Auteur Topic: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan  (gelezen 3735 keer)

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 28
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 50
Ik heb eerder een onderwerp gestart met de vraag hoe ik weer toegang kon krijgen tot mijn DS418j nas. Die toegang is inmiddels hersteld door het herplaatsen van de schijven in de nas en het herstarten van de nas.

Nu ben ik nog erg benieuwd waarom vorige week opeens, tijdens een bestandsoverdracht vanaf een pc (verbonden met kabel), de verbinding met de nas verloren is gegaan. Zijn er bijvoorbeeld logs die ik kan nakijken waarom de nas niet langer meer benaderbaar was?

Ik stel jullie tips zeer op prijs.

Bij voorbaat dank.
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1342
  • -Ontvangen: 7805
  • Berichten: 43.221
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2021, 14:47:21 »
Zelfde antwoord als in je andere Topic (ik sluit die maar af): kijken in het Log Center.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1342
  • -Ontvangen: 7805
  • Berichten: 43.221
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2021, 15:03:28 »
Als je daar niets bijzonders kan ontdekken, dan zou je naar Hoofdmenu > Ondersteunings-center > Ondersteuningsservice kunnen gaan om een Logboek te genereren van System.
Er wordt dan een debug.dat gedownload naar je PC en dat is een zip file die je kunt uitpakken.

Na het uitpakken, ga je naar C:\DE DIRECTORY WAAR DE FILE IS UITGEPAKT\debug\dsm\var\log
Dan zou ik de files messages en dmesg openen in Notepad++ (of wat je zelf handiger vindt) en maar onderzoeken of er foutmeldingen zijn in de betreffende periode.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 28
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 50
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2021, 15:19:37 »
Dank voor je antwoord en het sluiten van het andere onderwerp :-).
Ik heb inmiddels in het log center gekeken maar hier zie ik alleen meldingen van er een succesvolle connectie is gemaakt tot 1 februari, daarna is eerste entry weer op 16 februari waarin gemeld wordt dat de nas weer succesvol gestart, gevolgd door waarschuwing dat er een start is na een 'improper shutdown'.
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 28
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 50
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2021, 15:28:13 »
Als je daar niets bijzonders kan ontdekken, dan zou je naar Hoofdmenu > Ondersteunings-center > Ondersteuningsservice kunnen gaan om een Logboek te genereren van System.
Er wordt dan een debug.dat gedownload naar je PC en dat is een zip file die je kunt uitpakken.

Ik heb het vinkje aangezet voor Systeem voor het logboek wat gegenereerd dient te worden en druk op de knop om het logboek aan te maken. Ik krijg vervolgens een pop-up dat de download zo start en een progressbar die een aantal keren vol loopt. Daarna verdwijnt de progress bar weer zonder dat ik een browser heb gekregen om een bestand (lokaal?) te bewaren.
Waar kan ik de hierboven genoemde debug.dat file terug vinden zodat ik deze kan analyseren?

Alvast dank, mvg,

René
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1342
  • -Ontvangen: 7805
  • Berichten: 43.221
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2021, 15:32:49 »
Dat ligt aan je instellingen van je Browser waar de download terecht komt..
Maar ik zie b.v. onderin in Chrome dat de download is gedaan en kan dan naar die locatie.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline watersource

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 28
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 50
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2021, 10:39:07 »
Dan zou ik de files messages en dmesg openen in Notepad++ (of wat je zelf handiger vindt) en maar onderzoeken of er foutmeldingen zijn in de betreffende periode.
Ik heb beide bestanden kunnen downloaden (geen idee waarom het op mijn reguliere pc niet lukte maar via een laptop lukte het wel om de bestanden op te slaan) en bekijken.
In het bestand dmesg staan alleen acties van gisteren (volgens mij het weer online komen van de nas maar hier kan ik mij in vergissen).
In het bestand messages staat veel meer, ook uit de tijd dat de nas niet meer te benaderen was.

Zie bijlage messages.txt het extract dat ik gemaakt heb, ik kon hier niet direct een fout uit herleiden waarom de nas niet langer benaderbaar was. Ik heb de specificieke namen en ip adressen weggehaald. het ip is mijn wan ip adres, de naam de ddyn van de nas.

Alvast dank voor je hulp.

Mvg.,
René
Synoglogy: DS418j
HDDs: 2x ST10000VN0008
          2x ST10000VN0004

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1342
  • -Ontvangen: 7805
  • Berichten: 43.221
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2021, 11:05:23 »
Citaat
In het bestand dmesg staan alleen acties van gisteren (volgens mij het weer online komen van de nas maar hier kan ik mij in vergissen).
Ah...das waar, die file wordt regelmatig zipped, bijvoorbeeld dmesg.1.xz.
.xz is een zip file, die je dus kunt unzippen.
Kijk naar de datum die je nodig hebt.

