Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: Michel5 op 12 december 2014, 00:10:16
-
Ik kan GEEN mail versturen als ik in Mailstation voor SMTP server:
* mijndomeinnaam.nl invul (ingesteld bij 'beheerderinstellingen' als ook 'instellingen';
* poort 25 (staat open)
* fout melding: SMTP-1 fout: kan geen verbinding met server maken.
* bij mijn weten heb ik e.e.a gedaan cfr. alle handleidingen en forum topics.
In Mailserver staat relay aan: SMTP.telfortglasvezel.nl
en uiteraard ook mijndomeinnaam.nl ingevuld op juiste plek.
Ik kan WEL mail versturen als ik in mailstation mbt de SMTP-server mijndomijnnaam.nl vervang door smtp.telfortglasvezel.nl
(Mail ontvangen lukt overigens gewoon)
Ik wil graag alles volgens de eerste (en overal beschreven) methode
1. Iemand enig idee wat er aan de hand is, dan wel hoe ik e.e.a. aan de praat krijg met als SMTPserver mijndomeinnaam.nl
2. wat zijn de consequenties/verschillen als ik het op de tweede manier doe, m.a.w. met smtp.telfortglasvezel.nl
Dank voor het meedenken
Mvg
M.
-
-Ondersteunt jouw router nat-loopback? m.a.w. kun je in de browser wel met je url bij de nas.
-Wat gebeurt er als je gewoon je nas IP als smtp server instelt?
-En lukt het wel met een gewone cliënt vanuit de pc?
2. wat zijn de consequenties/verschillen als ik het op de tweede manier doe, m.a.w. met smtp.telfortglasvezel.nl
Weinig. Je mist alleen de maitjes in het uitgaande log van mailserver. En waarschijnlijk gaan dan intern gestuurde mailtjes wel via de telfort server.
Als je ze via mailserver verstuurt blijven de interne mailtjes binnen je netwerk. Als je b.v. een IP cam hebt die door verkeerd ingestelde bewegingsdetectie, plots een paar 100 mailtjes verstuurt via de telfort server kun je op hun spamlijst komen. Gaat het via mailserver, dat ziet telfort ze nooit.
-
Briolet,
Volgende resultaten:
1) ja ik kan via browser met url bij de NAS (tenminste: ip adres gaat naar server, 'mijndomein.nl' gaat naar localhost, maar komt allicht omdat ik poort 5000 niet open heb staan?)
2) Met NAS IP als SMTP server is het resultaat hetzelfde: 'geen verbinding met server' (overigens alleen smtp instellingen in mail station veranderd, niet in mailserver)
3) Nee lukt ook niet: "bericht kan niet worden verstuurd van de server domeinnaam.nl
Wat m.i. raar is:
1) als ik smtp.tefortglasvezel.nl als SMTP instel in mail station, Relay naar telfort in Mailserver AAN heb gevinkt en poort 25 OPEN heb staan: ik kan gewoon verzenden
2) als ik smtp.tefortglasvezel.nl als SMTP instel in mail station, Relay naar telfort in Mailserver UIT heb gevinkt en poort 25 OPEN heb staan: ik kan gewoon verzenden
3) als ik smtp.tefortglasvezel.nl als SMTP instel in mail station, Relay naar telfort in Mailserver UIT heb gevinkt en poort 25 DICHT heb staan: ik kan gewoon verzenden
Snap dit niet ?!
(2 * ge-edit: 2e keer opmerking toegevoegd bij eerste edit weer weggehaald)
Dank voor het meedenken
MvG
Michel
-
In alle 3 gevallen als ik het goed lees heb je in mailstation ingesteld dat je verstuurd via smtp tel fort glasvezel. Je Nas (mailserver) komt hier dus niet aan te pas, dus is het niet vreemd dat je in alle 3 gevallen gewoon mail kan verzenden
-
Ik gebruik Mail Server en ook een extere smtp server.
Mail gaat dan toch echt via mijn NAS naar buiten.
Alles staat immers in de log files en grafieken van Mail Server.
Ik gebruik Mail Station niet eens, dat is toch min of meer alleen voor webmail?
