dlna server - een mogelijkheid zou hebben om het gedrag aan de client aan te passen.
Mijn syno naam wordt niet als server herkend en ik moet dus hard op ip linken. Bij het aanpassen van instellingen blijf ik rare verschijnselen houden zoals oude waarden die terugkeren en passwords die half verdwijnen. Dat soort problemen heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de hoeveelheid tijd die het mij heeft gekost.
Mijn eindconclusie na twee maanden klooien, trial en error is dat mailstation nog een behoorlijk brak produkt is wat nog lang niet rijp is voor de grote consumentenmarkt. En gezien de enorme hoeveelheid basale problemen in de diverse forumdiscussie ben ik daar niet de enige in. En dat verbaast me. Enerzijds omdat er bosjes mailclients zijn die vergelijkbare functionaliteit dummyproof hebben, en anderzijds omdat er met de intro van tablets en smartphones in veel huishoudens een explosie van mailclients gaande is, waardoor dit voor Synology de killer app had kunnen zijn om de consumentenmarkt voor zich te winnen. Behalve een kleine groep kennissen die echt handig is met techniek zal ik niemand uit mijn omgeving op basis van deze ervaring de syno als mailserver aanraden.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 16 januari 2013, 08:54:25
Beetje een harde conclusie.
Mailserver werkt bij mij namelijk uitstekend. Ook met iPhones en tablets, thuis en onderweg.
Met een eigen domein en aanpassingen in de DNS records was het binnen 15 up and running.
Al bijna twee jaar geen problemen met dit pakket ondervonden.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 16 januari 2013, 09:12:16
Robert,

Ik feliciteer je van harte met dat het bij jou prima werkt. Maar je kunt in de forums lezen dat velen dat geluk niet met je delen. Mijn conclusie baseer ik vooral op mijn eigen worsteling. Ik gebruik op mijn NAS alleen een zeer beperkte set synology-eigen toepassingen en dan vind ik dat ik mag verwachten dat het gewoon goed werkt. In een consumenten markt is een bombestedige gebruikersinterface en produktstabiliteit tegenwoordig min of meer de norm om mee te kunnen spelen. Ik ben bepaald geen apple fan (ik heb maar één iOs device in huis), maar hun succes hebben ze wel vooral aan dit punt te danken. Dat heeft de norm voor de rest van de markt gezet. En daar heeft Mailstation nog een weg te gaan.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: arnor op 16 januari 2013, 11:23:38
Ik denk dat een belangrijk punt kan zijn dat deze draad gevolgd (en aangevuld) wordt door gebruikrs van verschillende systemen. Zelf werk ik met DSM3.1 maar uit reacties blijkt dat er natuurlijk ook gebruikers zijn met DSM 4.1. Uit reacties is niet sltijd te zien wat men gebruikt zodat ook beleving heel verschillend kan zijn.

Voorzover ik kan overzien is mogelijk van belang dat verdere ontwikkelingen van Roundcube binnen DSM 3.1 niet werken onder deze dsm.