Overigens is het handiger om grote output even in een .txt file te zetten en die toevoegen aan het Topic.
Heb je bericht aangepast.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1342
  • -Ontvangen: 7805
  • Berichten: 43.221
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2021, 11:13:30 »
Citaat
ik kon hier niet direct een fout uit herleiden waarom de nas niet langer benaderbaar was.
Ik ook niet.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2629
  • Berichten: 16.286
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2021, 13:22:05 »
Ik vind het wel belachelijk weinig logregels per dag  ;)

Maakt het wel overzichtelijker. Ik zie er ook geen fout in. ddns wodt dagelijks geüpdate, dus de internet verbinding is goed.

Ik zie wel een probleem met mail versturen? Gebruik je GMail? Eventueel moet je de GMail settings herbevestigen, vanwege een aanpassing van alweer een jaar geleden. Maar als de meldingen wel gewoon aankomen is dit een 'eenmalige' fout die gelogd wordt. Staat in elk geval los van het aanmelden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 818
  • -Ontvangen: 1407
  • Berichten: 7.572
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2021, 13:43:02 »
Zie bijlage messages.txt het extract dat ik gemaakt heb, ik kon hier niet direct een fout uit herleiden waarom de nas niet langer benaderbaar was......

Dat textbestandje heb ik ook even bekeken, maar zie daarin toch duidelijk nogal wat foutmeldingen.
Teveel om op te noemen eigenlijk?

Request is missing required authentication credential   ---->   "status": "UNAUTHENTICATED"

Failed to send email
Failed to delete keys
Failed to process curl process
Failed to exec update access token command.


Of moet ik dit soort foutmeldingen dan zien, als "correct" -  of heeft dat allemaal met mail te maken?
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1342
  • -Ontvangen: 7805
  • Berichten: 43.221
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2021, 13:48:56 »
Die foutmeldingen hebben niets te maken met dit Topic.
Ik heb mij alleen gericht op het probleem.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 818
  • -Ontvangen: 1407
  • Berichten: 7.572
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2021, 14:28:46 »
Dan snap ik het het niet meer :o
Zijn dat dan willekeurige tekstbestandjes die de topic starter plaatst, wat niets met het probleem te maken heeft?
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1342
  • -Ontvangen: 7805
  • Berichten: 43.221
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2021, 14:47:36 »
Nee, natuurlijk niet.
TS laat gewoon de log zien in de periode dat het netwerk weg viel, in de hoop dat de reden waarom te zien is.
Nou, die zag TS en ik niet.
Nu w88 op dmesg.

Topic gaat n.l. over "hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan" dus niet dat het verloren is gegaan, want dat wist TS al. ;)


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 818
  • -Ontvangen: 1407
  • Berichten: 7.572
Re: Vervolg onderwerp, hoe achterhalen waarom netwerkverbinding verloren is gegaan
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2021, 15:31:24 »
Met wat ik zo denk te zien uit die meldingen probeert de topic starter via een DDNS-domein met zijn NAS contact te leggen?
Als om een of andere reden er een probleem ligt via die "omweg" connectie (via die DDNS-server), kun je er op die wijze dus niet in.

Gebruik binnen je thuis netwerk dan beter het LAN IP-adres van de NAS zelf.
Ben je niet afhankelijk van (tijdelijke) verbrekingen storingen extern.

Of de NAS een juiste connectie heeft met het LAN sub-net,
kun je terugzien in gegevens van aangesloten apparaten in de menu's van een router.
Of daar verbrekingen in zijn geweest, zou je dan mogelijk beter kunnen terugkijken in de loggegevens van de router.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....


 

Initiële backup lokaal, vervolg over internet

Gestart door PNCBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 1
Gelezen: 2080
Laatste bericht 27 september 2010, 12:12:03
door Björn
Vervolg op MR2200AC voor wifi 6

Gestart door gasbasBoard Synology Router

Reacties: 3
Gelezen: 436
Laatste bericht 23 september 2023, 14:22:31
door gasbas
Vervolg op oud topic Automatisch verwijderen bestand (d.d. 26-04-2014)

Gestart door 53Starter91Board The lounge

Reacties: 3
Gelezen: 2940
Laatste bericht 22 april 2017, 19:34:57
door 53Starter91
Website benadering lukt niet (VERVOLG)

Gestart door StrikkyBoard Web Station

Reacties: 10
Gelezen: 4622
Laatste bericht 01 januari 2011, 14:58:43
door grafcom
Na een error met OpenSubtitles search API in het vervolg geen OS searches meer

Gestart door Satch_23Board Auto-Sub

Reacties: 3
Gelezen: 1416
Laatste bericht 24 oktober 2017, 16:36:40
door Ben(V)