In alle cliënts welke mail kunnen/mogen versturen geef ik mijn NAS op als in- en uitgaande server.
-
Heb je in mailserver geen ssl o i d ingeschakeld voor smtp verkeer, welke protocol gebruik je (pop/IMAP?). Wat screenshots van je mailserver instellingen zouden al veel helpen om te kijken wat er fout gaat. Screenshots van mail station instellingen ook.
Heel moeilijk is het niet ,maar je kan al gauw een instelling over het hoofd zien die verkeerd staat. Belangrijk is dat je mail station instelde hetzelfde als wat je in mailserver insteld
-
Michel5 geeft aan dat verzenden noch via MailStation, noch via een mail cliënt lukt. Dan denk ik dat er iets verkeerd ingesteld staat in de mail server.
In die rubriek staat een 'sticky' topic (http://www.synology-forum.nl/mail-server/stappenplan-mail-server-mail-station-met-outlookthunderbird-voor-pop3-mail/msg105319/) over het instellen van de mail server. Loop dat nog eens na.
-
@robert.
Mail station is gewoon een cliënt zoals outlook.
En om dat je je Nas als in en uitgaand hebt ingesteld is het logisch dat je dat in je log ziet.
Als je externe smtp in je cliënt zet zie je dat niet in je logs
-
Michel5 geeft aan dat verzenden noch via MailStation, noch via een mail cliënt lukt. Dan denk ik dat er iets verkeerd ingesteld staat in de mail server.
In die rubriek staat een 'sticky' topic (http://www.synology-forum.nl/mail-server/stappenplan-mail-server-mail-station-met-outlookthunderbird-voor-pop3-mail/msg105319/) over het instellen van de mail server. Loop dat nog eens na.
Ook in mailstation, (of wat voor cliënt dan ook). Instellingen van cliënt moeten gewoon kloppen met wat je instelt in mailserver hoe je cliënte kunnen connecten.
Nogmaals, moeilijk is het niet. Gewoon goed kijken en niet van alles proberen
-
Screenshots zeer welkom
-
Allen dank voor het meedenken zover.
Dus, Situatie 1:
Als ik zowel Mailserver als Mailstation invul met smtp.telfortglasvezel.nl, kan ik zo wel verzenden als sturen van mail via Mailstation. POP3 staat op POP3 SSL/TLS. Poort 25 open of dicht maakt niets uit. Werkt gewoon.
Zie eerste vier screenshots (no 1 is van servers, no 2 en 3/4 van station resp. 'instellingen' en 'beheerderinstellingen')
Echter ik wil:
Situatie 2: e.e.a. o.b.v. mijndomeinnaam.nl
In Mailserver vul ik dan de gewenste gegevens in bij SMTP relay (niet ingevuld bij 'situatie 1') en in mailserver herik overal smtp.telfortglasvezel.nl vervangen door mijndomeinnaam.nl. Ik krijg dan bij verzenden de foutmelding: smtp. fout 1: kan geen verbinding maken.
Zie svp de overige screenshots.
hoor graag. MVG. M.
-
Als je router geen nat loopback ondersteund zal je eigen domeinnaam niet herkend worden binnen je eigen netwerk.
Probeer in mail station als smtp server het IP nummer van je Nas in te vullen.
Of via een PC een cmd openen en ping eens naar je domeinnaam, van welk IP krijgen je dan antwoord ( als je al antwoord krijgt)
-
Waarom gebruik je autorisatie op poort 25 in de relay instellingen, maar niet in mail station. Heb je goed gekeken hoe telford dit wil hebben?
-
@rjong5
volgens mij was dat ook de suggestie in je eerste mail, of bedoel je wat anders? Daar was mijn conclusie dat mijn router inderdaad NAT heeft en staat 'enabled in router.
anyway: als ik ping krijg ik mijn eigen IP-adres te zien (als toegekend door Telfort)
Mijn IP adres invullen als SMTP server heeft geen effect (kan geen mail versturen)
@ Briolet.