Ook ik ben maanden bezig geweest om het systeem te laten werken. Achteraf had dat grotendeels te maken met instellingen die als vanzelf weer verdwenen. Waar dat dan aan heeft gelegen (DSM, Roundcube of iets anders) weet ik ook niet. Het werkt nu echter wel - behalve dan dat een aantal mails niet worden ontvangen (zie een aantal posts hiervoor) waarvoor ik nog geen oplossing heb.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: zapp2 op 19 januari 2013, 22:34:02
Bij mij komt het ook regelmatig voor dat er mailtjes blijven hangen bij de provider. Sommige komen wel binnen, en andere blijven hangen, ik zie er geen systeem in, het lijkt willekeurig. :(
Ik vind dit een ernstig probleem want je kunt er dus niet van op aan dat (al) je mail ook daadwerkelijk binnenkomt.
Ik begin langzamerhand (net als beekschoten) te denken dat we hier inderdaad te maken hebben met een “behoorlijk brak produkt wat nog lang niet rijp is voor de grote consumentenmarkt”. (Alleen leuk voor hobby-isten).
Heeft iemand wel eens contact gehad met helpdesk/ondersteuning van Synology over dit soort dingen?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 22 januari 2013, 22:20:59
Ik heb een ticket ingediend over het probleem van de verdwijnende en onverwijderbare settings, mede omdat ik het gevoel heb dat veel van de andere ellende die ik ervaar daar een gevolg van is. Ik laat nog wel horen als daar bruikbare tips uit komen.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: pago op 01 februari 2013, 16:00:08
Hallo,
Het is me gelukt om roundcube in te stellen dat ik mijn mails kan verzenden en ontvangen.
Maar het lukt me totaal niet om dan outlook in te stellen.Ik heb deze op imap ingesteld.
Maar wat is dan de server voor in komende en uitgaande e-mail?Kan je die procedure eens uitleggen? :( Alvast bedankt
Is ondertussen gelukt
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Bartsynology op 01 februari 2013, 17:21:03
Citaat van: "pago"
Hallo,
Het is me gelukt om roundcube in te stellen dat ik mijn mails kan verzenden en ontvangen.
Maar het lukt me totaal niet om dan outlook in te stellen.Ik heb deze op imap ingesteld.
Maar wat is dan de server voor in komende en uitgaande e-mail?Kan je die procedure eens uitleggen? :( Alvast bedankt

Inkomende en uitgaande mailserver is het ip adres van uw Diskstation binnen uw eigen netwerk
Gebruikersnaam en paswoord is een user van uw diskstation
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: beekschooten op 04 februari 2013, 13:32:29
Allen,

Over het probleem van de terugkerende oude settings en onmogelijk te verwijderen settings heb ik een ticket ingeschoten naar Synology. Inmiddels heb ik de bevestiging van Synology dat het hier een know bug in het produkt betreft. De workaround die wordt beschreven is dezelfde die al eerder in deze thread is beschreven. Hiermee kunnen nog steeds niet alle oude settings verwijderd worden, maar hiermee is het me wel gelukt om de zaak uiteindelijk werkend te krijgen. Bijgaand de tekst van Synology:

There's a known bug in Mail Station for this issue and the workaround is you may need to unstall MailStation and install it again so the setting for the user with the same previous username could be back to default. Sorry for your inconvenience.

PS: When you delete this user, you may need to remove his/her home folder manually in FileStation as well.

Thanks,
--
Sincerely,
David Fu
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: @win op 06 februari 2013, 09:26:02
Citaat van: "fabian"
P.S. Weet iemand waarom de MailServer in het overzichtgrafiek alleen de uitgaande mail laat zien?
Ik zou namelijk ook de inkomende en mislukte mails willen zien.

Heeft iemand een antwoord op deze vraag?
Ook lukt het mij nog steeds niet om in de Persoonlijke instellingen de automatische beantwoording in te stellen. Ik sluit niet uit dat het één met het ander te maken heeft.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 06 februari 2013, 10:19:24
@Win: het lijkt er gewoon sterk op dat inkomende mail niet op Mailstation binnenkomt.

In de grafiek zou je anders inkomende mail moeten zien.
En werkt die persoonlijke instelling ook wel.
Maar waar zit dan het foutje, moeilijk om dat zo te achterhalen.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: @win op 06 februari 2013, 10:51:31
@Robert,
MailStation ontvangt al mijn mail (van verschillende accounts). Op al mijn systemen (PC, laptop, mobiel en iPad) kan ik probleemloos mijn mail versturen en ontvangen m.b.v. IMAP. De MailServer laat echter alleen de verzonden email zien en het vinkje inschakelen Automatisch antwoorden inschakelen heeft geen effect.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: @win op 06 februari 2013, 11:03:43
Vraag: Welke Domeinnaam dien ik op te geven bij MailServer?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 06 februari 2013, 11:16:43
Ik heb hetzelfde, alleen uitgaand wordt getoond.
Ik vermoed dat dit komt doordat Mail Server (waar de grafieken staan) niet verantwoordelijk is voor de inkomende e-mails, dat gebeurt immers in dit topic ("Mailstation for dummies zonder domeinnaam") door Mail Station met fetchmail en POP3. Volgens mij levert fetchmail de ontvangen e-mail direct af in de mailbox van de gebruiker, zonder tussenkomst van Mail Server (ofwel: Dovecot).

