Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Pedro op 30 mei 2021, 11:28:04
-
Beste mensen,
Ik zit met het volgende. Indien ik films en series wil bekijken op mijn TV (SONY KD55-AG9), dan gebruik ik de BR speler van Denon (DBT 1713). Via de optie mediaspeler kun je dan andere apparaten in je netwerk benaderen. Echter sinds enige tijd moet ik meerdere malen zowel de Denon receiver als de speler uitschakelen en vervolgens opnieuw inschakelen in de hoop dat de NAS zichtbaar wordt. Voorheen duurde dit misschien een paar minuten. Nu zeker een kwartier of meer. Niet echt leuk voor een filmavondje.
De NAS is middels UTP6 via een TPLink switch verbonden met een Orbi die als access point is ingeregeld ivm wifi printer. Aan deze Orbi zit ook mijn desktop via UTP om te kunnen printen.
Als ik naar de IP adressen kijk, zitten ze allemaal in hetzelfde netwerk, dus ook de TV, BR speler en de receiver. En de Ziggo Next natuurlijk.
Wie kan mij hiermee helpen? Bedankt in ieder geval.
-
....En de Ziggo Next natuurlijk.
Zo natuurlijk hoeft dat niet te zijn?
Je Denon BlueRay speler, Sony TV en je NAS staan daar buiten. Daarnaast heb je kennelijk ook nog een Denon receiver (audio versterker).
Hebben die apparaten ook een vast IP-adres? En wat is je hoofdrouter die je ervoor benut?
Gebruik je die van Ziggo, of heb je die Ziggo modem/router in bridge laten zetten, en gebruik je een eigen router?
-
Beste Babylonia,
Klopt idd, ging ervan uit dat wel veel mensen een Next box hebben.
Als je vraagt of ik al deze apparaten een vast IP heb gegeven, nee. Moet ik dit dan in de Connectbox doen van Ziggo of in de Orbi wellicht?
Voor zover ik heb kunnen nagaan, staat deze niet in bridge. Ik heb nagenoeg alles via UTP/HDMI verbonden. Alleen de Google Hubs en Nest via Wifi.
-
Je gaf al aan dat je het basis station van de Orbi als access point hebt ingesteld.
Betekent dus niet in "router functie", maar als verlengstuk in het sub-net van de hoofdrouter, waarvoor je de "Connect Box" van Ziggo gebruikt.
Vaste IP-adressen leg je dan vast in de "Connect Box" (zou niet eens in de Orbi kunnen, als die in "Access Point" mode staat ingesteld).
Vaste IP-adressen is aan te bevelen voor alle min of meer "vast gebruikelijke" apparaten die onderling met elkaar moeten communiceren.
Doe je dat namelijk niet kan het IP adres een volgend keer anders zijn, en moet de connectie via een andere adressering verlopen.
Daar zijn wel "DLNA" multicast gebruikelijke functies voor om dat uit te zoeken. Maar die willen niet altijd even betrouwbaar zijn.
Door een vast IP-adres te geven aan apparaten wordt dat voor die "DLNA" gebruikte functies wel beter "onthouden".
Maar meer nog, je bent in principe helemaal niet afhankelijk van dat "DLNA" en multicast gerelateerde technieken.
En kunt directe connecties kiezen in de communicatie via bijv. een bestandsmanager.
Zo heb ik hier thuis bijna alle bekende apparaten een vast IP-adres gegeven.
Managed switches - Access Points - TV-ontvanger - NAS - receiver (ook van Denon) - mediaspeler - printer..........enz.
Maar ook vaste PC's, en de "bekende" draadloze apparaten.
Bij elkaar zo ongeveer een stuk of 30 vaste IP-adressen.
Eigenlijk alleen apparaten van "anderen" (familie / kennissen) die hier op bezoek komen, zijn de enige apparaten wat niet is vastgelegd.
Loopt op die wijze dan ook het meest stabiel.
Zoals aangegeven kies ik daarbij directe connecties via bijv. een bestandsmanager,
met gekoppelde "thuis" bronnen, maar ook te benaderen externe bronnen.
