Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Maria DB => Topic gestart door: AmazedMender16 op 08 januari 2017, 00:03:16
-
mijn mariadb start niet meer. hij blijft maar op stopgezet staan. als ik op uitvoeren klik dan krijg ik melding kon de pakker service niet uitvoeren. heb de nas al meerdere malen opnieuw opgestart. ook mariadb opnieuw geinstalleerd werkt ook niet.. help please.
ik weet het niet meer
http://prntscr.com/dsskpp
http://prntscr.com/dssn13
-
Systeemgebeurtenis geeft een aanwijzing, dus de oplossing.
[attachimg=1]
Dus, ga naar het Hoofdmenu en kies MariaDB.
-
Dat werkt niet dan krijg ik message. kon package service niet uitvoeren. heb database verwijderd. alle gegevens kwijt nu doet ie het wel
-
Ik heb exact hetzelfde probleem maar ik wil liever niet mijn databases verwijderen.
Is er een manier bekend om de databases te upgraden als MariaDb niet wil starten?
Persoonlijk vind ik dit wel heel erg naar aangezien ik op het werk ook een aantal databases voor productie op een synology NAS heb draaien.
Ik ben blij dat ik hier nu thuis achter kom zodat ik niet de fout maak om MariaDb op het werk te upgraden ...
Een workaround om niet via DSM de databases te upgraden is heel erg welkom !
-
Als je niet "kon package service niet uitvoeren." krijgt dan: « Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 14:23:18 » (http://www.synology-forum.nl/maria-db/mariadb-start-niet-meer-(kon-de-pakket-servvice-niet-uitvoeren)/msg211165/#msg211165)
Anders even een Ticket inleggen.
-
Synology Ticket:
https://account.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://account.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of via DSM (alleen versie 5 en hoger): Hoofdmenu > Support Center > Contact Support.
-
Dank je voor je reactie.
MariaDb start niet en is dus niet beschikbaar in het hoofdmenu.
Ik zal een ticket naar synology sturen.
Hopelijk kan dit worden opgelost. Dit is mijn eerste echte nare ervaring met een synology product ...
-
Trouwens, je kunt ook MariaDB verwijderen en de DB behouden.
[attachimg=1]
Hierna MariaDB opnieuw installeren, misschien dat het dan weer werkt ?
-
En nog even proberen een backup te maken?
Als je dan MariaDB eraf gooit en een restore doet zet de NAS MariaDB er opnieuw op en dan de data terug.
Wie weet werkt het dan weer?
Heb zo ooit databases van een NAS op een andere NAS gezet, ging prima.
-
Ik heb geprobeerd MariaDb opnieuw te installeren met behoud van de databases. Dit werkte niet. De databases moeten geupgrade worden. Een backup maken werkt ook niet aangezien de MariaDb niet wil starten en je dus geen mogelijkheid hebt om een backup te maken (ik wist althans niet hoe dit anders kon). Dus ik heb de databases maar verwijderd en MariaDb nogmaals opnieuw geinstalleerd. Nu draait deze weer maar alle data is verschwunden ...
Vrije nare update als je het mij vraagt.
Gelukkig heb ik op het werk wel backups, maar dit proces zou echt niet nodig moeten zijn.
M'n vertrouwen in MariaDb op een synology NAS is hierdoor wel gedaalt.
Erg jammer, want tot nu toe werkte het super eenvoudig, robuust en snel ...
-
Ticket inleggen.
-
Welke update van MariaDB heeft dit veroorzaakt?
Ik draai de laatste versie en ervaar deze problemen, gelukkig, niet.
-
Ik heb gisteren een ticket ingediend. Nog geen reactie.
Het betreft versie 5.5.53-0070.
-
Synology heeft gereageerd met de volgende instructies:
[Steps]
Login with 'admin' and admin password.
Command: sudo -i
Login with 'root' and admin password.
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/system_terminal
Please execute the following commands via SSH.
1. /usr/share/mysql/mysql.server start --skip-grant-tables
2. mysql_upgrade -u root
3. echo 5.5.53 > /var/packages/MariaDB/target/mysql/VERSION
4. /usr/share/mysql/mysql.server stop
Check if it can run by going to Package Center and run the package.
-
:thumbup: En dus opgelost ?
-
Helaas, het is niet de oplossing.
