Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Zammora op 19 januari 2023, 23:50:45
-
Ik heb een probleem. Al ik buiten mijn huis met Quick.connect.to mijn nassen probeer te benaderen dan duurt het heel erg lang. Al sik thuis ben gaat het als een speer.
Ik heb een KPN V12 router en een Ds418play en een DS929+
Welke instellingen kunnen hier verkeerd staan?
Persoonlijk denk ik aan de router van KPN die roet in het eten gooit maar als ik de router laat instellen door de synology nas (moet dan upnp tijdelijk aanzetten) dan staat bij de test overal ok. Waarna ik upnp op router gelijk weer uitzet.
Iemand een idee???
Ik zelf weet het even niet meer.
-
Om jouw eigen verbinding uit te sluiten, probeer eens je nas te benaderen via jouw WAN IP adres? (die kun je vinden op https://whatismyipaddress.com/)
Als je daar de zelfde verschijnselen hebt, zit er iets in jouw modem/router/netwerk niet snor.
Is de connectie dan wel vlot is quickconnect de boosdoener en daar doe je niets aan.
-
Dat kan normaalgesproken juiist niet met QuickConnect. Met QuickConnect kun je juist je thuis NAS benaderen zonder dat je iets open hoeft te zetten in je router.
Nadeel is wel dat de verbinding via de Synology servers loopt en dat is natuurlijk nooit zo snel als rechtstreeks op je interne netwerk of rechtstreeks van extern naar je eigen WAN IP.
Overigens kun je bij QuickConnect wel de poorten in het modem openzetten, dan schakelt QuickConnect na het opzetten van de verbinding over naar een rechtstreekse verbinding en is de performance beter. Maar de vraag is of je dat wilt.
Daarvoor moet je dan uiteraard vooral niet de UPnP functie gebruiken (veels te gevaarlijk) maar zelf handmatig de juiste poorten configureren voor in het modem. Dat wordt echter op dit forum al zo vaak beschreven dat ik het hier niet allemaal nog eens ga uitleggen. ;)
-
Benaderen via het WAN IP adres, ga je er vanuit dat @Zammora zijn port forwarding in de KPN router correct heeft staan.
QuickConnect wordt juist ingezet zonder ook maar een poort te hoeven doorsturen.
In het geval dat men wel poorten wil doorsturen, dan beter gewoon in de router zelf handmatig instellen,
en niet via de wizard van de NAS met inschakeling van UPnP.
Dat het gebruik van UPnP onveilig is, is bekend. (Vandaar dat de UPnP door de topic starter weer wordt uitgeschakeld).
Maar het is maar de vraag of alle instellingen correct door de router worden overgenomen via de wizard in de NAS?
Daar heb je met die methode niet echt goed de controle over. Vandaar gewoonweg NIET doen op deze manier.
Verder al vernoemd, bij "alleen" gebruik van QuickConnect (zonder port forwarding) loopt de verbinding via de servers van Synology.
Dat is met een omweg. Waarbij vooral in de eerste connectie het (net) wat langer duurt om contact te leggen.
Verder bepalen de volgende zaken grotendeels wat de snelheid zal zijn:
- Benadering via het interne eigen netwerk thuis, kan maximaal met een snelheid tot 1 Gigabit p/s
indien ook de PC's bekabeld zijn aangesloten.
- Benadering extern, hangt het af van het soort internetverbinding wat jezelf hebt:
- Glasvezel aansluiting, welk abonnement neem je af, en welke up- download snelheden horen daarbij?
- Bij een "koper" ADSL/VDSL" verbinding, afgezien dat de algemene internet snelheid doorgaans trager is dan bij glasvezel.
Is de "upload" snelheid de grootste bottleneck van de verbinding. Wat echt aanzienlijk trager is dan "download".
("Downloaden" vanaf een externe locatie is "uploaden" voor de thuissituatie waar data vandaan wordt gehaald).
- De internetsnelheid van de externe locatie waar je gebruik van maakt.
Dezelfde problematiek m.b.t. de gebruikte soort internetverbinding,
(glasvezel versus VDSL, of misschien wel een mobiele verbinding?).
Up- en download snelheden die maximaal gehaald kunnen worden.