Autorisaties allebei (i.e. in mailserver en in mailstation) 'aan' of 'uit' heeft geen effect. Ben aan het dwalen op telfort website maar er nog niet achter hoe zij dit willen hebben...[/size]
Nog aanvullende suggesties?
Dank
-
Mail Server -> SMTP:
[v] De naam van de afzender en de aanmeldingnaam moeten gelijk zijn
Wat als je dit vinkje uitzet?
(werkt bij mij met Telfort adsl)
/Erik
-
@rjong5
anyway: als ik ping krijg ik mijn eigen IP-adres te zien (als toegekend door Telfort)
Mijn IP adres invullen als SMTP server heeft geen effect (kan geen mail versturen)
Stel het interne IP van je Nas in als smtp in mail station, niet je internet IP van telfort.
-
[v] De naam van de afzender en de aanmeldingnaam moeten gelijk zijn
Wat als je dit vinkje uitzet?
Dat wilde ik ook vragen. Bij mij staat dat vinkje ook uit. Voor de rest heb ik identieke instellingen als het screenshot.
Ik weet eigenlijk niet eens wat hij precies vergelijkt, maar omdat ik ook mail van andere accounts via deze smtp server verstuur, heb ik nooit geprobeerd deze optie aan te vinken.
-
Heren wederom dank voor het meedenken.
1) Aan of uitvinken in mailserver "naam moet het zelfde zijn" maakt geen verschil.
2) intern Ip adres van NAs als smtp opvoeren: Tot nu toe kreeg ik bij alles wat ik ook probeerde bij verzenden de foutmelding: "smtp fout 1: geen verbinding met server". Nu ik deze tip van intern Ipadres NAs heb ingevoerd krijg ik zowaar een andere foutmelding, iets in de strekking van: "smtp fout 554: ontvanger mail kan niet toegevoegd worden. Relax access denied".
Het suggereert in elk geval dat er nu wel contact is met een server (ik ben inmiddels kwijt welke dan ;-))
...
-
intern Ip adres van NAs als smtp opvoeren [...] nu wel contact is met een server (ik ben inmiddels kwijt welke dan ;-))
Nou, welke server zou dat zijn... ;)
-
Lol
MIST is hier (achter mijn mac) inderdaad wel sprake van. Erg dichte mist mag ik wel zeggen. Kan van mijn stoel het scherm nauwelijks meer zien. (Maar goed ook, want ik zou dat scherm eens wat kunnen aandoen zolangzamerhand)
Neem aan mijn NAS...
anyway we puzzle-en verder...(hete lucht blazen dus)
-
Relay acces denied zal wel da vinkje zijn waar briolet het over had. Zet die eens uit.
-
Dus intern IP instellen icm vinkje uit bij naam afzender moet hetzelfde zijn.
-
@rjong 5:
je een na laatste post snap ik: het vinkje aan of uit maakt geen verschil: zelfde foutmelding
Je laatste post begrijp ik helaas niet. Intern IP adres ingesteld en vinkje uit, maar wat bedoel je met: 'moet hetzelfde zijn' ?
txs
-
Naam van afzender en aanmeldingsnaam moet hetzelfde zijn. Dat vinkje bedoel ik . srry voor de onduidelijkheid.
Die optie dus uitzetten.
Uit jou posts is niet duidelijk of je die optie ook uit had gezet icm intern IP van je Nas als smtp instellen.
Heb al en tijdje geen mailserver meer draaien. Zal het van de week weer eens instellen als ik in de gelegenheid ben.
Heb ook internet van telfort dus als het bij mij werkt zou dat bij jou ook zo moeten werken.
-
Kan ik meteen die nieuwe opties van mailserver proberen. Heb ik nog niet mee gewerkt
-
ok helder
txs!
Voor de goede orde: ik had het werkend met telfort ADSL. Sinds een maand nu Telfort glasvezel en dat krijg ik, met dezelfde instellingen (wel in mailserver Smtp.telfort vervangen door smtp.telfortglasvezel incl. andere login) dus niet voor elkaar.
Bij Telfort zelf op forum kom ik niet veel verder..
Grt.
m.
-
Heb van telfort ook glasvezel. Geen ADSL
-
Intern ip adres invoeren als smtp server?
