Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Dementor69 op 11 maart 2019, 21:08:34

Titel: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Dementor69 op 11 maart 2019, 21:08:34
Ik heb sinds 2 jaar een DS216Play en werk met Win10.

Vanaf het begin zit ik met het probleem dat de koppeling via de WinVerkenner niet permanent is.
Soms is de koppeling er maar verdwijnt ze na een tijdje. Soms is ze er gewoon niet. Er is geen lijn in te trekken.
Gelukkig kon ik dan nog steeds extern de NAS nog bereiken via mijn QuickConnectID.

Hoewel, sinds vorige week lukt dit laatste ook niet meer.
Het enige wat er sindsdien veranderd is, is dat ik heel de opstelling heb moeten afbreken vanwege schilderwerken in de kamer.
Daarna alles terug op dezelfde manier ingeplugd maar met het jammerlijke resultaat dat extern inloggen, via QuickConnect, niet meer lukt. Ik kan nog wel inloggen via mijn Synology Account, maar wanneer ik dan echter op de QuickConnectID klik, dan krijg ik een scherm met 'Kan geen verbinding maken met NAS-XXX.

Ik kan nog wel inloggen via het IP-adres (XXX.XXX.XXX.XX:5000). Ik kom dan op het aanmeldscherm (met gebruiker/wachtwoord). In de adresbalk komt dan wel in het grijs 'niet beveiligd' voor het IP-adres te staan. Wanneer ik me dan vervolgens aanmeld voor de DSM, dan blijft 'niet beveiligd' in adresbalk staan voor het IP-adres maar dan in het rood. Wanneer ik vroeger inlogde via QuickConnect had ik geen veiligheidswaarschuwing. Dus dit is eigenlijk ook geen goede wijze.

Kortom:
- Hoe kan ik mijn koppeling via de Verkenner stabieler maken?
- Hoe kan ik terug via mijn QuickConnect ID mijn NAS extern benaderen?
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Babylonia op 12 maart 2019, 00:42:24
Ik kan nog wel inloggen via het IP-adres (XXX.XXX.XXX.XX:5000). Ik kom dan op het aanmeldscherm (met gebruiker/wachtwoord).
In de adresbalk komt dan wel in het grijs 'niet beveiligd' voor het IP-adres te staan.

Dat klopt met je aanmelding via http en poort 5000

Je kunt in de NAS een vinkje plaatsen om de onbeveiligde http verbinding om te leiden naar https op poort 5001
Krijg je nog steeds een melding, omdat op een IP-adres je geen certificaat hebt. (Misschien niet eens voor een domeinnaam).
Bij https is de verbinding echter wel beveiligd.  Je kunt dan een uitzondering maken, zodat je volgende keer geen melding krijgt.
Je zou ook een domeinnaam op je WAN IP-adres kunnen kopen/instellen, met bijbehorend SSL-certificaat.
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Ben(V) op 12 maart 2019, 09:40:17
Je zou het ook gewoon kunnen negeren.
Een beveiligde verbinding (dus ssl encrypted) is als je op je eigen lan netwerk blijft toch tamelijk nutteloos.

Verder klinkt het alsof je firewall problemen hebt.
Kan zowel in de Nas als de firewall in je PC zijn.
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Babylonia op 12 maart 2019, 13:18:28
Een beveiligde verbinding (dus ssl encrypted) is als je op je eigen lan netwerk blijft toch tamelijk nutteloos.

Voor mij is het niet duidelijk dat het om een LAN-verbinding gaat?  Dat kan ik niet aflezen uit een  XXX.XXX.XXX.XX:5000  benoeming.

Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Ben(V) op 12 maart 2019, 13:22:23
Het gaat ook niet om of het wel of niet duidelijk is.
TS weet het zelf wel en kan dus beide antwoorden prima interpreteren.
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Briolet op 12 maart 2019, 13:29:29
Ik zou een adres met x-jes als extern interpreteren omdat er geen reden is om een intern adres te maskeren.
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: hnc op 20 april 2019, 15:37:35
Ik heb problemen met toegang tot de DSM omgeving van mijn Synology NAS. Eerst kreeg ik een melding dat het IP adres is geblokkeerd, nadat een aantal keren het verkeerde wachtwoord was ingevoerd en het maximale aantal pogingen was overschreden. Ik beprijp dat de firewall het IP adres van de PC blokkeert.

Ik heb geprobeerd met een andere PC op hetzelfde netwerk in te loggen.  Eerst met ander account, maar daar kreeg ik de melding dat het wachtwoord of het account ongeldig is. Met de functie wachtwoord vergeten krijg ik ook geen mail met nieuwe wachtwoord toegestuurd.

Toegang de bestanden via mijn PC en de overige DS-toepassingen blijken wel te werken.
 
Kan iemand mij helpen om weer toegang tot de DSM omgeving te krijgen, zodat ik de NAS weer kan beheren?

Bijvoorbaat dank.
Herbert

Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Briolet op 20 april 2019, 17:31:12
…Met de functie wachtwoord vergeten krijg ik ook geen mail met nieuwe wachtwoord toegestuurd.
Dan heb je geen e-mail adres geconfigureerd voor dat account. b.v. omdat je een verkeerd of niet bestaand account gebruikt.

De nas geeft geen waarschuwingen voor een niet bestaand account om te voorkomen dat men maar accountnamen blijft gebruiken. Je krijgt alleen de melding dat combinatie wachtwoord/account niet klopt.
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: hnc op 21 april 2019, 14:30:21
Het antwoord begrijp ik, maar mijn probleem is daarmee niet opgelost.
Ik ben benieuwd of er een andere manier is om toegang te krijgen?
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Robert Koopman op 21 april 2019, 15:23:47
De resetknop eenmalig gebruiken misschien?

Zie: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/What_is_the_RESET_button_on_the_Synology_product_for
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: hnc op 21 april 2019, 17:27:25
Het probleem is opgelost.

Ik heb via een tablet met een ander account toegang kunnen krijgen.
De blokkering van het IP adres van de PC is opgeheven. En de email-adressen zijn bij alle accounts ingevuld.

Herbert


 
Titel: Re: Probleem met interne toegang + geen externe toegang mogelijk
Bericht door: Briolet op 21 april 2019, 17:31:49
Een tip is om je "hoofd-PC" een vast IP adres te geven en dat IP op de whitelist in de nas te zetten.

Of account beveiliging aanzetten en net iets minder pogingen toelaten dan de IP blokkade. Een accountbeveiliging wordt na 30 min vanzelf opgeheven.