Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Klaasy51 op 01 februari 2022, 15:04:34
-
Beste Specialisten,
Ik heb de volgende vraag met betrekking tot mijn NAS DS415+ deze heb ik gebruikt gekocht maarr nu heb ik het volgende probleem:
Wanneer ik bij Netwerk DHCP activeer krijg ik steeds de melding van 169.254.X.X waar komt dit vandaan en is dit te verwijderen of te veranderen. Handmatig kan ik wel een adres ingeven maar niet als ik DHCP activeer dan komt steeds dat 169 adres terug.
Wie o Wie kan mij hierbij helpen
Groeten Klaas
-
Als je in je router al DHCP aan hebt staan, dan moet je dat in je nas niet ook aanzetten.
Regel dan in je router dat je nas een vast ip-adres krijgt.
-
@Klaasy51 Je hebt het over "Netwerkconfiguratie automatisch ophalen (DHCP)" vinkje bij IPv4 configuratie??
Als dit klopt dan heb je geen DHCP server draaien in je netwerk.
169.254.x.x is een gereserveerd IP-bereik. Bedoeld om handmatig apparaten te koppelen als er geen DHCP aanwezig is.
Met andere woorden, als de NAS geen antwoord krijgt op zijn DHCP vraag, pakt hij een willekeurig adres uit de 169.254.x.x reeks.
-
Kijk ook of je de UTP kabel in poort 1 van de nas hebt gedaan
-
Hallo Allemaal,
UTP is aangesloten in Lan 1, maar kan geen verbinding krijgen naar Internet voor eventuele updates er is nog een Lan 2 maar deze gebruik ik niet
Ik dacht dat dit IP adres 169.254.X.X via een switch werd uitgedeeld wanneer er geen internet beschikbaar is en er meerdere computers via deze switch met elkaar commeniseren.
Groeten Klaas
-
Nee, dat adres wordt als IP toegekend als de NAS geen apparaat op het netwerk vindt dat via DHCP IP adressen uitdeelt. Het lijkt er dus op dat jouw NAS geen contact kan leggen met jouw router.
Misschien moet je iets meer detail geven hoe je aansluiting loopt. Vanaf je internet aansluiting tot aan de NAS.
-
Hallo,
Vanaf mijn Ziggo modem heb ik nog een TP-Link modem er achter hangen, via deze naar een switch waar ik 2 Laptops er op aansluit
deze werken perfect en zijn ook bekabelt , verder hangt er nog een server van Medion aan deze werkt ook gewoon
-
Ziggo modem staat in bridge mode?
Dus TP Link deelt ip adressen uit?
-
Nee vroeger wel maar deze heb ik laten terug zetten naar normaal zegmaar, dat kan het probleem niet zijn volgens
mij de rest werkt gewoon
-
Ja TP-Link deelt IP adressen uit
-
En Ziggo doet helemaal niets?
In feite heb je 2 Routers (ook wel modems genoemd) in je netwerk, dat is vragen om problemen.
Hoe is die Ziggo Router dan ingesteld?
-
Hoe het modem van Ziggo is insteld weet ik niet, kan hier niet op inloggen maar de rest werkt gewoon of het moet zijn dat het Ziggo modem nog in de Bridge modes staat.
Vind ik ook raar maar ik zal moregen eens even contact opnemen met Ziggo
-
of het moet zijn dat het Ziggo modem nog in de Bridge modes staat
Of juist niet, dan heb je 2 Routers actief en dat is niet goed, zoals ik al aangaf.
Staat die Ziggo wel in Bridge Modus, dan heb je 1 Router, de TP Link.
Het is wel heel vreemd dat je zelf niet kan of mag inloggen op die Ziggo Router.
-
Ik heb Ziggo en kan gewoon inloggen op mijn ziggo-router???
Altijd mogelijk geweest. Heb inmiddels al mijn derde router van ziggo. (Zie afbeelding)
Maar ook met 2 DHCP servers zou het moeten werken. Het is af te raden. Ook vanuit beheers optiek. Maar het is niet ongebruikelijk.
Het betekent dat de client verbinding makt met de snelst reagerende DHCP-server.
Dus al heb je ziggo DHCP en TP-link DHCP-server dan nog zou je dit probleem niet moeten krijgen.
Wat je kunt proberen is om je NAS een vast IP te geven en kijken of het dan wel werkt.
Dan weet je dat de verbinding in ieder geval werkt.
