Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: jankra op 08 juni 2025, 07:53:06

Titel: Host [192.168.178.102] failed to connect
Bericht door: jankra op 08 juni 2025, 07:53:06
Hallo,
Ik krijg steeds deze meldingen te zien in mijn logboek, onderwerp verbindingen:
Host [192.168.178.102] failed to connect via [SMB] due to [SMB1 not permitted].
Wat betekent dit en hoe krijg ik dit weg of hoe moet ik dit wijzigen.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet en die mij dat in makkelijke taal kan uitleggen.

Alvast bedankt
Titel: Re: Host [192.168.178.102] failed to connect
Bericht door: Briolet op 08 juni 2025, 11:08:41
SMB1 is een heel oud SMB protocol.  In theorie kun je dit protocol weer aan zetten op de nas. 

Beter is het om te achterhalen welk verouderd device nu via SMB1 wil verbinden. Gezien het IP nummer is het een apparaat in je thuisnetwerk.  Kijk in je router bij verbonden apparaten of er ook een naam bij staat. En anders zijn er netwerk tools (b.v. fing (https://www.fing.com)) die vaak wel een fabrikant bij een IP adres kunnen vinden. (via het gebruikte mac adres)

Als je het apparaat hebt, ben je al een stuk verder. Zonder apparaat blijft het voor ons ook een black box.
Titel: Re: Host [192.168.178.102] failed to connect
Bericht door: jankra op 10 juni 2025, 10:23:10
Hallo Briolet,
Het is opgelost en het was waarschijnlijk de webserver, die heb ik uitgeschakeld en krijg nu de foutmelding niet meer.

Bedabkt voor je hulp