Waar zou dit moeten dan?
Het topic gaat over een eigen domeinnaam, dan ga je toch beperkingen opwerpen met interne ip adressen?
-
Voor smtp verkeer vanuit MailStation richting MailServer kun je rustig een intern IP gebruiken. Het verkeer blijft dan netjes binnen de nas. Bij gebruik van je domeinnaam ben je afhankelijk van je router en werken interne mailtjes niet als je router er uit ligt. Dus juist bij gebruik van domeinnamen leg je jezelf beperkingen op. ;)
Ik had zoiets twee week geleden toen het internet van Ziggo er een paar uur uit lag. De nas probeerde een mailtje hierover te sturen maar die kwam niet aan omdat er geen WAN-IP bestond. Ik heb het zelf nu anders ingericht zodat interne mailtjes niet langer afhankelijk zijn van het hebben van een externe verbinding.
Maar dit off-topic omdat dit het probleem niet is.
-
Intern ip adres invoeren als smtp server?
Waar zou dit moeten dan?
Het topic gaat over een eigen domeinnaam, dan ga je toch beperkingen opwerpen met interne ip adressen?
Als je je mailclient alleen binnenshuis gebruikt is dat geen probleem.
Hier wordt gepraat over mailstation welke ook op de Nas gehost is, hier kan je dus gerust het interne IP van de Nas als smtp instellen.
Alternatief is, als je routers geen nat loopback ondersteund, is zelf een DNs server draien. (Op de Nas ).
Dan resolved je domeinnaam intern gewoon naar het interne ip
-
@Michel5
Bij Mail Server -> SMTP heb je staan:
[v] SMTP verificatie inschakelen
Bij Mail Station geef je echter geen gebuikersnaam/wachtwoord op, volgens mij moet je dat juist wel doen, namelijk die van een bestaande DSM gebruiker.
-/-/-
Voor het opgeven van de SMTP Server in Mail Station, of mail client (bijv Thunderbird of eM Client) op je PC, heb je een aantal mogelijkheden:
1) Intern IP adres van je NAS is het simpelste om te proberen, dat moet gewoon werken, maar als dat ip adres ooit verandert (DHCP!) moet je het weer aanpassen.
2) Alleen voor Mail Station: 'localhost' (zonder quotes), er van uitgaande dat Mail Station en Mail Server op dezelfde NAS draaien. Dit is nog rechtlijniger dan optie 1, maar werkt uiteraard niet voor PC mail clients.
3) De server naam van de NAS (zie: Control Panel -> Info Center -> Network -> Server name), voordeel: als het voor Mail Station werkt, dan hoort het voor een PC mail client ook te werken.
4) 'mijndomein.nl' (oid, zonder quotes) schijnt ook te kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Het is (denk ik) alleen nodig als je van buiten af de SMTP relay wilt gebruiken.
Mijn voorkeur voor zowel Mail Station als PC mail gaat uit naar optie 3 = NAS server naam.
Maar let wel: PC mail gebruik ik uitsluitend vanaf mijn lokale netwerk (voor toegang van buiten af gebruik ik Mail Station).
/Erik
PS: ik heb deze reactie flink ge-edit om het wat overzichtelijker te krijgen ;)
-
@ Ha Erik,
Nou die tijd die je in het editen van de post hebt gestoken betaalt zich wel terug...
Ten eerste: de crux zat hem in je eerste opmerking: gebruikersnaam/ww in mailstation.
Tja what can I say... op een gegeven moment zie je het gewoon niet meer denk ik.