Ik hoef nergens op te wachten en kan Full HD films direct kiezen in de directory op een bron hier thuis,
maar ook van een NAS die hier bijv. 75 km vandaan staat van een kennis, of de NAS bij mijn ex hier 35 km vandaan.
Uit de keus aan films, muziek of bijv. familiefoto's (Photo Stationo), is dat secondewerk om het op te starten.
-
Ik stream met mijn Sony Bravia tv, rechtstreeks vanaf de NAS middels DS Video en/of Kodi op de tv.
-
@ Babylonia,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Zullen we wel een uurtje of meer voor moeten uittrekken wellicht. Moet ik nog ergens op letten bij het vast instellen van de IP adressen? Opeenvolgende nummers nemen of juist niet?
Je hebt het over een bestandsmanager. Wat bedoel je hiermee? Is dit Windows Verkenner of iets anders? Kun je een voorbeeld geven van
En kunt directe connecties kiezen in de communicatie via bijv. een bestandsmanager. ?
@ Vuurvreter, ja dat kan ook idd. Kan via mijn TV de NAS benaderen, echter vraag ik me af of deze dan ook de dd5.1 of dts of Atmos doorgeeft. Ik denk zelf namelijk van niet. Gebruik jij DS Video op je TV of via bijvoorbeeld VLC?
-
Vaste IP-adressen:
Vast instellen van IP adressen. Misschien wel het gemakkelijkste met opeenvolgende nummers.
Echter heb ik belangrijke IP-adressen die je zo'n beetje standaard vaak moet benaderen wel een "mooi" nummertje gegeven.
Zelf gebruik ik voor mijn router bijv. een sub-net in de reeks 192.168.10.xx
Mijn NAS heb ik een IP adres gegeven van 192.168.10.20
Je zou ze ook in reeksen van groepen kunnen aanmaken.
"Netwerk" apparaten in de reeks tussen 192.168.10.1 en bijv. 192.168.10.10
Media gerelateerde apparaten tussen 192.168.10.20 en bijv. 192.168.10.30
Weet zo even niet waar dat bij een "Connect Box" (Ziggo) wordt ingesteld, en de mogelijkheden ermee.
Kan nu niet kijken bij een kennis van mij die Ziggo heeft, waar ik normaal gesproken via een VPN-verbinding connectie kan leggen.
Er is wat raars aan de hand met zijn netwerk. Heb voor volgende week bij hem thuis afgesproken.
DDT5.1 - Atmos surround opties:
Of je Sony TV ook DDT5.1 en Atmos surround opties doorgeeft / afspeelt ligt enerzijds aan de specificaties van de Sony TV zelf,
(en je Denon receiver die dat vervolgens oppikt en afspeelt).
Maar ik denk ook aan de drivers van bepaalde media-speler apps die je kunt inzetten.
Android TV en media spelers apps:
Nu is het aardige dat Sony gebruik maakt van "Android TV" als Smart OS.
Gelukkig is dat een erg breed platform. (Ik heb dat zelf via een aparte mediaplayer die er ook gebruik van maakt --> NVIDIA Shield TV Pro).
Via de Google Playstore kun je het door @Vuurvreter benoemde "Kodi" (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.kodi&hl=nl&gl=US) installeren. Die slikt werkelijk "alles" aan media content.
Kun je ook nog optuigen met plugins, en aanvullende online media streams. Kost wel wat bestudering om het allemaal strak af te spelen.
(Veel informatie kun je vergaren bij Kodi gebruiker forums - bijv. het NL Kodi forum (https://kodi-forum.nl/)).
Naast Kodi maak ik zelf ook nog wel gebruik van de VLC Player (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.videolan.vlc&hl=nl&gl=US). (Voor de eenvoud, makkelijk maar toch krachtig).
Beide apps hebben hun eigen bestandsbrowsers ingebouwd, waarmee je content op je NAS, of via andere bronnen kunt benaderen.
Met beiden (met name Kodi) kun je fraaie film bibliotheken laten opbouwen, met aanvullende film poster plaatjes etc.
Maar persoonlijk maak ik van al die toeters en bellen geen gebruik. (Kost alleen maar extra overhead aan "plaatjes" database).