Groeten,
Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Basalt op 06 februari 2013, 11:20:04
Citaat van: "@win"
Vraag: Welke Domeinnaam dien ik op te geven bij MailServer?
Lees dit topic eens vanaf het begin.

Groeten,
Erik.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: LeenO op 08 april 2013, 13:57:05
Ik maak wel gebruik van een eigen domein, mijn instellingen zullen dan vast ander zijn.
Maar de NAS is de server. Ik geef als server dus mijn domeinnaam in.

Hallo Robert,
Ik heb problemen met de mappen, deze komen niet overeen met de vaste computers en de WiFi apparaten.
Ik heb net zoals jij ook een eigen domein naam, is het mogelijk dat je jouw instellingen publiceer, want ik snap toch nog een hoop instellingen niet, zo als SMTP relay,  je domeinnaam in de server etc.

Bij voorbaat hartelijk dank,
Leen
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 08 april 2013, 16:14:06
Er staan al plaatjes in dit draadje toch?
Ik zie ze wel staan.

Dat met die mappen met een andere naam was bij mij geen probleem.
In Outlook en met mijn iPhone en iPad kon ik gewoon bij diverse instellingen de juiste mappen aanwijzen.
Dus bijvoorbeeld "verzonden" wijst dan maar "sent" of net andersom, weet ik niet eens meer.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam...Mac en fetchmail received date
Bericht door: mambaum op 12 april 2013, 13:18:25
Bij mij werkt alles (pop ophalen, roundcube mail) in combinatie met Android en Windows/Outlook, maar alles wat Mac heet (iMac, iPhone) gebruikt de receive-date van het moment dat de pop3 actie gedaan wordt. Ik heb dus onder Android of Windows/Outlook de juiste receive-date in de inbox, maar bij de iMac/Mail en iPhone heb ik duizende mailtjes met dezelfde datum en tijd.
Nu zie ik dat fetchmail boven alle received meldingen in de header een receive melding staan van de Synology die de mail ophaalt bij xs4all. Die bovenste wordt dus gebruikt door de all Apple's en die andere door Windows en Android.

Received: from pop.xs4all.nl [194.109.6.55]
        by SynologyBox with POP3 (fetchmail-6.3.17)
        for <aap@localhost> (single-drop); Thu, 32 Jun 2012 10:04:34 +0200 (CEST)
Received: from tresnovem.lambda.ecm-cluster.com (tresnovem.lambda.ecm-cluster.com [91.192.42.39])
        by mxdrop139.xs4all.nl (8.13.8/8.13.8) with ESMTP id q5S80aLp011599
        for <bengekzeg@xs4all.nl>; Thu, 28 Jun 2012 10:00:42 +0200 (CEST)
        (envelope-from gbounce-8535185565-7333-851580942-1340870433681@bounce.gnl.fid-newsletter.de)
Received: from app65.muc.ec-messenger.com (app65.muc.domeus.com [172.16.9.45])
        by mtats-50.muc.ec-messenger.com (READY) with ESMTP id A6AF014071EF7
        for <bengekzeg@xs4all.nl>; Thu, 28 Jun 2012 10:00:33 +0200 (CEST)


Op de Apple's krijg ik dus 32 juni (grapje) als datum, terwijl Roundcube/Mail station, Android en Windows 28 juni tonen! Ik kan helaas niet zien welke melding door al die mail-clients echt gebruikt wordt: middelste of onderste. Duidelijk is wel dat Apple de bovenste gebruikt.