En mogelijk nog gebruik van WiFi. Hoe goed of slecht dat is.
Met name bij een externe verbbinding op locatie kan men daar geen enkele invloed op uit oefenen.
Alles is zo sterk als de zwakste schakel in die keten van verbindingen.
Bezie elk stukje wat gewicht in de schaal legt, en waar je mogelijk nog het een en ander kunt verbeteren.
-
Ik denk dat het toch aan de KPN v12 ligt.
Op WAN kom ik er niet in.
Heb poorten open gezet op de router zoals al herhaaldelijk hier beschreven.
Krijg melding dat verbinding tot stand brengen te lang duurt.
Ik heb een uitgebreid abonnement op G5 en glasvezel thuis
-
Als je via het WAN IP adres er helemaal niet inkomt, naar eigen zeggen port forwarding correct hebt ingesteld,
(voor referentie zie aanwijzingen bij KPN (https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-instellingen-webinterface-501604)), heb je de Firewall regels van de NAS daarbij nog aangevuld voor benadering extern?
Glasvezel, welk abonnement heb je? Dat kan liggen tussen pakweg (50 Mbps) 100 - 1000 Mbps
Met, uitgebreid abonnement op G5, refereer je naar een mobiele verbinding voor externe benadering.
Gebruik je dan verder nog een "tethered" connectie met een laptop, of via WiFi hotspot?
Alles is zo sterk als de zwakste schakel.
-
Firewal op de NAS staat uit. Omdat ik dacht dat dat de veroorzaker was.
Glasvezel 1000Mbps
Mobiel abonnement G5 ook bij KPN
Maakt niet uit via de browser op de mobiel zelf of vanaf laptop door hotspot het maakt niets uit.
Kom gewoon zelf niet langs de router om de nas'n te benaderen.
Ook niet met **.***.***.***:5001 of voor de andere **.***.***.***:6001
-
Mogelijk omdat je zaken van de router via de wizard hebt ingesteld van de NAS door tijdelijk UPnP in te schakelen,
dat port forwarders toch niet juist zijn overgenomen?? Met name omdat KPN nogal wat zaken heeft uitgekleed in de firmware,
voldoet het niet op alle punten aan normale netwerk conventies, en kun je niet vertrouwen in de goede werking van een wizard.
(Een "publiek geheim" van de door providers uitgeleverde modem/routers).
Je kunt beter de Box 12 volledig een keer resetten (via recht gebogen paperclip in resetgaatje),
en erna alles opnieuw instellen, maar echt alleen maar handmatig.
Een Box 12 is het enige model KPN router wat ik hier niet heb liggen, anders zou ik het nog zelf kunnen uitproberen, wat mogelijk is.
(De handleiding bij KPN (https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-instellingen-webinterface-501604) verwijst juist in het gebruik van bijv. een NAS).
Heb hier wel een Experia Box V8 -in twee versies "Oud Telfort" en "KPN" die net wat afwijkende firmware hebben,
ondanks dat de "Telfort" V8 een keer naar het KPN systeem is overgezet (PPPoE / internet VLAN 34 / IPTV VLAN 4).
Verder een V10, en V10A. Daarnaast nog een oude Telfort "Zyxel" modem/router, waarbij deze laatste
ook nog steeds is in te zetten, omdat daar veel meer handmatige netwerk instellingen in mogelijk zijn.
Al die genoemde modellen (5 stuks) hebben geen problemen met port forwarding en benadering vanuit externe locatie.
in die schaarse momenten dat die voor test-doeleinden worden ingezet. (Gebruik doorgaans mijn eigen Synology routers).
Het lijkt me sterk dat een Box 12 de uitzondering zou zijn en geen juiste connectie zou kunnen opleveren?
(Dan zouden er massa's berichten binnenkomen op het niet functioneren).
-
Probleem is opgelost.
De router v12 door de nas laten instellen resulteert in default forward instellingen op de router i.p.v. de juiste forward instellingen.
Met de hand ingesteld en het werkt weer naar behoren
-
Mooi dat het is opgelost.
Je ziet dat mijn opmerking over onbetrouwbaarheid m.b.t. gebruik van een wizard en UPnP, niet zomaar uit de lucht komt vallen. ;)