Gewoon de ingebouwde bestandsserver gebruiken, wat als een soort "verkenner" werkt.
Kodi ondersteunt ook het "NFS" protocol, waarbij makkelijk van andere externe bronnen connectie kan worden gelegd.
Een heel efficiënt protocol, waar ik media content vanuit een NAS van een kennis 75 km verderop kan afspelen.
Feitelijk zijn die twee pakketten voldoende voor het benaderen van media content.
File manager en "gewone" Android apps afspelen onder "Android TV":
Daarnaast maak ik onder dat "Android TV" gebruik van X-Plore Filemanager (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lonelycatgames.Xplore&hl=nl&gl=US) als een soort van algemene "verkenner".
(Interface kun je qua look & feel afstemmen op je eigen behoefte hoe groot lettertypes moeten zijn, donkere achtergrond etc.)
Even wennen aan de mogelijkheden. Maar is zeer breed inzetbaar. (Vandaar ook de hoge waardering voor dat pakket).
Via "sideload" kun je ook gebruik maken van pakketten die eigenlijk zijn afgestemd voor het normale Android.
Maar ook functioneren onder "Android TV". Met name de internet browser Microsoft "Edge" (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.emmx&hl=nl&gl=US) is zeer breed in te zetten onder Android TV.
Bijv. de (voor mijzelf) geldende KPN online TV afspeelmogelijkheden (als je die voor een 2e TV zou willen inzetten),
functioneert beter via die Edge browser (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.emmx&hl=nl&gl=US), dan de eigen KPN TV app (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kpn.epg&hl=nl&gl=US) die men onder het "gewone" Android ter beschikking heeft.
Om goed gebruik te maken van Android TV, is het wel aan te bevelen een draadloos toetsenbord met touchpad in te zetten.
Ook Synology apps als DS Photo (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.synology.dsphoto&hl=nl&gl=US) kun je onder Android TV installeren, om je eigen familiefoto's en filmpjes netjes op TV te tonen.
Vreemd genoeg biedt Synology niet hun eigen DS File (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.synology.DSfile&hl=nl&gl=US) in een versie onder Android TV aan (kun je wel installeren via sideload).
Andere leverancier met een betaalde versie DS File browser (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hisona.dsfile&hl=nl&gl=US). NIET doen !! Buiten de NAS niet in te zetten voor andere zaken.
-
@Pedro & @Babylonia kleine handreiking van mijn kant.
Screendumps van Ziggo Connect box.
Instellen vrije ruimte voor reserveren vaste IP-nummers:
(in dit geval nummer 1 t/m 9)
(https://i.ibb.co/qRQpnkT/Ziggo-DHCP.png)
Apparaten waar je geen vast IP-adres kunt instellen. Kun je onderaan DHCP-instellingen toevoegen.
Zoek MAC-adres en geef hem een nummer:
(https://i.ibb.co/3f65cc0/DHCP-reservering.png)
-
Dank voor deze handreiking in schermafbeelding :thumbup:
Heeft die Connect Box nog beperkingen in het aantal vast te leggen IP-adressen?
Bijv. bij de KPN modem/routers , daar kun je maar 10 IP-adressen in vastleggen.
(Leg je in dat geval voor de belangrijkste apparaten die IP-adressen vast = NAS + netwerk apparaten + receiver).
-
Geen idee @Babylonia ik heb de meeste apparaten zelf geconfigureerd dus niet via Ziggo Box.
Ik heb twee apparaten die alleen DHCP ondersteunen, deze dus via de Box een vast IP gegeven.
-
@Pedro
Ik gebruik hoofdzakelijk DS Video op mijn tv en voor de niet ondersteunende geluidbronnen de app MX.
Wanneer een film/serie een niet ondersteunende geluidsbron heeft, krijg je vanzelf de vraag om gebruik te maken van een andere app (weet ff niet precies wat DS Video meldt) en door dan op OK te drukken wordt beeld en geluid afgespeeld.
Kodi gebruik ik voor DVD bestanden want die worden weer niet ondersteunt door DS Video.
VLC heb ik wel, maar gebruik het niet.
-
Ik gebruik hoofdzakelijk DS Video op mijn tv en voor de niet ondersteunende geluidbronnen de app MX.