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat fetchmail:
-of er niets in zet
-of de received date van de oorspronkelijke overneemt?
Of dat al die Apple dingen die bovenste niet lezen?

Met Vriendelijke Groenten
Martin
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: mambaum op 12 april 2013, 14:04:10
Vond in fetchmail handleiding de optie "no rewrite", maar hoe krijg ik die erin?
Zodra Mailstation draait gaat hij mail ophalen.
Ik heb Mailstation nodig om de pop3 settings in te voeren.
Dus hoe krijg ik de config files in /var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/ aangepast voordat Mailstation begint met download van mails?
Moet een truck verzinnen om re-download te forceren...vast iets met een settings file in .Maildir
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: mambaum op 12 april 2013, 22:37:22
Probleem blijkt bij Apple te liggen: ze gebruiken de file datum i.p.v. de header datum.
Blijkt ook nog eens het touch commando van de syno een bug te hebben zodat hij niet reageert op -d voor het opgeven van een datum.
Nog iemand een idee hoe je dan de files allemaal een datum geeft die overeenkomt met de header?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: mambaum op 12 april 2013, 23:52:40
Work around gevonden:
1) op Mac IMAP rechtstreeks naar XS4ALL
2) IMAP naar Synology...alle mail hier weggooien
3) alles van 1) naar 2) copieren
Morgen proberen met mijn kleinste account.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: mambaum op 17 april 2013, 20:33:12
Correcte folder
Als je dan toch bezig bent net als ik om div. clients (Roundcube, iMac, iPhone, Android Phone, Android tablet, Outlook/windows) aan te sluiten maak dan ook een Sent aan en laat iedereen (ook Roundcube) naar Sent, Draft, Trash en Junk verwijzen. Die combi lukte me (android default mail laat je niet kiezen; de rest is in te stellen!).
K9 is trouwens een veel beter in te stellen client op Android, waar je wel de folders in kunt stellen.
Aangezien sommige clients folder aanmaken voordat je ze in kunt stellen moet je na installatie nog wat folders opruimen.

Leegmaken trash
Als je net al ik de trash lang wilt bewaren moet je bij iedere client opletten dat die niet automatisch na een maand (meestal default) geleegd wordt.

Laat default account-identity bestaan
Ook moet je opletten dat in Roundcube de default mail <accountnaam>@<domein> bestaat of je moet er voor zorgen dat een andere identity bovenaan staat of je moet bij die <accountnaam>@<domein> een correct reply adres staat.
Probeer je hem weg te gooien dan maakt Roundcube hem steeds weer aan en maakt hem default, zonder dat er een correct reply adres bij staat!


Maar het werkt inmiddels top: vanaf alle clients mail lezen en versturen en toch steeds dezelfde data zien!
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: LeenO op 18 april 2013, 09:35:54
Er staan al plaatjes in dit draadje toch?
Ik zie ze wel staan.

Dat met die mappen met een andere naam was bij mij geen probleem.
In Outlook en met mijn iPhone en iPad kon ik gewoon bij diverse instellingen de juiste mappen aanwijzen.
Dus bijvoorbeeld "verzonden" wijst dan maar "sent" of net andersom, weet ik niet eens meer.

Hallo,

Ik kan de informatie voor iemand die een eigen domein naam heeft niet vinden.
Ik neem aan dat de instellingen dan toch anders zijn.
Ik heb van mijn provider een catch-al mailbox.  Ik weet niet hoe daar mee om te gaan voor verbinding met de Syno. De mail word forward verzonden via een eigen link zoiets van mail.domeinaam met een eigen IP.
Ik kom niet verder met het lezen van dit draadje, hoe te handelen met die cath all en een eigen domein naam.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 18 april 2013, 10:07:15
Met een eigen domein heb je geen mailbox bij je provider nodig.
In het MX record bij de DNS instellingen verwijs je naar het IP adres van jouw internet aansluiting.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: LeenO op 18 april 2013, 11:17:09
Met een eigen domein heb je geen mailbox bij je provider nodig.
In het MX record bij de DNS instellingen verwijs je naar het IP adres van jouw internet aansluiting.