Ten tweede: dank zij jouw opsomming van de 4 mogelijkheden snap ik nu ook beter wat er eigenlijk gebeurt. Ik heb nu als smtp de naam van de server opgegeven. Werkt prima. Intern ip-adres werkt overigens ook gewoon. Alleen, en het waarom begrijp ik niet, op 'mijndomeinnaam.nl werkt het niet. Dan krijg ik weer de foutmelding : 'kan geen verbinding krijgen'. Weet jij hier de verklaring voor (wil het gewoon begrijpen) (het werkte destijds wel met m'n ADSL verbinding, nu dus niet met glasvezel, maar kan me niet voorstellen dat het daar mee te maken heeft)
Mocht jij (of iemand anders) nog puf hebben:
1a) Nu Probeer ik mijn (apple)Mail (client) op de Mac aan de praat te krijgen voor betreffend mail adres. Kan wel versturen maar niet ontvangen. (niet ontvangen in mailclient op MAC, op Mailstation/roundcube op server komt ie wel gewoon binnen) Krijg dan foutmelding: 'verbindingen met server via standaardpoorten is mislukt'
(moet bekennen dat ik nog niet op forum naar deze melding heb gezocht: ik ga kijken, moet iets met instellingen in Mail op Mac te maken hebben denk ik)
1b) klopt het dat ik in Mail (op de Mac) voor uitgaande server beter meteen voor smtp.telfortglasvezel.nl kan gebruiken ipv mijn Nas server?
2) Ik lees van alles over wel/geen SSL, wel geen poort 110 gebruiken etc. Enig idee waar nu gewoon eens een helder overzicht staat wat wel/niet verstandig is en dit dan te realiseren?
Anyway, ben al erg geholpen, nogmaals dank voor alle hulp. Ik ga verder puzzelen....
Michel
-
Poort 110 is voor pop mail. Dat zou ik nooit op een mac cliënt gebruiken. Veel handiger is IMAP.
glasvezel of adsl mag niets uitmaken voor je domeinnaam. Sommige routers doen moeilijk met nat-loopback, maar in een van je eerste reacties gaf je aan dat je router daar geen moeite mee heeft. (Dat de domeinnaam gewoon intern werkt)
-
@Briolet.
ok txs. IMAP it is!
m.b.t. NAT.
Ik heb toen aangeven dat als ik het interne-IP adres ingeef, ik inderdaad op de NAS terecht kom. Als ik mijndomeinnaam.nl ingeef dan moet ik: "inloggen op local host: op mijndomeinnaam.nl:80". En aangezien dat weer een nieuw fenomeen voor mij is...
Conclusie is volgens mij in ieder geval dat mijndomeinnaam.nl nog niet gekoppeld is aan het interne ip nummer van mijn NAS...
[size=78%]In mijn server staat NAT 'enabled', maar begin te vermoeden dat dat niets zegt over / hetzelfde is als NAT-loopback ?![/size]
Hoor het uiteraard graag, maar begrijp dat ik ook een eigen 'google-plicht/ forum search -plicht' heb dus ga daar nu mee verder.
txs [/size][size=78%]again.[/size]
-
NAT hebben alle IPv4 thuis-routers. Nat-Loopback maakt het mogelijk dat je ook op je eigen netwerk je eigen mijndomeinnaam.nl kunt gebruiken. Steeds meer routers blokkeren die optie.
Voor de meeste apparaten, zoals de nas, is dat niet erg omdat je ook met interne IP adressen kunt werken, maar wel weer verdraaid onhandig voor mobiele devices die je zowel thuis als buiten wilt gebruiken met dezelfde instelling.
-
@Briolet
Denk dat daar toch inderdaad het/een probleem zit, bij mijn Router (sitecom N300). Dank voor het hierop wijzen.
Na wat ge-google blijkt dat ik in mijn router de DMZ moet enable-en icm het interne IP-adres van mijn NAS. En verdomd: ik kan nu zowel binnen mijn netwerk als ook van buiten af op mijn NAS inloggen met mijndomeinnaam.nl
Ik ben wel in staat om de router instellingen te wijzigen, maar moet bekennen dat ik geen idee heb wat ik nu activeer, hoe 'veilig dat is' etc. Kan ik die DMzone zo laten staan?
Helaas werkt mijndomeinnaam.nl nog steeds niets als smtp binnen mailstation (daar moet ik het nog doen met intern IPadres van NAS of NAS naam)
wederom txs
m.
-
Met je NAS in de DMZ hang je direct aan de grote boze buitenwereld, zou ik zelf nooit doen.
In plaats daarvan kan je alleen die poorten openzetten die beslist noodzakelijk zijn. Aangezien ik van buitenaf alleen Mail Station gebruik, heb ik alleen poort 443 (https) open staan.