Belanden we toch een beetje in een kringetje.
Het gaat hem bij @Pedro juist om de ondersteunende surround DTS en Atmos geluids indelingen.
Waarbij je in een eerder onderwerp (https://www.synology-forum.nl/smart-tv-apps/nieuwe-lg-tv-gekocht-er-staat-deze-video-biedt-geen-ondersteuning-voor-geluid/msg298037/#msg298037) zelf al aangaf dat DS Video dat niet ondersteunt.
Ofwel DS Video valt al af om in te zetten.
De topic starter kan dan naast de eerder genoemde Kodi - VLC Player - ook nog eens die MX player (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mxtech.videoplayer.ad&hl=nl&gl=US) installeren,
(wordt ook onder Andoid TV aangeboden), en kijken welke opties in vergelijking met de andere apps het beste naar voren komen.
-
"Ofwel DS Video valt al af om in te zetten."
Wanneer je "alleen" DS Video gebruikt, wel.
Maar DS Video i.c.m MX werkt goed, en dat schrijf ik ook.
En wat let TS om bovenstaande uit te proberen?
-
Beste Allen,
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal ze allemaal meenemen en deze week ga ik tijd voor maken om de IP adressen vast te zetten in de Connectbox en dan kijken wat het doet om de NAS te benaderen middels de BR speler en de vele aangedragen opties die ik als app kan gebruiken bij mijn Sony TV.
Mocht ik dan nog vragen hebben, en die zal ik wellicht wel hebben, dan laat ik hier weer een bericht achter. Sowieso laat ik iets weten over de vorderingen.
Nogmaals dank allen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
-
Dag allen, sorry voor de late reactie op jullie tips.
Ik heb een analyse gemaakt van de IP en MAC adressen en zie het volgende als ik in mijn router kijk:
1. De gegevens van de AVR (receiver) ontbreken, wat erg vreemd is.
2. In de lijst zie ik 2x mijn NAS vermeld staan met 2 verschillende IP adressen. Kan de reden hiervan zijn dat ik een Orbi als AP gebruik?
3. Mijn ene switch staat wel in de lijst vermeld (8 poorts), echter de switch in de woonkamer (Next, AVR, BR, TV en Bridge) wordt niet vermeld. Komt dit door de leeftijd dan wel type van de switch?
Tevens heb ik gemerkt, dat als ik direct de TV, BR en AVR inschakel, de wachttijd op het verschijnen van de NAS in het menu van de mediaspeler (in de BR speler), vele malen sneller verschijnt dan als ik eerst TV kijk via de Next Box, om vervolgens om te schakelen om een filmpje te kijken via de BR speler, dan duurt het verschijnen van de NAS in het lijstje vele malen langer.
Wederom bedankt voor jullie reactie.
-
2. In de lijst zie ik 2x mijn NAS vermeld staan met 2 verschillende IP adressen.
Kan de reden hiervan zijn dat ik een Orbi als AP gebruik?
De NAS (een DS213 heeft slechts één ethernetpoortje) zou slechts één keer voor moeten komen.
Het lijkt erop dat de netwerk set-up / instellingen niet correct zijn uitgevoerd?
Moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. Daarvoor zou je alles moeten doorlopen.
3. Mijn ene switch staat wel in de lijst vermeld (8 poorts), echter de switch in de woonkamer (Next, AVR, BR, TV en Bridge) wordt niet vermeld. Komt dit door de leeftijd dan wel type van de switch?
Alleen managed switches (die een gebruikers interface hebben om zaken in te stellen), komen voor in een lijst met aangesloten clients.
Unmanaged switches komen doorgaans niet terug in een lijst van aangesloten apparaten.
Dus het zou kunnen zijn dat het om een unmanaged switch gaat?
-
Het enige wat er is gewijzigd in de afgelopen jaren, is dat ik een Orbi erbij heb geplaatst en als AP heb.
De verbinding loopt via een switch (NAS, Orbi en netwerkkabel vanuit Ziggo router erin geplaatst).
Verder heb ik niets aan de instellingen gewijzigd. Het vreemde is, dat ie in de app Fringe wel slechts 1x voorkomt.
