Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: roze op 21 november 2022, 14:29:46
-
Sinds 1 dag krijg ik de opmerking (foutmelding via mail): IP-conflict [192.168.178.50] is opgetreden op de interface LAN op MEDIA.
Ik heb gezocht naar 2 gelijkluidende IP adressen in het netwerk:
- via terminal opdracht. arp -a
- via mijn Router(Fritz!box 5490)
In beide lijstjes zijn er geen gelijke IP adressen......
Via Synology assistent wordt de nas wel gevonden en kan ik inloggen.
Als ik IP adres wil veranderen binnen het configuratiescherm dan krijg ik: "verbinding DSM verbroken, meld u opnieuw aan". Op deze manier IP-adres wijzigen van deze nas werkt dus niet.
wat kan ik doen om het conflict op te lossen?
Op deze NAS draait een website uitsluitend voor prive-gebruik en dat werkte perfect.
-
Controleer eens met een programma zoals 'Advanced IP scanner' (of vergelijkbaar).
Zet de NAS eens even uit en kijk welk apparaat diezelfde IP adres heeft.
-
André bedankt.
Fijn programma de Ip scanner.
De ontvanger van KPN had hetzelfde IP-adres zich toegeëigend.
Waarschijnlijk een update van het kastje terwijl de nas uit stond?
ik heb nu het IP adres van de NAS veranderd. en alles werkt weer
-
Dit kan alleen optreden als je dus het IP in de NAS vastzet binnen de DHCP range van de router. Je moet het IP adres van de NAS op een adres buiten de DHCP range zetten.
Of de NAS op DHCP zetten en in de router op een vast IP zetten.
-
En tevens een vast IP-adres voor de KPN TV-ontvanger in de router vastleggen.
Als je een KPN modem/router gebruikt, check dan tevens of er geen "verkeerde" port forwarders instaan als een IP is gewisseld.
KPN genereert namelijk automatisch een port fording naar TV-ontvangers (of bijv. KPN WiFi Acces Points).
Die kun je wel handmatig weghalen, maar een dag later staan ze er weer.