Als je van buitenaf toegang wilt hebben tot je SMTP en IMAP moet je andere poorten openen
=>hopelijk van iemand anders hier adviseren?
Maar allereerst (1a) moet je mail ontvangen op je lokale netwerk voor elkaar krijgen. Heb je de IMAP poort op je DSM firewall wel geopend?
Voor verzenden vanaf je Mac (1b) op lokaal netwerk moet je je SMTP Relay kunnen gebruiken.
Succes maar weer,
Erik
-
@ Erik
mbt. DZM: OK.
Wat het dus wel doet, het maakt het mogelijk om op lokale netwerk en van buiten het netwerk met mijndomein.nl in te loggen op de NAS.
Je zou toch zeggen dat er nog ergens eenmogelijkheid moet zijn die mijn interne IP aan mijndomeinnaam.nl koppelt .
1 a) mmm, moet dat ook nog weer DSM firewall poorten invoeren?! Ga er mee aan de slag
1 b) ok
txs.
-
1 a) mmm, moet dat ook nog weer DSM firewall poorten invoeren?! Ga er mee aan de slag
Ik heb zelf de DSM firewall open staan voor al het lokale netwerk verkeer, en alleen het hoogstnoodzakelijke open voor de boze buitenwereld.
/Erik
-
Ik heb zelf de DSM firewall open staan voor al het lokale netwerk verkeer,
Ik vertrouw zelf het locale verkeer niet. Er zijn ook gastgebruikers die Wifi toegang hebben voor hun smartphone. Bij mij hebben alleen mijn werk-PC's volledige toegang, op basis van hun IP.
-
Ben weer een stap verder: client op de Mac (Mail) doet het nu ook.
Volgend probleem: ik wil in Mailstation, bij beheerdersinstellingen, Standaard SMTP serveerinstellingen het veld smtp-server veranderen (blijf proberen niet waar).
Tot nu toe lukte dat prima: iets anders invullen en saven, klaar.
Nu doet ie dat opeens niet meer. Ik kan het veld veranderen en ik kan de boel saven, echter als ik even later weer terugkom op dit scherm blijkt gewoon de oude instelling er weer te staan. M.a.w hij lijkt de nieuwe instelling te accepteren (saven is gelukt) maar blijkt dit effectief niet te doen en springt terug naar oude instelling.
iemand weer enig idee? (soms denk ik wel eens...)
txs
-
Het niet kunnen editen van het SMTP veld in Beheersinstellingen uiteindelijk op gelost door mailstation op nieuw te installeren (beats me)
Kreeg vervolgens probleem dat Mailstation wel mailtjes verzond, maar deze niet aankwamen. Bleek dat ze in Mailserver in de wachtrij stonden i.v.m. 'authentication problem' (beats me). Oplossing bleek nu weer te zitten in het uitzetten van vinkje bij 'authenticatie vereist' bij de Relay instellingen (eerder werkte dit prima, Beats me).
Anyway alles werkt nu zij het op basis van intern IP adres dan wel naam NAS voor SMTP instellingen in Mailstation en niet op basis van mijn oorspronkelijke doel "mijndomeinnaam.nl".
Dit komt zoals Briolet al in het begin van deze thread suggereerde, (wars) door het feit dat de nieuwe modem weliswaar NAT ondersteunt maar niet NAT loopback.
Met de firewall in DSM heb ik nog helemaal niets gedaan. Ga me nu verder verdiepen hoe ik e.e.a. 'veiliger kan krijgen' (zal ook wel een verhaal 'beats me' worden.
Het is niet mijn bedoeling een Blog te schrijven maar meer e.e.a. af te ronden zodat anderen daar evt. ook hun voordeel mee kunnen doen.
Ik laat het daarom hier (voorlopig ;-) ) bij.
Allen nogmaals hartelijk dank voor het meedenken.
txs
Michel
-
Zie ook: http://www.synology-forum.nl/mail-server/telfort-glasvezel-een-verandering/ (http://www.synology-forum.nl/mail-server/telfort-glasvezel-een-verandering/)