Dan is er nog het vreemde dat de AVR niet in de lijst staat en de BR speler wel, terwijl de BR uitstaat en de AVR in standby!!. Zou dus eerder andersom zijn. Zal nogmaals checken of ik wellicht niet ergens een schrijffout heb gemaakt qua MAC/IP.
Ah ok dat is dus dan de reden. Klopt de nieuwe 8 poorts is managed en de 'oude' switch is unmanaged.
-
Afgezien van instellingen, kan slechte bekabeling ook nogal wat roet in het eten gooien.
Er wordt tegenwoordig veel rotzooi verkocht m.b.t. kabels, wat onberekenbare / onbetrouwbare verbindingen oplevert.
Enkele linkjes met achterliggende info:
https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/
https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ (https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ)
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire
https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar
https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge
https://www.redlink.nl/blog/overzicht-verschil-utp-ftp-kabels-netwerk1
En waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht o.a. YouTube vanaf hier. (https://www.youtube.com/watch?v=ojFPdg7DGvk&t=100s)
Nog wat uitleg -YouTube- rondom de samenstelling (https://www.youtube.com/watch?v=m4Lb7Pmj6Hg) van kabel, en verschillende soorten (https://www.youtube.com/watch?v=uXtwaFO9VA8) om uit te kiezen.
https://www.internet-kabel.nl/kenniscentrum/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html
https://www.utp-kabel.nl/kenniscentrum/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html
Zelf samenstellen van kabels: https://www.utp-kabel.nl/kenniscentrum/hoe-maak-ik-een-utp-kabel.html
Waar op te letten met RJ45 pluggen: < YouTube filmpje > (https://www.youtube.com/watch?v=hnN3HZ5TAEw&ab_channel=MyMateVINCE)
Verschil in de kunststof mantel van kabels:
https://www.grayle.com/kennisbank/post/verschil-pvc-lszh-kabels
https://netwerkkabel.eu/blogs/blog/wat-is-een-lszh-netwerkkabel
Aanvulling september 2023 - inzake de kunststof mantel van kabels:
Bij brand is LSZH minder schadelijk. PVC verspreid giftige gassen bij brand. Dus meer risicovol bij inademing.
LSZH is echter een stuk stugger dan PVC. Vooral bij de aansluiting van plugjes kan de mantel makkelijker scheuren.
Het kan ook moeilijk tegen zonlicht of UV straling. Het hard dan verder uit, wordt bros en gaat nog makkelijker scheuren over grotere lengtes.
(Heb kabels met prima binnenwerk, maar de mantel is na 2-3 jaar zover uitgehard / gescheurd - dat kabels alsnog vervangen moeten worden.
Bertrof "Allekabels.nl" - Speciaal gekozen voor koperen kerndraden = dus niet goed genoeg, want de mantel laat het in korte tijd afweten).
-
Dank voor de linkjes. Zal ze eens gaan bekijken.
Echter heb ik bij de aanschaf van de nieuwe switch, ook meteen nieuwe kabels genomen van hogere kwaliteit en juiste lengte omdat de lengte ook wel eens van invloed kunnen zijn.
Aangezien de apparaten en kabels vrij dicht bij elkaar liggen/lopen, heb ik voor een dubbelwandige bescherming gekozen, cat 6 100% koper. Als deze niet goed genoeg zijn, dan weet ik het niet meer.
-
Specs. van je aangeschafte kabels dat klinkt verder allemaal goed.
Maar mocht het toch "rotzooi" materiaal zijn van een onbetrouwbare leverancier, kloppen die specs vaak helemaal niet.
De enig juiste wijze om te controleren of ze voldoen is eigenlijk te testen met een "goede" kabeltester.
Niet die alleen met led-lampjes controleert of het correct is aangesloten (mismatch / sluiting). Apparaatjes van ~ € 10,- (https://www.bol.com/nl/nl/p/professionele-utp-kabeltester-kabeltester-kopen-utp-kabel-tester/9200000063901497/)
Maar een "echte" kabeltester die ook de demping en effect van interferentie / "crosstalk" opmeet.
Dat soort kabeltesters zijn helaas veel te kostbaar voor zo nu en dan een testje.