Met alle respect, ik begrijp dit niet. Ik zit bij Solcon, en daar moet als je een email adres invoert dan moet dat via een mailbox, alleen dat CA is niet nodig.
Het DNS record is dat in de Syno of bij de provider want daar kan ik niet zoveel, ik heb nu voor de mail een a-record. Kortom kan/wil je meer info geven ?
 
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Robert Koopman op 18 april 2013, 11:27:09
Solcon, is dat een internet provider of heb je daar je domein geregistreerd?

Ik heb mijn domein geregistreerd bij Dyndns en ik heb daar geen webruimte en ook geen mailboxen.
Het is puur een domeinnaam registratie.
Maar daar kan ik bij de DNS gegevens alles doorzetten naar mijn Synology NAS.
Het A- record wijst naar mijn externe IP adres, het MX-record wijst naar het A-record en zo gaat alle mail voor mijn domein rechtstreeks mijn NAS in.

Misschien moeten we eens een draadje openen voor Mail Station/Server met eigen domein?
Nu zitten we steeds in het draadje zonder eigen domein  8)
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: LeenO op 18 april 2013, 11:39:45
Solcon, is dat een internet provider of heb je daar je domein geregistreerd?

Ik heb mijn domein geregistreerd bij Dyndns en ik heb daar geen webruimte en ook geen mailboxen.
Het is puur een domeinnaam registratie.
Maar daar kan ik bij de DNS gegevens alles doorzetten naar mijn Synology NAS.
Het A- record wijst naar mijn externe IP adres, het MX-record wijst naar het A-record en zo gaat alle mail voor mijn domein rechtstreeks mijn NAS in.

Misschien moeten we eens een draadje openen voor Mail Station/Server met eigen domein?
Nu zitten we steeds in het draadje zonder eigen domein  8)

Solcon is mijn internet provider, en daar is mijn domein naam geregistreerd.
Goed idee om een apart draadje te openen, wil jij dat doen ?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: JRK op 12 januari 2021, 14:31:14
In hoeverre is dit up-tp-date.
Ik denk dat er nogsteeds behoefte is aan een duidelijke uitleg eventueel klaar voor DSM7.
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Birdy op 12 januari 2021, 14:44:52
Up to date? Topic is van 2012-2013 :lol:
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: Briolet op 12 januari 2021, 14:53:17
In elk geval begreep de vragensteller er niets van. Mailstation is een mailclient. Die werkt niet met een domeinnaam maar haalt mail op van een server. Dat kan via pop3 vanaf een externe server of rechtstreeks vanaf Mail Server.


Dus zonder die oude dingen te lezen, zie ik al dat het nooit kan kloppen. (Tenzij beide pakketten indertijd nog één waren en dan klopt het nu zeker niet meer.)

Ik denk dat er nogsteeds behoefte is aan een duidelijke uitleg eventueel klaar voor DSM7.

Edit. Ik heb het slot er maar af gehaald, want mailstation is gebaseerd op Roundcube en dat werkt vandaag nog op dezelfde manier als in 2012. Waarom zou roundcube onder DSM 7 anders werken?
Titel: Re: Mailstation for dummies zonder domeinnaam
Bericht door: JRK op 13 januari 2021, 19:17:44
Geen idee waarom Roundcube niet zou werken. Bij mij draait dat programma zelfs makkelijk op een oude ds114.

Ik vraag me alleen af er iemand een betere, duidelijke uitleg kan geven met plaatjes hoe dit nu onder de huidige situatie te realiseren is.
Dat het mogelijk is begrijp ik volkomen, maar ik zie dat dit bericht toch serieus veel gelezen wordt en dat er inmiddels al 7 pagina's antwoorden zijn.

De echte definitieve uitleg heb ik helaas nog nergens kunnen vinden.