Het blijkt dat er door de update bij mij een incompatibiliteit ingeslopen om een SSL verbinding te gebruiken voor MariaDb verkeer.
Google vertelt me dat het type certificaat moet worden gewijzigd, maar ik heb nog geen glasheldere instructies kunnen vinden.
Ik heb nogmaals een verzoek aan Synology gestuurd voor een oplossing.
Ik wil toch wel erg graag een SSL verbinding toepassen met alle beschikbare packetsnif tooltjes in de wereld.
En eigenlijk kan de MariaDb package GUI ook wel een flinke update gebruiken om de service te configureren.
Nu kun je geloof ik alleen databases verwijderen ...
De databases kunnen daarentegen prima met phpMyAdmin of MySQL-workbench worden beheerd.
Wordt vervolgd ...
-
De oplossing om een (tot nu toe stabiele) SSL connectie te kunnen gebruiken is om tijdens het genereren van de certificaten een verschillende 'Common Name' toe te passen voor het CA certificate en de client en server certificates.
Het werkt weer als een trein :)
Hier is de codesnippet om een SSL connectie met MariaDb op een Synology box te kunnen gebruiken:
#Login as admin:
ssh <adminUser>@<serverIP>
#Switch to root:
sudo -i
#Create or navigate to a certificate folder:
cd /etc/mysql/certs
#or
cd /etc/mysql
mkdir certs
cd certs
# When asked: Country name = <something usefull>
# When asked: State or Province Name = <something usefull>
# When asked: Locality Name = <something usefull>
# When asked: Organization Name = <something usefull>
# When asked: Organizational Unit Name = <something usefull>
# When asked: Email Address = <something usefull>
# When asked: A challenge password = <something usefull>
# When asked: An optional company name = <something usefull>
# NOTE:
# Whatever method you use to generate the certificate and key files,
# the Common Name value used for the server and client certificates/keys must each differ
# from the Common Name value used for the CA certificate.
# Otherwise, the certificate and key files will not work for servers compiled using OpenSSL.
# A typical error in this case is:
# ERROR 2026 (HY000): SSL connection error:
# error:00000001:lib(0):func(0):reason(1)
# Create CA certificate
shell> openssl genrsa 2048 > ca-key.pem
shell> openssl req -new -x509 -nodes -days 3600 -key ca-key.pem -out ca-cert.pem
# When asked: Common Name = <unique name>
# Create server certificate, remove passphrase, and sign it (server-cert.pem = public key, server-key.pem = private key)
shell> openssl req -newkey rsa:2048 -days 3600 -nodes -keyout server-key.pem -out server-req.pem
# When asked: Common Name = <some other name than the CA common name>
shell> openssl rsa -in server-key.pem -out server-key.pem
shell> openssl x509 -req -in server-req.pem -days 3600 -CA ca-cert.pem -CAkey ca-key.pem -set_serial 01 -out server-cert.pem
# Create client certificate, remove passphrase, and sign it (client-cert.pem = public key, client-key.pem = private key)
shell> openssl req -newkey rsa:2048 -days 3600 -nodes -keyout client-key.pem -out client-req.pem
# When asked: Common Name = <some other name than the CA common name>
shell> openssl rsa -in client-key.pem -out client-key.pem
shell> openssl x509 -req -in client-req.pem -days 3600 -CA ca-cert.pem -CAkey ca-key.pem -set_serial 01 -out client-cert.pem
#Edit custom mySQL configuration file, using vi:
vi /var/packages/MariaDB/etc/my.cnf
#Instructions:
#Navigate to the text you want to edit,
#press i on your keyboard to switch to edit mode and start editing.
#If you are done, press escape to return to command mode.
#If you want to stop and save, you have to be in command mode and type ":wq" and press enter.
#To insert these lines:
[client]
ssl-ca=/etc/mysql/certs/ca-cert.pem
ssl-cert=/etc/mysql/certs/client-cert.pem
ssl-key=/etc/mysql/certs/client-key.pem
[mysqld]
ssl-ca=/etc/mysql/certs/ca-cert.pem
ssl-cert=/etc/mysql/certs/server-cert.pem
ssl-key=/etc/mysql/certs/server-key.pem
#Restart mariaDB:
/usr/syno/bin/synopkg restart MariaDB
#Test changes:
mysql -u root -p
mysql> show variables like "%ssl%";
Dit staat nu misschien niet helemaal in de juiste topic ;)