(Die meters kosten al snel enkele honderden Euro's, om van een profesionele "Fluke" meter nog maar te zwijgen).
Echter een "managed" switch hebben de meeste van ons wel ter beschikking.
Daar zit juist vaak een elektronische kabeltest utility bij, waarvan de metingen erg betrouwbaar zijn.
Alleen niet de grafische interface van een "echte meter" wat die metingen zelf opleveren, maar slechts een uitkomst of het voldoet, of juist niet.
Meer hoef je eigenlijk ook niet te weten. Daar vallen slechte kabels al snel mee door de mand.
Waarbij zo'n "goedkope tester" ze als "wel correct" aanmerkt. Zie < eigen testje / voorbeeld > (https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/cat6-kabel-506120?postid=1052504#post1052504)
In de praktijk maak ik van die mogelijkheid daar veel gebruik van. (Met een Netgear switch (https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/)).
Andere gebruikers die naar aanleiding van die info dergelijke utility's ook zijn gaan toepassen, hebben vaak opvallende resultaten.
Dan bleek bijv. dat 20% van hun kabels niet voldeden. (URL niet meer online - oud Telfort forum is opgedoekt).
Of een andere gebruiker (https://community.netgear.com/t5/Plus-and-Smart-Switches-Forum/GS105Ev2-Cable-Test-Specifics-not-in-manual/td-p/2052233) die speciaal zo'n Netgear switch kocht om zijn kabels door te meten.
Toen bleken al zijn "nieuw" verworven kabels van een bepaalde leverancier onbetrouwbaar (eerder door hem beschreven op een ander forum).
De oude kabels van jaren terug, bleken wel goed. Na verwisseling van de "foute" kabels door nieuwe (van een wel betrouwbare leverancier),
had hij een uitstekend "strak" betrouwbaar netwerk. (https://community.netgear.com/t5/Plus-and-Smart-Switches-Forum/GS105Ev2-Cable-Test-Specifics-not-in-manual/m-p/2079714#M18571) Alle vreemde "onbegrepen" eerdere haperingen waren verdwenen.
Die gebruiker had speciaal bij Netgear opgevraagd, waar de utility op kon testen.
Test Results - Indicates the test results of the cable. Possible results are:
Crosstalk: There is an interpair short on the cable.
Failed: An error occurred while conducting the cable test. Try again.
No Cable: The cable does not exist or the cable length is too small to test accurately.
Not Supported: The test is not supported on this port.
Mismatch: There is a mismatch with the cable impedance.
Replace the Ethernet cable, and then try again.
OK: The cable is working correctly.
Open Cable: The cable is disconnected or there is a faulty connection.
Short: There is an electrical short in the cable.
Open short: Both disconnect and electrical short are detected in the cable.
Cable Fault Distance - Indicates the distance (in meter) from the failed point on the cable.
Test met zo'n Netgear switch. Lees bijv. onderwerp bij KPN op het forum (https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/lage-snelheid-netgear-gs105ev2-540306?postid=1305371#post1305371), pakweg een maand terug en vervolgreacties.
"Poort 4 + 5 zijn inderdaad AliExpress kwaliteit kabels, dat ga ik ook maar eens vervangen." + resultaat in laatste reactie. (https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/lage-snelheid-netgear-gs105ev2-540306?postid=1306948#post1306948)
Aanvulling (2023):
Andere bronnen van interferentie die vaak over het hoofd worden gezien en oorzaak kunnen zijn van onbegrepen storingen:
- Een stekkerdoos met diverse netvoeding adapters en opladers bij elkaar, vlak in de buurt van elektronische apparaten.
Interferentie tussen de wat langwerpig samengestelde adapters onderling in zo'n stekkerdoos, kan men verminderen
door de uitstekende delen van zo'n adapter qua richting "om en om" te plaatsen (boven / onder).
Maar verder die combinatie dus ook niet in de buurt plaatsen van apparaten (routers, WiFi Access Points, NAS apparaten).
- Te korte afstand in de plaatsing van apparaten onderling. Houd minimaal 20-30 cm afstand tot elkaar.