Hoe staan de laptops ingesteld. DHCP of..... Zo ja hoe is de DHCP ingesteld?
(https://i.ibb.co/TH134dz/Schermafbeelding-2022-02-01-231925.png) (https://ibb.co/JzqJvgX)
-
Dus al heb je ziggo DHCP en TP-link DHCP-server dan nog zou je dit probleem niet moeten krijgen.
Uit de ervaringen die ik hier op het Forum heb, gaat het bij de "gewone" gebruikers gewoon fout en dan ook af te raden.
Advies is dan ook altijd 1 Router is de "baas" in een netwerk, zeker in een thuis situatie.
Meerdere DHCP servers komen voor in het bedrijfsleven of bij thuis gebruikers die het gewoon leuk vinden of nodig hebben en er ook verstand van hebben.
-
Hallo Birdy,
Ik heb het van de Router nagekeken en deze staat in de Bridge modes (Ziggo), dus het TP-Link deelt de IP adressen uit
-
En verder hebben mijn 3 Laptops ook toegang tot de NAS maar de NAS heeft geen toegang tot het Internet om update's te halen en te installeren, verder heeft iedereen zijn specialisme en is het forum toch daar om de minder verstand hebbende van deze materie te helpen of zie ik dit verkeerd.
-
En verder hebben mijn 3 Laptops ook toegang tot de NAS
Heeft de NAS nu geen 169.254.X.X adres ?
-
Als ik deze in de DHCP modes zet dus Automatisch een IP adres zoeken dan komt deze 169.254.X.X. naar voren, het lijkt of deze er vast in staat, hand matig kan ik dus wel een adres ingeven
-
Dus handmatig IP-adres ingesteld werkt, zet je de NAS op DHCP, dan krijg je 169.254.X.X., dus de NAS vraagt de DHCP Server (TP-Link) om een IP-Adres, maar komt niet aan.
Op zich is het niet erg om een handmatig IP-adres te hebben, maar DHCP zou gewoon moeten werken, tenzij er geen DHCP Server aanwezig is, vandaar de vraag: gebruiken je 3 Laptops ook DHCP ?
-
Ja alle 3, 2 zijn verkabeld en 1 is verbonden met Wifi
-
Ok, dus de DHCP is er en werkt.
Zou dan toch eens een reset doen: Modus 1: De aanmeldingsgegevens van de administrator en de netwerkinstellingen terugzetten naar de standaardinstellingen (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7)
Ge weet maar nooit.
-
Dat heb ik reeds gedaan, ook een harde reset waarbij ik alles opnieuw geinstalleerd heb gedaan, dit alles zonder resultaat
-
Test:
1 - Zet de NAS weer op DHCP.
2 - Zet NAS uit.
3 - Hang die NAS direct aan je TP-Link Router met een betrouwbare UTP kabel.
4 - NAS weer aan en weer kijken naar het IP-adres.
-
Oke zal ik doen en hierna meld ik me weer
-
Operatie gelukt, IP 169.254.X.X is verdwenen en heeft nu een nieuw IP adres gemaakt ook verbinding met internet is gelukt, nu volgende vraag: deze NAS heeft 2 Lan poorten Lan 1 is nu in gebruik kan ik ook gebruik maken van Lan 2 of is dit overbodig
Overigens erg bedankt voor je medewerking hiervoor
-
Dus, in de oude opstelling, werkte het niet, dus is daar iets mis mee, lijkt mij.
Ben je er ook achter wat ?
-
Ik vermoed dat deze NAS verbonden is geweest via een Switch met meerdere PC's en geen Internet nodig hadden hiervoor,
TP-Link had ik ook gereset en opnieuw geinstalleerd, maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag van de 2e Lan poort om deze ook te bekabelen via mijn Switch of dat niet nodig
-
2e LAN Link Aggregation. (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_network_linkaggr?version=6)
-
Birdy nogmaals erg bedankt oor je hulp hieromtrent
Geweldig :thumbup: :thumbup:
-
Ik vermoed dat deze NAS verbonden is geweest via een Switch met meerdere PC's en geen Internet nodig hadden hiervoor,
Dat mag niets uitmaken, je hebt ook DSM immers geheel opnieuw geïnstalleerd (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/netwerk-43384/msg310183/#msg310183).
TP-Link had ik ook gereset en opnieuw geinstalleerd
Probleem zat dan eerder in TP-Link.