- Diverse kabels in een netwerkgoot als bundeltje "parallel" naast elkaar. - Gebruik afgeschermde kabels.
- Gebruik van zogenaamde "Powerline" adapters, (https://www.google.nl/search?newwindow=1&sca_esv=573962864&q=Powerline+adapter&tbm=isch) waarbij "hoogfrequent" data netwerksignaal,
als een soort van "sub-golf" over laagfrequent 50 Hertz 230 Volt wisselstroom (https://www.hoogspanningsnet.com/urban-legends/50-of-60-hertz/) wordt geleid.
Als tegenhanger van "WiFi" (indien draadloos signaal teveel wordt gedempt),
en aanleg van ethernet kabel praktisch nauwelijks is te doen.
Vele moderne electronica zoals eerder genoemde netvoeding adapters en (pulserende) opladers, maar ook "dimmers",
ledlampen, omvormers van zonnepanelen, waterpompen, en wat al dies meer zij aan apparatuur wat we in huis gebruiken.
Kan een zodanige "vervuiling" van het stroomnet geven. Dat dit niet alleen storing / onbetrouwbare werking
kan veroorzaken in de netwerk connecties van "Powerline" adapters, en achterliggend aangesloten apparatuur.
En nu wordt het "off-topic", maar wil die info toch graag delen:
Tevens in de betrouwbaarheid van "Slimme meters" die we gebruiken om het energieverbruik te meten.
http://empir.npl.co.uk/meteremi
http://empir.npl.co.uk/meteremi/results/
http://empir.npl.co.uk/meteremi/publications/ Met o.a. een verschenen rapport (PDF) (https://empir.npl.co.uk/meteremi/wp-content/uploads/sites/47/2020/10/MeterEMI_Publishable-Summary-Sept-2020.pdf)
With 200 million smart meters rolling out across Europe, the suggestion in recent studies of over-billing by
some 500 % when meters are exposed to certain interference, threatens to undermine consumer confidence
in this €45 billion EU mandated roll-out. This is particularly worrying as all erroneous meters were already
tested and approved under the EU’s measuring instrument directive (MID)
Met als uitschieter, tot een ~2000 % "negatief" effect (onderzoek Universiteit Twente)
op de metingen van een aantal slimme meters bij gebruik van een normaal verkrijgbare visvijver waterpomp (PDF) (https://www.icrepq.com/icrepq19/205-19-have.pdf)
Of andersom (als uitzondering) een positief effect op de metingen van een slimme meter
met "teruglevering" van stroom aan het net, terwijl er helemaal geen zonnepanelen bij de aansluiting aanwezig zijn.
Met gebruik van een simpele "Klik aan Klik uit" verwante schakelaar getoond op YouTube < HIER > (https://www.youtube.com/watch?v=PfvWM3Vpqt8) en < HIER > (https://www.youtube.com/watch?v=ri_85og8ql4)
-
Bedankt voor de tip en als ik de TP Link ga vervangen, dan zal ik dit zeker meenemen in de keuze qua aanschaf merk.
Ik heb gekeken of de TP Link ook deze opties heeft.
Helaas niet allemaal maar wel een groot deel. Hieruit komt naar voren dat de bekabeling normaal/goed werkt, geen bijzonderheden.
Mijn kabels heb ik allemaal aangeschaft bij de Kabelshop. Mede door de specificaties die erbij staan en de recensies.
Dit weekend zal ik nu echt eens gaan proberen of dat vastzetten van de IP adressen de boel een stuk sneller maakt. Ik laat dit nog wel weten.
-
@Pedro: is het resultaat nu een sneller netwerk?
Tips voor andere gebruikers om dit ook toe te passen?
Vaste IP adressen: wil dat voor de NAS zeggen "DHCP gebruiken" op 'nee' zetten en een eigen IP adres geven (in de range van mijn BBOX)?
-
Vaste IP adressen: wil dat voor de NAS zeggen "DHCP gebruiken" op 'nee' zetten en een eigen IP adres geven (in de range van mijn BBOX)?
Beter is, om de NAS WEL op DHCP te zetten en in de Router een/het IP-Adres vast te zetten in het DHCP gedeelte op basis van het MAC adres van de NAS.